Guldkorn, Pärla...

Många superlativer om 10an på senare tid - kul! Och välförtjänt!

5:07 in i filmen...

Klicka!

Comments

Flytande...

I helgen kan man skåda en snygg 10a på flytande båtmässan!


Så såg det ut förra året!

Comments

Köp Båtnytt!

Båtnytt testar Omega 10 metre i det just utkomna Augustinummret. Mats Göthlin har skrivit och fotat båten och verkar minst sagt upprymd. Plus: Seglingsegensaperna, sittbrunnen.... osv. Det var grejer han inte gillade också ;)


Foto: Mats Göthlin

Comments

Såg 10an

Då har båttypen gjort inomhusmässapremiär och hon ser jätte fin ut på sin plats på Allt För Sjön -10. Båten ligger vid en trappa så man kan inte missa den vassa undervattenskroppen - kanske vassast på mässan?. Sittbrunnen var extra inbjudande då denna båt är utrustad med långa dynor gjorda med tjockt liggunderlag och ett tyg som liknade kapellväv - väldigt trevligt och åker upp ganska högt på vill-ha-listan. Här kommer mer bilder:













Comments

Se 10an!!

AFS kan man se Omega10 Metre nu till helgen och en vecka framåt.


Förberedelser på mässan. Foto: P Zade







Klicka bilder för större varianter! Det får nog bli en snobbrand trots allt...

Comments

Mässa

En Omega 10 metre finns att beskåda och beträda på den flytande båtmässan i Stockholm som går av stapeln i helgen! Just FYI! :)



Själv hoppas jag kappsegla Gran Prix men det är lite tigth med vissa reparationer så vi får väl se hur det blir med det...


Comments

10 på GR

Det har gjorts lite promotion för 10an i Sandhamn under Gotland Runt. Dåligt med vind så det blev visst inget seglande tyvärr.





Comments

Speed

Ulf hängde med och körde några varv på Baggen igår kväll. Idéen var att försöka kolla upp varför båten gick något olika på bogarna. Orsaken var ett meck gjort på rullen och "tillbakamecket" slutade med att masten inte stod rakt i båten. Efter lite skruvande på detta så gav vi oss av i en stundtals ganska frisk vind - byarna gissades till 6-8 m/s kanske. Det går inte att nå full kryssfart pga. att focken på denna båt har ett något för långt underlik vilket gör att man inte kan skota hem seglet optimalt. Efter lite laborerande med hisshöjd och val av skothornsposition (seglet har den för självskotande fock så karakteristiska skädda med ett antal hål för fäste av skotet) så blev vi tvugna att inse att vi inte skulle hänga med den Bavaria 35 Match (1,28) som tränade på kvällskvisten. Men med ett skotbart försegel så :) ....

Comments

Bredsida

Ang. mastens position i båten. Här en bild från sidan.



Kanske sitter den något längre förut än traditionellt vilket man också har kunnat iakttaga på ritningarna. Personligen har jag inga problem med detta, snarare ser det intressant ut. "Framhjulsdrift" ? :) Kanske är detta en av anledningarna till att båten känns så "stabil" vid rodret!?

Aktiviteten på Amalia har gått upp avsevärt och hon *ska* landa i Stockholm nästa vecka! Sen återstår lite meck men då har man skeendet i egen hand vilket är klart inspirerande! 10an får visst väldigt många tummar upp från förbipasserande båtar - fick själv va med om glada miner i Hotellviken i Saltsjöbaden - kul!!!

Comments

Mera segling!

Fick en ytterligare chans att låna No:1 och tog med skota.se redaktören och "journalisten" Allan Förberg på en tur. Båten gillades skarpt vad jag kunde förstå. Äntligen satt det en rorkultsförlängare på pinn så att man kunde komma ut på kanten ordentligt. Där sitter man perfekt med god överblick över tejlsen i focken. Bjuder även på några interiör bilder även om båten inte är klar inombords. Nu ännu mer exalterad över produkten faktiskt. Fotade mest gjorde Allan.













Comments

Dig this :)

Så här såg det ut på Baggensfjärden idag när Omega 10 metre SWE 11 kryssade runt på fjärden. Jag måste säga att jag är ofantligt nöjd med både seglingsegenskaper och utseende på 10an. Den verkar komma att uppfylla alla min förhoppningar och lite till. Check her out:


Klicka för större.








Jag ska inte ha sprayhood!

Comments

Seglad

Det föll sig så att på självaste midsommarafton så blev den första 10an No 1 klar för segling så jag bjöd in Ulf M för en premiärtur då alla i projektet firade midsommar på lite mer traditionellt sätt. Att premiärsegla en helt ny båttyp är också ett bra sätt var vi överens om när vi lämnade båten förtöjd i sin hemmahamn efter ca 6 timmar på sjön. Omega 10 metre verkar vara en livlig och rolig båt att segla med bra driv. Vindarna var lätta med många vrid så det är svårt att göra en riktig bedömning - men det kändes kanon i alla fall. Nu måste Amalia landa snart så man får ge sig ut på semestersegling!!! Mer segling i morrn :-D !

En film:



Några pix:














Klicka för större!

Comments

Rigged

Viket skitväder - men nu sitter mast och bom på plats. Mer happenings i morrn :)


Klicka för större!

Comments

Sjösättningen - the movie



Comments

Plums!

Så kom då till slut sjösättning av Omega 10 metre att ske. Milstolpe. Nu ser jag än mer fram mot att Amalia skall anlända. Att båten flyter snyggt kan inte ens en lite vågig och vind vattenlinje dölja. Bra "kluck" också :)














Klicka för större i svart/vitt.




Klicka för större!


Härliga tider!!!

Comments

Mast

Har nu haft läge att syna masten från Sparcraft och den ser verkligen jättebra ut. Rent fantastisk finish och med bra lösningar. Här kommer lite bilder med kommentarer.




Spridiare med hål för lazyjacks. Båten komar att leveraras utan rodkick och det är tänkt att just lazyjacken skall bära upp bommen. Få se om det funkar tillräckligt bra.


Elledning för topp-lanterna förberedd. Förberett för topphissat försegel - vad skall man hissa där?


Förstagsinfästning med toggle.


Spridarinfästning - spridarna går igenom masten och förbinds mekaniskt med varandra. Så här ... ->




Här ses systemet i masten för att kunna rigga utan kran. Det större hålet är axeln runt vilken masten kan rotera samt det mindra antar jag är "låsningen". Undrar om jag inte kommer att använda kran ändå :)




Halshornsavdelningen.


Ja - elektricitet är farlig, ja - en mast sticker upp högt i luften, ja - man kan bli elektrifierad - och stämd - om man bor i USA.


Bra - verkar vara rätt!

Comments

Ventiler!

Strålande tider - coola ventiler. No 1 har fått rutor och är klar för kölning, riggning och sjösättning - allt detta bör kunna hända i nästa vecka - jätteroligt. Amalia har fått "marschorder" att färdigställas och detta påbörjas direkt i nästa vecka. Mitt estimat är att det borde behövas ca 3-4 dagar - vi får se hur det hela förlöper. Så här ser en nästan färdigställd Omega 10 meter ut - ganska bra tycker jag. Skepparen är oerhört nöjd :)










Klicka för större!!

Comments

Progress!

Nu händer det en massa grejer. Motorinstallation satt iom. att OZ Marine har varit och mekat i Amalia. Batterier (4st) passade perfekt under kojerna i höjd med kölen - 2 på varje sida - perfektomento :) Segelmakaren har börjat fila på töjen och det navigationselektronik beställd. Det börjar arta sig. Jag väljer, i postiv anda, att checka av några av milstolparna i högermarginalen. Just ja - man fick välja tyg till dynor. Det blir nog "Kitt" färgade. Tjohooo. En tredje båt har anlänt svedala också - och med den kom mitt roder och skotpall så de checkpunkterna tickar vi av också! Nu jädrars!


Skotpall på 3an! Foto: P Zade


Dyntygval? "Kitt" t.v.!

Comments

1:an

Båt No 1 är numera ganska färdig på sånär ventiler och jag tycker det ser riktigt lovande ut. En fotlist i trä är ju en riktig höjdare och nu när ja sett den i verkligheten så är det gjutet att jag skall ha lister på Amalia. I höger marginalen finns numera en checklista som jag hoppas få kryssa i med en väldans fart. Helst alla innan Maj slut :)


Röstjärn.


Mastfot.


Rufflucka.


Klicka för större!

Comments

Segelplanet

Segelplanet är nu bestämt med ett 1/2 mått på 315 cm och ett 3/4 mått på 185 cm. Lite bredd upptill men inte så att akterstaget blir ett problem. Inte för brett nedtill så att seglen håller längre. 2 genomgående upptill och 2 ganska långa (1,5 m) nedtill. 20 cm skädda Det bli 32,6 kvm när jag leker i mitt rit program - officiella siffror kommer väl vad det lider. Allt pekar dock på de specade 49 kvm i krystället. Nice!



Comments

10an - the movie

Det blir vl ingen Oscar för den här direkt men lite rörliga bilder är alltid roligt.








Comments

Upplyst

Eller snarare höjt SRS. Förra året fick Amalia 1.16 med -Genua. I år är det nya bud och specen löd "- - V" med 1.16 som mätetal. Med andra ord höjd 0,1 eftersom man i gamla systemet kunde dra av 0,1 om man kör med fock - utan att ha seglat en meter och med samma indata - seglarvärlden börja frukta O10m :)

Nu är det så att jag kanske måste söka ett förnyat SRS brev då det finns indikationer på att J måttet blir något större än vad jag angav i ansökan. Detta borde nog utkristallisera sig under den närmaste veckan.

Comments

Det blev...


.. till slut detta segelmärke. Ett arv men ändå modernt. Inga problem med att segla med denna i storen. Så så känns vi igen om inte på annat!




Comments

Märkt?


Jag tror detta redan är bestämt men vill ändå lufta ämnet - vilket märke åker man helst med i seglet?

Vad får man för associationer?

Såhär?



Comments

Strajping...

Diverse linjer på friborden förgyller alla skepp (?). Klart är att det påverkar intrycket av en båt ganska radikalt och att till synes små ändringar gör skillnad. En vattenlinje tex. kan ju väljas att göras linjal rak eller tex. en som följer däcklinjen. För mycket banan ser inte bra ut tycker jag. En helt rak vattenlinje är inte heller snyggt och är inte förlåtande för temporära lasteffekter i sittbrunn eller förskepp. Efter lite ritande så verkar 5,5 cm nerhäng kunna bli bra. Blir dock svårt att tejpa detta exakt skulle jag tro. Här en bild som illustrera lite av aspekterna. SystemText lär har tejper som håller mycket länge.




Snobbranden bör ju följa däcklinjen dock. För en större rendering se här.

Tänkt kulör: alltid svårt med bildskärmar men tänk en mörkblå, med en hel del svart i och lite matt så kommer man rätt.

Comments

Inredning!

Det jobbas på båtens inredning och de första bilderna där man kan få en uppfattning på hur det hela kan komma att te sig ut när det blir färdigt damp ner i mejl-lådan häromdan. En av båtarna får även en fotlist i teak satt en bit in från relingen - snyggt och nåt som måste funderas på om inte Amalia skall utsmyckas med. Dess praktiska funktion är ju inte att förakta heller... En översikt av inredningen finns att beskåda längst ner på denna sida. Jag tycker att det verkar blir bra - enkel, låg vikt och funktionell - alla goda egenskaper på en inredning.


Halvvägs? Jorå - det skall målas och fixas nån form av tak också :)


Köksmodul. Snyggt snickrat! Denna är lite special - standard har en diskho.


Titt in i förpiken. Bakom skotten döljer sig röstjärn.


Fotlist på "ettan" - vill ha! Klick för större.

Foto: Tobbe

Comments

Köl

En större händelse förra året var en omkonstruktion av kölens infästning i båten. Från en variant med en "stump" i glasfiber där en köl av bly ansluter så blev det istället en köl med ett kölblad i stål med en fästplatta som passar i en ficka i skrovet. Kölbulb i bly. I fästplattan sitter 8 kölbultar i rak konfiguration efter sidorna. Konstruktionen beskrivs nedan mha. lite egna Google SketchUp övningar. Bilderna är inte i skala eller proportion utan försöker bara påvisa grundkonceptet. Detta ger en riktigt stark och tålig kölinfästning - "may come in handy" under Augustimånen :)







Comments

Skot & styr

Emedan Amalia fortfarande guppar omkring på ett hav när sverige fortsätter byggena av no:3 och no:4. Nedan bild på storskotsfundament, här monterat på båt 4 samt bild på enl. utsago ett helt superbt roder i ren racing kvalle. Rodret är stort - nästan 1,5 m högt.






Comments

Råttor ombord...

Såja, nu finns det lite mer fakta i ämnet avlastare och råttors funktion. Det finns totalt:

- 4 avlastare
- 1 råtta vid winch
- 4 råttor på rufftak



På bilden ovan ser man 4 st brytblock vid mastfot, 4 st linförare på framsida luckgaraget och sen 4 st råttor på aktre sidan av luckgarage.



Omega 10 metre däckslayout.

Dessa skall användas som (från sb till bb):
Avlastare 1 - Storfall
Avlastare 2 - Fockfall
Ruff Råtta 1 - Uthal
Ruff Råtta 2 - Cunningham
Ruff Råtta 3 - Kick
Ruff Råtta 4 - Focktrim i sidleds
Winch Råtta - Fockskot fintrim
Avlastare 3 - Rev 1
Avlastare 4 - Fockskot grovtrim


Comments

Däckslägguten

Vad är det för tampar som kommer fram över rufftaket egentligen - låt se. Det mest iögonfallande och för mig ovanliga kommer att bli fockskotet (singularis). Det är linorna på bilden som har några varvs utväxling.

Avlastarna är till antalet 4 och jag antar att de kommer att användas då som; fockfall, storfall, kick och uthal. OK, då blir snabbrev på masten dårå?

Undrar om det blir nåt trim för fock hiss/cunningham... antagligen blir det nog till att fixa framme vid rullen. Rullen ja - det blir lina på däck fram till sittbrunn om babord skulle jag tro.

Häckstag komer fram ur balken under rorklulten. I sittbrunn blir det skotstolpe men möjlighet att (snabb) montera skena/travare. 4 skuret med dubbel kommando lovar Rolf är helt OK - jag undrar jag, storen är trots allt ca 34 kvm - en hel del att dra hem när det blåser.

Gillar personligen inte de där skotblocken där det kommer fram 2 tampar och där en ger utväxling.

Just ja, positionen för focktravaren måste ju gå att justera från sittbrunn - vart gör man det - kanske är det råttan som sitter på styrbordsidan bredvid winchen? Nä, det kanske är fockskotet? Sen har vi de 4 svarta råttorna? på luckgaraget - är dom råttor och vad skall dom användas till - här måste studeras!

Måste kolla upp detta - är inte omedelbart orolig - de som specat detta är inga duvungar direkt :)

Comments

Fockskotskena

Detta arrangemang som verkar ganska vanligt hade jag inte sett än på någon ritning när den dök upp i bilder på färdigställandet av Amalia. Det är nog bra att skenan för den självskotande focken är något bredare än rufftaket.





Comments

Vinklad vy

Försök till samlad bild av båten. Tyckte den blev ganska informativ. Klicka för större...


"Vinterdrivmedel"

Comments

Grått

Har blivit lite inspirerad av blivande 10 ägare kompis Peter som har hävdat att gråa linjer är elegant och man får ge honom rätt - det kan bli väldigt snyggt. Kan inte hålla mig ifrån Photoshop riktigt...


Telegray 2

Comments

Kontakt :-D

Idag tog jag en tur för att se och känna på en Omega 10 metre lite för första gången. Så här hemma i soffan igen och efter att ha samlat tankarna så känner jag att 10an kommer passa mina behov perfekt. Ojoj, det kommer att bli en seg vinter.... men drömma kan man ju alltid:


Till rors! Koncentrerat racemode infann sig omedelbart :)


Otroligt snygga linjer här...


Baken skäms inte för sig heller :)

Comments

Kör försiktigt!!



Comments

Båt!

Nu har en båt lämnat varvet för att landa i Sverige inom några veckor - spännande!


Skrov och däck har nu enats.

Comments

Striping

Vad gör man som höstinfluensadrabbad? - "fotosobbar" bilder på båten och varför då inte lite idéer om hur vattenlinje och snobbrand skulle kunna se ut. Fasiken, fallande stäv är ju riktigt radikalt i dessa tider :) "Snobbrand" har jag fått lite feedback på - 80 tal tycker några... kanske måste gå bort.... Nåt från 80-talet måste väl ha varit bra?


Blå blir väl bra? Klicka för större!

Comments

Party :)

Nu är det livat på varvet och inom bara några dagar kommer den första 10an att "stäva" mot svedala. Så här såg det ut häromdan...


Första produktionsskrovet ur formen - champagne :) Klicka för större!


Klicka för större.


En tår i ögonvrån - snyft va' snyggt. Klicka för större.


No1 i sin vagga.



Bild på en sammansatt båt kan dyka upp mycket snart :-)


Comments

Lysande!



Vad skall man tro månne? Hade lite svårt att förställa mig vad det skulle komma från SSF egentligen. I gänget så ha det varit ett väldigt stort spann på gissningarna men 1.16 var lägre än vad nån hade tippat. Ta tex en BB10 så har den 1,20 med mindre segel och inte lika djup köl - fast spinnare förstås. Vi får väl se hur hon står sig. Aldrig kul att bli beskylld för att sitta i en s.k. lysraket. :) Eller?

Comments

Däck på rätt köl

Steken vänd - well done! Det första däcket fick man till slut beskåda och det ser ju väldigt bra ut. Lite "ventiler" och beslag så blir det där perfekt det. Febril aktivitet råder för att kunna ställa ut en 10a på flytande båtmässan i Stockholm. Det utrymme som är akter om sittbrunnen kommer att vara täckt av däck - om nån undrade :)





Comments

Vända på steken..

skulle man ju verkligen vilja göra - här nedan ses det första produktionsdäcket med utsågad ruffnedgång. Väntar spänt på en bild på ett rättvänt däck så man får ser hur halkskydd etc ter sig ut.

Spännande tider!! :)


Comments

Vitt funkar också :)

Mycket funderande på skrovfärg men hela beslutet "underlättades" av att varvet som bygger båten inte utan stora åthävor kan leverera en båt i annan färg än vit. Så ett vitt skrov blir det men det finns ju ett antal alternativ som kan ändra på det - tex. lacka om det hemma i svedala är väl kanske det första som man kommer att tänka på men även plastfilm kan vara ett alternativ.


Tadaa - et första "skrov" ur formen! Fast just detta har används till att konstruera inredning i så det kommer aldrig att segla.



Comments

Produktion i fin form

Nu är den sista stora biten i båtproduktionspusslet laggd. Nedan ses in-liner formen just plockad hel och felfri ur sin plugg. Däcksformen är i stort sätt färdigputsad och det är nu bara dagar innan det är dags att börja producera den första båten. Jippiee!



Inpirationen blev så stor att jag blev tvungen att lägga in en bild från mitt tidigare CAD försök för att ha lite att drömma om högt upp på sidan...


Bygg bygg!!! Längtan har gått upp i en en högre dimension och övergått i ett lätt illamående ;-)




Comments

Pluggen ur...

"Däckspluggen är knäckt. Det blev perfekt, helt utan skador att reparera" rapporteras det från Precision Boat Works. Bra jobbat - nu stundar väl lite putsning på formen sen skall det produceras båtar :-)


Däcksformen lyfts av pluggen


Förifrån




Bröderna Richard och Bill Porter äger och driver Precision Boat Works - keep up the good work!! :-D

Comments

Däckformen materialiseras

Äntligen har man börjat bygga däcksform och detta skall var slutfört inom 2 veckor och då kan man börja bygga båtar - grrreat :-D


I tisdags förra veckan


3 dagar senare...

Comments

Halkskydd

När man lägger vad som skall bli halkskyddet i däckpluggen så är det ett säkert tecken på att det är formbygge på gång. Här ses områdena som skall ha halkskydd som ljusa områden. Tydligen är juryn ute om huruvida vi skall ha halkskydd på rufftaket eller inte. Halkskyddsområdena blir i ljusgrått.




Fördäck med ankarbox och plats för rullen.


Sittbrunn

Comments

Progress

Nu jobbar man på slutfasen av däckspluggen och det ser riktigt trevligt ut. Det blir en rymlig och säker sittbrunn.



Fö så är jag numera båtlös och med en liten tår i ögat skiljdes jag från M30an Avec. Hon får dock bra nya ägare och det känns tryggt att hon hamnar i god händer i Stockholmstrakten.

Leverans av Amalia (arbetsnamn med potential till permanent lösning) börjar kännas som en verklighet. Det första exemplaren av Omega 10 metre väntas stryka svenskt vatten i Juli - någon av dessa kan nog var min kärra :) det närmar sig!


Rufftak med plats för mastfot och selftacker skena

Comments

Däck å Ruff

Det snickras däcksplugg för fulla muggar. På bilderna ser vi den skrotade skrovpluggen göra tjänst som mall och fundament för bygget. Det blir inte vad som kan se ut på bilden som en "svärmorslucka" akter om sittbrunnen. Där blir det däck, stuvutrymmen (gigantiska) och plats för utombordare. Sittbrunnssargen som leder från ruffen akterut kommer att ge gott ryggstöd åt medtrafikanter och slutar just framför rorsman och övergår där till en bekväm plats att sitta uppe på kanten och styra. Denna rorsmansplats är också vinklad så att man sitter perfekt på en kryss med lite lut.


Lågt CV värde på ruffen :-) Klicka för större variant - har inget medgivande från dom som bygger båten att medverka på bild så jag väljer att redigera bilder map. detta.


Det blir inte en sittbrunn ända till aktersepgeln - se däcksritning.


Här formas utrymmet på fördäck för rullen etc. Göms under en lucka.



Skrovsidan på 10an kommer att övergå i ett jämt stycke i en däckslist som blir ca 6cm bred. Däcket ansluter sedan ca 1cm nedsänkt jämfört med listen. Elegant! Samma lösning finns på denna båt som blur gjorde ett reportage om - inga andra jämförelser fö. ;-)

Detaljer kring dimensionering och bygginstruktioner arbetas nu fram av team Rolf Gyhlenius, High Modulus och Ron Holland - känns bra med en så kompetent ledning ombord.

Nu får det bli sommar nån gång!!

Comments

En känsla..

På den här bilden börjar man få lite känsla för hur båten kommer att te sig ut. En god känsla! Kan meddela att däck/ruff blir riktigt nice också ;-)


Klicka för en något större variant...

En till...


Comments

Lite mer sittbrunn..

Lite ny info om sittbrunnens utförande. teckningen visar vad man kan förmoda är det slutliga layouten - färglagd av mig för att ge lite bättre känsla för hur den kommar att se ut i verkligheten.

Skrovfärgsbeslutet kommer snart att behöva tas och det är ju jobbigt. Lutar åt blått trots allt med troligen vit bottenfärg. Vitmålad mast och bom är spikad och beställd. Hittade på nätet båten King 40 - snygg färg - kolla här - båten lyfts ner i en container.

Övrgången mellan skrov och däck blir riktigt snygg med en helt ren kant som övergår i en 6cm bred list som sticker upp över däck ca 1 cm.
Blir nog riktigt bra det.

Comments

11an då..

Jorå - den är väl hyffsat välmående, NM går i Norge 2008. 11an och 10an har samma konstruktör (Ron Holland) och upphovsman (Rolf Gyhlenius) men hur lika eller olika är dom egentligen. Svaret ges lättas genom en bild-i-bild bild:



11an har visst 1,33 i LYS. Jag har skickat in ett mätformulär för SweLYS - vi får väl se vad det kan tänkas bli av det... 1 ton lättare och spinnaker gör ju trots allt en viss skillnad.

Comments

Rigg Rev B

Geniknölarna har gnuggats i designteamet och man har kommit fram till ett reviderat segelplan - högre och smalare vilket borde betyda effektivare. Hoppas bara att bomlängden räcker till för ett bomkapell ala' "supstuga". Uppdaterade mått finns att finna i högermarginalen på denna sida. Enl. mina beräkningara så verkar segelytan ökat ett par några m2 men man får väl avvakta officiella siffror på det.


"Slimhead"?

Comments

Däckspluggen på G

Bild från bygglokalen - däckspluggen påbörjad.


Comments

På rätt köl

Skrov formen klar och vänd på rätt köl. Gott Nytt :-)







Comments

Mått och vikt

Nu har dom viktigaste måtten på 10an slutligen bestämts - vad sägs om:

Löa: 10,20 m
Bredd: 2,60 m
Djup: 1,72 m
Depl: 2 300 kg
Köl: 1 260 kg
E: 4.90 m
P:11.50 m
J: 3.20 m
I: 10.30 m

Rev 080118
E: 4.30 m
P:12.10 m
J: 3.10 m
I: 11.50 m

Comments

Kölinfästning

Kölinfästningen klar och ser ut som på bilden nedan.


Comments

Snabba kurvor

Ron och Rolf har jobbat hårt vid datorn i samband med köl konstruktionen och slutligen kommit fram till en kölvikt på 1260kg. I polärdiagrammet ses prestanda jämförd mellan 1000 och 1300kg. Hon verkar bli snabb ;-) Röda kurvor med gennaker, svarta med krysställ.

Klicka bild för pdf...

Comments

Formskönt

Mera bilder från Palmetto och varvet där arbete med pluggen fortsätter. På 10metre sidan finns nu lite ritningar att beskåda.




Comments

Pluggen

Bilder från Rolf Gyhlenius som befinner sig i Palmetto visar jobbet med pluggen till Omega 10 metre. Det blir ett stort skrov med härliga linjer... det blir en lång vinter...






Sandpappra bra nu gubbar! :-)
Comments

en *ny* båt

Ohoj!

Jag har ägt ett antal båtar men aldrig en splitter ny. Denna blog kommer att handla om beslut, beställning, väntan, förhoppningar och verklighet - häng med på resan mot första länsen med en "Omega 10 Metre".
Comments