Mässa

I år hade jag några speciella anledningar att besöka "the mess". Jag ville snacka gennakers med de segelmakare som fann på plats (inte så många), vilken färg skall man ha till att reparera skadorna på masten och för att kanske reda ut lite beslagsfrågor. Hamnade direkt in i Harkens display men dom hade inga nya roliga grejer direkt. Jag söker ev. att byta ut storskotarret för lättare och större (diameter) block för ännu mindre friktion. Etter att ha snabb kollat igenom segelbåtarna får jag lyckönska mama san et. al. till Kinas nya "folkbåt" i mer eller mindre kolfiber - hot!



Vidare till tillbehörshallen via "fotokorridoren". Där stötte jag direkt på Gransegel som jag snackade jennaker med och självklart fick några förslag på ett lämpligt segel. Som jag förstod det så är dukval en ganska avgörande parameter som också skiljer ganska mycket i pris (20%?). Måste lära mig lite om hur detta påverkar slutprodukten lite snabbt för att kunna beställa ganska omgående - nu går tåget hos makarna om man vill ha en ballong till tex. Gullvivan. Har även offertförfrågan ute hos ett par leverantörer till.



Nästa anhalt blev Nexus Marine (Silva) där jag hade laddat upp med en fråga om det går att få ut HPC kompassens pitch-jaw-tilt information som NMEA meningar. Detta för att jag skulle vilja ha dom sparade i "Loggern". Som svar uppdagades en lösning med ev. ytterligare fördelar. Om man försätter Nexus NX2 FDX server i "alltid FDX" så kommer en mer detaljerad information ut ur servern inkl. accelerometer data. Vad jag förstod så kan min Logger även logga detta data - nice. Data kan sen importeras av Nexus Race mjukvaran för analys och replay. Om detta skall hålla fullt ut så måste det gå att sedan exportera åtminstone positionsinformation för jag vill göra animerade loggböcker tex.

Hamnade sen hos komponent- leverantören Elfa som lyckades lura mig att köpa en ny 230V inverter under löftet att denna har en temp. styrd fläkt samt sinusvåg på utgången.

Fyrkantvågomvandlare adderar till den allmänt ökade "el-skräp" nivån och kan störa navigations och kommunikationssytem. Tyvärr är den lite tyngre men jag skall hitta en permanent plats åt den så att den slipper åka runt i ruffen som den nuvarande gör vilken även för ett hemskt liv när den är igång. 50% på priset hjälpte till.

I kusin Lars monter var "Smitvägsboken" lockande men jag nöjde mig för dagen med ett inköp av Hydrographicas översiktskort i skala 1:100000 över stockholms skärgård. Perfekt komplement till plotternavigering då det finns mer navigationsinfo än i de som Sjöfartsverket säljer.



Internationals representant såg lite bekymrad ut ang. att reparera skadan på min pulverlackerade masten. 2 kompa kommer ju omedelbart upp som en kandidat men den skulle kunna tänkas få den lack som redan finns på masten att släppa - inte bra. Tipset blev att testa med tex. Toplack och se om det funkar. Den kommer i värsta fall att åka av men inte förvärra skadan. Tips här mottages gärna.

En burk TC-nano till mässpris fick avsluta det hela.

blog comments powered by Disqus