Glajder

Pasted Graphic
18.05 m2

Pasted Graphic 1


Comments

Tortyr

Inte kul att få ett nytt segel mitt i "vintern" som bara längtar upp på förstaget.

AiR3B

m3iuL
Glider GPL-10/TT

waM4A

zKamm

iaBxz
Joo, lite roligt är det kanske allt :)

Comments

Uppe!

Jamen då var den över dårå. Säsongen 2011. En skön mix av nöjessegling och tävling. Kappseglingsresultaten har varit blandade med några riktiga höjdare och några "sisodär". En stark korrelation mellan medelvindhastighet och resultat kan skönjas och jag ämnar komma tillbaka till detta ämne när blåa lådans innehåll ska dissekeras - det börjar ljusna så smått på analysmjukvaruområdet. Tömde just minneskortet och där fanns 400 MB av förhoppningsvis intressant information. Amalia fick seaside vy i år och man skulle antagligen kunna sjösätta henne med en rejäl knuff i rumpan. Dock är läget lite mer utsatt än förra året då båten åtnjöt vad som skulle kunna beskrivas som livet för en myskoxeunge. I år tillverkade jag en stötta till ställning som hjälper upp anrättningen i aktre delen av sittbrunnen - hoppas jag slipper ispåsar. Batterierna står på 13.05 volt och loggen på 1992 nm.

Godnatt Amalia!

r35kc
Packas inte upp förrän om 5 månader.

gY6MI
Distansen rinner på.

BzfGi
Bra payback på köljobbet i våras - nice!!!

uRVdd
Tvättade runt om och har förhoppningsvis igen det i vår.

Comments

Att göra rev. D

Ingenting är så bra att det inte går att förbättra och så även Amalia. Vad kan man då tänka sig skulle vara önskvärda förbättringar att sysselsätta sig med i vinter och vår. Här kommer en osorterad lista som slutligen kommer att genomgå en obönhörlig prioritetsprocess för att så småningom falla ut i en ToDo12 lista.

Motstånd: Ett motstånd för lågfartskörning med motorn men som även ser till att man får mjuka övergångar mellan de olika fartlägena måste byggas klart. Motstånd finns, ritning för hållare/kylare finns också men behöver tillverkas. En herrans massa borrande och sågande i en aluminiumplatta syns vid horisonten.

Batten car: En travare som går på på hjul för de 2 genomgående lattorna vore önskvärt. Det kommer glada meddelanden från Linköping som meddelar att Rutgersson har specialtillverkat tockna mojänger som skall passa Sparecraft profilen som sitter på Amalia. Tydligen skulle jag kunna lägga vantarna på 2 st. Indikationer finns på att de existerande fästena inte lirar.
Pasted Graphic

Symmetri: Något gör att Amalia seglar bättre på styrbord kryss i vindstyrkor säg > 12 knop. Fenomenet gör sig tillkänna genom att man beskriva känslan som att på BB så stallar båten med kanske 10 sekunders periodicitet. Hon accar, blir lite mer lovigirig och måste tillslut kompenseras med fartförlust som följd. Jag hoppas kunna se detta förlopp när jag sätter tänderna i data från blåa lådan senare i höst. På SB, med exakt samma skotning, så bara flyter hon på med ett perfekt konstant lätt tryck på rodret. Nåt är inte symmetriskt och det skall identifieras och korrigeras. Tror inte på coriolis - detta är för markant och påverkar 0,3-0,5 knop. Ser framför mig mallar och epoxispackel... å det kommer att bli kul!

Undervant: Efter att ha satt två toggle i toppen på förstaget blefvo undervanten så långa att jag drog dom i botten. Skall kortas ett endstycke.

Råttor ruftak: Där kontrolleras Kick, Bomutal, Cunningham och Fockskottravarpositionsbegränsare. Råttan för bomuthal slirar och den måste bytas åtminstone.

Lina bomuthal: Snart är alla gummiband ett minne blott. Bomuthalet måste bytas. Undrar om det inte är utväxling i bommen. Får dra i en pilotlina och kolla längden.

Ny rulle?: Läser man specen på Selden 50S så blir man ju lite fundersam. Max kraft vid 30 deg Amalia = 16 kNm, datablad säger 11. Mycket på Amalia är lite "ligth" dimensionerat och det är OK men inte på denna funktion. Svirvlarna har pajat för en del båtar. Jag har en förbättrad variant. Vilka produkter kan passa rakt av där lintrumman hamnar "under däck" men är avsevärt tuffare? Utredning stundar.

Fallbox fockskot: Ja detta är ju ett måste. Antal kanske är ett hett tips. Osäker på laster dock. Vad är working load för ca 17 kvm vid 30 knop vind? Produkten som pajade var ett Harken 106 - WL 227 kg / BL 1T. Ett problem är att det sitter ett plaströr för ledningar å insidan som inte tillåter en så mycket större bredd än 19 mm. Snedbelstning verkar att ha skett - kanske är en linlöpare nedanför blocket en bra grej.
fb2

Lacka rorkult: Orginal lacken har varit tuff men nu ses inverkan från vår närmaste stjärna. Klassisk slipa / lacka aktivitet stundar.
lacka

Nya kol: Ska tydligen elmotorn ha då och då så det kanske är dags nurå.

Skena fock: Vad ska man säga - i slutet på säsongen så är det glidlager som gäller igen tydligen. Kan en stöddigare skena / vagn vara lösningen? Irriterande är det.

Ruff luckor: Luckorna till ruffen delaminerar. Jag behandla aldrig dessa och nu ser man resultatet. Vill tillverka nya i något lätt ickeorganiskt material. Kolfiber?
luck

Segelkapell: Sanna på Next Sail sydde vad hon kallade interimskapell i segelsäckmaterial till ett verkligt sjysst pris. Dom har funkat bra förutom att det till storen blev lite för kort vilket i sin tut gjort att man ville skota det ganska hårt. Nu har fästet akterut gått sönder. Även toppen på fockakapellet håller på att gå samma öde men det går att laga.

Båtdatadisplay: Gastar saknar en display med kurs etc som man kan se från alla positioner i båten. Kanske måste det till ett mastmonterad Nexus XL. Men då blir det ju en kappseglingsbåt!?

WLAN: Montera inköpt WiFi router.

Akterlanterna?: Den teleskopiska LED lanternan har börjat glappa nere vid fästet i däck. Det var svårt att få den att lysa när jag testade senast.

Trappa: Trappan ner i ruffen är klumpig, tar plats och verkar tung. Bättre kan vi!

Väga båten: Vid lyftet för bottentvätten inför Datacom Cup visade truckens våg +3 ton. Amalias mätbrev säger 2,6 ton. Helst skulle jag vilja banta 400 kg men det går nog inte. Väg med SSFs våg och uppdatera mätbrevet!

Matta: En matta i ruffen där man kliver ner vid trappen. Mindre skit och lite looks.

Projja: Små LED projektorer börjar komma på marknaden. Projicera navet på huvudskottet under tex. Roslagen Se Race? Eller ännu djärvare - kan det funka att se navigeringen på storseglet nattetid?

Musik/Radio: Dags slutligen för en resident ljudanläggning? Klass D så klart för låg förbrukning men hög ljudkvalitet. Här måste läggas band på ambitionerna annars kan Amalia bli en flytande ljudstudio.

12v kyl: Fixa fast anslutning istället för cigg-kontakt till kylboxen. Helst med egen brytare men tyvärr snålade jag på panelen så alla 6 anslutningar är använda.

Vind kontakt: Nu måste en kontakt sättas i rufftaket till sladden för vindgivaren. Börjar bli väldigt irriterande att dra den genom ruffluckan även 3:e säsongen.

Nav lösning: Min gamla Nexus Multicenter dissas av besättning. Anfallat leds av Allan F. som lyckas indoktrinera ny potentiella bundsförvanter. Men visst, den har svart-vit display, lagad i omgångar efter brutal hantering och har uråldrig kartografi. Men den har också en hel fina funktioner som inte de moderna produkterna har.

Läckage: Luckan till stuven på SB bänk i sittbrunnen stoppar inte för regn. Trots att det finns en vallgrav så står det vatten i locket på den 70 cm höga plastbacken som huserar tampar och T-sprit etc. Måste lägga mig där inne med en ficklampa och kolla vart det kommer in - kan inte fatta att det är möjligt.

Häckstag: Amalia har svarat bra på akterstagstrim. Det blev 4ggr bara. En sväng till till nästa år tack!


Oj!

Comments

Fail...

Amalias skot till den självslående focken går upp i masten i stället för att gå framåt som brukligt. Detta är en mycket trevlig lösning då fördäck är föredömligt rent från tackel och tåg. Den nuvarande focken blev mer eller mindre slaktad i vår första kappsegling efter att fallboxen som leder skotet ner mot mastfoten fullständigt exploderat och skurit av skotet vilket i sin tur gjorde att det beslag som sitter i fockens skothorn demolerade seglet. Vid tidpunkten för det haveriet hade vi ca 10 m/s halvvind. Vid dagens mastavtagning ser jag att fallboxen, som byts ut mot en kraftigare variant, håller även den på att knäckas. Här behövs tydligen ännu kraftigare doningar. Får titta på storsegelfallboxar verkar det som. Bra tänkt, illa dimensionerat.

fallbox

ESMVA

Comments

Norrut

Detta är ett rent dokumenterande inlägg för att i vinter när snöstormarna viner i knutarna kunna se tillbaka på en ganska kulen men väldigt trevlig tillställning som bar till Hallonstenarna. Sol både på lördag och söndagen. Två helger kvar nu....

_MG_4482

_MG_4480

Comments

Åter i vapensmedjan...

ZKYIw
Mats J. på Gran smider fock i kol ala' GPL TT.

Comments

Hallskär...



Lunch, sen bär det hemåt!

Comments

Segling

Abstinensen blev tillslut för stor och även om Söndagen var lite grå så kändes beslutet att tar en tur självklart helt rätt. Sen när är en tur fel? Det fanns ju tom. en premiär som väntade i form av djupinformation på Nexus Multi Control instrumentet. Lodet verkar fungera perfekt.

_MG_2224

_MG_2230

_MG_2234

_MG_2239

_MG_2284

_MG_2295

Comments

Ingen segling...

h5
Men likväl lite lyckade mek. Efter att ha misslyckats med det första försöket att montera lodgivaren så har den fått ligga till sig lite. Problem behöver ibland mogna och tas avstånd ifrån för att i det rätta läget attackeras ånyo. Först kollade jag om givaran hade överlevt att vara inkopplad en dag utan vattenkontakt - hade fått för mig att dom inte pallar det och "brinner" upp. När jag sänkte ner den i en kopp vatten hörde jag till min glädje det tickande ljudet och begav mig till affären och inhandlade en tub silikon då jag hade bestämt mig för att slabba fast den halvpermanent. Dock fegade jag ur och trädde en plastpåse på givaren innan jag satte den i genomförningen. En ordentlig slatt vara och så ner med hela paketet i smeten. På med brytaren märkt "Navigation" på panelen och en titt ut i sittbrunn å si där - 3,5 lös med stora fina siffror. Detta tal övernstämde mycket väl med min handlodning vid bryggan. Detta kan bli ett bra hjälpmedel när man skall leta rätt hack mörka oktoberkvällar.

h4

h2
Nu kan vi segla Roslagen Sea Race utan stålmåttband ombord!

Webhallen sålde 3G - WiFi bryggor för 300+ pix. Verkar bra att ha ett trdådlöst LAN ombord. Funkar även med trådat. Man stoppar en 3G sticka i den och så delar den ut det mobila internätet över WiFi. Den drar lite mer än vad man kan önska sig med 0.25A men bra är att den matas med 12 volt. Undrar hur man kan skicka positionsdata från Nexus systemet så att det går att ta emot på min Nook som saknar GPS? Nåt att fundera över i vinter. Tack Karim för Nook tipset!

h1
Diversitet för bättre konversation.

h3
SSID: rAmalia PW = Whisky dvs. du får det mot en virre :)

Åsså den riktiga dräparen - Amalia har blivit begåvad med nya bestick. De som nu åkt ut härstammar från M22an och måste vara över 20 år gamla, därför sunkiga, och nu utbytta mot Ikea "Data" - vad annars :)

Pasted Graphic 1
Old Pasted GraphicNew

I och med detta så är man ju preppad för förhoppningsvis några riktigt fina och lugna hösthelger i ytterskärgården.

Comments

GP SRS1 1a

Pasted Graphic 1
Den nedåtgående trenden bröts iom. Gransegels Gran Prix där Amalia gick i topp i klass SRS upp till 1,20. Besättningen bestod av Perry och Maria som verkligen tämjde gennakern och gjorde den till ett segervapen på den långa halvvinden uppför Möjas östsida. Vi kom iväg bra i den mycket lätta starten och sedan gjorde ett besättningsarbete i toppklass och få strategiska misstag att vi kom i mål mellan de riktigt snabba båtarna och resten av fältet vilket räckte till seger i klassen.

gp0
Koncentrerat innan start men det är OK att ha kul också!

Pasted Graphic 3
Glädje efter prisutdelningen.. Johan, Perry och Maria. Foto: Perry J.

Med nittosex båtar anmälda, ingen avgift, trevlig hamn med levande musik, bra väder och en väldans trevlig stämning är det svårt att inte köra detta race nästa år också. Och då vore det märkligt om man inte spräcker 100 båtar gränsen. Vi kommer tillbaka!

Nedan följer foton tagna av Mats Johansson på Gransegel. Här ses alla bilder.

Untitled 13

Untitled 12

Untitled 7

Untitled 6


Comments

Gran Prix

Nu drar Amalia till Säck och Gran Prix för lite kappsegling. Det skall bli lätt vilket passar ekipaget bra!

Pasted Graphic
Kan vi hålla monstret i schack? Foto: David Lokrantz.

Comments

DataCom Cup etc..

DataCum Cup genomlevdes under måste man säga fantastiska omständigheter... sol, 7-9 m/s, ingen sjö och en massa båtar på fjärden vad mer kan man begära. På Amalia hade det behövts en massa mer massa på kanten och bättre gennaker hantering så en 50:e plats av 75 är logisk. Att vi gav bort en minut i starten och gjorde ett urdåligt vägval på långa länsen hjälpte inte till. Men ett trevlig race är det och även om vi blev uppkallade som 1:a pristagare i double-handed klassen så var det Ante och Schojjen i SK40an Rival som var dom rättmätiga vinnarna av flytvästarna. Detta reddes dock ut efter prisutdelning till allas belåtenhet.

1ETvH
Holm slet stundtals hårt och skrämde upp Amalia i 10,30 knop!

Hemresen blev inte vad man beställer direkt efter ett bra regattaparty men vi satte revet (beställde bara ett) och njöt av kryssen i de stundtals dryga 11 m/s för bara stor. Ett litet moment blev när det knäppte till 3 ggr i riggen och där jag skymtar nåt som kommer ner uppifrån vid sista smällen - det är byglarna i travarna som inte pallar för trycket och lossnar när inte fallet håller in skäddan mot masten när storen är så lågt hissad. Vi tvingades stanna och reparera det hela ett par gånger faktiskt - inte bra. Hon seglade dock grymt skönt för denna segelsättning vilket Stefan Ljungstedt dokumenterade förtjänstfullt:

rev2

kjvtf

Annars var förberedelserna inget att klaga på:

- Vi rejkade masten 2 toggle vilket åtminstone gav lite style poäng och tackar Peter på en Pasad spec. för tipset!

Pasted Graphic

- Inget lod än då limningen av givaren inte höll - plasten i den är inte limvänlig - för bli lite sika där tror jag. Nu satt den i server utan kontakt med vatten ett dygn - brinner den upp då?

- Åss tvättades undervattenkroppen programenligt till en kostnad av en dubbel färgranson men ger man sig själv en rimlig timpenning så är man strax tillbaka på scratch. Kölen hade klarat sig riktigt bra och insatsen i våras minns med värme i hjärtat. Truckens våg visade drygt 3 ton... hmm måste väga skeppet med SSFs våg - här finns det kanske en pinne att hämta :)



Comments

Lod

Lodgivaren har blivit liggande. Antar att sjökorten är så bra och man vet sin position så väl att lod inte känns högprioriterat. Att göra schweizerost av skrovet är inte heller wanted position. Men ibland är det påkallat att veta djupet. På Roslagen Sea Race så var det ett utrustningskrav - på Amalia fick ett stålmåttband med ett schakel dubbla som lodlina vilket också var OK enl. föreskrifterna. Sen inser jag att det vore användbart när man hackar in sig mot en klippa - 10an har ju inte riktigt samma räckvidd som en M30a.

l_MG_2954

Handeln säljer ett innombordsmonteringskit for allt mellan 175 och 250 pix - det består av 10 cm avloppsrör, en gängad ring (finns redan i förpackingen från Nexus) och en gummi ring/packning. När jag väl satt med detta så tyckte jag det verkade tungt och omständligt. Läste om nån som hade satt sin givare i en stor klatt silikon. Lösning fick bli att ta den genomföring som hör till lodet och limma fast det med Biltemas trevliga epoxispackel. Jag lämnade blindpluggen inklädd i gladpack i genomförningen. Applicerad en ring av spackel så att skrovsidan blir synlig under givaren och pallade upp med plastbitar så att givaren hamnade i lod (sick). Tanken är att fylla i lite silikonpasta alt. såpvatten så att god kontakt uppstår mellan givare och skrov.

l_MG_2951
Bästa platsen hittade genom att sätta givaren i en påse vatten och leta.

Comments

Motstånd

Pasted Graphic
Vid en av de första turernas angöring i hemmahamn så var det som vanlig medvind men båten var lite mer än vanligt påstridig att vilja köra in i bryggan. Detta var tydligt när jag fixade med förtamparna. Det visade sig att jag lämnat motorn i "dead slow ahead". Denna gång small det inte utan det blev kortis i det istället. Försökte kontakta OZ Marine via telefon och mejl men dom verkade ha sommarstängt när deras produkter används som mest. Stänger skidleverantörer under sportlovet? Alla komponentkrängare hade orginalmotståndet restnoterat och väldigt långt till leveransdatum. Dags för en alternativ lösning som tål lite mer effekt. Specen på orginalet är 0,22 ohm 300 watt och ca 500 kr. Efter lite Ebay-ing föll valet på keramiska motstånd a 2,2 ohm och 100 watt. 10 st till det facila priset av 2 å femti dollars stycket. Med frakt slutade äventyret på ca 350 spänn. Nu gäller det bara att montera dom så att det hela klarar att bli varma. Paketet bör klara 3 ggr mer lågfartskörning då hela effektåligheten borde bli 1000W 0,22 ohm.

r_MG_2941

r_MG_2935

Comments

Semester

Hade nöjet att få ha med Anna G för några dagar och målet var klart - långt ut i skärgården så fort som möjligt var beställningen. Vi startade i centrala Stockholm vid 14.45 och efter bilfärd och bunkring befann vi oss på St. Nassa vid ca 20 snåret. Bra jobbat Amalia. Vi entrade arkipelagen från söder i en ganska frisk medvind och mötte snart några båtar som smög söderut i jakt på en bra sydväst hamn. I en IF satt en person med en samst.se logga och mycket riktigt befann sig Miss Conduct i farvattnen vilket bara konfirmerades av att det såg ut som om nån försökte få en bräda att plana en bit bort i nejden. Skärgårn är liten. Vi parkerade in oss i ett trevligt gäng på St. Bonden.

_MG_2515
Första natthamnen.

_MG_2528
Överraskad av en 3 rätters födelsedagsmiddag - tackar!!!

_MG_2535
Tack för sången :-D Kungligt!

_MG_2543
Röra på pumpernikel, grillade lammkotetter, rödvin och...

_MG_2557
bär i grädde med chokladflarn efterrätt - mums. Bästa uppvaktninen :D

_MG_2565

_MG_2570
Äggfrukost.

_MG_2593
Mycke å fota.

_MG_2599

_MG_2614

_MG_2629
Anna såg den först.

_MG_2633
Sen fortsatte en lång rad massa god mat som inmundigas på Amalia.

_MG_2645

_MG_2647
Såja - semeter.

_MG_2652
Bästa sällskap.

_MG_2707
Även denna såg A först.

_MG_2744

_MG_2789

_MG_2798
Proof!

_MG_2817

_MG_2839

_MG_2854
Sista kvällen på nordspetsen av Nassa.

_MG_2871

_MG_2914
Välkommen tebaks!

Comments

Blidö Runt

Lite kappsegling i semesterlunken som ett uppiggande avbrott? Absolut och för första gången med en 4 hövdad besättning tillpåköpet. Allan Förberg och Ulf Myrin (båda nyblivna silver medaljörer i SK-22 och Ulf också SM guld i M-22) har ju seglat Amalia förut men halvtonnar seglaren Perry Jönsson fick segla på Omega 10 för första gången. Efter en arla tillfartsegling och skepparmöte började vi programenligt med att tråla gennakern i starten - detta var nog mitt fel då jag trädde skot och fall. Vi måste helt enkelt ha försökt hissat gennakern genom förtriangeln och det hela tog stopp vid förstagsinfästningen med resultatet att vi släpade seglet i vattnet vid första gippen. Detta finns på video men för stunden får den "ligga till sig" tror jag visst. Sen försökte vi en gång till och då trippade fall schaklet så det blev säcken för "le monstre". Vi seglade bra på kryssen på utsidan av Blidö men mot vinnaren Virving gick inget att göra. Hans besättning hade kompisar på nån av öarna NO om Blidö berättade han och dom hade satt på dammsugaren så där tog dom racet - vi gratulerar Nisse med besättning. Amalia & Co slutade 8 av 31 båtar.


Kanon kryss med 4 man på rejlen. Foto. A Förberg.

Efter prisutdelning tog Uffe "skitbellan" hem och resten av gänget intog middag på värdshuset. Efter lite dividerande om huruvida ett sanslöst party kunde tänkas utbryta eller inte valde vi att öva gennaker jippar hela vägen hem mellan kl 21-24 efter att Perry klättrat och hittat fallet inkilat under förstaget.










Dagen efter ägnade vi åt halvtonnar segling.


Perry vevar, Allan styr.

Comments

Åjtopajlot

Amalia kan kryssa utan rorsman och mycket bra till på köpet. Hon följer vindskift och vågor och tappar bara stilen vid riktigt stora ändringar i vind och sjö. Användbart!



Comments

Skotfångare

Ett problem med gennaker seglingen har varit att vi sumpar lovart skot under båten eftersom vi gippar outside. Gransegel beskrev en lösning med en uppfångare utförd som ett "horn" i framkant vid halshornet och idag blev det ditsytt av Mats så nu är det förhoppningsvis slut på springet på fördäck för att jaga tamp - tack för den snbba hjälpen!




10 minuter senare...





Comments

Fotobåt

Fredag em... nää om man skulle dra ut på havet och möta de målgående båtarna som seglar runt Gotland? Jepp, det är en bra idee och ensam ombord la jag ut från hamn i strålande solsken och knappt ett moln på himlen.... njaa var det kanske lite österut kanske. Under färden försökte jag hålla lite koll på fältet via KSSS web och insåg att det verkade gå trögt nere vid Gotland. Detta kunde AIRBENDERs skeppare Jimmu konfirmera via några SMS. ETA för större delen av fältet inte förren i morgon kväll löd tidplanen. Bestämde mig för att Löken var en bra position for vidare attack mot havet. Lyckligtvis började det blåsa och runt 9 tiden på morgonen trillade dom in en efter en - hade en kontroll punkt kl 03.30 men somnade om. Amalia funkar fint som fotoplatform och jag hoppas att ingen kände att jag störde deras segling.


Mot Sandhamn blev det ganska mjölkigt. Riktigt hög luftfuktighet.


Fullt hus på Löken - knöade in mig mellan en Elan 38 och ett danskt par.


Thailändskt klimat kräver nudlar och en Mackmyra.


Disigt men det kan vara bra fotoljus.

Här några skott - resten hittas på persept.


"Vår utsände vid Hoburgen" - nu på målrakan.


Jobbkollegor kappseglar på Mia-T


Morgonen var riktigt disig - nice!

Comments

Formgivning...

Sådärja, med en bra kick och fungerande akterstagstrim kan man nu fin-tuna formen på storsleglet - nice.







Comments

RSR track

Lite spårinfo från RSR. Ett Google track nås genom att klicka bilden nedan. När vi gick igenom seglingen så hittade vi lite lattjo grejer på kryssarna i början av racet men alla konstigheter utom möjligen ett par har sin förklaring. Den låga kursen på 5:e bogen efter start gav utdelning och vi körde om ett antal båtar på denna tillsynes konstiga riktning. På slutet av Saxarfjärden var det väldigt lätt och stråkigt. Skärgårdssegling är nåt annat än bana på havet!


Klicko!

Comments

No.4 nedkämpad

Äntligen kan man trimma Amalias akterstagsansättning. Bryggranne Stefan monterar ett beslag i aluminium som han byggt som fäste för en autopilot och jag undrar om det blev nån bit över - det blev det - stort tack för den - och så var helt plötsligt ToDo-11 No.4 på god väg att realiseras.


Före mek - stelopererat akterstag med lång omkonfigureringstid.


Undersida av balk som avslutar akterdäck.


Det hela får plats i den balk som avslutar akterdäck mot sittbrunn.


U-profil i aluminium med plats för råtta. Tyvärr blev den lite ful när jag bockade den mot en vagga på varvsplan. Vit färg kan komma till användning.


Testing..... 4ggr med 2 kaskader -> 16ggr.


Limmad och fixerad - för att man skall kunna få ur linan ur råttan krävs lite borttagande av plast.


Comments

2ggr till

Sakta men säker blir saker som dom bör på Amalia. Lite väl sakta tycker en del som seglar henne. Akterstagsträckning står högt upp på önskelistan från de mest frekventerande besättningsmedlemmarna. Nu blev det kicken som fick trilla på plats. Igen tar jag hjälp av ODC och trots ÅFOR tryck i butiken splitsar Ulrik lite tåtar till den nya lösningen. Mer utväxling stod på kravlistan och nu sitter det ytterligare en kaskad som ger summa 16ggr. Två nya block som är gjorda för att snurra under hög last sitter som kaskad block och de 2 Harken som skapade 4ggr behölls. Kick linan till sittbrunn byttes mot 6mm för mindre friktion. Eftersom Amalia har fast skotpunkt för storen så är det viktigt att kunna kicka stenhårt på blåsiga kryssar så att man kan behålla ett lite planare storsegel även när man tvingas lätta på skotet.







Comments

Roslagen SR



Comments

Shorthanded 1a!

Amalia har vinnit sitt första kappsegling! Vi vann Roslagen Sea race shorthanded klassen med tillslut en ganska god marginal före en X99 och en Elan 350 - endast 5 startade men konstaterar att vi blivit 3a i klass B med samma bana och starttid. Att ha Ulf Myrin ombord ett race som går genom skärgård och har en komponent uthållighet i sig är en enorm tillgång eftersom han har en förmåga att mala ner motståndare med en noll-kompromiss attityd till vägval och båtfart. Jag tror att vi kanske seglade icke-koncentrerat i 4-5 minuter vid halv tre snåret då vi var tvungen att ta ner "kryssakern" och sätta focken då det blev för brant och då passade på att äta. Just under intaget av energi så vred det tillbaka och lättade ur - där borde vi satt Gennakern kanske 7-8 minuter tidigare - i de resterande 19 timmarna var det precisionssegling.


Strålande tillfartsegling torsdag kväll.


Gåshaga.


Natt / tidig morgon - dags att lägga sig - medveten dyngsrytmförändring.


Kulen morgon - 3 timmar till start.


Amalia = B4


Ulf rattar Kryssakern - den fick namnet under kommande natten då vi körde den ap brant och det funkade.


Nu har även skepparn dragit linorna och hissat och jippat monstret.


Vi börjar behärska manövrerna så smått - nedtagningar mest ångestfulla.


Efter Gällnö Port.


Ålands hav 04:10 - fantastisk segling. Ulf surade för att dom körde om :)


En trevlig tripp.


Ulf spanar genom förstapriset - en Silva kikare med inbyggd kompass - kanon!

Comments

RSR prep.

Det läggs tre banor A, B och C och Amalia seglar bana B och 100nm som verkar sträcka sig som:

1. Start Gåshaga Lidingö
2. Öster om Rindö - Oxdjupet
3. Kummel om styrbord 59.26.300  18.23.950
4. Norr om Gällnö Port om styrbord
5. Södermankärsören om babaord
6. Morsken om babord
7. Norr om Rankarökummel 59.43.500 019.11.000
8. Tjärvens fyr om babord
9. Nordpricken norr Arholma om babord 59.53.750 019.05.550
10. Kapellskärs fyr om styrbord
11. Furusund målgång

När man ser den på karta så blir man ju enormt taggad och det är bara och gå in i Augustimåne-mode som både jag och Ulf Myrin har kört ett antal gånger.

Säkerhetsreglerna påkallar följande saker:

- Invändig barlast och tunga föremål som batterier och kök skall vara säkrade
- Konade pluggar för genomföringar
- Förbandslåda
- Ankare med lina
- Mistlur.
- Brandsläckare
- Hink med lina
- Två ficklampor
- Länspump, som kan användas med stängda luckor
- VHF eller mobil
- Säkerhetsselar och flytvästar för alla ombord
- Livboj med kastlina
- Ett fallskärmsljus och två handbloss
- Två kompasser
- Papperssjökort
- Ekolod eller lodlina
- Fungerande lanternor
- Radio för väderrapporter


Rött = fixa fixa!!!

Läser Noel på Gransegel föredrag om shortandsegling vad beträffar skaffning. Hmm, vi hoppar nog torrkrubbet. Åsså vädret...

Comments

Mekat

Diverse grejer fixade under helgen. Överdoserade nästan segling under Gullvivan så det var ganska skönt å ligga vid bryggan och fixa det där som inte blivit gjort.

Kofiberförstärkte yttersta 1,4 metrarna på latta 2 - den långa geneomgåande. Tejpade fast rören den på den existerande lattan. Tyvärr var dom bara 1 meter så jag fick lägga 10cm omlott. Verkar kunna bli bra - lattan tillbaka i seglet, dock icke testad.




En ända mjukare än den andra.


Lister som döljer stringers och samtidigt dubblar som välbehövda hyllor limmade.


Den blå presseningslinan har bytts mot en bit slang som ev. kan få lite vit tejp på sig.


Viktkompensation för ruffsidor och hyllor. Närå, det är ventilation för dynorna ;)

Comments

RSR

Roslagen Sea Race. En ny tillställning för Amalia och dess besättning. Yr.no lovar 8-9 m/s över hela racet. Lite i överkant för Amalia men man måste ju träna. Nattetid borde det lätta ur men inte enligt Yr. Ulf Myrin är enrollerad och vi får se om det blir doublehanded. Ser gärna någon till ombord trots allt - vindriktning blir sydväst och då blir det jenny hela vägen i princip. En "liten kuling" hem på söndag sitter ju inte som en sportmössa direkt - jaja, det hinner ändra sig.


Rätt stuk på riggen med hårt ansatt häckstag. Ingen toggle än. Foto: Jimmy Hellberg

Comments

Carbix

Under jippot på Kanholmsfjärden kommenterades den icke optimala akterliksprofilen på storseglet såsom varandes för hookad. Ett mer rakt släpp är att föredra och roten till det onda är lattor som inte är styva i akterkant. En tur på nätet om kolfiberlattor gav nil men kolfiberprofil som sökord gav träffar på diverse hobby sidor om flygplan och helikoptrar. Efter lite rotande föll valet på:

Antal: 2
Artnr: kolrörFyrV-8
Benämning: kolfiberrör 8x8mm / 7,0x7,0 28 gram, 1000mm
Pris: 69,00 kr /st
Summa: 138,00 kr


från företaget Carbix som hade lämpliga dimensioner på rör. Jag tänker limma på dessa 1 meter rör på slutet på de två översta lattorna. Trots sin ringa vikt är dom riktigt stiffa tack vare enkelriktad kolfiber. Hoppas detta skall betala sig trots insatsen av att placera 56 gram i toppen av riggen :)


Håller dom?

Comments

Rally TV

Här kommer 13 minuter (285MB) video från Gullviverallyt 2011.



Comments

GVR under luppen

Amalia slutade totalt som sjätte båt vilket vi är väldigt nöjda med. Tittar man i resultaten så finns det en enorm kompetens då OS, VM och SM medaljörer trängs i toppen på listan. Gullviverallyt kallas en familjesegling och det är den verkligen i det stora hela men på banan så är det ingen lek - protest förhandlingar är sällsynta men sker. Det bjuds inte på några omkörningar i lovart. Amalia har i helgen tillryggalagt totalt med segling till och från evenemanget 123 nm varav kanske 2 för motor (1,5 för att byta hamn).



Nytt för i år var Gennaker, betydligt mer vind och ett 7 pinnars högre SRS. Gennakern bjöd på det som efterfrågats av besättningen - en sysselsättning och utmaning på undanvindarna och jag tror att det var precis det den gjorde. Vi strulade en hel del och detta tappade vi tid på men den gav också högtidsstunder då den helt klart bjöd på mycket bra prestanda. Nu gäller det bara att lära sig att hantera den både praktiskt och strategiskt. Simon myntade (s)"Trååålande nedtagning" och just denna manöver behöver vi fundera extra över. Alla ombord var nybörjare på denna typ av segel.


Det man vinner på hästarna förloras snart på gungorna...

Andra glädjeämnen var att vi stod upp ganska bra på kryss i lite starkare vindar. En (och-en-halv) man till på kanten gör verkligen skillnad och även om vinden på lördagen inte riktigt var i paritet med Ornö Runt (ca 4-5 knop mindre) så seglade vi mycket bättre och flaxade bara några gånger med storen.

Leg 3 Wind
Leg 3 S/COG (1HR = mål)

Jimmy Hellberg skickar en massa bra bilder på Amalia och här kommer det bästa ur Miss Conducts iPhonar:


Linjetter och X-102or fick bita i gräset.


Svårt att hålla tryck i toppen när man jämför med konkurrenterna.




Ser ut som på CAD bilderna från Gran - nice!


Ingen antydan till att riggen inte skulle palla 90 kvm topphissat.


Amalia uppför sig mycket bra trots den stora segelarean.


Åsså slutspurten in i hamn!

Comments

This summer...



Comments

Vilket rally!

Gullvilverallyt 2011 blev en fantastiskt tillställning och kanske överträffade den i någon mening 2010 års variant. Vädret var minst lika bra och vindmässigt så blåste det betydligt starkare i år. Resultatet då.. det får vi bita på naglarna över och vad det lider hitta här! Besättningen som även i år bestod av Johan, Allan och Simon lämnade hemmahamnen med blåkupa och 3 m/s medåka. Kanon läge med andra ord att premiär hissa den nya jennakern. Detta gick bra men slutade tyvärr med att något vid förstaget skar ett litet hål i seglet som blev till ett A4 stort hål. Detta segel bjöd sen på både lyckostunder och gruvelser men kom hem i ett stycke i alla fall. Här finns saker att lära men även möjligheter. Seglingsanalys men även tekniknörderi utlovas vid senare tillfälle ;)




Mot getfoten. Foto: A Förberg.






Efter första dagens kappsegling tar besättningen en välförtjänt paus.




Glada miner på SK55an Miranda.


Tipspromenadkö till fråga 9.


Kväll över rallyt.


Nerthus på leg 2 mot Sandhamn. Foto: A Förberg.


Mirran. Foto: A Förberg.


Kapten Myrin angör Löken med "kajennen" Masala.


Förberg och Dismo lägger upp strategierna. Bra sådana tillpåköpet.


Undanvindesgling mot Sandhamn. Foto: A Förberg.


Värsta konkurrenterna på smaragden Rödnäbba.


Linsen med familj. Foto: A Förberg.


Nea.

Comments

Inför Vivan...

Tankarna faller mer och mer på nästa begivenhet i form av Gullviverallyt. Känslan från förra årets tillställning är god, både som upplevelse och hur vi seglade båten. Kan vi förbättra oss ytterligare på den punkten - evenemanget var ju perfekt så det blir det svårt överträffa. Planering av hur man får tävlingsredskapet samt dess besättning till Getfoten upptar tankarna men även hur man ser till att fallen inte kryper i avlastarna är intressant. Ska testa att byta ut BB avlastare till en Antal 661 och se om det funkar bättre. Som tur förefaller dom vara bultmönsterkompatibla. Vädret är ju alltid intressant så jag lägger in en länk så att man kan hålla koll på de närmaste dagarna.




Åsså var dom monterade.




Spinlock XAS hade försänkningar som skapade tätringar - icke italienarna.


Nu hoppas vi att fock och storfall sitter kvar där man hissade dom!

Comments

D'logger talar

Ytterligare lite info från "svarta lådan". Men helt klart vill man ju ha all den info som finns på loggen presenterad på ett helt annat sätt. Man vill ju peka på tracket och få tid, fart, vindinfo etc etc.

Amalias väg, courtesy of Ulf Myrin, runt Ornö under Ornö Runt 2011.

Comments

Nylon

Trots en mixad upplevelse under helgens jennaker äventyr var det med god känsla jag hämtade Amalias festblåsa på Gran loftet. Den känslan sordinerades enbart av att behöva lämna in Miss Conducts massakrerade dito. Man ska aldrig låna någon annans bil och tydligen inte heller segel (note to self). Krysstället från Next hamnade aldrig riktigt under linsen då det omedelbums sattes på Amalia. Detta töj gick ett annat öde tillmötes...




Balla trim.... markeringar, märken...?

















Comments

Ornö Runt

Nya händelser, nya insikter. En strålande tillfartsegling bjöd på ca 10m/s och sol. På vägen testades lite olika trim för att se om det gick att hitta nån ytterligare 1/10 del på kryssen. Riktigt hårt ansatt akterstag ändrade känslan i båten till det bättre men ingen fartökning kunde iakttagas. Ett rev i storen gjorde det lättare att segla båten men vi tappade nog 0,1-0,2 knop. Väl lördag visade det sig att samma vinförhållande skulle råda och toppar upp mot 11m/s utgjorde inte Amalia väder.


Revad stor - ser lite lattjo ut men är mest en 10mm effekt.

Efter en defensiv start vid BB flaggen kom vi iväg bra med hade redan innan bestämt att vi skulle gå ut vänster för att ha lite vingelutrymme för premiär sättning av gennaker. Detta gick smärtfritt och efter ett tag seglade vi både kontrollerat och ganska snabbt och tog in det tapp vi gjorde pga. den icke optimala starten.


Klicko! Foto: A Förberg

Amalia är med på nån bild men även på film (#1 11:09:13 å #4 14:59:06) här!

Kryssen på Ornös utansida gick under kontrollerade former och Ulf Myrin valde snygga spår genom trafiken. När det blev dags för upploppet och sättning igen så lyckades vi inte hålla nylonet ur havet utan trålade friskt med fall kapning och segel sågning som följd - ett 9 minuters stopp. Efter det körde vi i mål för storen och fotade lite. Vi slutade på plats 100.

Svarta lådan (blå) fick göra debut och loggade hela dagen ca 9 MB. Nu gäller det och hitta ett program som kan göra data rättvisa och det har visat sig svårare än förväntat. Finns en väldans massa "GPS" program men inte gör dom det jag vill. Lite info lyckades jag få ut:


Kurs å fart. 0HR = mål. Klicka för större.


Verklig vind riktning och styrka. Klicka!

Lärdomar:
- Välj att segla jennaker när det finns mer att vinna än förlora.
- Båten seglar olika fort på bogarna - ca 0,4 knop SB fördel.
- Tomgångskörning - taskig karma både ur miljö och trivsel Aspekt.
- Rädda liv och fartyg i alla lägen om ditt liv och fartyg kan göra det säkert.



Ulf sätter an riggen. Foto: A Förberg.

De nya linorna föll ut lite olika; akterstaget känns bra men låter en del - trodde det var ene motorbåt i närheten. Storfallet kryper ännu mer ur avlastaren så nu måste lösning sökas där - är den för 8mm tamp? Som tur är behövdes bara ca 10 cm komma av gennakerfallet.




Broachparty i sista kurvan som vanligt.


Inget för oss.


Livräddare - respekt!


Amalias nästa stor?

Comments

Hela linan ut....

Storfallet brukar krypa 3-4 cm och det måste det bli slut med. Vevade lite av nån anledning på akterstaget - hela riggen kom i svängning - wire är tungt. Så det fick bli ytterligare en beställning till One Design Centre. Nu är nästan alla tampar av vikt (sic!) bytta till riktiga grejer.


Storfall i DSK75 Race 8mm och DSK Ultra 5mm till akterstaget.


Hantverksdetaljer.


Kim - ODCs repslagarmästare.


Lyckades tappa upp fallet precis så att det inte gick att nå... :( grrrrrr


Akterstag.

Comments

"Happy gennaker"

Fin eftermiddag på havet och lagom vind för att testa undanvindsegel. Allt funkade bra och fall samt gennaker och storskots längder verkar adekvata. Den nya "autopiloten" fick göra tjänst och det kan behövas lite styrhjälp under shorthanded. Det blir kanon med 1,5 meter bredare halv mått. Riktigt nice med lite driv på undanvindarna!


Gippövningar i 720p HD (150 meg)


Autopiloten, nu syns den...


.. nu syns den inge mer.


Del av våtdräcktssocka (99 kr Jula) skyddar autoratchen och båten.






Skepparn kör undanvind.

Comments

Redy!

All klart för eftermiddagens gennaker premiär! 5 m/s och uppehåll får duga.


Stävbeslag.








Stefan - anhåller om att få gå ombord? Härnånstans hamnar väl skothornet...


... å då finns det såhär mycket tamp kvar i båten.


Linförare 20 cm nedanför fallboxen.

Comments

Jennaker feber...

Ombord Amalia råder fn. jennaker feber. Hur fort går det. Kommer pipan att trilla ner - några bettar på det. Ska skotet vara för kort, fallet blev på järsgårn men sparar på vikt till gastarna oändliga lycka. Beställningsläget är så att jag borde har varit lite tidigare ute men Gran "lovar" till helgen innan Gullvivan så att man har möjlighet att träna lite. På Amalia håller vi tummarna för att produktionen går som smort på loftet! På söndag och till Ornö Runt får jag låna en svart ballong från en Mamba vilket ju är hyvens av skeppare Jimmy Hellberg. Den är ca 8 kvm och på alla mått mindre än den jag mätt in. Funderade lite över 0,01 höjningen iom. att jag mätte in båten med gennaker.... trodde det var standard med 0,03 men kanske är avsaknaden av peke nåt som man bedömer begränsa fördelen av seglet. Nu rotar vi inte nåt mer i det där utan ser framåt mot söndagen - ska bli skit roligt - hoppas på passande premiär väder - men regn, kan det vara möjligt verkligen...




Eller välter vi kanske?


Otroligt snygg form på detta segel.


CAD filen kommer från Mats Johansson på Gransegel.

Comments

Höjd ett snäpp

Så kom domen. Rykten om hård bestraffning inför säsongen av långsmala båtar med modern undervattenskropp gjorde att jag befarade det värsta och drömde ilsket om 1,23 osv. Men + 0,01 med jennaker känns fair. Den stora höjning kom förra året med 0,05 till en och nitton. Ser nu fram emot test av jennaker i helgen och för att helgen därpå segla Ornö Runt - båtlivet leker :) och vi hoppas på liknande väder även i år och då vi alltså seglar under SRS 1,20! Har även ynnesten att se Ulf Myrin som besättning också detta år!


Tillfartsegling till förra årets Ornö Runt.


Riktig lätt. Här i hård kamp med Hellberg på Miss Conduct. Foto: Stefan / Seglingsbilder.


Foto: Stefan / Seglingsbilder.


Foto: Stefan / Seglingsbilder.


Amalia i Kolnäsviken efter racet.

Comments

Premiere!

Riggade fredag och sen direkt ut på sjön. Hade så bråttom ut att focken fick vänta på sig till hemfärden. Fantastiskt att ha vatten under kölen igen och vädret visade sig från sin allra bästa sida och erbjöd sol och lätta vindar.


Vilket flow - kolla HD klippet - klicka bilden!


Nya storskotet kändes kanon och kolen prydde sittbrunnen.



Comments

Snokar...

Hämtade skot å fall till gennakern idag från One Design Center. Snyggt jobb igen. Inte det billigaste alternativet men fasen va nice det är med jyssta grejer i både material och hantverk. Var tvungen att sätta EF-S 60 macro på 7Dn och utforska ormarna lite närmare...


Oändligt skot (blå) möts i ett softschakel med tafs (svart).


Tafsen gör att gennakern beter sig bättre vid förstaget under gipp.














Wichard Quick Release svirvlande skothake med trip snöre till fallet.

Comments

I sjön

Sådårå så va båten äntligen i sjön. Nu en massa adm kring att preppa masten för gennaker, hämta segel och förbereda för segling kanske så tidigt som på fredag. Det kändes riktigt kyligt vid hamnen idag så ska man ut på skön blir det till att klä sig ordentligt. En hel del folk frågar om den bottenfärglösa botten. Jag säger att med vax och ett (helst 2) lyft på sommaren så verkar det funka fint. Snäckor då - ja dom som är kvar efter högtryckstvätten på hösten åker av i vaxningen på våren och kanske behöver 10 st hjälp med en nagel - thats it - har funkat för Amalia. Sen när man ser hur grannar sliter med färg så känns detta som rätt val. Laddmätaren säger 12,95 volt efter att ha haft i kontakten i några timmar - spänningen var nere i 12,11 volt efter vintern dvs ungefär 1,3 volt självurladdning - OK?


Snobbranden får klistras på vid en låg brygga.





Comments

Redo!

Efter en slutspurtsdag är nu skeppet redo att sjösättas. Å det blir i morrn. Yiipiiie!




Snobbranden ska på!


Stark instas av Ulla - tack!

Comments

Färdig!

Skotpallen tillbaka i stridsfärdigt skick! Lyckades inte få till superfinish - kanske lika bra då den kommer att bli repig omedelbart. Ser bra ut på håll dock ;) Börjar se grönt ut på ToDo listan men 4an måste fixas.





Comments

Blänk!

Saker och ting konvergerar så sakteliga och stressnivån sjunker i takt med att saker avverkas och att det jobb som finns kvar verkar rimliga att slutföra innan sjösättning. Allt arbete under vattenlinjen klart förutom slip av köl / roder men den uppgiften kommer att vara lätt då jag nogsamt kommer att akta mig för att slipa igenom primern - det blir en finputsning. Skotpallen har klarlackats medels sprayburk. De små recesser som fanns i laminatet verkar inte vilja bli fyllda med lack - direkt efter lackning ser det kanon ut men när det torkar kommer golfbollsdimplarna tillbaka...




Nu blänker det men inte sen...




TC-Nano gör jobbet även i år.


Baksida köl/skrovanslutning inte riktig wanted position...

Comments

Kol premiär

Yepp - mest kosmetika men även med ett uns praktiskt nytta. Det blir skotpallen som får lite vackert slitskydd på toppen samt att det kommer att dölja de sprickor som finns i den. På andra sidan kommer en förstärkning gjutas in i epoxispackel. Matrialet har bra stamtavla då det är från överblivna delar av ett VO70 bygge - duger det för dom så duger det för mig :) Några lager klarlack å saken är biff.










Ej än limmad.


Limmad.

Åsså lite förstärkning invändigt...


Fyra små distanser för att få upp "brickan" lite så att det bildas en komposit.


Gelato.


Bricka.




Förseglad.

Comments

Mera bättre..

Sista lagret lagt. Nu får det vara nog med primer och jag ämnar endast slipa denna något innan sjösättning. Bild på resultatet av spackling finns i posten innan.



Comments

Pepparkaksdeg och Dijon

Efter en lång räcka av fin meck så slutade dagen i moll. Det nog för kallt - burken säger minst 10 grader och det var bara 4-5 i luften i kväll. Spacklet blev mer som pepparkaksdeg när jag skulle vilja ha Dijon senap. Målet var att fylla ut roller inducerade apelsinskals- strukturer. Lite fick jag dit men ett misslyckande blev det. Nåja, detta moment är finlir och speed och förhoppningsvis är rostblödningarna ett minne blott. Tror att jag lägger ner spacklet och satsar på 2 lager primer till för nu börjar det bli ont om uthärdningstid då splashtime är den 2:a.

Comments

Måla måla....

Tredje + fjärde strykningen på kölen applicerat samt 1 å 2 på rodret. Även mastskadan är nu fixad. Lite svårt att se i mastskjulet hur det blir men jag tror att det kan bli OK - en antydan till att orginalfärgen har något mera svart i sig kanske. Å andra sidan så är den ganska skitig - en får si.


2 lager Toplac - kanske blir det ett tredje.


2 lister skymtar bakom rodret - de är till förpiken och fick sista slatten epoxy på sina omålade baksidor.

Comments

Prime time...

Riktigt bra att de första lagren epoxiprimer kom på plats idag och i lämplig temperatur (13 C). Två lager till i morrn och då skall även rodret få sig en omgång. Såg till att få bort sikan i skarven mellan köl och skrov - pilligt men tror att det kan vara bra för framtiden att få på lite exipoxy på kanterna. Finns ett intressant moment kvar - att spackla kölen men det blir en kväll i början av veckan. Sen återstår ytterligare 2 lager primer och slutligen slip/rubbing. Inga fler rostfläckar tack!



Comments

Skrapa

Kölarbetet fortsätter. Trots att jag har tillgång till en riktigt bra slipmaskin så var det ganska mycket arbete att ta bort 1 kvm bottenfärg. Motsatta sidan såg annorlunda ut - där hade färgen börjat flagna. Då latheten driver lösningar köpte jag en burk LeFant Paint Remover och besökte båten i går kväll. I burken fanns nåt som såg ut som blåaktig slem. Jag slabbade guckan på en yta motsvarande det som jag slipade i helgen och väntade den föreskrivna timman - temp. var ca 4 grader. Med en skrapa kunde jag nu med ett drag nå den bruna original epoxiprimern och ytan tog kanske 15 minuter att nå som bilden nedan visar. Good shit!






Comments

Helgens framgångar

Ganska bra progress iom. att en sida av kölen är nästa helt slipad och panelerna i förpiken är monterade. Köl jobbet visade sig vara lite mer ansträngande än väntat. Var tvungen att köra i grovslipläge och 80 papp för att komma nån vart. Det lär bli knöligt upp vid fästet med vinklar och små radier. Den andra sidan lossnar färgen i flagor på vissa ställen. Funderar på att testa LeFants Paint Remover och skrapa. Skrapa måste man nog göra uppe vid fästet skulle jag tro.

Såg ett segel på Baggen - det är vår.


Vitt - LeFant TF, Brunt - Exoxiprimer, Grått - Järn, Rostrött - Rost.


Mycke meck då dom var liiiite för höga.


Lister satta i stringern döljer dom och dubblar som hylla.

Comments

Nu djvlr...

Trött på att kölen inte har vederbörlig finish och lågt underhåll attackerar jag nu järnet och har fått låna proffsgrejer av kapten på AIRBENDER. Jimmy har många goda råd och idéer att ta åt sig och kanske kommer det hamna lite kol i skotpallen också.


Här skall slipas!


Pallen skall förstärkas i toppen genom inre förbättring av godstjocklek samt slitskydd på ovansidan i kolfiber för den där "rasing" känslan.

Comments

Köp en!

Snygg båt som seglar bra - no fuss. Denna med kamin för extra mys kalla höstkvällar.


Annons!

Säjaren Peter erbjuder mig råd vad beträffar den ädla sporten tejpning av snobbrand vilket jag kommer att behöva (se ToDo-11) och som jag inte kan undgå att dela här...

"Börja med att öppna en dunk rött (vitt går nog också bra, men du riskerar kanske viss färgblindhet)
Intag därefter ca 2 st medelstora glas och vända ung 20 min.

Tejpa därefter "mätmärken" efter skrovsidan med någorlunda jämna mellanrum.
Töm nu ännu ett glas av valfri dryck.

Nu börjar det svåra.. Bäst att ta ett glas till, så man blir stadig på handen.
Schpraya lite diskmedlsvatten efter skrovsidan.
Ta ett glasch till.
Fäst tejpen i ena änden på avsedd platchs och töm ett glasch till.

Schträck ut tejjpen efter schrovschidan och schyfta efter mätmärkena (dom kan flyta runt lite nu kansche)
Schlutligcken schkrapa tejpen med en schåndära paschtschkrap, efter att du tagit ännu ett glasch hick ;)

Nu är det dagsch för fschinalen!!
Ta nu ett schtort glasch och beundra det gedigna arbetet från lite avschtånd (scher bättre ut då) och schträck dig schtolt när du tömmer även näschta bägare,,, ehh dunken.
Du har nu gjort ett fchantaschtischt arbete schom kåmmer å beta,, btra,, bundrasch av många i schärgårn hela schommaren.

Schkål!!
Petcher ;)
"

Comments

Innerväggar

Sådärja, nu är 4 st inneväggar limmade och ligger för bakning. Två ska sitta i förpiken och de andra två mindre mellan huvudskottet och röstjärnsförtärkningarna. Trivsel förhoppningsvis. En liten byggbeskrivning av kompositspecialen LIP-board/kabelkanallock kan hittas här!


Lö kompositt.


Två ytor ska nu täckas.


Torken.

Comments

Fixa!

Nu ingen återvändo - kölbladet skall dränkas i vit epoxyprimer och inga mer rostblödningar skola uppstå men istället fartgivande finish. Sen ska rodret också få en omgång men först ska ett par ojämnheter på styrbordsidan fyllas ut. Märkligt att Biltema verkar ha det omedelbart mest attraktiva erbjudandet...



Andra mek påbörjade är ruffsidor till förpiken. Det blir samma fusk med LIP-board och lock från kabelkanaler som i vardagsrummet. I stället för fusk kan man kalla det high-tech då en panels (200x40) vikt är ca 2,5 kg. Aldrig roligt att placera 5 kg långt föröver men lite måste man ju investera i trivselavdelningen också.


Redo för PL-400.

Comments

Gennaker skot?

OK - vad välja - två stycken eller ett oändligt - komments mottages gärna. Ett oändligt blir 29 meter och ett enkelt blir 17 meter. Åsså behöver man 30 meter fall också...

Då var det bestämt:
1st skot 28 meter 8mm skalad 5 meter i varje ända terminerade för att knyta i gennaker.
1st fall 30 meter 8mm skalad 14meter med rörsplits till schakel i halshorn + stoppkula.



Comments

Vrooooom....

En 88 kvm asymmetrisk ballong kommer göra undanvindarna intressanta i år. Ingen jatzy längre i nedförsbackarna och gastarna så väl som rorsman jublar! Mats på Gransegel verkar gilla "max out" så det blev till att dämpa den värsta entusiasmen vid 3D CADen och så hamnade vi tillslut på ynka 87,837 kvm. Hua det blir spännande. Nån fathead som på bilden nedan blir det inte tal om - det är ju ingen jonk man åker omkring med ;) Men vit skall gennakern bli.




Stående skärm hos Gran såklart.


Optimerad på kul!

Comments

S50 Svirvel

En sak som jag glömde att ta upp i min ToDo lista var att undersöka vad som borde göras åt svirveln till min Selden S50 rulle. Denna produkt gjorde vad jag förstår mer eller mindre premiär i O10 och iom. detta kom några av de första produktionsexemplaren att hamna i våra båtar. Det visade sig sedan att ett par av dess har pajat genom att mer eller mindre dela på sig i horisontalplanet med resultatet att focken rasade ner på förstaget. Detta har dock inte skett på Amalia men det var oroande rapporter som gjorde att vi inte har vågat hissa med det sträck i förliket som är önskat vid hårdare vind. Nu har jag kommit över ett senare producerat exemplar som skall vara starkare - tack till Rolf G. för det!



Comments

Japp!

SRS 2011 Q&A


"...
12. Vad är SRSv? Ska man kunna köpa sig ett lägre respittal nu?
Japp! Korrekt indata är mycket viktigt för att systemet skall fungera så bra som möjligt och därför kommer de som lägger ner arbete på att ge oss detta att få en liten fördel på banan."

Säga vad man vill men är inte detta trots allt fel i grunden? Var lite sugen på att skaffa ett SRSv för att tvinga mig mäta båten då jag är nyfiken på exakta mått och vikt. Nu vet jag inte längre - verkar girigt att åka omkring med ett. Finns en motsättning i denna lite godtyckliga och hemliga process/formel och införande av en 3e decimal. Hur skare gå?

Comments

Mässa

I år hade jag några speciella anledningar att besöka "the mess". Jag ville snacka gennakers med de segelmakare som fann på plats (inte så många), vilken färg skall man ha till att reparera skadorna på masten och för att kanske reda ut lite beslagsfrågor. Hamnade direkt in i Harkens display men dom hade inga nya roliga grejer direkt. Jag söker ev. att byta ut storskotarret för lättare och större (diameter) block för ännu mindre friktion. Etter att ha snabb kollat igenom segelbåtarna får jag lyckönska mama san et. al. till Kinas nya "folkbåt" i mer eller mindre kolfiber - hot!



Vidare till tillbehörshallen via "fotokorridoren". Där stötte jag direkt på Gransegel som jag snackade jennaker med och självklart fick några förslag på ett lämpligt segel. Som jag förstod det så är dukval en ganska avgörande parameter som också skiljer ganska mycket i pris (20%?). Måste lära mig lite om hur detta påverkar slutprodukten lite snabbt för att kunna beställa ganska omgående - nu går tåget hos makarna om man vill ha en ballong till tex. Gullvivan. Har även offertförfrågan ute hos ett par leverantörer till.



Nästa anhalt blev Nexus Marine (Silva) där jag hade laddat upp med en fråga om det går att få ut HPC kompassens pitch-jaw-tilt information som NMEA meningar. Detta för att jag skulle vilja ha dom sparade i "Loggern". Som svar uppdagades en lösning med ev. ytterligare fördelar. Om man försätter Nexus NX2 FDX server i "alltid FDX" så kommer en mer detaljerad information ut ur servern inkl. accelerometer data. Vad jag förstod så kan min Logger även logga detta data - nice. Data kan sen importeras av Nexus Race mjukvaran för analys och replay. Om detta skall hålla fullt ut så måste det gå att sedan exportera åtminstone positionsinformation för jag vill göra animerade loggböcker tex.

Hamnade sen hos komponent- leverantören Elfa som lyckades lura mig att köpa en ny 230V inverter under löftet att denna har en temp. styrd fläkt samt sinusvåg på utgången.

Fyrkantvågomvandlare adderar till den allmänt ökade "el-skräp" nivån och kan störa navigations och kommunikationssytem. Tyvärr är den lite tyngre men jag skall hitta en permanent plats åt den så att den slipper åka runt i ruffen som den nuvarande gör vilken även för ett hemskt liv när den är igång. 50% på priset hjälpte till.

I kusin Lars monter var "Smitvägsboken" lockande men jag nöjde mig för dagen med ett inköp av Hydrographicas översiktskort i skala 1:100000 över stockholms skärgård. Perfekt komplement till plotternavigering då det finns mer navigationsinfo än i de som Sjöfartsverket säljer.



Internationals representant såg lite bekymrad ut ang. att reparera skadan på min pulverlackerade masten. 2 kompa kommer ju omedelbart upp som en kandidat men den skulle kunna tänkas få den lack som redan finns på masten att släppa - inte bra. Tipset blev att testa med tex. Toplack och se om det funkar. Den kommer i värsta fall att åka av men inte förvärra skadan. Tips här mottages gärna.

En burk TC-nano till mässpris fick avsluta det hela.

Comments

Jennaker?

Trycket från besättningen på meningsfylld sysselsättning under medvind har blivit så stort att skepparn har börjat seriöst vänja sig vid tanken att införskaffa en segel ämnat för segling för akterliga vindar. Det är i så fall gennaker som gäller - Amalia skall var ren från en massa tingletangel - det är grund konceptet, och då kvalar inte extra block på akterdäck, upp å nedhal, spinnakerbom, bomfäste och suggor etc. in. Är det lagom lätt bris ska man kunna hissa även om man är ensam.

En gennaker skulle jag kunna flyga
med enbart en enda adderad mojäng ombord och det är en stävögla av något slag. Denna kan vara liten då endast en lina med ett block skall fästa i denna. Sen sätter jag löstagbara block i pop-up knaparna på akterdäck och skär i ett fall i det lediga blocket i toppen av masten. Färdigt. No fuss. Åsså får de goda gastarna nåt å greja med i utförsbackarna. Ideen om att plana Amalia får på köpet en större möjlighet att realiseras - det ska gå -15 knop here we go :)



60...90 kvm?

Tanken är nåt i stil med 100-160 deg < 7m/s

Comments

Gullvivan 2011

Phjuu - då har man ett "OK" i anmälan och en härlig långhelg att se fram emot. Kompiskonkurrenterna, bla. Ubåtskaptenen, Nea och Airbender har också klarat cutten så det blir säkert båda bra kappsegling såväl som trevligt samkväm.


76 Johan Granath, Gamla Stans Yacht Sällskap, Amalia, Omega 10 metre, 14, OK 65

Comments

Amalia på Gullvivan...


Klicko!

Nä nu måste jag bryta logg snacket och fokusera lite på segling. Vad kan vara bättre än lite bilder på segling - är sen Amalia på bilderna som man inte sett förr så är det ju väldigt kul. Robert Dybeck på M25an Nea hittade tillslut sladden till kameran och skickade följande snygga kort från Gullviverallyt -10. Tack!












Comments

Loggern huserad

Logg bygget går vidare och nu har den hamnat i en blå plastlåda. Den blir tät så långt att den blir kanske stänk tålig men absolut inte dränkbar. En switch har tillkommit med vilken man väljer om den skall logga eller om man vill snacka med den. Loggern hänger i ett av benen i en Y-sladd så att man kan köra tex. Nexus NX2 Race Software samtidigt som man loggar. Nu kan ju den mjukvaran också logga men det kan vara bekvämt att ha allt på en och samma plats.


Den lilla svarta pluppen uth är en switchad dc-dc omvandlare 12->3,3 volt.


Nexus server i förgrunden, loggern och laptop vartefter.


Loggern tillsammans med klassisk referens.

Besökte Amalia i helgen för att kolla läget och se så att den server som sitter i båten (NX2) inte uppträder omedelbart annorlunda en den gamla jag har hemma och lajar med - det gjorde den inte och efter att ha läst ut data loggad i båten från kortet så verkar hon ligga där hon togs upp i höstas - phjuu. Som synes på bilden ovan så är inte locket på än då det inte finns någon genomförning för spänningsförsörgningsladden än.


Loggern möter Amalia - i harmoni verkar det som.

Den där trailern var så väldans kul att göra så det blir en till :)


Comments

Servern är loggad!




Comments

Ajaj kapten

Sådärja, nu lyder loggen kommando. Det var helt enkelt så att level shifter kortet behövde lägre drivspänning än själva loggern. 3,3 v resp 5v.



Skönt, nu kan man städa ut elektronikeldoradot och återfå köksbordet till normaltillstånd. Nävisstja, måste bygga 3,3v / 5V stabb kort också.


Närmast level shifter kopplad till en DB9 och loggern som lyser blått.

Comments

Hallo Log

Loggern live and kicking. Efter lite (sedvanlig) felkoppling så hoppade det hela igång. Just nu har jag kopplat min gamla Garmin GPS till loggen och den blinkar lite tryggt när den skriver data till ett microSD kort. Hittade ett 8GB för 120 pix. Openlog kortet är anpassad för TTL nivåer in och det är inte samma som för RS232 så det fick bli ett extra litet kort "RS232 Shifter".


Innehållet efter att ha skickat en fil med en NMEA mening från GPS (pos/tid) så såg filen ut som ovan. Den börjar med från mig lite försök att skicka kommandon till loggen från terminal promt vilket inte verkar fungera. Men "Send File" lirar och tydligen även slumpvis gibbiligoo från tangentbordet verkar fastna.


Openlog innehåller ingen RTC (datum/klocka) men som tur är finns ju mest troligt en GPS kopplad som levererar NMEA meningarna med just tid. Förutom funderingar på hur filer skall hanteras så måste ju denna elektronik huseras på lämpligt sätt. Även 5 volt måste genereras från 12 volt. Men våren är lång. Amalia verkar kunna segla med en "svarta lådan" ombord i år - de e inte sämst.

Comments

Logger

Varför kastar vi bort all intressant data i våra navigationsystem? Här samlas det in en mängd data men den erbjuds bara till betraktelse i realtid för det mesta. Jag vill ha en riktigt strömsnål (< 10mA) mojäng som alltid kan vara spänningssatt och redo för att lagra all den data som flyger runt på Amalias BAN. Och det ska få plats men en jädrans massa data också - helst en hel säsong värt. En riktig set-n-forget burk som endast besöks när man vill veta hur skutan har farit fram.

Det finns en hel del billiga och smarta byggstenar för en sån tocke pryl men det kräver å andra sidan lite mekande. Men jag tror att jag skall ge mig på och se om jag kan bygga en.

- Logga allt som kommer ut ur Nexus serverns RS232 port
- Dra mindre än 6 mA (dygnet runt i en månad=5AH)
- microSD kort FAT32 / 8 GB räcker till att logga dygnet runt i 8 månader.
- OK att montera ut kortet och stoppa i kortläsare och vidare till laptop.
- Vädertät burk

Ovan bild är från Sparkfun som kan vara en het kandidat. Va kan man göra med all denna data på landbacken då? En massa kul!

Comments

ToDo -11

Då är ambitionen satt för våren 2011 och listan ser rimlig ut. Kommer jag att ha gjort allt, knappast men detta är ett bra mål. Prioriterad är den dock så det är bara att exekvera top-down med en fast blick på sista punkten. Tog bort några "kanske" för att nå det magiska antalet, 10 ;)



#1 Skotpallen har ilskna sprickor vid fästet för fiolblocket och bågnar betänkligt vid belastning - detta är ett absolut jobb då medpassagerare, men även kapten, har börjat ifrågasätta Amalias integritet.

#2 Rodret verkar inte vara tillverkat på samma sätt som skrovet så det behöver epoxibehandlas. Då är det läge att passa på att spackla bort några av de "bumps" som finns framförallt på styrbord sida. Den ärade hygrodynamikern på samts.se tycker att rodret kan förbättras ytterligare map, och jag citerar - skapa en ändskiveeffekt vilket fördubblar rodrets ”Aspect Ratio” - we'll see...

#3 Seriös undervattensfix av kölen. Duger inte med slarvjobb. Skiter i bottenfärg - epoxi / gelcoat fåre bli.

#4 Akterstagstrimlösning.

#5 En data logger så att allt som händer på Amalias BAN (Boat Area Network) under en säsong sparas. Detta för att kunna bygga polärer och en elektronisk loggbok etc.

#6 Genomföring av sladd från vindgivare genom rufftak.

#7 Reparera / måla den skada på masten som uppstod när en travare pajade.

#8 Fortsätta bygga ruffsidor på samma sätt som förra året. Sidorna framför röstjärnen och i förpiken skall täckas.

#9 Små hyllor att passa in mellan röstjärnsinfästningarna för över och undrvant.

#10 Snobbrand i grått - tejpen ligger ju där.


Då är det bara att köra :-D

Comments

Tillryggalagt?

Mitt Nexus system visar på slutet av året 1115 nm vilket är ganska långt och skulle motsvara (karta) och jag undrar om jag verkligen seglat den distansen under 2010? Det är inte strömt i min hamn vad jag vet!

Systemet var strömlöst i vintern -09 ca 1 timma - nollas loggen då?

Detta är f.ö en repa jag skulle vilja göra nåt år.

Comments

To Do funderingar

Såhär på början av 2011 känns det rätt att fundera framåt och då specifikt på vad jag skulle vilja ha gjort på Amalia inför nästa säsong. Nu tänker jag bara peta in saker som jag verkligen vill göra och köra stenhårt på att nå slutet på uppdraget.

Men vi börjar med och se på vad som finns kvar på 2010 listan - röd text är nuvarande position i frågan:

  • Seriös undervattensfix av kölen. Duger inte med slarvjobb. Skiter i bottenfärg - epoxi / gelcoat fåre bli. Detta måste in på -11 listan.

  • Akterstagstrimlösning. Fixa!

  • Supstuga såklart! Väntar med detta!

  • Genomföring av sladd från vindgivare genom rufftak. Gör!

  • Snobbrand i grått? Kanske det ja...

  • Borra upp dräneringshålen till ankarboxen så att det inte står kvar vatten. Äää, det funkar ju rimligt! - kanske.

  • Fixa/ dra i snabbrev. Hahah... jorå.

  • Ventilation föröver. Men båten har varit föredömlig kondensfri. Väntar, då kondens inte är ett problem överhuvudtaget.

  • Förvaringssystem under akterdäck. Vore trevligt - men ingen ko på isen!

  • Fylla ut skarvar mellan däck och skrov. Med inneblysningen på så funkar detta som "följ-mig" nödbelysning i däck på nätterna :)

  • Gennaker 8-o (kanske....). Maybe!

  • Måla klart båten invändigt. Några ställen under däck saknar topcoat. Mestadels fixat - långt akterut finns det lite att putsa på..

  • Fotlist däck!? (låg prio). Low prio - out for now!

  • Montera lodgivare inombords. Potentiellt stresspiller som inte har varit omedelbart saknad - givare ligger i låda och stirrar.


OK - vad är nya insikter i gadget och nödvändighetsvärlden då? Jo:

- En data logger så att allt som händer på Amalias BAN (Boat Area Network) under en säsong sparas. Detta för att kunna bygga polärer och en elektronisk loggbok etc.

- Fortsätta bygga ruffsidor på samma sätt som förra året. Sidorna framför röstjärnen och i förpiken skall täckas.

- Små hyllor att passa in mellan röstjärnsinfästningarna för över och -undrvant.

- Rodret verkar inte vara tillverkat på samma sätt som skrovet så det behöver epoxibehandlas. Då är det läge att passa på att spackla bort några av de "bumps" som finns framförallt på styrbord sida.

- Fixa nån form av "foder" till ventilerna på insidan av ruffen - ser lite väl "ruff" ut.

- Skotpallen har ilskna sprickor vid fästet för fiolblocket och bågnar betänkligt vid belastning - detta är ett absolut jobb då medpassagerare, men även kapten, har börjat ifrågasätta Amalias integritet.




Sådärja - nu kan jag skriva listan!

Comments