Icke pall..

Hade stort hopp om att vintertäckningen skulle kunna motstå vädrets makter, men så icke. Vid första anblicken såg allt OK ut men det visade sig att ställningen inte hade hållit ihop. En rörskarv hade givit med sig vilket innebar att taknocken hade delat sig i två halvor. Tyvärr hade 2 "påsar" bildats där man minst vill ha dom dvs. vid sittbrunnen och i dessa fanns kanske totalt 100 kilo snö/slask. Grundorsaken torde vara två; stöttor måste säkras bättre i längsled så att sektionerna inte kan gå isär samt att det behövs en 3:e stötta i aktre delen av sittbrunnen. Båda är nu fixade i viss mån men ett återbesök är nog behövligt. Tur att man åkte ut och kollade då det skall bli regn och sedan omedelbart -13 grader - allt inom ett par dygn. Brrrr.



Comments

Täckningstest...

Ser ut att bli busväder i veckan som kommer - då får vi se om rörmockarlösning står pall? :)



Comments

Kalla mig SD6633

Nu är man certifierad VHF operatör.

Amalia - Sierra Delta six six three three!

Ganska kul att gå på kurs. Måste nog bli någon form av förarbevis/kustskeppare också vad det lider. Ger ju lite rabatt på försäkringen och det är ju alltid trevligt. Det finns en elektronisk variant - nån som har kört den och har åsikter??

Over n' out

Comments

LA8PV

Ska gå på VHF kurs på Sjölotsen via Benns försorg. Tänkta att det är bäst att kunna köra min Nexus manick utan att begå någon form av brott mot radiolagen. Har i grab-bagen en
VHF NX1500 av säkerhetsskäl samt att kunna köra Augustimånen. Kursen består av ett 5 timmars pass, ett besök till Stockholm Radio samt prov för VHF cert.

Får man en egen anropssignal månne?


Comments

Må vintern rasa ut

Man kan pusta ut. Båten är täckt för vintern. Och det känns extra bra att ha "snuvat" nåt företag som säljer aluminiumrör till en båtställning på 6 lax. Efter lite funderande så föll valet på 10 meter grå avloppsrör med dimensionen 50mm. Rören tillsammans med 2 st stöttor, en monterad mha. mastfoten och den andra i sittbrunnen gav en bra takås att lägga pressen på. Lite rep stöd i sid och längsled gav en ganska stabil konstruktion. Det jag gillar ned den är att den är lätt. Priset för vintertäckning blev ca 1000 spänn för press och 500 för ställningen. Ett sista besök behövs nog för att fintrimma paketet men det känns bra. Hoppas det gör det i vår också :)







Comments

Ladd Ohoj!!

Sent omsider damp laddaren ner på posten. Nästa år skall det laddas batterier mha. av propellern och elmotorn. Skall bli väldigt intressant och se hur långt det kan räcka mot målet att bli självförsörjd på energi ombord. Då skall navigeringsgrejer, belysning, kyla och elmotordrift klaras av under normal omständigheter. Till detta skall solcell läggas som strömkälla. "On" blir den antar jag när man sätter gasreglaget i laddläge. Sen representerar det gula blinket laddningsströmmen som i sin tur kan regleras med ratten. Intressant färgval :)


Provade idag att försöka lossa insexskruvarna som håller pinnarna till propellerbladen - satt som berg. Inte så konstigt, dom har ju Locktite på sig. Undrar vad man skall ta till för att få loss dessa?? Vill köra motorn utan propp för att se hur det låter/vibrerar. Vibrations problemet måste lösas så att laddning kan bli en icke-irriterande sysselsättning. Den stora frågan är var man sätter denna burk så att man kan rimligt enkelt hålla koll på laddningen...

Comments

Land ohoj!

Jag var ganska nyfiken på hur båten skulle se ut efter första säsongen. Kölen var hjälpligt målad med 2 lager bottenfärg. Kölblad och blybulb levererades grundmålad med nåt form av rostbrun epoxibaserad grundfärg.. Skrovet var enbart vaxat med nano-vax - om det nu är nåt extra bra? Rodret sattes i sjön exakt som det kom från tillverkaren i USA och visade sig ha påverkats minst av Östersjön av de delar som har befunnit sig under vattenlinjen.


Jag kunde bara se 2-3 spår av snäcka, en på rodret och ett par på skrovet. Skrovet generellt verkar ha blivit nästan rent efter högtryckstvätt med varmvatten - endast en mindre hinna kvar som gick att ta bort med en svamp med lite rengöringsmedel i. Dock så finns en gul skiftning kvar som jag undrar om det inte krävs en lätt rubbing för att få bort. Kölbladet har en hel del mindre fält som tappat bottenfärg men även mindre rostutfällning finns att skåda uppe vid kölbultarna - här behövs det göras en mer seriös insats inför nästa säsong. Köljobbet vara riktigt slarvigt och snabbt gjort -. det medges. Fram, längst ner på kölen finns nog nåt spår av försök till hamnplats i skärgårn men det är färg och inte bly förlust.


Propellern såg inte lika fin ut som när den gick i sjön och på axelstödet finns nån antydan till rost. På axelstödets ena sida fanns också nån form av beläggning som var rödaktig men bara på en sida - märkligt. Vissa delar av propellern har nåt som ser ut som kopparärg på sig. Jag passade på att göra en en snabbtvätt av undervattenskroppen i hopp om lite payback i vår. Nu återstår täckning och att ta av foldingproppen och köra motorn för att kolla vart vibrationerna kan tänkas komma ifrån. Sen lägger jag båten på is ett tag.









Comments

Avriggad!

Så kom första säsongen med Amalia till ända då hon mastades av idag. Körde standard avriggning med kran, sling vid spridare och lyft. Allt gick utan missöden och flöt på bra utförd av 2 pers - nice. Lyft metoden valds framför "fäll" metoden. O10an har ju möjlighet att fälla masten mha. sin speciella mastfot som på tex. 11mOD men eftersom det inte var kö vid kranen och "lyft" metoden kändes mer inarbetad så valdes traditionell avmastning. När man lyfter riggen vid spridarna så får man lite tryck på mastfoten då spridarna sitter något lågt men inget problem alls egentligen.

Vindgivare vill man ju gärna säkra det första man gör och då blev det lite fotoläge med nya perspektiv. Nästa år blir det definitivt Windex - vindgivaren fungerar inte som vindvisare och jag saknade en enormt stundtals.

















Comments

Daysailor

Dagseglare... man skall kunna dra ut några timmar utan allt för mycket sjå. Och som det funkar 10an också. Vi ses vid båten kl 13.30! Och vi var i väg 15 minuter senare. En fin höstdag med vindar 1-4 m/s kanske. 3 generationer Holm besökte Amalia som stod för kaffe och Holmarna bjöd på bullar. Perfekt. Nu hänger säsongen på en sista skör tråd. Med lite tur kan det bli en sista sväng nästa helg för sen bär det upp på land.

Det som tar mest tid just nu när det gäller att lämna bryggan är kapell hantering och möjligen att hantera storseglet. Kom på på hemvägen att om man sätter en lina i blixtlåset för fockkapellet så kan man tokhissa det med bara blixtlåset satt först biten och sedan dra ner dragkedjan med halllinan. Där spar man ett strulmoment med att hissa en bit, dra ner dragkedjan, hissa en bit... osv. Att få till hur man foldar storen över bommen verkar svårt. Det blir alltid nåt strul eller så tappar man ner hela rasket efter att ha vikt ca. halva. Undrar om lazyjacks är svaret på detta? Får prova detta nästa år. Har svårt att se att seglet skulle komma ner så snyggt att man kan tänka sig att sätta kapell på det utan justering. Kapellet ja, hur får man på det med lazyjacks?







Comments

Helgtur

Fasen va nice. Att få segla Amalia igen. Jag är verkligen nöjd med hur det är att hantera och segla båten. Turen gick norrut. Det är en hel del slem på undervattenskroppen men det var förväntat då båten inte är bottenmålad. Kölen som är vitmålad med LeFant TF ser också ut att vara beväxt - får vänta till upptagningen för att se vad som klarats sig bäst - nano vax eller bottenfärg. Kan man hoppas på tur med 3 drägliga helger innan Oktober utgång? Klart man kan!





















Comments

4an seglar

I helgen sjösattes båt nummer 4 och stämningen ombord var som ses på bilderna mycket god. På söndagen stävade hon ut för (utombords)motor mot sin hamn lite längre söderut på ostkusten.


Kapten Max sätter flaggan innan avfärd.




Ennu en Omega 10 metre i sjön - kul!

Comments

Ditt å datt....

Kom tyvärr inte till start i Gran Prix. Mest berodde detta på brist på besättning som grundade sig i att jag inte riktigt vågade enrollera någon då båten inte var i fullt stridbart skick samt att windguru lovade 16 m/s på fredagkvällen, vilket iofs hade bjudit en trevlig resa till Säck, men vilket var i det friskaste laget. Lördagen ägnades åt lite bryggsegling och meck. Bla så bör nu inrullningen av focken gå betydligt bättre med ett nymonterat block som routar linan utan friktion och med rätt vinkel mot rullen. Focken är snabblagad av Next - stort jätte tack och Sanna lyckades tom. snickra ihop ett riktigt bomkapell så nu råder god ordning i hamn.



Födelsesagan om Omega 10 metre måste ändå anses ha avslutat kapitel 1 iom. att båten är utställd på mässa och den går i och med detta nu att köpa. Så här ser det ut på mässan på Djurgården:



Comments

Spotted


Tack Petter Axelsson på RegattaTV för bilden! Klicka för större!

Comments

Mässa

En Omega 10 metre finns att beskåda och beträda på den flytande båtmässan i Stockholm som går av stapeln i helgen! Just FYI! :)



Själv hoppas jag kappsegla Gran Prix men det är lite tigth med vissa reparationer så vi får väl se hur det blir med det...


Comments

Huyndai Cup

Amalia seglade Huyndai Cup i helgen. 28 dinge runt Kanholmsfjärden i ca 10 m/s var en god genomkörare och gav erfarenhet om hur en Omega 10 metre skall seglas. Besättning bestod av Allan Förberg och Tomas Holm. Vi var efter racet ganska överens om att vi antagligen skulle kunnat segla fortare med ett rev i storen. Tyvärr så har jag inte mekat detta så det gick inte att reducera segelytan denna gång. En 34e plats är trots allt inte så tokigt och jag är tämligen nöjd med det resultatet. Det känns definitiv så att man skulle kunna trimmat den tiden med minst 5 minuter (av nästan 5 timmar segling) vilket hade betytt ett ordentligt hopp i resultatet. Hon är grymt stabil på undanvindarna och 4-5 m/s till borde inte vara nåt som helst problem. Högsta hastighet under dagen var 10,1 knop. Wrooom.

Tyvärr gick skotet till focken av pga av slitage mot genomföringen i masten. Detta i sin tur gjorde att focken måste in på reparation då den skadade sig oskotad i 10-12 m/s byarna. Hoppas att både mast och fock kan komma i stridbart skick i veckan. Summa sumarum - mersmak och jag kappseglar gärna mera!! Här kommer bilder tagna av Allan Förberg under racet...


Mycket trygga undavindsegenskaper.


Tomas H. tankar.


Friska kryssar och kanske lite mycket segel eller så har man inte riktig koll än hur man skall sätta upp grejerna för att gå riktigt fort när det blåser lite mer. Tror på det senare faktiskt...



Inte så tokigt utan ballong.


After sail- pre party.


Prisutdelning.


Trendbrott!


Petter på RegattaTV tog dessa 3 bilder - tack för att jag fick använda dom här!



Åsså lite YouTube - också av RegattaTV. Ehhum - här ser man att rorsman har lite att ta igen efter längre avbrott i kappseglingen. Den dåliga manövern av undertecknad räddas av det stora rodret. Osnyggt och osnabbt! Skärpning!!!




Comments

Frykbergs

Amalia seglade in en 7e plats av 23 på Frybergsracet idag lördag. En grå och regnig morgon byttes till smultronbris och solsken ute vid Möja. Seglingen är drygt 20 distans och resultatet får anses vara bra då ca. 70% av distansen var spinnakervänlig. Vi tappade 2 spinnakerbåtar precis på upploppet. På Amalia övade vi under dagen gippar såklart efter jakten på den ultimata skärningen och det blev nog nästan 20 st. Kollega Björn Lind gastade med den äran och passade även på att lämna tillbaka grinden. Vinnaren badades programenligt. Hemfärden söndag i strålande sol och 5-8 m/s. Amalia blev inte omseglad en enda gång :)

Citat från seglingens hemsida :) "Den nya Omega 10 metre Amalia med Johan Granath vid rodret gjorde en fin-fin segling utan spinnaker, gick som en "skållad råtta" i den lätta undanvinden, där man skar ganska aggresivt, man slutade 7'a. Skönheten kan beskådas på http://www.10meter.se/index.php där det även finns en del fina bilder från racet."








Frykberg himself!!







Comments

Wind OK!

Efter en trevlig kvällssegling på Baggen så lyckades vi med gott stöd av en f.d Nexus representant fixa så att kompasskurs samt riktning och hastighet för vinden funkar som den skall. Problemet var en missat steg i installation av HPC kompassen. Genom att trycka 2 ggr "set" så kalibrerar den sitt läge i båten. Utan detta blir bevisligen både vind rikting och hastighet fel. Gott. Två devieringsvarv utan felmeddelande innebär att kompassen visar mindre än 1 1/2 grad fel. Återstår ett litet frågetecken för Steer Pilot - den verkar några grader off om man sätter den att indikera en kurs. Nåt med magnetic. vs. true kanske?

Vi skuggstartade lite bland onsdagseglande Expresser och hejade bla. på Bronsmedaljören Jocke R SWE 452 som svarade med "Sweet" :)



Comments

Nurå...

Ja nu så gäller det att fixa motorljudet, få vindmätaren att visa nåt annat än 42 m/s när det blåser 6 samt deviera kompassen. Nästa aktivitet blir att köra Frykbergsracet med arbteskollega Björn som hjälpte en förra året när seglingsabstinensen var som störst. Sen blir det Hyundai Cup Sandhamn för att kolla hur Amalia och undertecknad kan tänkas placeras sig i en LYS tävling - skoj! Sen ska det bli en uppsjö helgsegling in i tidiga vintern. Här lite fler bilder från första seglatsen!


Amalia på La Nassa


La Nassa - klicka för större


Vid Hallonstenarna


Akterluckutfällningsbegränsare - redy for landing.


Vass profil.



Comments

Bredsida

Så här ser Amalia ut från sidan. Åsså får man säga grattis till Peter som sjösatt båt nummer 3 - "ENTIA" !

Klicka för större


ENTIA

Comments

I hamn

Efter att ha spenderat nästan 4 veckor med Amalia, 3 på land och en i sjön, så känns det faktiskt konstigt nog lite skönt att lämna båten för några dagar och göra nåt helt annat. Sitter och försöker samla intrycken. Dom är väldigt positiva och jag är oerhört nöjd med båten. Det finns dock några grejer att fixa. Motorn är inte i mekanisk harmoni. Seglen seglar och ser fantastiska ut - ändå ser jag fram emot "makar-seglinen" för att få lite tips och höra om Next är nöjda själva med hur dom uppför sig. Innerbelysning behövs. Ett backsystem under akterdäck är nödvändig så att det inte blir torktumlare av allt man vill stuva där. En boomkicker skall installeras.


Klicka för störrre!

Hon seglar som ett spjut. På hemvägen fick bla. en Omega 42, Smaragd och en Safir se den vackra akterspegeln av Amalia. Man kan se på bilden ovan att det är ett "snällt" avtryck hon gör i vattnet. Detta trots att det hela bara är "ihopslängt" - nu stundar självklart lite mer strukturerad prestandaoptimering samt kalibrering av navigationssystemet. Mera, mera!

Comments

Vidare

Motorn låter lite lattjo. Kan inte riktigt bestämma mig för om det är normalt eller nåt tjall. Lutar åt det senare. Batteribanken på 64% - då har det körts en del motor men inget speciellt - bara lite stöd vid angöringar samt några hundra meter i Biskopsöarkipelagen. Vi har seglat långt in i hamnarna där andra har kört motor så den har blivit sparsamt använd men gett svar på tal när så behövts. Kan redan säga nu att denna motorlösning är perfekt för dom som just bara vill ha lite support ibland. Däremot har instrument, kyla och datorer gått på batterierna en hel del. Båten går att manövrera väldigt rappt under segel så det känns säkert att cirkulera omkring i trånga vatten.

















Comments

Dagliga lunken..

.. börjar så smått infinna sig. Nu är kylen igång och passar perfekt under trappen. Där sitter ju 12v uttaget också så det blir inte bättre. Gårdagen innebar nästan tappad bom - antagligen en konsekvens av en något kaosartatd riggning. Focken ramlade ner helt plötsligt. Det visade sig vara karbinhaken i fallet som hade gett upp. Den visade sig vara helt skev när den kom ner efter lite båtmansstolövningar. Numera hålls focken upp mha. pålstek och så får det nog förbli. Idag mot Svenska Högarna. Det går att sitta 10 pers i båten :)





















Comments

Horisont

Nu har Amalia sett horisont också. Hon seglar verkligen trevligt. Motorn verkar också vara en fullträff även om det finns ett litet missljud som behöver utredas. Båten blir vartefter mer utrustad. I morse när frukostbehovet blev för stort installerades hjälpligt spritköket. När smöret börjar rinna får man väl dra igång kylboxen. Mera mera :-D



















Comments

I skärgården

Nu har Amalia korsat haven på riktigt. Första seglatsen genomförd och 2 års väntan kulminerade i total nöjdhet. Fantastiskt att styra båten genom skärgården. skota redaktörn Allan F. gastade. Dagens högsta 8,3 knop.












Comments

Amalia seglar!

Nu har Amalia seglat och allt gick bra. Helt slut efter denna bygga-båt urladdning och ser fram emot lite lat-segling i skärgården. Tjohooo :-D


Riggkoll innan första turen.


Kort tur på Baggen.






Omega 10 metre SWE 14 Amalia

Comments

Korsat haven..

eller 1/4 Baggen :) Båten gör 4 knop på normal läge dvs 0,5 mer än lovat - gott. Hon gör över 6 knop på fullgas. Gonatt inifrån Amalia ;)


Redo för plurr - flaggan i topp!


Autosol


Nu tillfällig hamn.


Gonatt 10or

Comments

Plurrat

Amalia är i sjön!! Tyvärr glömde jag kortläsaren så det blir ingen bild just nu : (15:46)

Comments

Nää..

men i morgon Torsdag förmiddag så smäller det!

Comments

Nurå?

Går vi i sjön i eftermiddag - jag tror det :-D

Comments

Ström

Idag var en bra dag. Strömkrets slöts för första gången och navigationssystemet vaknade till liv. Allt verkar funka OK vid en, mycket snabb måste erkännas, första kontroll. Position och kompassriktning samt temperatur verkade i alla fall korrekta. Andra roliga händelser var att Gurra Krantz stod på stegen och snackade båt i en kvart och vad jag förstod så tyckte han att 10an är kanon. Det tyckte Ingemar Boding också - kul att andra gillar båten! Själv blir jag bara mer såld för varje dag trots att jag inte har varit i drickat än :) Onsdag då?

Dagens ord: Coquille (fr)


Härligt mek kaos :)


Den lille elektrikern...


Elfa stålnätback som motorskydd.


Elpanel under trappen.


Sirf III GPS puck placerad bakom rodret på akterdäck.




Installationen hoppade igång på första kicken - phuu :) Lämnade varvet 23 glad i hågen :-D

Comments

Börjar bli..

.. en båt faktiskt. Har kommit så långt att det kändes rätt att feja ur såg och slipdamm och lägga in dynorna. Det gav omedelbart en känsla av att det kan bli riktigt nice även inombords. Gråa dynor blev mycket bra - hade varit trevligt med lite ljusare träslag men det är inget som inte lite faner och några träbitar inte kan fixa :)



Seglen från Nextsails trillade in på fredagen och har provhissats och kollats mha. av ettan men inte seglats. Ser ut att funka bra och looken blir "extra" :) Dom ser jätte fina ut. Här en sneakpeek ner i "Main" säcken.



Batterierna är nu säkrade i alla riktningar mha 10m nylonband och speciellt tät styrofoam som är utformade som kilar och monterade tvärskepps för att fixera blyt. Bandet går i en enda slinga och spänns under en av durkarna - detta säkrar batterierna i längsled. Lösningen känns bra och är deklarerat "sjöstuvat"!







Slutligen ett par bilder på batterianslutningarna.





Sjösättning då? Tisdag! (?) :) Allt på topp!!! :-D

Comments

Kontakt

Nu har propellern snurrat sitt första varv mha. batterierna. Ganska scary att hantera och koppla in dessa 4 batterier när man vet hur mycket ström ett sånt här system är kapabelt att häva ur sig. En skiftnyckel blir som kolaremmar om man inte passar sig. "Byrådirektör" L Thörn hjälpte till och fick de sista bitarna på plats - respekt! Propellern satt på axeln vid leverans men verkar inte riktigt sitta fast så det blir till att checka den innan sjösättning. Jag har lovat mig själv att säkra batterierna i x,z och y led innan båten flyttas en endaste centimeter - dom är tunga och kan slå sönder saker om dom kommer i rörelse vilket helt enkelt inte får hända. I morgon anländer segel :-D

När anländer övervant? Sjösättning fredag?






Cool bil - want 1!


"hej då macken - vi synns i mörrn"

Comments

Slutspurt

Nu är elbiten av motorinstallationen i sin slut fas. Intag, jordfelsbrytare, splitter, 230 uttag, laddaggregat och gasreglage är på plats och nu återstår i princip bara att koppla in batterierna. Dock måste köksmodulen lossas för att få in det sista batteriet på styrbordssidan. Som tur är så är 10an större än tex. en M30 så det är rimlig plats att meka.




Durkbeslag i akterluckorna - check!


Det vimlar av 10or i Stockholm numera :)


Hur gör man här då?

Comments

El!

Nu när det mekaniska är fixat av proffs så kan den f.d. signalmekanikern, dvs skepparn själv, förhoppningsvis göra lite nytta och har, med en viss tvekan, satt sågen i Amalia. 70mm2 kablar routade och hål tagna för att dra dessa under kojbottnarna där de når batterierna. 2 på varje sida för 400 AH. "Tankmätaren" är satt i skottet som sitter under trappan vid nergången. Det tar sin tid - man måste komma över tvekan att såga och bara köra :)

Det mesta är nu under egen kontroll - seglen kommer mitten nästa vecka. Installationen av motorn är i egna händer - dock har det mystiskt försvunnit ett landströmsintag samt även propellerladdkontrollen - shit! Ett visst strul finns även med ändstycken och terminaler för övervanten vilket känns lite onödigt så här i 11 timmen. Spirit dock hög! :-D


Tankmätaren.


Kollar kabel routing / längd.


Kabelgenomföring till batterier. 2 st skall in här.


"Bensintanken"

Comments

Allting är vitt, vitt, vitt...

Kölen spacklad och målad. Fick bli lite hastverk kring där köl och skrov möts då inte tid gavs för mera avancerad spacklingsövnig - nåt skall man ha att göra i vår också. Börjar likna nåt :) Det står numera också "Amalia" på akterspegeln. Återstår div. elektriska installationer, mastmeck etc.










Klicka för större.



Comments

Händer de inte nåt?

Jo för sjutton - Amalia har numera en köl samt en elektrisk inombordsmotor. Lidköpings Båtsnickeri hade viktigare saker för sig och lyckades inte uppfylla löften om leverans av motorinstallationen så den har gjorts i Stockholm istället. Seglen verkar nu bli det sista som behöver levereras för att göra första seglatsen och bör komma i början av nästa vecka förhoppningsvis. Riggning på fredag :-D

Ingen striping här inte !!















Comments

10 på GR

Det har gjorts lite promotion för 10an i Sandhamn under Gotland Runt. Dåligt med vind så det blev visst inget seglande tyvärr.





Comments

Speed

Ulf hängde med och körde några varv på Baggen igår kväll. Idéen var att försöka kolla upp varför båten gick något olika på bogarna. Orsaken var ett meck gjort på rullen och "tillbakamecket" slutade med att masten inte stod rakt i båten. Efter lite skruvande på detta så gav vi oss av i en stundtals ganska frisk vind - byarna gissades till 6-8 m/s kanske. Det går inte att nå full kryssfart pga. att focken på denna båt har ett något för långt underlik vilket gör att man inte kan skota hem seglet optimalt. Efter lite laborerande med hisshöjd och val av skothornsposition (seglet har den för självskotande fock så karakteristiska skädda med ett antal hål för fäste av skotet) så blev vi tvugna att inse att vi inte skulle hänga med den Bavaria 35 Match (1,28) som tränade på kvällskvisten. Men med ett skotbart försegel så :) ....

Comments

1 till


Ännu en 10a från VOR Inport. Foto: Peter Lundh

Comments

10-spotting!

Oj va kul - Perry skickade in en bild på 10an från inport på Kanan! Tackar - fin bild!!


Foto: Perry Jönsson (klicka för större)

Comments

Bredsida

Ang. mastens position i båten. Här en bild från sidan.



Kanske sitter den något längre förut än traditionellt vilket man också har kunnat iakttaga på ritningarna. Personligen har jag inga problem med detta, snarare ser det intressant ut. "Framhjulsdrift" ? :) Kanske är detta en av anledningarna till att båten känns så "stabil" vid rodret!?

Aktiviteten på Amalia har gått upp avsevärt och hon *ska* landa i Stockholm nästa vecka! Sen återstår lite meck men då har man skeendet i egen hand vilket är klart inspirerande! 10an får visst väldigt många tummar upp från förbipasserande båtar - fick själv va med om glada miner i Hotellviken i Saltsjöbaden - kul!!!

Comments

Mera segling!

Fick en ytterligare chans att låna No:1 och tog med skota.se redaktören och "journalisten" Allan Förberg på en tur. Båten gillades skarpt vad jag kunde förstå. Äntligen satt det en rorkultsförlängare på pinn så att man kunde komma ut på kanten ordentligt. Där sitter man perfekt med god överblick över tejlsen i focken. Bjuder även på några interiör bilder även om båten inte är klar inombords. Nu ännu mer exalterad över produkten faktiskt. Fotade mest gjorde Allan.













Comments

Dig this :)

Så här såg det ut på Baggensfjärden idag när Omega 10 metre SWE 11 kryssade runt på fjärden. Jag måste säga att jag är ofantligt nöjd med både seglingsegenskaper och utseende på 10an. Den verkar komma att uppfylla alla min förhoppningar och lite till. Check her out:


Klicka för större.








Jag ska inte ha sprayhood!

Comments

Seglad

Det föll sig så att på självaste midsommarafton så blev den första 10an No 1 klar för segling så jag bjöd in Ulf M för en premiärtur då alla i projektet firade midsommar på lite mer traditionellt sätt. Att premiärsegla en helt ny båttyp är också ett bra sätt var vi överens om när vi lämnade båten förtöjd i sin hemmahamn efter ca 6 timmar på sjön. Omega 10 metre verkar vara en livlig och rolig båt att segla med bra driv. Vindarna var lätta med många vrid så det är svårt att göra en riktig bedömning - men det kändes kanon i alla fall. Nu måste Amalia landa snart så man får ge sig ut på semestersegling!!! Mer segling i morrn :-D !

En film:



Några pix:














Klicka för större!

Comments

Rigged

Viket skitväder - men nu sitter mast och bom på plats. Mer happenings i morrn :)


Klicka för större!

Comments

Sjösättningen - the movie



Comments

Plums!

Så kom då till slut sjösättning av Omega 10 metre att ske. Milstolpe. Nu ser jag än mer fram mot att Amalia skall anlända. Att båten flyter snyggt kan inte ens en lite vågig och vind vattenlinje dölja. Bra "kluck" också :)














Klicka för större i svart/vitt.




Klicka för större!


Härliga tider!!!

Comments

Mast

Har nu haft läge att syna masten från Sparcraft och den ser verkligen jättebra ut. Rent fantastisk finish och med bra lösningar. Här kommer lite bilder med kommentarer.




Spridiare med hål för lazyjacks. Båten komar att leveraras utan rodkick och det är tänkt att just lazyjacken skall bära upp bommen. Få se om det funkar tillräckligt bra.


Elledning för topp-lanterna förberedd. Förberett för topphissat försegel - vad skall man hissa där?


Förstagsinfästning med toggle.


Spridarinfästning - spridarna går igenom masten och förbinds mekaniskt med varandra. Så här ... ->




Här ses systemet i masten för att kunna rigga utan kran. Det större hålet är axeln runt vilken masten kan rotera samt det mindra antar jag är "låsningen". Undrar om jag inte kommer att använda kran ändå :)




Halshornsavdelningen.


Ja - elektricitet är farlig, ja - en mast sticker upp högt i luften, ja - man kan bli elektrifierad - och stämd - om man bor i USA.


Bra - verkar vara rätt!

Comments

Ventiler!

Strålande tider - coola ventiler. No 1 har fått rutor och är klar för kölning, riggning och sjösättning - allt detta bör kunna hända i nästa vecka - jätteroligt. Amalia har fått "marschorder" att färdigställas och detta påbörjas direkt i nästa vecka. Mitt estimat är att det borde behövas ca 3-4 dagar - vi får se hur det hela förlöper. Så här ser en nästan färdigställd Omega 10 meter ut - ganska bra tycker jag. Skepparen är oerhört nöjd :)










Klicka för större!!

Comments

Toppen!

Titta - ett segel, toppen på ett försegel för att vara mer exakt! Det gör att jag tickar av segel i 10 listan - nice!!! Tyvärr går det lite trögare med motorinstallationen så jag tvingas, väldigt temporärt hoppas jag, "icke-ticka" den - snyft!!! Men en köl har landat till båt No1!! Nu händer det en massa spännande saker - ännu mera redan i morrn faktiskt. (läs fredag)


Toppen på Amalias fock - en skygg Next Sails makare skymtar i bakgrunden! Ser fin-fint ut det där. Skepparen är väldigt nöjd! :-)






Det huserar numera en köl i Stockholm :)



Comments

Botten?

Nu står ytterligare val för dörren och det jag funtar på är vilken bottenfärg man skall välja. Båten levereras som den kom ur formen vad beträffar undervattenskroppen dvs med en blank yta av vinylester. Även om det vore fördelar så kan jag inte smeta på västkustkvalitet med vetskap om hur illa ställt det är med gamla Östersjön så det måste bli ostkustkvalle på färgen.



Krav:
- Hård och slipbar
- Ostkust
- Kulören vit är bestämd!


Här är en kandidat - någon som vill lägga till eller kommentera?
- Lefant TF

Med tanke på att båten har ett skal med vinylester så borde det inte behövas gängse 2 lager med epoxi utan lite slip, primer och bottenfärg borde väl räcka? Eller!?

Comments

Konvergens...

Roliga nyheter strömmar in och det börjar, trot eller ej, lukta sjösättnings så smått. Detaljerna inte riktigt klara men Amalia kan splasha innan midsommar om vi kan få lite medflyt i projektet så här i slutskedet. I den ekvationen är Lidköpings Båtsnickeri och motorinstallationen en kritisk komponent. 2 kölar är klara - en är Amalias så den punkten checkar jag av i listan till höger. Dynorna blev till slut mörkgråa. Jag ämnar senare fanera huvudskottet aktre sida i ett ljust träslag för att inombordsmiljön inte skall bli för mörk. Segel snickras det för fullt på säger Sanna - hoppas kunna visa lite bilder från tillverkningen vad det lider. Ventiler är beställda efter tester på båten - dom blir till slut som på de skisser som finns här på bloggen.


Bulb i bly/antimon. Ser hal ut ;)


Kölblad i stål.

Comments

LAN

Local Amalia Network. Nu är båtelektroniken testkörd hemma i vardagsrumsoffan. Den funkade. GPS köpte jag en MR-350 som har det vassa SIRFIII chippet - 20 kanaler och 10 meter noggrannhet - utan EGNOS. Den går på 5 volt så det fick bli en 10-18 -> 5 volts DC-DC omvandlare för att få ner husspänningen. Efter ganska mycket huvudbry vad manualer kallar TX, RX, Input A, Input B etc så hoppade den igång till slut men det krävdes ett oscilloskop. Lodet var tyst och visade - - - tills jag sänkte ned givaren i en skål vatten - då startade ett ljudligt klickande och displayen visade 2 meter. Kopplade NXR servern till min Mac laptop (RS-232 -> USB dongle) och positionen ploppade upp i GPSNavX.
Lyckades dock inte med att få igång kommunikationen mellan NX2-Race (eller heter den NX2 Sail Performance?) körd under emulatorn CrossOver i hopp om att slippa installera en dual boot variant och Windblows. Dagligdags navigering blir via den gamla trotjänaren Multicentre. Det bir som på M30an ungefär fast med lod och vind - spännande. Återstår att se vilket av alla erbjudande om mobilt bredband man skall hoppa på - vind och väder måste ju tillföras för att allt ska bli komplett - Wide Amalia Network!



Comments

Progress!

Nu händer det en massa grejer. Motorinstallation satt iom. att OZ Marine har varit och mekat i Amalia. Batterier (4st) passade perfekt under kojerna i höjd med kölen - 2 på varje sida - perfektomento :) Segelmakaren har börjat fila på töjen och det navigationselektronik beställd. Det börjar arta sig. Jag väljer, i postiv anda, att checka av några av milstolparna i högermarginalen. Just ja - man fick välja tyg till dynor. Det blir nog "Kitt" färgade. Tjohooo. En tredje båt har anlänt svedala också - och med den kom mitt roder och skotpall så de checkpunkterna tickar vi av också! Nu jädrars!


Skotpall på 3an! Foto: P Zade


Dyntygval? "Kitt" t.v.!

Comments

Vind

Erkänner mig omedelbart skyldig till ett lätt släng av kronisk tech geekness och nu när man får en plattform som kan bära div. mojänger så tänker jag fixa vindinstrument. Korrekta givare är självklart starten på en vettig funktion. Här finns visst vissa saker att ta hänsyn till och vokabulären har utökats med begrepp som tex. "upwash".


Men hur extremt måste man satsa för att det skall vara nåt värde i investeringen? Full out race eller lagom bra. Jag kollar in Nexus sortimentet och där finns 3 options; 1 meter högt rakt uppstående pinne och signal via kabel,
framåtlutande 60 cm pinne och signal via kabel samt trådlös variant av den sistnämnda.
Kabel och däcksgenomföring är ju alltid nice att slippa men kommer ändå behövas för lanternor. Den trådlösa givaren är av energihänsyn antar jag (laddas mha. solcell) något långsammare än de med trådöverförd information. Den rakt upp stående givaren påverkas minst av vind som speglas upp i propellern och är därmed mest exakt. Detta är framförallt ett problem på undanvind och spinnare - men det har jag ju ingen. Jag vill kunna
köra polärdiagram och visa optimal styr kurs - varför - för att det är kul och hänga med i vad som händer inom navigation och elektronik ombord segelbåtar. Sen kan det komma in handy på Augustimånen och nattliga långa undanvindsbogar då det är möjligt att låta visa optimal kurs på en steerpilot. Jag vet inte varför men den framåtlutande varianten känns mest attraktiv just nu. Har inte riktigt behov att super race optimera. Jag skulle ju börja semestersegla :) Någon som har upplevt skillnader mellan dessa givare i verkligheten?

Comments

1:an

Båt No 1 är numera ganska färdig på sånär ventiler och jag tycker det ser riktigt lovande ut. En fotlist i trä är ju en riktig höjdare och nu när ja sett den i verkligheten så är det gjutet att jag skall ha lister på Amalia. I höger marginalen finns numera en checklista som jag hoppas få kryssa i med en väldans fart. Helst alla innan Maj slut :)


Röstjärn.


Mastfot.


Rufflucka.


Klicka för större!

Comments

Segelplanet

Segelplanet är nu bestämt med ett 1/2 mått på 315 cm och ett 3/4 mått på 185 cm. Lite bredd upptill men inte så att akterstaget blir ett problem. Inte för brett nedtill så att seglen håller längre. 2 genomgående upptill och 2 ganska långa (1,5 m) nedtill. 20 cm skädda Det bli 32,6 kvm när jag leker i mitt rit program - officiella siffror kommer väl vad det lider. Allt pekar dock på de specade 49 kvm i krystället. Nice!



Comments

Kalla bärs!



Ännu en barriär i seglarlivet bruten - det kommer att vankas kall öl och smör som inte rinner i sommar. Kyllåda i form av en 32
liters Isoterm box har införskaffats och har testats igenom hemma i köket så att inga överraskningar inträffar på havet. Det verkar som om uppgifterna i manualen stämmer - den drar ca 35 watt när den kyler på och flippar mellan 1 och 5 watt när den underhållskyler/går på tomgång. Detta i 230V drift. 12V drift funkar på samma sätt - vid 13,6 volt så drar den 2,6A resp. 0.01A. Det var ca 4-6 grader i lådan. Tydligen skall det gå att koma ner till -10 grader.. hmm, immig Skåne :) !


När den går på tomgång verkar den riktigt tyst. Kan tänka mig precis hur irriterande det måste vara att ligga och lyssna på ett kylskåp en stilla kväll. Får inte bli en prioritets fråga mellan rinnande smör och god sömn!

Comments

10an - the movie

Det blir vl ingen Oscar för den här direkt men lite rörliga bilder är alltid roligt.








Comments

Upplyst

Eller snarare höjt SRS. Förra året fick Amalia 1.16 med -Genua. I år är det nya bud och specen löd "- - V" med 1.16 som mätetal. Med andra ord höjd 0,1 eftersom man i gamla systemet kunde dra av 0,1 om man kör med fock - utan att ha seglat en meter och med samma indata - seglarvärlden börja frukta O10m :)

Nu är det så att jag kanske måste söka ett förnyat SRS brev då det finns indikationer på att J måttet blir något större än vad jag angav i ansökan. Detta borde nog utkristallisera sig under den närmaste veckan.

Comments

Det blev...


.. till slut detta segelmärke. Ett arv men ändå modernt. Inga problem med att segla med denna i storen. Så så känns vi igen om inte på annat!




Comments

Nästa tack!

Nu är segel beställda och dom kommer att "sys" av Next Sails precis som tidigare segel till M22an och M30an. Det hela började med att en person frågade "ere din båt?" och slutade med att Henrik Janmark började segla M22. Däremellan hoppade Henkan med på ett race på Riddarfjärden och betedde sig i början som om han inte hade seglat så mycket så han fick lite info om det ena och andra. När det var ett par minuter kvar till start så började det komma lite "direktiv" om placering och fart. På frågan vad han hade seglat tidigare kom svaret: "några VM... jag är segelmakare också" - åhå...

Genom Henrik som jobbade med dåvarande Sobstad loftet, nuvarande Next, blev det ordning på seglen samt att han delar alltid med sig av sin kunskap om segeltrim och på den vägen är det. Genom Henriks försorg fick jag också några riktiga 6mR upplevelser på Cannes bukten men det är en annan historia.

Next Vector med fiber i svart PEN och vit dubbeltafta lydde beställningen och segelmakare Sanna på Next svarade: "Men du, vad snyggt det låter!! Tror att det kommer bli en hit:)". Tydligen har dom inte levererat just den kombon - än. Klassikt vitt men lite high(er) tech om man tittar närmare - kanske blir dom lite grå som jag önskar iom. den mörka fibern. Det som känns kul med Next är att dom designar och laminerar sina segel "hemma" och befinner sig i Stockholms omnejd.

Att ha nära till sin segelmakare är aldrig fel.



Comments

Lat

Det evinnerliga vevandet med en överlappande försegel blir lite segt i längden. Ser mycket fram emot att kunna kryssa och enbart behöva lägga ror i lä och vända snabbt och smärtfritt närhelst det känns rätt att göra så. Utan att nödvändigtvis behöva påkalla besättningens uppmärksamhet.



Men hur är det med en självskotande fock - är det ett ansenligt nerköp seglingsprestandamässigt? Jag har kappseglat Carerra med selftacker och på den båten så var det bra bett på kryssarna med denna typ av försegel.



Nää, jag är latare än har bråttom :) Lat.... "effektiv"?







Comments

Märkt?


Jag tror detta redan är bestämt men vill ändå lufta ämnet - vilket märke åker man helst med i seglet?

Vad får man för associationer?

Såhär?



Comments

Segel

Nu börjar det förhoppningsvis närma sig det som det hela går ut på och för det krävs det ju segel. Har självklart funderat en hel del på vad jag skulle vilja ha till Amalia. När man nu satsar på en ny båt så måste ju "motor" valet göras med omsorg och eftertanke. "Bara" dacron känns lite off på nåt sätt -
bra hållbarhet men inte så formstabila. Nää, nåt lite roligare måste det bli - nån form av laminat tror jag visst. Vill dock inte ha några "disco" segel alt. super racing stuk. Så även om det bli segel som har diverse färgade trådar i sig så kommer jag att beställa med tafetta på båda sidor av tre skäl - hållbarhet, utseende och vilsamt för ögonen (inget blänk). Ljusgrå segel tycker jag ser "trevligt" ut i dubbla bemärkelser och uppfyller således de två sistnämnda kraven. Ojojoj vad det börjar kännas spännande nu :)


Comments

Strajping...

Diverse linjer på friborden förgyller alla skepp (?). Klart är att det påverkar intrycket av en båt ganska radikalt och att till synes små ändringar gör skillnad. En vattenlinje tex. kan ju väljas att göras linjal rak eller tex. en som följer däcklinjen. För mycket banan ser inte bra ut tycker jag. En helt rak vattenlinje är inte heller snyggt och är inte förlåtande för temporära lasteffekter i sittbrunn eller förskepp. Efter lite ritande så verkar 5,5 cm nerhäng kunna bli bra. Blir dock svårt att tejpa detta exakt skulle jag tro. Här en bild som illustrera lite av aspekterna. SystemText lär har tejper som håller mycket länge.




Snobbranden bör ju följa däcklinjen dock. För en större rendering se här.

Tänkt kulör: alltid svårt med bildskärmar men tänk en mörkblå, med en hel del svart i och lite matt så kommer man rätt.

Comments

Inredning!

Det jobbas på båtens inredning och de första bilderna där man kan få en uppfattning på hur det hela kan komma att te sig ut när det blir färdigt damp ner i mejl-lådan häromdan. En av båtarna får även en fotlist i teak satt en bit in från relingen - snyggt och nåt som måste funderas på om inte Amalia skall utsmyckas med. Dess praktiska funktion är ju inte att förakta heller... En översikt av inredningen finns att beskåda längst ner på denna sida. Jag tycker att det verkar blir bra - enkel, låg vikt och funktionell - alla goda egenskaper på en inredning.


Halvvägs? Jorå - det skall målas och fixas nån form av tak också :)


Köksmodul. Snyggt snickrat! Denna är lite special - standard har en diskho.


Titt in i förpiken. Bakom skotten döljer sig röstjärn.


Fotlist på "ettan" - vill ha! Klick för större.

Foto: Tobbe

Comments

Navigering...


Kollade in Garmin burken på Allt för Sjön - dess monterings mekanism utesluter tyvärr nån tänkbar lösning i sittbrunn. En gipp och det kan var game-over! Frågade en Garmin representant om dom anser sig ha en lösning för mindre båtar utan piedestal för elektronisk navigering för *rorsman*. Han svarade efter lite tvekan att det hade dom nog inte. Suck - detta kan ju inte var en liten marknad. Får väl snickra på en önskelösning så länge innan leverantörerna vaknar... Sen verkade den lite seg i hanteringen så kanske var den ändå inte nån drömlösning - jakten fortsätter...



Comments

Elektrifierad utmaning

Motor från OZ Marine beställd och kommer att installeras av Lidköpings Båtbyggeri. 400 AH mha. 4 batterier ger 7 timmar 3,5 knop eller 30 minuter 5,5 knop. Jag utmanar nu mig själv att bara sätta i stickkontakten 1 gång för att sedan bli självförsörjande under hela säsongen. Detta skall göras genom regenerering (propellern driver motorn som generator som på så vis laddar batterierna) + solcell. El-kontrollmanicken som styr motorn har diverse roliga mätare så jag bör kunna presentera statistik om förbrukning, fart och distans vad det lider - kopplar man det med lite GPS tracks och vindförhållanden så kan det kanske bli intressant läsning. Elmanicken snackar visst NMEA 183.







Comments

Amalia in da house

Slutet på väntan känns närmare. Besökte för ett tag sedan Amalia i västra Sverige där hon har väntat på att arbete med inredning och motor skall påbörjas. Lite smutsig efter en lång resa men verkar glad att vara hemma! :) Även ägaren är glad :-D Nu har hon flyttats inomhus och får värma sig lite bland andra båtar. Här några bilder där några har fått fönster och linjer tillagda i Photoshop.




Klicka för större










Det är 1ans akterdäck som ligger ovanpå Amalias akterdäck.

Comments

Sittbrunnsnavigation...

Har klurat länge på hur man skall realisera elektronisk navigation som är praktiskt användbar för rorsman. Att ha touch screen i däcket, på varje sida, skulle kunna vara en lösning kanske. Nu finns det ju inget däck vid rorsmansplats på 10an så den kan man slå ur hågen. På siten NaviGadget dök denna upp Garmin GPSMAP 620 navigator upp:


Den har touchscreen och är ämnad för både sjö och land navigering, är väl vattenskyddad (IPX7) och verkar få ett pris omkring 1000 dollars over there. Ingen manual etc. finns tillgänglig än. Nu är bara frågan hur man får den rimligt läs och manövreringsbar i en verklig seglingssituation. Nån form av utdragbar hållare som kommer fram under akterdäck eller sitter den fäst på storskotfundamentet på nåt sätt...? Tål å tänkas på.

Den pratar ju också... "-Håll styrbord efter udden om 3 kabellängder " :)

Under däck är det laptop lösning som gäller vid längre kappseglingar. Det inenbär att man i vissa lägen bär med sig 2 GPSer och 2 set kartor - onödigt (dyrt). Skulle vilja ha en resident GPS mottagare och nav dator med möjlighet till remote/slav presentation via nåt som liknar Garmin burken ovan men utan "intelligens" vilket borde betyda minst halva priset - eller?

När kommer det?

Comments

Köl

En större händelse förra året var en omkonstruktion av kölens infästning i båten. Från en variant med en "stump" i glasfiber där en köl av bly ansluter så blev det istället en köl med ett kölblad i stål med en fästplatta som passar i en ficka i skrovet. Kölbulb i bly. I fästplattan sitter 8 kölbultar i rak konfiguration efter sidorna. Konstruktionen beskrivs nedan mha. lite egna Google SketchUp övningar. Bilderna är inte i skala eller proportion utan försöker bara påvisa grundkonceptet. Detta ger en riktigt stark och tålig kölinfästning - "may come in handy" under Augustimånen :)







Comments

Skot & styr

Emedan Amalia fortfarande guppar omkring på ett hav när sverige fortsätter byggena av no:3 och no:4. Nedan bild på storskotsfundament, här monterat på båt 4 samt bild på enl. utsago ett helt superbt roder i ren racing kvalle. Rodret är stort - nästan 1,5 m högt.






Comments

Ren överlevnads post :)






10mm/f6 blir lite skevt...

Åsså kolla om programmet kunde skriva 2009 - det kunde det! Snart blir det spännande...

Comments