En tur på sjön...

Blåsig men medvind till Hallonstenarna. Körde laddfunktionen via motor och det är ingen tvekan om att den är igång. Om man glömmer att "fälla in" proppen efter att man hissat segel kan man missa att den flöjlar - det hörs eller känns nästan ingenting. När man dock belastar propellern via motorn så låter det lite som den där gamla DC3an som brukar köra över Stockholm. Ett lite dovt muller på nåt sätt men även vibrationer känns. Blev sakta men säker ikappseglad av en Dufour 40 (14kn/160TWA) och när hon var ca. 100 meter akterut så stängde jag av laddningen. Då drog tom. Amalia ifrån lite trots att vi seglade bara för storen men 40an hade även fock uppe. Skillnaden kändes även påtaglig i acceleration och fart. Såg igen 4-5 Ampere laddas på mätaren. Så då vet ni, seglar ni om Amalia så är laddaren igång :)

Å vädret är ju grymt :)


Ny stor Robship fack där det finns plats för mobil, kamera etc.


Asaklitt termosmuggen funkade kanon om man brände sig nästan fortfarande efter 4 timmar.


Självporträtt av skepparen.


Förberg skämdes för skitranden och skrubbade Amalia - tack!




Solcellen har överraskat positivt och får vara ute mest jämt.


Kopremiär på holmarna - stor uppståndelse!


Början på semester "dörr" i form av kapellväv. Natt, regn och solskydd i ett.


Möjaexpressen "Hajen" in action.


Teleskugga.


Skärgårdskultur.


Amalia - nu utan vattenlinje i form av smuts.

blog comments powered by Disqus