På rätt köl

Skrov formen klar och vänd på rätt köl. Gott Nytt :-)







Comments

Lite 3D

Jag är absolut ingen hejare på CAD men kunde inte hålla mig från att försöka modellera 10an. Ändskeppen vart klart knixiga och är nog inte riktig rätt enl ritning. Kul var det i alla fall. Några färre timmar till leveransen av båten... Jag har använt AC3D och MegaPOV för att göra dessa renderingar. Man blev inte mindre sugen när man kan sitta och snurra båten i all riktningar och vinklar. "Jättesöt" :-)

Kom Maj!






Klicka för större!




Klicka för större!






Comments

Mått och vikt

Nu har dom viktigaste måtten på 10an slutligen bestämts - vad sägs om:

Löa: 10,20 m
Bredd: 2,60 m
Djup: 1,72 m
Depl: 2 300 kg
Köl: 1 260 kg
E: 4.90 m
P:11.50 m
J: 3.20 m
I: 10.30 m

Rev 080118
E: 4.30 m
P:12.10 m
J: 3.10 m
I: 11.50 m

Comments

Kölinfästning

Kölinfästningen klar och ser ut som på bilden nedan.


Comments

Snabba kurvor

Ron och Rolf har jobbat hårt vid datorn i samband med köl konstruktionen och slutligen kommit fram till en kölvikt på 1260kg. I polärdiagrammet ses prestanda jämförd mellan 1000 och 1300kg. Hon verkar bli snabb ;-) Röda kurvor med gennaker, svarta med krysställ.

Klicka bild för pdf...

Comments

Ventiler

Hur skall dom se ut egentligen - elliptiska och till antalet två kan kanske funka?


Kunde inte hålla mig från att "fotoshoppa" lite...
så här skulle det väl kunna se ut...

Comments

Formskönt

Mera bilder från Palmetto och varvet där arbete med pluggen fortsätter. På 10metre sidan finns nu lite ritningar att beskåda.




Comments

I tunnelbanan..

Åker till Kista varje morgon och läser typiskt nån av gratistidningarna. Denna morgon hade jag med mig en av bilderna på pluggen där man ser den från sidan utskriven på ett A4. Jag riggade båten, hissade på för första gången, tog starten på Lidingö Runt, hamnade på Ut-Fredel, startade Augustimånen, surfade i 13knop, ..... åsså var jag helt plötsligt i Kista. Inser att jag suttit i 19 minuter och tok stirrat på bilden och förlorat mig helt i segling och O10M. Det var den snabbaste turen nånsin.


Comments

Pluggen

Bilder från Rolf Gyhlenius som befinner sig i Palmetto visar jobbet med pluggen till Omega 10 metre. Det blir ett stort skrov med härliga linjer... det blir en lång vinter...






Sandpappra bra nu gubbar! :-)
Comments

Köpa båt som inte finns

kan man göra det? De e klart, det känns ju tryggare att ha sett och klämt på nått man tänker förvärva - särskilt när det gäller lite mer substantiella investeringar som en båt. Jag tycker trots allt att jag gjort en rimlig due diligense vs. emotion ansats i detta fall. Båten såg jag ju när den publicerade på skota.se våren 2007 och blev omedelbart mycket fäst vid linjerna. Just kombon mellan det klassiska och moderna känns för mig väldigt attraktivt. Omegayachts har svarat adekvat på alla mina frågor så det känns bra.
Comments

Skrovfärg

Hmm, skulle egentligen vilja ha en mörkblå båt men är det så att dom är jobbigare att hålla snygga. Det säger dom på Precision Boat Works siten som kommer att bygga min båt. Vit är standard och man får betala extra för blå.



Min strategi blir att få saker gjorda på varvet som är "oåterkalleliga" men att vara lite cool med saker som faktiskt kan ändras hemma utan större problem. Jag ser en blå båt framför mig men det kan bli så att jag väljer att få den levererad vit. Vifårvelansi! Bilderna ovan beskriver inte den slutgiltiga ruff layouten.

Comments

Val, val

Nu skall M30 säljas. Har satt ut annons på m30.mbat.nu. Hoppas att det går fort. Jag gillar henne skarpt men när man väl bestämt sig så har man ...

M30-114 under Ulf M rorsmanskap

Comments

en *ny* båt

Ohoj!

Jag har ägt ett antal båtar men aldrig en splitter ny. Denna blog kommer att handla om beslut, beställning, väntan, förhoppningar och verklighet - häng med på resan mot första länsen med en "Omega 10 Metre".
Comments