Summarum

Båten på land. En bra säsong skulle jag säga. Bra väder. Trevliga kappseglingar - resultaten lät vänta på sig - code äventyret avslutat - kom jennaker. Saker att göra för nästa säsong:

# Spackling/målning av blydelen på kölen behöver göras om.
# Akterstagslyftare.
# Byte elektronikdel i motorstyrningen.
# Mindre gennaker, ca 70kvm.
# Ny/reparered storskotspall.
# Tappade gliderlattaendstycket i vattnet.
# Bricka till lilla bulten i mastfoten i drickat.
# Fockfurler lina för kort.

Eldriften fortsätter att inte vara helt oproblematiskt. Konceptet är grymt, inga problem, det är genomförandet av Green Marine som i vissa delar som spökar lite. Man har tydligen använt icke vattentålig lack på kretskorten i deras elektroniska motorstyrning vilket gör att en dag kommer troligen motorn inte lyda order från vridreglaget - illa. Ännu sämre är att man inte har gått ut och meddelats sina kunder om denna risk. Å företaget har bytt organisationsnummer efter (pågående?) konkurs så ingen garanti eller konsumentskydd. Jag drev på grund pga av detta fel i sommras. Inga reservdelar fanns under högsommaren och leverantören av kretskorten hade sommarstängt - Bad Form GM!

Pasted Graphic 1
Batterierna fullproppade.

Batterierna är väl inte som första dagen men dom verkar ändå hänga i där. Fann banken på 20V vilket inte var så bra. Tror det var motorstyrning som tömde dom då jag glömde slå av systemet och båten låg 2 veckor. Jag väntar på nästa prisdropp - tycker att 15 tusen är lite mycket för en ny 100AH-24V bank men nu exploderar bilindustrin så de borde komma ner ett hack till det är dags att byta. Har inte kollat men får bergis byta laddare ännu en gång. Ska i alla fall bli skönt att få bort ca 100kg ur båten. Kanske gör jag det till nästa säsong när jag ändå är och röjer i elen för just nu när jag skrev "bort ca 100kg ur båten" så blev jag riktigt sugen på det.

Amalia har seglat 800nm i år men jag tror bara jag har stoppat i kontakten på bryggan kanske 3-4 ggr till en total laddning av kanske 500AH -> 12,5 kWh -> 8,75kr.

Pasted Graphic 2

Tillslut kom första landkänningen underifrån. I Bullandö/Vindö faret smet vi nära land i 1,5 knop. Skrap-plonk-stop. Motorn tog oss av. Inga människor eller båt kom till skada.

Pasted Graphic 3
Hade lite färg släpp innan såg jag under en tvätt - dags för nytt.

Kom 17!

blog comments powered by Disqus