Suffle

Idag skottade jag Amalia. Mycken och tung snö hade samlats - inte bra. Ska det bli sånahär vintrar i fortsättningen så måste det bli mer vinkel akteröver - ja kanske över hela längden.



Comments

Pudelns kärna


Det har ju varit en del laminat snack på nätet i höst. Hittade denna borrkärna i skrivbordslådan - den är från motorinstallationen. En lite större bubbla ser man ju helt klart men den sitter i det lim som sammanfogar skrov och inliner. Höjden är 22 mm. Men jag ser ingen tendens till släpp mellan några lager.

Till höger kan man numera finna ett bildspel med bilder från 2010.

Comments

Blåsigt värre...



Läbbigt, 26 meter i byarna, och jag har inte en tung press. Riktningen inger hopp - riktiga killern vore västlig storm. Måste bli en inspektionsrunda igen - var där föra helgen och det behövs skottas lite akteröver där tyvärr taket inte har så bra vinkel och därför skapas snöpåsar. Nu läser jag att skovlarna är slut i landet igen. Tänkte länge för en månad sen att jag skulle inhandla en att ha i bilen men tyvärr blev det aldrig handling av den tanken.

Comments

Användbart!

Ornö Runt promotar och görs sig användbar på samma gång - en skyffel nästa år? Andra gillade den också :)


Anmäld så klart!

Comments

Rejk?

På comments framfördes en åsikt om att masten står väldigt rakt upp och att detta ger att båten ser ut att ramla framlänges vad jag förstår. Nu ser jag ju inte Amalia så ofta från håll så jag har ingen riktig känsla för detta men kan möjligen förstå kommentaren efter att ha betraktat fotografier av 10an. Om man klicka på bilden så öppnas en .gif bild som växlar vare sekund mellan normal mast position och en som är flyttat masttoppen ca 30 cm akter ut. Vad sägs?


Klicko!

Comments

I ide

Så - nu är det stängt för året! Batteriladdning på 100% och pressen och stöttor sitter som dom ska. I år får stegen ett enkelt lås för att markera att den inte bara kan "laddas ner" ;)

Sov gott!



Comments

Too late...

Efter insikten att riktiga rep förbättrar funktionen avsevärt beställdes ett nytt storskot på samma tema som fockskotet. Tyvärr tog det lite tid då italienarna på Gottifredi tydligen bestämde sig för att göra precis bara de 28 meter av Superswift 11mm som jag beställde och inte en rulle. Nåja - då har man nåt trevlig att se fram emot förutom att båten har hamnat i sjön i vår. Välbyggt även denna gång från One Design Center!









Comments

Riggen nere

Jepp, då är det över tyvärr. Vad ska man nu göra de närmaste 5 månaderna då? Ja lite inredning blir det nog allt - bäst att skriva en ToDo lista men det får vänta ett tag. Avriggningen gick "bra" men tog igen för lång tid. Av de 45 minuter (ja vet, inte bra, men som tur var väntade ingen på kranen) som tillbringades vid kran så var tio taskig förberedelse då jag glömde att skruva bort en den del som täcker rullen. Vad tar mer tid? Att får ur bultarna i mastfoten är nog den största tidstjuven skulle jag tro. Täckning i veckan. Seglen till Next för den obligatoriska kollen. Sen kan man glömma det hela för 3 månader. Kanske lite skönt trots allt. Bilder från en S-E X10mp.







Comments

Trotsande av elementen

fast så farligt var det inte. Trots allt så sover man ju på ett "varmbad" om 8 grader så att det var frost natten mot Söndag gjorde inte så mycket och en bra sovsäck fixar biffen. Nu är det bara en helg kvar av säsongen som ändå måste sägas ha varit väldigt bra. Aldrig har jag seglat så mycket som detta år och jag får tacka Amalia för inspirationen. Läser man "om" så har alla förhoppningar införlivats och kanske ännu mer. Kom 2011.


Ficklampa och 30 sek exponering - vilken himmel!!


Har sett havsörn 5 ggr i år tror jag - 10 sista åren innan inte en enda - bra!





Comments

Strålande höstsegling

Lite småkyligt men det blev en kanon helg på havet. Hoppas nu hårt på att kommande helgers väder kan tillåta mer segling!





Klicka!




Foto: A Förberg.

Comments

Curre seglar 10a

Curt Gelin testar båtar och är självklart även själv båtägare. Hans folkbåt ligger på Bullandö Marina där han även är engagerad i att skriva artiklar om utvalda båtar och dess ägare som ligger på marinan för Bullandö News. Curre hörde av sig och ville åka en tur med Amalia och så klart fick han det. När artikeln kommer har jag inte riktig koll på men här dyker den upp vad det lider antar jag.


Curre trivs till rors.

Sen hoppade Curt av på en brygga och tog följande bilder:







Tack för dom!

Comments

SWE-16 seglar

Det tog ett tag men nu har Leif äntligen fått känna på 10ans acceleration på kryssen! Glada toner från Linköping!

Grattis önskar Amalia.



Comments

I 1/2

Har understundom betraktat "tankmätaren" som sitter i Amalias elsystem. Den har visat 1,1 Ampere när jag kört solcellen en solig dag och kanske 4,4 Ampere vid proppladdning när det går undan. Solcellen skall enl. specen lämna 2 A och motorladdning upp till 10 A vad jag förstår. Båda dessa värden nådde ju inte upp till det lovad men var inte skrämmande låga så jag antog att solpanelen kanske inte låg i rätt vinkel och båten inte seglade tillräckligt snabbt. Men det har gnagt lite så jag skickade en fråga till OZ Marine och sidär kom förklaringen - jag citerar:

"Den visar halva strömmen i alla lägen utom full fram och back då hela visas. Eftersom mätaren är programmerad för 12 V och ½ antalet Ah så stämmer alltid time to go."

Tilläggas skall att vid full fart matas 24 Volt till motorn.


Strömmen mäts bara i ena banken och visar då bara halva strömmen.

Så båda strömgeneratorerna har skött sig väl får man säga. Vad innebär då detta. Ett praktiskt fall kan ju vara nu när jag var nere på 40% dvs att 250 Ah behöver tillföras batterierna: Om det är soligt och skutan seglar på så tar det 250/10 dvs. 25 timmar. Man orkar kanske ladda 4 timmar om dan så då tar det kanske en vecka att komma upp i full tank taget lite motoråka och kyla inräknat. Med full tank kan man åka ca 20 dinge i 3,5 kn. Rimligt tycker jag. Med dessa förutsättningar kan jag sedan bara rekommendera lösning med el-motor.

Comments

Laddat

Blev läge att stoppa sladden i väggen då tanken var nere på 39%. Dags mao. att tanka energi till en kostnad av ca 7 kr. Med lite propeller laddning här och där, segla långt in i hamn och solcell så har det funkat utan problem. Självklart får man hänga i och inte frestas köra motor de sista 1-2 nm in i hamn tex. Men när jag jämför med de som gör det så blir det inte så stor skillnad i tid trots allt. Har man i livet en extra halvtimma här och där så är det inget problem. Nu står mätaren på 100%.



Comments

Guldkorn, Pärla...

Många superlativer om 10an på senare tid - kul! Och välförtjänt!

5:07 in i filmen...

Klicka!

Comments

GP resultat

Så var resultaten uppe.. 9a av 22 i vår klass (SRS < 1,20) och 29a av 67 båtar (inkl flerskrov). Går att putsa på men det blev omstart på slutet och vi kunde snirkla förbi ganska många båtar i sista svängen där det var lite gambling.

Resultat + bilder!


Snyggt bild på Amalia tagen av Mats på Gransegel - klicka för större!

Comments

Gran Prix

Upp tidigt som attan i Lördags och seglade 10nm upp till Säck där Ulf Myrin mönstrade på. Seglingen kördes moturs runt Möja och började lite undanvindbetonad men vi hängde med ganska OK även om vi tillslut hamnade sist i vår "startklunga". Sen gick det uppför med Möja om BB där vinden också friskade i och det kom några puffer på kanske 7-8 m/s. Där hade vi initialt inte nån ordning på skutan utan gick lite på snedden och farten nådde inte 6 knop. I detta skede var vi tvungna att experimentera lite och vi släppte ordentligt på storen som luftade ut ganska radikalt med en stor lovartsbubbla i princip hela seglet. Detta såg ju inte så snyggt ut men båten rätade upp sig och börja flyga fram - tror vi såg 7 knop ett tag och detta med full höjd. Innan denna lärdom seglade vi "snyggt" i kanske 20 minuter så där tappade vi en hel del. Mot slutet blev det lite omstart och även lite dramatik i sista rundning mot mål där en båt parkerat på en grynna. Ett nice race som det finns all anledning att återbesöka. Kvällen tillbringades ombord på Mamban Miss Conduct i mycket trevlig sällskap - tack för inbjudan. Lätta vindar på Söndagen gjorde att jag fick planera om dagen då ingen längre motorgång medgavs med en batteribank nere på 39%. Vill inte misshandla batterierna i onödan.











Comments

Flytande...

I helgen kan man skåda en snygg 10a på flytande båtmässan!


Så såg det ut förra året!

Comments

Snyft!

Tråkig händelse med pajad travare under DataCom Cup gjorde att masten fått ordentlig med stryk. Då det tydligen inte existerar en travarvagn som passar Sparcraft profilen så har vi gjort en lösning med ett shakel och en vanlig travare. Den gick sönder vi något tillfälle och har repat masten ganska ordentligt Hur kan man bygga en mast anno 2010 som inte har en passande travare för genomgående lattor? Skit!




The offender.


Benns, som inte levererade masten, jobbar på en lösning och jag fick denna att prova men tyvärr passade den inte. Dock har jag förhoppning att detta skall lösa sig i vinter. Sen får man fixa lite vit 2-kompa och snygga till pipan - borde kunna bli nästan som ny!

Comments

Bästa Doublehanded!

Körde Datacom Cup i Sandhamn i helgen. Fokuserar på det positiva där Amalia tillsammans med gast Tomas Holm fick pris för bästa doublehanded båt bland fyra ekipage. Resultatet i tävlingen blev 43a av 76 - att jämföra med förra årets 34e plats av 107. Dock seglade vi detta år med 1,19 i SRS istf. 1,16. En kanon dag på fjärden i strålande solsken där det blåste kanske 6-7 i starten och bara 4-5 mot slutet. Vi gjorde en start i 2a led då de J/80 som vi gick tillsammans med var riktigt heta och låg på linjen och väntade på skottet. Vi lyckades dock nå första rundning före alla J/80 men sen blev det jobbigare på undanvinden. Mönstret höll i sig men vi seglade ganska bra förutom sista långa kryssen där vi kom i otakt med vriden uppe vid rundningen. Nedan lite video (HD!) från tillfartseglingen samt lite div bilder. Nästa helg - Gran Prix!




En förvånad och en glad. Foto: A Förberg


Polarna på Paloma spikade hela rasket - tack för avecen Torkel!




Frukost på Missionshuset som sig bör - brödet får underkänt i år!



Comments

Köp Båtnytt!

Båtnytt testar Omega 10 metre i det just utkomna Augustinummret. Mats Göthlin har skrivit och fotat båten och verkar minst sagt upprymd. Plus: Seglingsegensaperna, sittbrunnen.... osv. Det var grejer han inte gillade också ;)


Foto: Mats Göthlin

Comments

Tvättad

Amalia tvättad inför Datacom Cup. Ganska geggigt men inte så farligt som videon från X10 mini-pro visar det vilken verkar maxa kontrast och färg. Dock försvann all skit inkl. snäckor efter ca 20 min högtryckstvätt. Bra!




Amalia till väders.

Comments

Racing

Amalia anmäld till DataCom Cup som går av stapeln i Sandhamn nästa helg. Ryamattan som har lagt sig på botten åker av i veckan som kommer för med den är den ingen ide att kappsegla. Båten har en riktig skitrand men jag vet inte egentligen hur illa det är med botten men det får vi se vid lyftet. Kanske blir det att ändra anmälan till deltagande i Doublehanded klassen - borde inte var ett problem med 10an, snarare en fördel kanske.


Amalia i Sandhamn

Comments

Snäckor

Pasted Graphic 1Nu har snäck uslingarna satt sig även i norra skärgården så det är läge att tvätta Amalias botten. Frågan är bara var/vem som lyfter henne till en rimlig penning? Nån som har en tanke om det?

Comments

Byssan


Köket som förra året "installerades" efter att semestersegling hade påbörjats har sedan dess inte erhållit tillbörlig uppmärksamhet. Efter att ha besökt Bygg-Olle och blivit överraskad av hur mycket några bitar teak kan kosta så kunde äntligen en mer seriös installation av Origo A200 påbörjas. Det ser ut att kunna bli bra - glasskivan som täcker brännarna kommer flush mot bänken och ger ett färdigt intryck - gott. Återstår att dölja köket från framsidan. Det blir ett utrymme under köket perfekt för att tappa bort nycklar, mobil och winchhandtag i - superbt!



Comments

Brutal höjning

Ojsan... råkade "titta in" på SSF SRS sida och där fanns en riktig överraskning. Amalias SRS tal angavs helt plötsligt till 1,19. Bra att man kollade då ingen information via t.ex. email hade skickats om ändringen. Måste man kolla detta varje fredag eller hur skall man förfara? Men vad kan det bero på då månne? Jag tror att vi är den enda O10m som seglat en sanktionerad kappsegling i år och då på SRS talet 1,14. Resultaten föll som:

Gullviverallyt: 4 av 73 i mål
Ornö Runt: 37 av 135 i mål

Ett genomsnitt ger : 20 av 104 dvs inte en placering av så hög "karat" ;-)

Varför ska vi straffas ner från denna placering? Anses besättningens kompetens på Amalia vara av den grad att vi inte bör nå dessa resultat och att anledning varför vi lyckades nå dessa resultat kan mestadels tillskrivas båttypen?

Eller har man hittat en bug i den superhemliga SRS formeln? Tycker att det hela verkar lite "flängigt" - vad händer egentligen.... ?

... men vi kommer igen!






Comments

Nya sladdar

När jag monterade ett block i focken för att sänka lasterna i masten och generellt vid skotning i lite mer vind så ökade också självklart friktionen. Så mycket att det inte gick enkelt att rulla in focken utan att någon assisterade på fördäck - inte bra.

Två åtgärder bestämde jag mig för att testa och en var att få en smidigare skotlina i blocken vid skena och segel. För att åstadkomma detta så beställdes 22 meter Gottifredi Superswift 8mm enkelkoning doublebraid med en rörsplits singlebraid i kaländen, eller nåt i den stilen ;) Vad är nu detta, jo en röd tamp där halva delen saknar skyddsmanteln för att få ett mer flexibelt skot. Skotet har en splitsad ögla vilket är bra för då sparas lite längd vilket i sin tur gör att jag kan skota focken hårdare utan att blocken slår ihop.

Sen har rullen alltid trilskats lite vid inrullning och vid något tillfälle strejkat helt. Som original till Selden 50S levereras nåt som liknar en bättre flagglina vilken jag misstänker inte pallar för trycket av linan mot de inre lagren av lina, utan skär in mellan lagren. Detta torde ge sämre "utväxling" och mer friktion så jag bytte ut den mot en Armare Dynecruise 6mm. Och si där... åtminstone vid bryggan och med den sedvanliga medvinden så rullar focken nu både in och ut betydligt lättare - nice! Onedesign Center knåpade ihop fockskotet och hantverket verkar förstklassigt.

Skönt med riktiga grejer!


Klicka!







Comments

Spotted

Allan Förberg fångade "ettan" på Nämdöfjärden i går. Ser ut som en lagom slö seglats...




Klicka för större



Comments

Livet är lätt

Haha - de nya meken underlättar ju segling enormt. Att slippa ha bommen dimpandes ned i sittbrunn är ju ett jätte lyft och seglen håller sig rimligt på bommen med LJs. Kanske skall det aktre fästet få komma ytterligare 30cm akterut. Amalia seglade 5 dar rundtur med gästagastkompisen Maria ombord. Trevligt sällskap och en massa god mat lagad och äten.


Normalt kickad böjer sig boomkickern något.


Finnskär.




7 pers på middag funkade bra förutom att bordet inte räckte till alla. Sen började det regna så hela bandet hamnade i ruffen men det gick bra det med.


Sadelöga. Amalia ligger bredvid en Omega 30.


Bo har ett växthus på Utö.


Patentaren uppgick i högre höjder.


"En grillad me brö ru, å en festis teetra - kan ja få de tock". Frukost med bord inomhus premiär.


Dubbelgatt.

Comments

R kick + lazy J

Nu är Amalia en riktig semestersläde iom. att rod-kick och lazy jacks är monterade. Dock inte seglade så slutprov återstår. Svettigt mekarväder men man kan inte klaga.. Alla mekaniska verkstäder stängda så det fick bli som Peter föreslog i "comments" - sätt den i masten...


Borrade och gängade i den icke metriska världen - uuurk.


Mastfästet ovanför mastfot - liten vinkel men det verkar lira.


Boomkicker from "over there" inger ett lite högre kvalitetsintryck än den europeiska "bom-struten" från Barton. Dom är inte identiska.


Lat sjöman.


Förliga LJ hamnade i kickfäste höjd - får se om det blir bra...


Spridarna och mast förberedda för att dra LJ.


Ny kommunikationsattiralj ombord - riktigt kul!

Comments

Coola bilder

I sommarhettan bjuder jag på några sv/v bilder knäppta av Allan Förberg.















Comments

Utskärgårn

Amalia har besökt Svenska Högarna. En 2 dagars tur som kändes som en hel semester. Strålande väder men trots detta så blev syden lite jobbig på Högarna så natthamn blev Ut-Fredel. Tillbakaresan genom In-Fredel, Ängskär och Kallskär skärgårdar i 2 m/s var fantastisk.


Högarna - lite av Amalias gelcoat lämnad på berget.




Foto: A Förberg


Baron De Lay, Fruktåmandel, espresso och Laphroaig - sick!


Amalia i kvällsljus på Ut-Fredel. Klicka för större!

Comments

En tur på sjön...

Blåsig men medvind till Hallonstenarna. Körde laddfunktionen via motor och det är ingen tvekan om att den är igång. Om man glömmer att "fälla in" proppen efter att man hissat segel kan man missa att den flöjlar - det hörs eller känns nästan ingenting. När man dock belastar propellern via motorn så låter det lite som den där gamla DC3an som brukar köra över Stockholm. Ett lite dovt muller på nåt sätt men även vibrationer känns. Blev sakta men säker ikappseglad av en Dufour 40 (14kn/160TWA) och när hon var ca. 100 meter akterut så stängde jag av laddningen. Då drog tom. Amalia ifrån lite trots att vi seglade bara för storen men 40an hade även fock uppe. Skillnaden kändes även påtaglig i acceleration och fart. Såg igen 4-5 Ampere laddas på mätaren. Så då vet ni, seglar ni om Amalia så är laddaren igång :)

Å vädret är ju grymt :)


Ny stor Robship fack där det finns plats för mobil, kamera etc.


Asaklitt termosmuggen funkade kanon om man brände sig nästan fortfarande efter 4 timmar.


Självporträtt av skepparen.


Förberg skämdes för skitranden och skrubbade Amalia - tack!




Solcellen har överraskat positivt och får vara ute mest jämt.


Kopremiär på holmarna - stor uppståndelse!


Början på semester "dörr" i form av kapellväv. Natt, regn och solskydd i ett.


Möjaexpressen "Hajen" in action.


Teleskugga.


Skärgårdskultur.


Amalia - nu utan vattenlinje i form av smuts.

Comments

El-Loggen

Här skall föras bok om elförbrukning och laddning.


100702: Proppellerladdningsfunktionen funnen OK.

100703: Lämnade hamn på 60% - kopplade in solcell. Laddade via prop i ca 1,5h - 7kn = 6AH?

100706: Nere på 30%

100707: Laddade från 230 nätet till 99% 13,18V (0,4A belastning).

100708: 94% i hamn

100713: 95% - detta trots tropisk natt / 28 grader och kylboxen igång ett dygn tillsammans med solcell.

100720: 69% I hamn efter 5 dygn ute i skärgårn med div. hamnmanövrering. ~ 3 timmmar propp laddning.

100904: 39% (11,95V). Ett par dagsturer samt 2 kappseglingar senare så är det dags att skydda batterierna.

100911: 100% 13,45 volt

100919: Gick till Puttisholmen och hem - ca 6nm motor på hemvägen. 75% och 12,75V.

100925: In och ut i hamn + 1 nm kanske för att nå ut till vinden på Kanan - 68% 12,65V

101002: In/ut hamn + lite lägga till/ut vid destinationen. 65% - 12,62V

101008: 100% efter laddning.

110212: 100% 12,35V - Hmm... Kyla (-8 C) ??

110504: 100% 12,11V

110505: Sladden i väggen.

110506: 99% 13,22V Säsongen börjar

110508: 59% 12,51V ca 6 nm motor + in/ut hamn

110515 Laddade från väggen: 100% 13,45V

110522 80% 12,91V i hamn efter Ornö Runt - proppladdade 10 min.

110601 Sladden i väggen inför Gullviverallyt (Getfoten 50kr avgift - laddade för 2,80kr - typ) til 100% ?V

110605 I hamn efter 4 dagar - 79% 12,72V Poppladdade 1nm (+10A) + körde solpanelen efter kappseglingarna. 1,5 nm motor vid hamnbyte pga. vind.

110612 100% efter att ha kopplats till 230 nätet

110619 70% 12,57V efter Roslagen Sea Race. -> 80% då det dojade ur på väg mot Gåshaga.

120428 99% 13.19 volt - Säsongspremiär :)

121118 100% 14.12 Volt vid 0,3A belastning - vinterförvaring.

Comments

Eldriften OK!

Nu funkar allt med motorinstallationen enligt spec. Jaha, varför tog det så lång tid då? Det började med att motorn inte blev korrekt installerad map. propellerns position i axelröret och den tog i offeranoden med mekaniskt gnissel of fnissel som följd.

Ursprungsorsak var att det inte kollades att proppen var helt fastskruvad när motorskottets positionen mättes in. Det råkade vara så att proppen var monterad på axeln när den kom till Stockholm - det var bara det att den inte var fullt inskruvad - och se där vad kanske 4 mm kan göra - surt. Med en 10mm längre motor till axelkoppling fixade den biffen. Felande länk således på min sida.



Sen brann motståndet som medger lågfartskörning - avsaknad av varningssummer kan sägas vara orsaken till detta. Numera finns en sån monterad. Strikt sätt använde jag produkten utanför specen.

Laddburken funkade inte då den anlände efter lång väntan. Jag klippte helt sonika sladdarna för att slippa allt skruvande och hade riktiga klämverktyg samt krympslang i högsta hugg så allt ser nu bra ut. Och laddningen funkar - såg 4 Ampere trilla in under det att Prop Load var satt på kanske 75% och 5,5 knop. Grundorsak: OZ hittade inget fel och jag ändrade inget eller skruvade i grejerna så här får man säga otur eller nåt.

Under dessa manövrar så har alltid OZ supportat på telefon, även under semester, och varit hjälpsamma. Dom stod tom. för nytt motstånd, summer och frakt av det hela så dom får godkänt. Om jag bytte båt skulle jag välja el-motor igen och mycket troligt OZ.



Solcellen lirar på bra också - ger enl. tankmätaren ca 1A. Under 3 dagars användning under midsommarhelgen så tog den battribankerna från 63 till 69% och då var kylboxen inkopplad hela tiden. Är lite skeptisk till denna siffra men är det sant så är det ju väldigt bra och ett signifikativt tillskott till energin ombord. 6% av banken är ca 25AH vilket iofs. inte är helt omöjligt kanske.



Känns väldigt skönt att allt funkar som det var tänkt tillslut :) Nu skall jag sätta Amalias energiuniversum på prov!

Comments

Div ToDo

Det har ju hänt en del och listan börjar se ganska grön ut. Jag fixar bara en grej till i år och det är boomkickern å ev. lazyjacks. Sen sist är följande faktiskt fixat:

1: Ölhållare med sugproppsmontering verkar bra.
5: Block i focken - bra men ökad friktion i skot ger problem vid inrullning.
8: Selftackervagnkontrollsnöre monterat och funkar utmärkt.
12: Laddregulator funkar - mer om detta senare.
22: Solcellsladdning funkis - även detta skall beskrivas närmare.
25: Innerbelysning är belyst tidigare.

Köpte 0,3L termosmuggar att ha i mugghållarna. Fick tag i 3 färger - söker en 4e.



Comments

SWE-17 i sjön!

Grattis Lennart! Den ännu odöpta 10an no:17 har seglat sin jungfrusegling. Snart kan vi hålla regatta i Stockholm ;-) Elliptiska ventiler verkar vara på modet. Notera lazyjacks och "bomstrut". Det måste bli en "10 Summit Conference" i år - alla 10 ägare är självklart välkomna - även norrmän!!!




Klicka för större!



Comments

Allans kort

Allan Förberg skickar snygga kort på Amalia. Dags å lyfta för bottentvätt - väntar på snäck SMS bara ...


Klicka för större.



Comments

Segling...

Segling å midsommar är klassiskt. Man måste ut i skärgårn. I år visade sig vädret från sin bästa sida med bara en störtskur.



















Comments

Linslus! rev.

Stefan Ljungstedt på Seglingsbilder var och plåtade på Ornö Runt. Det visar sig att vi har blivit grannar på varvet - världen är liten och Amalia har fått en Fortisimo om styrbord. Fick bilder så jag jag kan visa dom direkt istf. länkar till seglingsbilder som Stefan driver. Tack!!













Comments

Ölhållare

Ytterligare en ToDo nedkämpad samt en ordentligt på gång. Ölhållare med sugproppar är inte så tokigt - kan sättas där man behöver dom just nu. Nya insikter vad beträffar rodkick har insupits och det måste till en montering som görs på mastfoten men ovanför det nu befintliga tvärstaget.


Får nog investera i en till så alla ombord får hållare. Klarade 11m/s testet galant.


Väntar nu på aluminiumdetalj för att kunna montera denna.






Nya insikter, nya beslag...

Comments

I sjön!

No 16 ä blöt. Inte en ens en ganska allvarliga fallolycka kunde stoppa Leif att få sin 10a i ån. Amalia önskar lycka till!!!
Foto: Göran Söderström










Snygg båt!!!

Comments

Rodkick

Boomkicker anlände från the united states. Bra fit n' finish på de eloxerade aluminiumdetaljerna. Huru monterar man då denna på en 10a månne. Det får bli på mastfoten då den samma kommer att vara i vägen om man sätter den direkt på masten. Den akterliga positionen kommer att ge en viss "preventer" effekt som antagligen är positiv på lätta undanvindar. Måste dock snabbtillverka ett bleck som skall sätta på insidan av tvärstaget där kick, cunningham etc. skall dras ner till.




Här måste rensas upp på nåt sätt.


Fästet skall sitta i tvärbalken där kicken etc. är knutna i nu.

Ritning till fäste för kick etc att fästas på insidan på tvärstaget i mastfoten.

Comments

SWE-16

Leif heter ägaren till no SWE-16. Väldigt snart sjösätts hon för första gången nånstans neråt Linköping. Trevligt, då får man nån att hälsa på när ev. turen går söderut i sommar. Leif tog bilderna vid "roll-outen".








Handskfack i sittbrunnen - inte tokigt!

Comments

Lyckor!

Fantastisk tur i helgen. Tror jag har seglat nästan 200 NM och detta innan 1a Juni - all time record för mig och kan bara tacka Amalia för inspirationen.




Amalia och Ariane en Tempo 28a - numera svensk och i T Holms ägo.







Comments

Olyckor...

Jaja, man vinner en å förlorar en. Efter en fadäs under motoråkande varvid en icke namngiven gast som, skall påpekas, inte hade all den information för att undvika olyckan, så behöver det stora motstånd som medger krypkörning bytas ut. Jag begav mig således till Elfa för att inhandla ett biffigt 22 ohms motstånd på 300W. Tyvärr vad det lite länge sedan man var signalmekaniker (stabb_å_sabb Uppsala) så att att R22 betyder 0,22 ohm var förpassat till glömska. Således hände ingenting när jag la i "dead slow ahed". Självklar surrade inte heller den summer som jag inhandlat för att varna att man hamnar mellan två fartlägen vilket gör att motståndet kopplas in. Det får man bara köra på ca 2-3 minuter sen säger det "poff"! Summern var av fel typ också.... Snyft...


OZ Marine skickar nu riktigt motstånd och riktig summer och jag hoppas att det inte händer igen för den rök och lukt som kom vid poffen (och sitter i lite fortfarande) var inte lattjo om man säger.


En liten sjö av vatten hade lagt sig på SB soffa. Den ligger under ett fönster som får anses var prime suspect. Bra tyg dock som höll allt vatten.

Comments

I hamn

Så var helgens kappsegling till ända - med åskmuller i bakgrunden skyndade sig Amalia lite extra och det blev snabb segling hem. Hade varit perfekt läge att ladda batterierna (3 timmar 7 knop) men tyvärr så funkar inte OZ laddburkmojängen verkar det som. Den gula AMP lampan glimmar bara till när man lägger i laddläge så den måste tillbaka till leverantören. Suck. Nu är det ett tag till mer kappsegling så nu blir det till att slösegla i förhoppningsvis riktiga sommarvindar. På hemvägen blev det ett snabbt utility stopp.

Amalia är bra! ;)




Klicka för större!





Comments

Ornö Runt

Amalia körde Ornö Runt på lördagen - gästgast var Ulf M. Vi startade ganska uselt men letade oss igenom fältet för att ta "line honour" till första rundningen. Sen var det roliga slut då vi tog högersidan och resten av alla 200 båtarna utom en tog vänsterkanten som bjöd på bra driv i halvvind istället för seg läns. Men en 37e plats, precis efter lysraketen Tarac, av 190 båtar är inte fy skam och ett OK resultat.


Cool tillfartsegling mot Ornö och äntligen fick lanternorna testas.


Natthamn


Tarac swishade om som en raket för spinnare... :)


Ulf.


Amalia i Kolnäsviken.

Comments

Singlehand onsdag

Körde onsdagssegling ensam. Allt funkade bra förutom att vika storseglet på bommen - blev OK men inte super. Sex båtar deltog och jag blev femma. Blev ett antal minuter sen till start då jag intekunde läsa föreskrifterna och trodde att det var jaktstart men den var visst gemensam kl 18.30. Båten går bra att segla själv men man måste släppa rorkulten kort för att trimma tex. focken. Funkar i alla fall under lätta förhållanden.

I helgen som kommer ska Amalia segla Ornö Runt.












Alla skall visst till Ornö - blir rat race ner dit på fredag :)

Comments

Framgång!!

Kappseglingspremiär för Amalia 2010 och det med bravur; första dagens seglingar bjöd på lätt till mellan kryss i ca 20 nm vilket troligen är 10ans favorit förutsättningar och det slutade med att Amalia vann den första etappen av Gullviverallyt. Nya storseglet satt som en smäck och vi rullade metodiskt Amalia i slagen där vi ofta kom ut med 5,5 knop ur svängen. Så otroligt "lätt" att segla båten under dessa förhållanden - perfekt strategi, navigation och trim av Allan Förberg och Simon Dismo gjorde att det kändes enkelt att segla denna dag.

Förhållandena fortsatte på 2a dagen och så gjorde också resultatet och vi slutade 4a efter att ha seglat i minimjölkliknande omständigheter då mestadels av racet kördes i tämligen tät dimma. De 2 resterande dagarna bjöd på fantastisk segling i strålande sol men det blev nedförsbacke och eftersom Amalia inte bär något annan segelkonstellation än stor + fock så blev det, programenligt, placeringar runt mitten av fältet - allt detta slutade dock i en 4e plats totalt. En kanon långhelg och resultatmässigt stor framgång.

Mera mera :)


Mycket välordnade och trevliga arrangemang - här prisutdelning.


Allan hänger på Amalia.


Simon klurar.


Pofff!


Jagande vargar...


Amalia hänger med M-båtar och en SK55a.

Comments

Ditt und datt...

Förberedelserna inför Gullviverally går ganska ok. Jula fick bistå med uppfyllelse av "Bord - Ja" delen av mätbrevet. I Racing-blå till det facila priset av 129 skr. Jag funderar på en mer stabil lösning men tills att den materialiserar sig så får detta duga. Bordet har en fördel, man kan sätta benen på två sätt för att erhålla olika höjd vilket gör att man även kan köra det nere i ruffen. Användbart troligen omgående eftersom de skall regna en hel del och Amalia saknar bomkapell.



Sen inser man om man tittar på tex. Windguru att slutet på veckan varken blir torr eller varm så det kommer att behövas en värmekälla om inte annat för att hjälpligt driva ut fukt och torka sjöställ. Heat-Pal går på samma soppa som köket vilket är bra då få sorter av antändningsbara vätskor ombord (whiskey undantaget) är wanted position.




135 deg. huva för akterlanterna vid segling. Motor = ingen huva.


Belåten med belysningen.


Vantskruvskydd pryder numera Amalia övervant - sköter hon sig kan det även bli för undervanten.

Comments

EssRrEss

Amalia blev efter korrigeringar av segelbreddmått (ny stor / felaktiga mått fock) och vikt (angiven med besättning etc.) sänkt 2 pinnar till 1,14.



Comments

House Light

Med darr på handen, trött av all kabel dragning :) slog jag till Ligth på el-panelen för att sedan vrida på dimmern å se, det kom ljus. Spännande ljus, mycket ljus, stämningsfullt ljus, lattjo ljus, inget ljus. I vilket fall som helst så funkar det och på fullt ös så blir ruffen förvånansvärt upplyst. Men man kan också smyga med nästan omärkligt ljus som man mycket väl skulle kunna somna till men ändå ha en viss användning av om man skulle tvingas upp mitt i mörka natten. Sen så kastar ljus uppifrån skuggor och det blev väldigt tydligt att några av "plankorna" på SB sidan inte var helt limmade utan "stack ut" lite. Lagom ljus användbart för läsning och matlagning drog 0,3 A - snålt! Fick av nån anledning association till privatjet - även om jag aldrig flugit ett.


.. cruising on an altitude of 34000 feet...


Fullt ös.


Blå timmen.

Comments

ToDo: SEGLA

Dagen vigdes trots gott väder till iordningställande av båten. Men det var riktigt nice väder och feeling på Amalia så ingen nöd begången här inte. Storstädning efter allt sågande och målande. Laddregulator for solpanel monterad och inkopplad. Panelen gav 1 ampere som mest under lite experimentella omständigheter - verkar bra. Sen fick jag även upp förlanternan och den både lyser och känns stadig att sätta foten på för att komma ombord så det meket får anses vara till enda. Så nu får det vara bra med mek ToDo. Uppdaterar listan och är ganska nöjd med vad som hunnits med faktiskt. Amalia har tagit ett ordentligt kliv mot att bli en färdig båt. Måste dock kommentera allt detta jobb.. nää, jag köpta ingen byggsats men däremot så var seglingsbehovet så stort förra året att jag mer eller mindre ryckte båten ur tillverkarns händer så fort den kom till Sverige. Men inget ont som inte har nått gott med sig - man kan varje millimeter på båten!

ToDo: Segla!


Nattlampa å fotsteg.


De va 1A - lovar :)


Trivselpoäng.









Comments

En demonstration

i något strulig riggning genomfördes på förmiddagen. Det tog några för många minuter under kranen men det blir nog bättre nästa gång - ursäkta till kön! Sen är det ju femtielva saker som måste fixas innan man kan segla och tiden rinner iväg. Men efter lite stekt fläsk och raggmunk så föll de sista bitarna på plats och en tur på fjärden kunde genomföras innan ljuset försvann helt. Grejerna kom upp lite hejkonbacon men att segla igen var kanon. Monstergasten Holm samtyckte vad jag kunde förstå :) Kunde konstatera att:

- motorn uppför sig väl
- den nya vagnen verkar mycket lovande
- inget gnissel i rorklulten men något trög fortfarande om än bättre
- Windex är bra :)

det får bli återbesök i morrn.





Comments

Drog tejpen..

Nu är byggarbetsplatsen i Amalia röjd för i år. Tejp, skyddspapper etc. har åkt å återvinningen och återstår gör en ordentlig fejning ink. dammsugning. Det meck som återstår är led-list montering men det är ett rent och odörfritt arbetet hoppas jag. Ruffisdorna och list i taket ser ut att kunna bli riktigt bra. I morgon riggning :)





Comments

Satt i sjön

Östersjön höjdes kl 1520 med ungefär 0,00000000045 mm då Amalia gick i drickat utan missöden. Motor test gjordes självklart omedelbart med en tur ut förbi restaurangen. Får man bara bort luck-daller och spis-skaller så är normal fart en ren njutning, Vibrationer skapas av propellerns påverkan mot skrovet och går aldrig att få bort helt och sätter fart på lösa saker i båten. Dock mycket nöjd med motorgången - skönt å få det ur världen. Får man segla till helgen månne?




Klicka för video!

Comments

Redo!

Är allt perfekt - nä, är allt okey - jepp. Kölen kunde vara slickare och båtens ovansida kunde vara putsad men jag är nöjd. Det går ju att göra saker i sjön också. Propellerladdning funkar sannolikt nu då den gröna lampan på laddkontrollburken blinkade enl El-Byrådirektören när jag för hand satte snurr på proppen - spännande då detta är ett viktigt del i ett självförsörjande energi system. I morrn plurrar Amalia kl 15.20 och jag måste dit och testa hur motorn funkar.


Ready to splash!


Att samla ihop täckställningen tog 12 minuter. Perfekt - tråkiga jobb ska gå fort. Rörsystemet får fullt godkänt och inget rör har gått sönder trots hög belastning och låga temperaturer. En bättre aktre stötta i sittbrunn och man kan slappna av under vintersäsongen. Lyckat utfall således och en stor slant sparad.

Comments

Vax on, vax off...

Pjhuu....., men 85% är avverkat. Jag hoppar över bottenfärg och det har några av varvsgrannarna noterat och frågat; "Intressant - undrar om det funkar?" - kolla 10meter.se för jag kommer att följa upp detta under ny kategori "Bara vax" med aspekter som vart man lyfter, hur mycket det har växt etc. En granne tipsade om en "havstulpan SMS" service och det finns det: Håll Sverige Rent. Under arbetet idag med att lägga på TC-nano så har jag stött på kanske 30 snäckor. Dom flesta har åkte bort i vaxningsarbetet och en del fick jag ta nageln till hjälp men dom satt inte alls hårt. Kanske är det förra årets TC-nano skikt som göra att dom är ganska få och kommer av enkelt. Hoppas på det. Fö så tycker jag den soppan funkar riktigt bra då insatsen är rimlig och resultatet blir bra blänk.

Kanon att få riva ställningen och det börjar kännas riktigt nära nu - ser fram enormt mot att få segla Amalia igen. I morrn resterande 15% vax on, målning av köl samt lite el relaterat meck. Easy peas :)



Comments

Limmade

Nu är insidorna på ruffen klädda med liggande ribbor i form av en superlätt komposit bestående av 12mm LIP Board och lock till Julas 59mm kabelkanal. Bara man sandpapprar lite på blank PVC så limmar PL-400 utmärkt verkar det som och nu håller 3*300ml ihop det hela. Ett ganska långt projekt och köket ser ut som ett slagfält. Nu sitter sidorna under press mha. expanderade duschdraperistänger. Man kan på bilderna också skymta den list som sitter i "taket" dvs under däcket som skall gömma led stripes. Det fick bli 30mm avloppsrör som fästes med igen PL-400 - bra gegga det där :) Jag tror att det blir bra faktiskt. Sjösättning på Måndag ger vid handen att lö + sö måste vikas till utsidan på båten.






Comments

Dimma

Ledslingor och dimmer under test. Full fart drar 2,4A vid 13,5V och lyser på ordentligt men en lagom ljusstyrka att umgås och dricka virre i, bara 0,5A.



Comments

Som en katt..

.. spinner nu motorn på normal fart. Planen med nytt axelstöd, förstärkning akterut samt förlängning av motoraxeln föll väl ut och nu går det knappt att höra skillnad på läge 1 och 2. Fullfartsläget låter och vibrerar mer men känns nämnvärt bättre än innan ingreppen så jag är väldigt nöjd med resultatet.



Nu lyser även förlanternan via Nav Ligth knappen. Rodret slutligt monterat iom. att övre roderlager är numera skruvat i däck. Det gnisslar inte och rorkulten pekar rakt fram - nice!






Å Baggen ligger öppen...

Comments

Stygga ljud

Stygga ljud och trög styrning skall transformeras till inga ljud och skön styrning. Pallade upp rodret och lossade "klumpen" som håller upp det hela. Efter lite filande på övre roderlagret så går all som smort. Strålande resultat och progress.








Comments

Platta hjul

Saker å ting blir slutligen förklarade. Vagnen till selftackern arbetade inte under principen kullager utan glidlager. Vad det beror på är kanske svårt att säga men lite skit, teflonspray och för hög last bidrog nog alla till att köra denna i botten. Teflonspray - jo man skall tydligen inte använda det då kulorna kan börja glida pga. den låga friktionen och då kan det vara kört - McLube OneDropT Ball Bearing Conditioner skaretydligenva :). Jag använde teflon men faktiskt bara som en sista åtgärd när allt hopp verkade ute. Lasten vet jag ej. Jag kommer inte ihåg om jag rengjorde skenan innan jag seglade första gången. I vilket fall som helst så verkar den nya vagnen mycket förtroendeingivande. Den är nu på plats och hela aktiviteten arkiveras under "Lyckat mek typ C".


Flat Earth Society



Comments

Häcktrim

Nope - detta gäller inte Rhododendron utan hur man får till trimbart sträck på akterstaget på Amalia. Efter ett tips på comments så måste lösningen bli ett elektriskt ställdon (actuator) eftersom det är så gott om AH på Amalia. Har räknat lite på förbrukningen och om följande förutsättningar föreligger:

  • 200 trim sekvenser (sträck eller släck) på 10cm (på staget)
  • som tar 4 sekunder (enl. spec så måste man sen vänta 12 sekunder på nästa använding pga. 25% duty cycle)
  • och drar 20 ampere

så har man förbrukat 1,25% (5AH) av batterikapaciteten ombord. Blåser det så kan man plocka hem det på 30 minuter segling via propellerladdning.

Det finns modeller som klarar 4500N och drar detta i 25mm/s över en sträcka på 30cm - borde vara tillräckligt!!? Sen ska den ju få plats också men det bör den få under akterdäck. Den blir maximalt 80cm lång och då ca 50 som kortast.



Comments

Inredning

Tankarna kring beklädnad av skrovsidor går vidare och en del inköp är gjorda. Valet på lister föll tillslut på lite bredare varianter dvs. 59mm istf. 38mm. Detta för att göra jobbet enklare och för att få en lite robustare känsla. Listen i taket för att hålla belysning verkar nu vara den största utmaningen rent byggmässigt. Eftersom det är skum i LIP boarden funkar inte polyester utan man får använda epoxi - bra iofs då man slipper lukten.


Golvpapp som mallar och test med en av de bredare listerna - verkar OK!


Mer lister hemma på köksgolvet - i veckan startar bygget av 4 paneler förhoppningsvis.

Comments

Hjälp!

Det enda ToDo't som jag inte har någon klar plan på hur jag skall lösa är häckstagstrimmet. Jag ämnar köra det hyfsat aktivt i hårdvind och det vore bra om det gick att sköta från en position som gast eller rorsman. Allt utväxling vill jag ha ner under däck. Lösningar som innehåller hydralik och särskilt el premieras extra högt :) - men det får inte bli för tungt!

Förutsättningar:


Akterstaget landar i blocket som ses i mitten av bilden.


På kryssen hamnar rorsman uppe på kanten.



Comments

Knapp styrfart

Uselt progress. Fick akterlanternan att brinna via "Nav. Ligth" knappen - bra. Dock lyckades jag bara få dit en av 3 muttrar till fästet. En kräver kirurgiska verktyg för att nås, en fastnade halvvägs och ville sedan verken in eller ut. Men den lyser, det är alltid något.



Sen kommer vi in på avd. fusk. Jag tycker att insidor på skrov klädda med liggande ribb är snyggt och känns "på sjön" på ett trevlig sätt. Vad som inte är kul är att hänga 30 kg regnskog efter kanterna på båten. Så vad göra - jo söker lösning i moderna lätta material och vad kan vara bättre än lister för att dölja kablar. Classe har 38mm i 2m längder för 69 riksdaler. Köpte en för att se om man kunde göra något av detta. Väldigt lätta.


Dom hamnade inte riktigt parallellt med skrovet men man får en bild i alla fall. Om man nu skulle gå vidare med detta så måste man bygga detta på någon form av skiva som man limmar upp listerna på för att sedan limma hela konkarongen på skrovsidan. Målad med vit färg för att få väck den maskinsterila ytfinishen samt lite svart sika så... Vad tycks?



Comments

Sakta framåt

Inte går det fort inte. Men nu sitter i all fall fästet för akterlanterna där det ska och kabel dragen till "el-skåpet". Även kabel till förlanternan dragen. Dock sitter ställning så att man måste riva den i princip för att kunna meka fullt ut vid stäven.

Propellerladdregulatorn på plats - kvartsår inkoppling till reglaget men där finns flera tusen ampere så det kallar jag in lite support på.

Tidstjyvar: besök på macken, snacka vårrustning med båtgrannar, kafferaster, fundera på annat i största allmänhet och hämta verktyg som aldrig ligger där dom ska..


Hittade en till synes bra skarvkontakt på SeaSea som jag tänker köra på solcellen och förlanternan.


Bra varv som hjälper våren på traven och rensar innersta viken på is!!

Comments

X ToDo-18

Riktigt trevlig dag på varvet med lagom mix av progress, insupande av varvsfeeling och kaffe/macka intagande. Fyllde på spritköket och kokade lite vatten. Lite meck blev det också. List limmad i luckan i sittbrunnstoften - nu knakar den inte mer - ToDo-18 ett minne blott.






En juniorpuck får bygga fundament till laddregleringsburken. Dom är numera limmade och skall bara förborras innan installation kan göras.


Oplanerat inköp av kabelspiraler. Bra med ordning och reda samt skyddar ormarna från skavsår.

Comments

SRS FP

Ett litet fel smög sig in i ansökan förra året så Amalia seglade med 1 pinne för högt mättal. Nu förstår man ju problemet med travaren :)



Comments

Snobbism

Av ToDo-19 återstår "bara" att tejpa 20 mm breda, lagom långa, och på rätt höjd harmoniskt turande snobblinjer - svårt!




Vattenlinje - nej.

Comments

1an

Mugg/ölhållare ja, vars sätter man dom? På handtagen som finns i sittbrunnen såklart.

Nu gäller det bara att hitta eller tillverka en produkt som fäster på 40mm rör.
Comments

"Fun" says Ron!

Konstruktören Ron Holland skriver "I now have fun in presenting the Omega 10 Metre, the smallest Ron Holland Design yacht that we have created in recent years." Läs vidare...



Comments

ToDo-25

Innerbelysning. Dolda LED slingor bakom trä list ovanför kojer. Fast det blir inte i trä utan plastade över en form byggd av LIP platta. Ett LIP flak på 2600x600x12,5 införskaffade efter lite support från en Fredellsare. Ballt material; lätt, något böjbart och kan kapas med kniv. Hoppas nu bara att man kan "plasta" på utsidan utan allt smälter omgående.


Möjligen väljer jag att låta den aktre änden ansluta till skrovet så att man inte slår pannan i listen på väg ur stickkojen. Bakom varje list skall de sitta 2 seriekopplade LED-slingor som då behöver 12 volt.




Latta #2 kom väl till pass som linjal då den är > 3 meter.


LIP lim. Behöver jag det. Improvisation skapar överraskningar.

Comments

Mera ljus

Tände lamporna - blev nästa lite julstämning där :) Dom drog tillsammans 3 watt (12v/0,25A) Kollade idag in plattan som skall täcka sista biten av däcket mot stäven. Skulle nog bli ganska bra med Lopon där på däck istället för att fälla in den ni skrovet (vilket verkar stökigt..). En bit halktejp kommer att behövas eftersom lanternan blir den enda plats man kan sätta foten på när man äntrar skeppet. Nu är det bara frågan om den får plats framför rullen - men jag skulle tro det faktiskt. Så Göran, sorry - men det finns en vit 360deg?




Som en sportmössa!

Comments

Selftackervagn

På bilden ser vi eventuellt boven i mysteriet med den icke travande travaren.



Jag funderar starkt på att byta till en större variant som ett led i att nedkämpa ToDo-4. Då får ju vagnen nya kulor (i ett annat, starkare material) också, vilket har tipsats som ett ev. anledning till problemet med att vagnen "fastnar".

Nu:
2727: Max. working load 386 kg

Senare?:
2735:  Max. working load 567 kg

Radien på skenan skall visst vara 3,1 meter men 2735 kräver bara 2 meter så det skall vara ok. Frågan är om man kan förvänta sig att en självskotande fock verkligen kan trava till sina ändlägen under full skotning när det blåser hårt? Då är det ju ganska väsentliga krafter från ett 17 kvm stort segel. Kanske måste man förvänta sig att behöva slacka på seglet vid slagen? Nån som har nån insikt i detta?

Comments

Akterlanterna

En bit gjord på ToDo-13. Har länge sneglat på mitt försök att åstadkomma vitt 360 eller 180 grader 1 meter ovanför grön/rött på stäven. Det bygget har stått hemma och blickat surt tillbaka på konstruktören. Den var ämnad för M30an GAT men pga. att den konstruktionen inte var riktigt förankrad i verkligheten iom. sin tyngd kom den aldrig att monteras - trots sina ädla komponenter i form av tex. Lopolight ljus. Nä, det blev Classe som tillslut kom med lösningen då dom säljer en teleskopisk, avmonterbar lanterna med 360 grad. vitt LED ljus. Den är allt som jag försökte bygga för kanske nu 4 år sedan - grejt!


Insjön varianten närmast i bild.

Jag måste dock tillverka en huva för denna då man skall föra 360 grader vitt vid motorgång men bara 180 under segel. Att konstruktionen är teleskopisk är ev. ett litet problem då riktning på hela mojängen blir viktig vid segling. Eftersom jag trots allt seglar ganska sällan när det behövs lanternor så är det skönt att kunna få undan denna enkelt. Placeringen blir allra längst akterut. Flaggstången är så hög på Amalia att jag tror inte att jag kan föra flagg och ljus samtidigt så flaggen får nog stryka på foten nattetid - ingen ko på isen.





Synd på så rara ärtor att inte kunna använda denna danska kvalitetsprodukt men dom får en andra chans i fören då jag har en sb/bb variant liggande. Där funderar jag på att helt enkelt fälla in den i stäven högt upp nära däck. Möjligen är den för liten för att passa på ett bra sätt där.


Nåt sånt här då!

Comments

Il motori...

Nu har motorvibrationerna undersökts. När äntligen alla verktyg var på plats och proppen kom av så var förvåningen tämligen stor beträffande vad som fanns att skåda i struten. En av de skruvar som fäster lagerhållaren var loss och låg mer eller mindre och skramlade mellan lager och propellerkroppen. Tydliga skavmärken på denna hållare samt den deformation som finns på den offeranod som sitter på baksidan av propellerkroppen harmoniserar med de oharmoniska ljud som understundom har uppstått. Att lager och propeller har kommit för nära varandra finns det numera en installerad lösning på då en 6mm längre koppling mellan motor och motoraxel sattes dit idag - bra!



Sen är skottet laminerat i inlinern så planen är att injektera epoxi mellan skrov och inliner under skottet så att en stabilare mekanisk förankring erhålles. Detta tillsammans med ett längre axelstöd vilket gör att stödet kommer närmare propellern tror jag kommer att fixa biffen. Det visade sig även att en av muttrarna till axelstödet hade fallit av och när denna ersattes minskade vibrationerna avsevärt. När jag ändå flyttar axelstödet kanske 5 cm akterut så kommer en förstärkning läggas in på insidan av skrovet för att ytterligare ge en stabilare plattform för motorn. Med dessa åtgärder är jag ganska säker på att framdrivning på läge 2 dvs. marschfart kommer att bli njutbar.



Comments

Såg 10an

Då har båttypen gjort inomhusmässapremiär och hon ser jätte fin ut på sin plats på Allt För Sjön -10. Båten ligger vid en trappa så man kan inte missa den vassa undervattenskroppen - kanske vassast på mässan?. Sittbrunnen var extra inbjudande då denna båt är utrustad med långa dynor gjorda med tjockt liggunderlag och ett tyg som liknade kapellväv - väldigt trevligt och åker upp ganska högt på vill-ha-listan. Här kommer mer bilder:













Comments

Se 10an!!

AFS kan man se Omega10 Metre nu till helgen och en vecka framåt.


Förberedelser på mässan. Foto: P Zade







Klicka bilder för större varianter! Det får nog bli en snobbrand trots allt...

Comments

Bildspel


finns numera i högerkolumnen. Sen måste ToDo listan prioriteras och det är den nu :)

Comments

Amalia kappseglar

Klart man ska köra några race!!! Entyp har vi inte skrapat ihop till än men jag hör i info-luren att båt no. 9 kan vara på G, så snart så :) Det får bli lite sköna LYS-kör och vad bjuds då - jo:

Gullviverallyt - aldrig kört men verkar kul - anmäld!
Ornö Runt - anmäld!
Augustimånen - mums
Hyundai Cup - var är bilen?
Gran Prix - missade förra året pga. haveri

är väl dom som kommer omedelbart i åtanke.


Klicka för större!

Comments

ToDo...

Dags att börja fundera och planera de jobb som behöver göras på Amalia. Man kan väl säga att färdigställandet av Amalia drevs fram av behovet att segla henne snarare att nå perfektion. Nedan punkter skulle jag vilja ha fixat innan det är dags att sjösätta:

(numera prioriterad map. akuthet, genomförbarhet och insats. Blå = plan finns, Grön=executed)

  1. Besättningen vill ha ölhållare - okejrå!
  2. Seriös undervattensfix av kölen. Duger inte med slarvjobb. Skiter i bottenfärg - epoxi / gelcoat fåre bli. Hehe - det blev 1/2-slarvigt..
  3. Akterstagstrimlösning. Detta är det enda fix så måste göras!
  4. Kraftigare vagn alt. dubbla vagnar alt. ny skena / vagn så att focken går över i slagen utan hjälp. Ny vagn - ganska ok men inte perfekt!
  5. Block i focken för ytterligare sänkt last i fockskotet.
  6. Nytt block i masten för fockskotet som tål högre belastning. Block tydligen OK - men det finns större och bättre!
  7. Korta av övervant ett endstycke + toggle. Drog vantskruvar i botten.
  8. Selftackervagnkontrollsnöre. För begränsning hur mycket i lä vagnen hamnar.
  9. Varför låter / vibrerar motorn mer än önskat? Är motor skottet laminerat i inlineren?
  10. Rorkult pekar rakt fram när man seglar rakt fram :)
  11. Rorklult kärvar något / trög.
  12. Laddregulatorn för regenerering propeller -> batteri.
  13. Lanternor. Får jag användning för mina Loopoligth äntligen?
  14. Bord att äta på vore nåt!
  15. Supstuga såklart! Jorå...
  16. Boomkicker rodkick. - på gång nu tydligen från Benns :-) men ändå inte.. :-/ Kanske kommer den en dag, ja men från USA.
  17. Genomföring av sladd från vindgivare genom rufftak. Nää, men ,måste fixas...
  18. Det knakar när man går på luckan som sitter i sittbrunstoften. Väldans irriterande. Bättre med list!
  19. Snobbrand i grått? Not yet!
  20. Borra upp dräneringshålen till ankarboxen så att det inte står kvar vatten. Nein!
  21. Fixa/ dra i snabbrev. Ska ske!
  22. Solcellsinkoppling från akterdäck.
  23. Ventilation föröver. Men båten har varit föredömlig kondensfri. -
  24. Förvaringssystem under akterdäck. Hmmm!
  25. Innerbelysning. Dolda LED slingor bakom trä list ovanför kojer.
  26. Passa i biten som skall fylla ut däcket allra längst förut vid rullen.
  27. Spirbom.
  28. Fylla ut skarvar mellan däck och skrov. Negative!
  29. Lazy jacks - kan det fungera bra?
  30. Gennaker 8-o (kanske....) . Njet!
  31. Måla klart båten invändigt. Några ställen under däck saknar topcoat. Roger that (inte topcoat dock)
  32. Åsså säger dom på comments att man behöver halkipar föröver :) Nää, och inga förtöjningsrelaterad skador finns på båten.
  33. Fotlist däck!? (låg prio). Icke!
  34. Montera lodgivare inombords. Null!

Wow va lång listan blev. Trodde båten var mer eller mindre klar :) hehe - vad man bedrog sig - men iofs. så blir den väl aldrig riktigt klar, eller?




Comments

Amalia the Movie

Känns rätt att samla tankar och intryck i en film. Hon seglar med ett enorm trevlig flyt och pinnar på riktigt bra vilket ses på en sekvens i filmen där hon seglar för en öppen kryss och "kör om" bla. om en Omega 42 och en Smaragd. Det jag var lite orolig för var det kantiga skrovet och den platta
undervattenskroppen
skulle smälla i sjöarna men det visade sig var obefogat då båten formligen skär vågor som om det vore varmt smör. Hmm, borde inte ett sånt här skrov vara mer obekvämt än tex. en M30a? Funderar man lite mer och tänker sig båten i tvärsnitt under lutning så skapas ju ett V format skrov där ett faktiskt V formade skrov, vid samma lutning, snarare projicerar en platt yta mot sjön. Da flix:



Har allt varit i perfekt trim och fungerat som det ska - nej, och det kommer "to-do" listan som jag snickrar på att beskriva närmare. När den är åtgärdad så bör båten gå att segla optimalt och då blir det spännande och se vad skepparn, en god besättning och Amalia kan åstadkomma på kappseglingsbanan.

Tidigare 2009 år inlägg hittas via länk högermarginalen!

Comments