Summarum

Båten på land. En bra säsong skulle jag säga. Bra väder. Trevliga kappseglingar - resultaten lät vänta på sig - code äventyret avslutat - kom jennaker. Saker att göra för nästa säsong:

# Spackling/målning av blydelen på kölen behöver göras om.
# Akterstagslyftare.
# Byte elektronikdel i motorstyrningen.
# Mindre gennaker, ca 70kvm.
# Ny/reparered storskotspall.
# Tappade gliderlattaendstycket i vattnet.
# Bricka till lilla bulten i mastfoten i drickat.
# Fockfurler lina för kort.

Eldriften fortsätter att inte vara helt oproblematiskt. Konceptet är grymt, inga problem, det är genomförandet av Green Marine som i vissa delar som spökar lite. Man har tydligen använt icke vattentålig lack på kretskorten i deras elektroniska motorstyrning vilket gör att en dag kommer troligen motorn inte lyda order från vridreglaget - illa. Ännu sämre är att man inte har gått ut och meddelats sina kunder om denna risk. Å företaget har bytt organisationsnummer efter (pågående?) konkurs så ingen garanti eller konsumentskydd. Jag drev på grund pga av detta fel i sommras. Inga reservdelar fanns under högsommaren och leverantören av kretskorten hade sommarstängt - Bad Form GM!

Pasted Graphic 1
Batterierna fullproppade.

Batterierna är väl inte som första dagen men dom verkar ändå hänga i där. Fann banken på 20V vilket inte var så bra. Tror det var motorstyrning som tömde dom då jag glömde slå av systemet och båten låg 2 veckor. Jag väntar på nästa prisdropp - tycker att 15 tusen är lite mycket för en ny 100AH-24V bank men nu exploderar bilindustrin så de borde komma ner ett hack till det är dags att byta. Har inte kollat men får bergis byta laddare ännu en gång. Ska i alla fall bli skönt att få bort ca 100kg ur båten. Kanske gör jag det till nästa säsong när jag ändå är och röjer i elen för just nu när jag skrev "bort ca 100kg ur båten" så blev jag riktigt sugen på det.

Amalia har seglat 800nm i år men jag tror bara jag har stoppat i kontakten på bryggan kanske 3-4 ggr till en total laddning av kanske 500AH -> 12,5 kWh -> 8,75kr.

Pasted Graphic 2

Tillslut kom första landkänningen underifrån. I Bullandö/Vindö faret smet vi nära land i 1,5 knop. Skrap-plonk-stop. Motorn tog oss av. Inga människor eller båt kom till skada.

Pasted Graphic 3
Hade lite färg släpp innan såg jag under en tvätt - dags för nytt.

Kom 17!

Comments

Sista chansen...

Vi hade planerat en seglingsvecka söderut men vädret satte p och efter en sista minuten planering bytte vi skärgården mot Lofoten. Nu var det dags att återställa ordningen och få lite seglat trots allt - det blev en waypoint på Björkskär. Efter lätta vindar och ett lite oplanerat stopp som involverade motorn för att upphöra, landade vi i sundet med bastun vid 3 snåret på eftermiddagen lördag. Ett dopp i det 13 gradiga vattnet följt efter vedeldat bastubad var en perfekt uppladdning inför en efterlängtad middag bestående av renskavsgryta med pressad potatis och rårörda lingon - allt tillagat av gast Anna.

Pasted Graphic

Efter att en Amarone hjälpt renen ner så avslutades middagen med en päronhalva i lättslungad vispgrädde, krossad mörk choklad och en skvätt årgångsrom. Djävla gott helt enkelt. En stjärnhimmel där vintergatan nästan var bländande avslutade en perfekt dag på havet. Vi tog hoppet till Lilla Nassa för lunch på söndagen och stärkta av en grym pastasallad signerad Anna så styrde vi mot hemmahamnen i en 6-7 m/s sträckbog ända till inloppet vid Harö. Nu ere slut för i år men ett bra slut. Upp om en vecka :-/

Bilder av Anna Gullers.

Pasted Graphic 4
Björkskär med trimaranparad.

Pasted Graphic 5

Pasted Graphic 6

Pasted Graphic 7

Pasted Graphic 8
Lilla Nassa.

IMG_4087-1 (dragged)
Skepparn smälter pastasallad.

FullSizeRender-1-1 (dragged)
btw: Universum svänger i en big crunch / big bang vart 1x10e500 år.

Comments

Träningsvideo

Lite rörliga bilder från turen i helgen. Kör fullskärm vettja!



Comments

Kolfiberrodret-träning

Besättning Granath/Förberg ger sig ut på arla traningsrunda som förberedelse till racet Kolfiberrodret. Vi drog en repa till Björkskär för att slutligen landa i Husarötrakten. Fin morgon och redan kl 0400 stod det en fin liten bris att sträcka ut i med satt Code0. Vi åkte helt enkelt ut å sniffade en smula på banan och satte oss själva i rätt stämmning för aktiviteten.

Pasted Graphic
Preliminär?

Pasted Graphic 1
Magiskt. Foto: A. Förberg

Pasted Graphic

_MG_0775
En glad co-skipper är en snabb co-skipper.

_MG_0794
Sken väder för Amalia.

_MG_0818
Laggårn ä öppen!

_MG_0843
A-social?

_MG_0855

_MG_0957
2 deg weather-helm.

DSCF6960

DSCF6964
Finlir.

Comments

Årliga revisionen,

giv oss idag:

Pasted Graphic 2

Comments

Snö...

Det första snöflingorna har fallit och Amalia ligger sen länge under pressen. Toppade upp batterierna, slog på "navvet" och kollade tripmätarn. Inte så många dinge i år. Inget riktigt bett i kappseglingen. Vad händer? Känner på mig att det vänder 16 och att det blir ett kanonår!

Pasted Graphic

WP_20151129_005-1 (dragged)

WP_20151129_004-1 (dragged)
På landbacken hösten 2015.

slut14-1 (dragged)
Samma situation 2104.

427 distansminuter får sammanfatta 2015.

Comments

Premiär tur

Nej ingen särskrivning (denna gång). Turen gick till Hallonstenarena och vädret, seglingen, boendet, skaffning och umgänge var kanon. Bara lite snö på hemvägen som inte räckte till snöbollskrig som förra året. Allan F. får stå för alla “korten” i denna post.

Pasted Graphic

Pasted Graphic 1

Pasted Graphic 4

Pasted Graphic 2

Pasted Graphic 3

Pasted Graphic 5

Lycka att ha en sån tur - tack till Allan och Lotta!

Comments

Satt i sjön

Pasted Graphic 1

“Nu börjar det” (PH)

Comments

Färdig?

Kan en båt blir det? Idag efter att ha gjort en sak jag fnulat på en långre tid fick jag nästan känslan att, jjoo, hon är nog ganka färdig nu. Meket som fick mig att känna så var när jag klädde in den råa kanten kring rufföppningen med ljusgrå kantlist. Allt föll på plats. En enkel sak men som gjorde så stor skillnad. Hon såg färdig ut när jag från sittbrunn betraktade båten förut. Så man kan säga att idag så matrialiserades slutsligen mina förhoppningar på alla plan om denna båt.

Pasted Graphic 2

Men verkligen. Klar. Joo. Men det finns grejer att fixa med såklart. Men dom är extra.

Hittade även orsaken till varför ströuttaget verkade variera enl. mätaren. En av shuntens anslutningar var dålig vilket gav väldigt konstiga värden på tankmätaren. Fixade detta och gjorde fabriksreset. Nu visas 100%. I och med detta så är ochså ombygganden av styrsystemet til motorn slutförd - skönt. Har också provat propellerladdfunktionen som verkade fungera bra. Med tankmätaren nu fungerandes kan jag kolla hur mycket som kommer in.

Pasted Graphic 3

Så nu när båten är deklarerad “färdig” kan jag påbörja ytterligare 5 års optimerigar och additiion av “extra” :)

Comments

Åland får vänta

Vi hade satt ett mål i år att besöka den finlädska arkipelagen men när vi nått attacklägret Söderarm gavs 1 m/s NO och dimma. Så vi skvalpade sakta söderut i värmeböljan och njöt av svaga vindar och 23 grader i drickat.

Allan Förberg skickar snygga skott på Amalia som kan ses nedan.

CIMG4276-1 (dragged)

CIMG4371-1 (dragged)

CIMG4277-1 (dragged)

CIMG4273-1 (dragged)

Åsså ett semester galleri. Klicka bilden nedan.

Pasted Graphic 1

Comments

Spektakulär premiär :)

Superb säsongsöppning med en tur 20 nm norrut vilken började med kryss i ca 5-6 m/s för att övergå i en lugnare halvvind med sol. Öliv och lite lätt måtmek och en hemsegling vilken bjöd på snöbollskrig. Motorn går kanon. Det börjar bra!

1277594_10201730562290725_9018923754166929492_o

10302532_769287283105301_4633625544582356330_n
Foto A. Förberg

10329222_768341743199855_1821160347115816727_n
Foto A. Förberg

10325796_768341716533191_4337287662926278742_n
Foto A. Förberg

Pasted Graphic
“Molles” glasögon funkade väldigt bra - nu ser man plotterdetaljer igen.

DSCF3995
Klart vårvatten.

DSCF4052
Nu funkar Amalias WiFi.

DSCF4091

DSCF4101

Pasted Graphic

10273146_10201741638687628_7390208136784569985_o

Comments

Allt på en dag

Sjösatt och riggad! Tack Allan och Simon för en super-support. Segling på Fredag.

WP_20140428_004 copy

WP_20140428_006 copy

V__D191 copy
Foto A Förberg

V__D874 copy
Foto A Förberg

V__8826 copy
Foto A Förberg

Comments

10 timmar

till sjösättning. Är mycket nöjd med vårrustningen. De tillsynes 3-5 Ampere som mätaren visar verkar var ett mätfel då jag inte kunde mäta en ynkaste millivolt över sjunten (37cm över en 70 kvmm kabel) Gjorde ett försök att bleka bort lite gulfärgad gelcoat under vattenlinjen på styrbordsidan. Måste vara på plats en halvtimma innan splash så det kommer på lite vax där.

DSCF3969

DSCF3970

fotor_(4) copy
Redo.

Comments

Uppe!

Pasted Graphic
Känns bra. Ser fram emot 2014.

Comments

Paj

Pasted Graphic
Foto: Allan Förberg

Amalia är fjättrad i hamn p.g.a. pajat motorreglage. Vill varken back eller fram efter 3 och en halv säsong. Mekaniskt/elektriskt utsliten. Batterier, kablar och motor i prima skick. Men det är ju en segelbåt? Sure. Men man blir bekväm och Amalia har ingen paddel. Kanske man skulle skaffa en i vicket fall som helst. Måste säga att hela säsongen har varit lite sådär. Man över bord. Övertända på Gullviverallyt. Och på slutet av första turen på semestern slutade alltså motorn att vara användbar. Förra året var ju mer eller mindre succseartad så kanske är det en reaktion på det. Man får se framåt och Amalia kommer säkert igen starkt 14! Nu ska hon upp om 10 dagar. Motorstyrningsmek väntar redan i höst hoppas jag vilket kommer att innebära övergång till 24 volt system vilket i sin tur innebär nya laddare, kapade kablar och behov av en 24->12 volt omvandlare - ouch! OZ marine (numera GreenStar Marin) verkar erbjuda inbyte av reglaget men jag har inte sett offerten än. Riktigt beslag för att föra Code ettan och varför inte AP installation. Så kan det bli.

Comments

Semester

En vecka på sjön ledde till Nyköping och hem. Fantastiskt väder och besök på ny fina platser. Amalias residenta GPS la av precis efter att jag hade lämnat hemmhamnen. Iom. detta föll funktionen med att sätta en WP snabbt via Multi Centre vilket ger en styreference till Steer Pilot - väldans bra support vid längre överfart över öppet vatten. Min Multi Centre (plotter) sjunger på sista versen så om nån har en sådan liggande, hör av er - jag är intresserad! Så jag fick anledning att bekantamig lite mer med min Garmin GPSmap 620. Jag gillar den inget vidare. Trycker ständigt av den då jag kommer åt Till/Från knappen. Jag skall återkomma i en annan post med mina synpunkter på denna podukt. Men när man seglar med ett gäng skärgårdsrävar så är navigation och natthamnar inget problem. En super vecka.

DSC_1025_Sophia
Öja sedd norriffrån.

DSC_1019_Hagrid
Coord APn fick jobba hårt på nervägen. Styrde säkert 1/3 del av vägen.

camera_Jean1
A22 Paloma.

DSC_1027_Sophia
Hamn på Ringsön i Tvären arkipelagen.

DSC_1028_Julia_Scratches_Soft
Fock och fender segling under hamn byte.

DSC_1053_Hagrid
Spektakulär solnedgång sedd från Öja / Landsort.

DSC_1057_Salomon_Heavy_Sloppy
Mini-eskadern drar vidare.

DSC_1063_Anne_Peace_Film
På väg mot hemmahamn.

Se fler bilder i galleriet nedan:

Pasted Graphic

Comments

MOB

Det tog drygt 50 år men sen hände det - jag föll, utan vilja, överbord. Eftersom det bara är jag som har lösenordet till ftp tjänsten som denna site laddas till så kan man dra slutsatsen att det hela fick en lyckligt utgång. Men varför skulle det inte kunnat bli så. En anledning är den rådande vattentemperaturen i Husaröleden just norr om Finnhham. Jag har iofs ingen uppgift just från denna plats men på Kanholmsfjärden visade instrumenten den 4:e Maj 4 grader Celsius om jag kommer ihåg rätt.

Jag var framme på fördäck under en slör och mekade med att sätta båtens nya undanvindesgel för första gången då focken jippade och med en lätt men bestämd knuff flyttade mig utanför relingen på Amalia. Jag fick ena handen på undervanten men det fanns ingen möjlighet att hålla fast där och även den hand som sträcktes ut från båten blev mer ett snabbt handslag då båten gjorde kanske 4 knop. Under fallet han jag tänka två saker; undrar hur kallt det blir och hur fn kommer jag upp i båten. Två ytterligare människor befanns sig ombord Amalia. Allan Förberg och Lotta Sundqvist vilka jag idag ser på som mina livräddare. Även om jag föll i vattnet ganska exakt 100 meter från land så kan man inte vara säker på att man kan simmat denna sträcka under rådande förutsättningar.

Allan slog en lov och kom tillbaka men passerad mig samtidigt som flythjälp kastades i vattnet och en tamp slängdes ut. Jag fångade plattfendern men insåg att den skulle hindra min simförmåga då jag bedömde det som att jag kunde simma för att nå båten och tampen som kastats från båten. När jag väl fått tag i tampen genom att ha simmat ifatt båten började Amalia segla igen då hon var under fock och storsegel fortfarande.

Det fans en hel del intressanta omständigheter ombord vilka förvärrade situationen; vi saknade en travare till en av de genomgående lattorna vilket gjorde att om man inte passade nedtagningen väldigt väl så fastnade seglet i den ännu icke monterade lazyjacksystemet. Vi hade på morgonen monterat segel och diverse andra tampar så båten seglade för första gången för säsongen. Vi förstod att det kunde bli strul vid nedtagningen med seglade ändå. Inte bra om man behöver ta ner seglet snabbt. Ett helt ny rullfock var monterad och kärvade vi inrullning om man inte seglar med vinden. Jag hade slängt båtens Hansa-lina ett par dagar innan då den var “rutten” efter att ha tillbringat vintern i princip utomhus - bra där!

Pasted Graphic

Så jag hängde i tampen som Lotta krampaktigt lyckades förankra på akterdäck och vi seglade mot land. När man hänger som en broms i ena hörnet av en relativt lätt båt styr båten inte så bra och trots Allans försök att lova så löd båten inte roder. Allan frågade om det var OK att köra motorn vilket var smart då man gärna hamnar under båten med benen - det var OK och vi kunde göra 180 graders giren till höger i bilden. Vi kom en bit men behövde ytterliga stötta en gång med motorn.

Det var inte så kallt direkt efter jag kände att vattnet trängt genom kläderna. Jag bar vid tillfället ylle underställ tröja / brallor, seglar ställ brallor, ett antal fleecetröjor, seglarväst och dunjacka. På fötterna jumpadojor. Simma gick relativt bra och jag upplevde inte den förstenande kylan som jag på nått sätt beredde mig på. Jag kände heller ingen omedelbar panik utan började tänka på att komma upp i båten. Alla inblandade behöll lugnet på ett bra sätt vilket gjorde att jag satt i båten 3 minuter och femton sekunder efter att jag hade hamnat i drickat.

En lina förankrad i båten med en loop längst ner ämnad att sätta en fot i erbjöds uppe från den torra delen av världen och jag lyckades placera en fot i den och sträcka mig upp och få tag i relingen. Här känner jag att händerna börjar paja ur och att jag trots hjälpen från “steget” aldrig skulle kunna ta mig ombord ev egen kraft även fast Amalias besättning nu har nåt form av grepp i mina uppsträckta armar.

Denna känsla förmedlar jag till de som är i båten genom att säga “det går inte” eller nått i den stilen men då kommer svaret “det SKA gå” och med den adrelaininjektorn så känner jag att bröstkorgen möter relingen och efter ytterligare ett tag så befinner jag mig uthälld i sittbrunnen i en ganska konstig ställning med ansiktet nedåt. Här tar det några sekunder innan jag kunde sätta mig upp. Ner i hytten, av med kläderna och på med torra grejer. Sovsäck på. Hutter.

Jag vill tro att jag inte hade befunnit mig på fördäck om jag varit ensam ombord. I framtiden kommer jag se till att jag inte är där. Repstege är införskaffad, likaså en kastlina. Det finns en Lifesling ombord. Den ligger under kojerna i förpiken. Bara jag visste att den är där. Allans strategi om jag inte kunde ta mig upp i båten var att sätta Amalia på land med mig hängande i repet berättar han. En god idee - frågan är bara när man påbörjar detta? Vid något läge orkar inte kunden bli bogserad längre…

Efter att jag tyckte att jag repat mig (20 min?) så började jag ta del av båtens angöring och segelnedtagning dvs jag skuttade runt på fördäck, nu utan flyväst, och frenetiskt fixade med det ena och det andra. Sure - vi stod i princip still, vid land, ingen vind. Men det måste ju vara en efterreaktion att man vill börja meka med båten - sick.

Även många goda omständigheter var vid hand. En van seglare ombord som hade erfarenhet av båten. En stark sjuksyster är inte dumt i dessa lägen även om Lottas medicinska färdigheter inte kom till användning denna gång. Sjö och vind vär “snälla”. Bra klädsel och flytvästen var på. En medvetslös person i vattnet hade varit en annan femma. Panik och kallsupar. Hur hade det gått då.

3:15 är bra jobbat - tack Allan å Lotta!



Man bör:

- gå igenom proceduren
- öva
- vara extra försiktighet vid låga vattentemperaturer


Det ska vi göra.



Mer läsning…

http://sjoraddning.blogspot.se/2009/12/kallt-vatten.html

http://www.outdoor.se/sportfishnews/articles/kallafakta/

http://hem.passagen.se/malinopeter/nod.htm


Comments

C1 in da boat

Gran levererade den nya Code 1 några dagar innan lovat leveransdatum. Testa/träna på lördag/söndag :)

_MG_9050

_MG_9046 copy

Pasted Graphic 3

Comments

Avtäckt

Kändes förbenat fint att dra pressen och sätta tvättsvampen i Amalias skrov. Påbörjade även slip och spackel av roder och köl för den där knäckande VMGn som vi alla lärt oss att älska :)

Pasted Graphic

Pasted Graphic 1


Pasted Graphic 2

Comments

A Malia-koden

Nä nu måste man ju starta upp tankeverksamheten runt segling. Å vad kan vara mer stimulerande än att grubbla över garderoben? En C1 verkar man inte kunna leva utan så jag ritar lite på hur den skulle kunna se ut. Skall besöka proffsen på Gran i veckan men förbereder mig lite genom att fundera på vad jag skulle vilja ha. Sen måste ju det hemliga vapnet fixas också ;)

Pasted Graphic 8

Pasted Graphic 7

Pasted Graphic 2
När Gran själv får välja.

Jag ber båda Allan Förberg (överst) och Stefan Ljungstedt om ursäkt för att ha ritat i deras fina bilder. Får se om jag får rita nåt i Mats Johanssons CAD :) ?

Pasted Graphic 9

Comments

2012

Tjugohundratolv har varit ett toppen år. Amalia har seglat över 1k dinge, ligger 3a på shorthandrankingen och är försvarande ekipage på Gullviverallyt. Vad mer kan man önska :) ? Gott Nytt År till alla O10m seglare och till alla andra såklart också. Jag hoppas vi ses på banorna och i vikarna kom 2013.

Pasted Graphic
Foto: Stefan Ljungstedt. Harken Solo Challenge 2012.

Trots att vädret kanske inte var på topp så blev seglingssäsongen något av en fullträff med suverän skärgårdssegling och fina framgångar på tävlingsbanorna. Nya segel och ett par trim tamp mek har gjort seglingen ytterligare lite mindre strulbemängd. Även lite jobb med att förfina inredningen hanns med och båten Amalia börjar kännas mer eller mindre klar. Men visst, lite grejer kvarstår - kanske blir det tex. en “undanvindspecialare” ala UM - skulle ju nästan kännas konstigt annars. Se galleriet till höger med bilder från året som gick!!

Comments

Sista meket för i år...

Nu har jag fyllt batterierna till 100% så nu skall det inte behövas några fler besök på ett tag om inte snöstormar vill annat. Profilen till 50S rullen fick en omild behandling vid avmastningen och några av skarvarna blev böjda samt att en sektion fick en böj. Undrar vad Selden säger om det?

Pasted Graphic 3
14.12 volt 100%

h012
Avloppsrörsystemet kvarstår.

h001

h005

h009
Kan man böja tillbaka?

Comments

B&W

Pasted Graphic
Klicko!

Comments

Upp!

Sådärja. Då är Amalia vinterförpackad. Hur var säsongen? Vädermässigt lite kylig och ingen såndär riktig kanonsommar ville infinna sig och det saknade man ju lite. Kappseglingsresultaten har varit strålande med 2 höjdpunkter i vinsten av Gullviverally och en 3 plats i no-crew rankingen. Hur kan man förbättra detta? Ett sätt är ju att hålla ihop ett mer tajt team som seglar båten. Detta är lättare sagt än gjort då alla som seglar på Amalia har egen båt eller seglar aktivt på andra skepp.

Pasted Graphic 1
Nu e man rätt trött på det hela - men i April :-D

Pasted Graphic 3
Distansen rinner iväg skrev jag även 2011! +1k i år.

Blåa lådan (navigationssystemloggern) skall väl analyseras för att se om man kan skönja någon klinisk förbättring i prestanda efter rodermeket. Rodret såg fö. inte sådär jätte snyggt ut så här på hösten. Användning av platsik-pudding under vattenlinjen är inte optimalt och vissa områden hade primern släppt på. Skönt, då finns det nåt att göra i vår också. Andra mek blev helt superba tex. nya fallboxen för fockskotet - går som smör nu och utan gnissel. Bomuthal med finlinor och finblock är ju löjlig lättanvänt.

paszsfaated-graphic

Åsså nya seglen. Faktiskt helt djvla grymma. När vi plockade av dom för en vecka sen såg dom ut som när dom kom från Gran loftet. Det va som om dom flinade å sa “- Va, va det allt du hade?” Form - 5a, Stuk - 5a. Hållbarhet: 5a.

Jaa, 2012 liksom… men jag vill ha mer, mycket mer...

Comments

Vintertid

Så var sista turen seglad. Å den blev en riktig godbit. Vädrets makter visade sig från sin allra bästa sida och efter att ha serverat riktigt skit väder de senaste helgerna bringades det 6-8 m/s, blåkupa och inte allt för många minusgrader. Turen gick ut till havsbandet och NNV gjorde att det blev sträck ut och endast 3,4 slag i slutet på hemvägen. Dunjackan kom väl till pass men även -7 grader sovsäcken då Amalia inte har någon värme installerad. Men vad gör det när man ligger i ett 7 gradigt “varm” bad ;) Se några rörliga bilder från säsongsavslutningen!

Pasted Graphic 1

Comments

T.o.r Hallonstenarna

En god tur ut i skärgården. Medvind dit och sträck hem. Besättning bestod av en halvinvalid i gips men det gick bra båda av och på utan missöden. “Långfilm” kommer kanske…


Comments

Mer retro...

Nä, nu måste jag nog ut å segla lite tror jag visst.

PG8CW

urF2W

jJrVx

3vkc7

Comments

Retro trivsel

Äntligen fick jag något gjort åt den lite dystra feelingen i Amalias ruff. Lätt inspirerad av en Finn Flyer med riktning på lite retro sattes tapeter på huvudskottets både sidor.

MlSgz
Granar även inne båten.

Vnmru
Åsså lite fusk kol på maststöttan ;)

nfGuN

nUIc5
Å förpiken.

Comments

Certifierad...

Pasted Graphic
Går bättre i IRL. Köpte segel i första racet men sen körde jag med grundutbudet. Riktiga flipperspelmålgångar i de 3 sista :)

Comments

En 10m dag

Pasted Graphic

Comments

Sämäster

Efter att varit hemma och bytt race packningen mot semester packning bildade jag eskader med Allan och Lotta i Paloma och senare Bengt på Cirdan. Turen gick som; Västerskäret, Blidö Sund Wärdshus, Arholma, Norrpada, Kallskär, Stora Nassa, Gillöga Storskär och hem över 5 dagar. Mestadels bra väder ute i skärgården som vanligt. En super resa med trevligt sällskap och fantastiska platser i vår sköna skärgård. Å Amalia har skött sig perfekt i alla väder och hängt på A och Tiger 22orna med bravur. Batteribanken på 75% i hamn efter att ha laddat en del under gång. El motorns omedelbara kraft parat med närheten till rodret ger en suverän manöverförmåga i trånga vatten typ Nassa och Gillöga. World class på alla fronter!

Alla bilder: A Förberg.
amalia1

amalia2

amalia4

amalia5
St. Nassa precisions navigering.

amalia6
Dunjackan kom till användning. Solnedgångsspaning på Gillöga.

amalia9
Hem från Gillöga i ca 8 m/s. Dagens högsta 8,4 knop.

Comments

I bommen

Nu tröttnade jag fullständigt på den glidande bomuthalet och gjorde meket som krävdes. Öppna mha Alex bommen i halshornsänden och ut med det onda och in med det goda. Skalad Mafioli och Carver blev receptet. Ökade på med en kaskad till 8 ggr. Funkar perfekt.

DSC_0461

Pasted Graphic
Snabb ritning mha. One Design Centre. Ulrik fixade tamparna - tack!

Pasted Graphic 1

Comments

Midsommar

Med Amalia till Hallonstenarna hos Allan & Co.

_MG_7631

_MG_7632

_MG_7636

_MG_7655

_MG_7663

_MG_7665

_MG_7676

_MG_7698
Pyret snackar med Amalia.

Comments

Nattstilstudie

Hej Johan. Ere Stefan? Ja! Såg en RIB och någon som såg ut att fotografera i minst sagt utmanande förhållanden. Men det blev ett kanon skott på Amalia under Roslagen Sea Race. Tack Stefan på seglingsbilder.se där fler fina bilder finns.

Pasted Graphic
Klicka för större!

Comments

Roslagen SR

Då har vi avverkat den 3e i ordningen av de programlaggda kappseglingarna. RSR är lite av en utmaning när man kör på två och främst är det aspekten på vila som är speciell. Jag startade tilffartseglingen vid kl åtta och var inte framme vid Bosön förren vid kl fyra då det inte stod mycket vind i innerskärgården och det gällde att ha mycket batteri för att klara en lång segling. Kanske snålade jag lite väl mycket då sparsam motorgång gjorde att det stod 90% på mätaren.

Vi seglade båten bra tycker jag och enda fadäserna var möjligen entryt till Kanholmsfjärden och en strulig jipp upp mot Rankarökummel. Sen kryssade vi kanske inte kanon till Oxdjupet kändes det som men vi seglade jämt mot Cloud Nine så det var nog rätt bra trots allt. Vi slutade som 6e båt en halv timma efter vinnaren Leif Westerlund i en Linjett 30. Sen är man slut som artist när man kommer i mål men efter 2 timmars sömn, prisutdelning (kikare igen!) och regattamiddag så var känslan god när man hoppade i säcken. Gast Perry liftade med en Arcona 340 på söndag morgon - själv guppade jag ut i regnet till Fejan och här blev det fest på stekt torsk och rödvin. Kalas!

Pasted Graphic
Klassisk uppladdning vid 17 snåret - omelett!

Pasted Graphic 1
Lätt kryss i natten.

Pasted Graphic
Perry tog denna bild i Möja trakten.

Pasted Graphic 2
Mycket undanvind på 2012 års variant av RSR.

Pasted Graphic 3
Fantastiks naturupplevelse i sol och månuppgången.

Pasted Graphic 4
Perry tar en power nap.

Pasted Graphic 5
Fejan var stängd så det blev egna köket.

Pasted Graphic 6
Tillslut kom solen efter en regnig dag - semestern kan börja!

Comments

Träning

Nationaldagen hyllades genom att träna gippar, äta strömming på Sandhamn Värdshus samt prova att reva nya storseglet. Perry tillverkade efter detta 2 st custom made tampar till revet - tack! Uthalet till storen har glidit i råttan så den tampen måste bytas - konstruktionen tyvärr så gjord att man måste ta loss ena endstycket på bommen - trist. Nu är vi laddade inför Roslegen Sea Race.

_MG_6109
Nu lågfriktionsring istället för det exploderade blocket till gennakern.

_MG_6108
Perry styr tävlingsredskapet.

_MG_6113
I stiljte övar vi att reva storen. Bra erfarenhet trots avsaknad av vind.

Comments

Ornö t.o.r

PastedGraphic-1

Comments

Ornö Runt

WOW! Igen. Vilken helg med broschyr väder och mycket bra resultat. Amalia seglade med Ulf och Perry ombord och efter en lite mindre lyckad start så kom vi iväg bra och rundade i täten av SRS3. Eftersom det var nordliga vindar blev det en riktigt lång resa med jennakern som fungerade bra och vi lyckades hålla den upp riktigt länge ner mot Ornö sydspets där spinnarna fick ta ned vilket vi tjänade på. Kryssen mot mål var riktigt bra i den tilltagande vinden. Det står helt klart att båten seglar bättre med de nya seglen vilket känns toppen - dom ser verkligen super fina ut. Vi slutade 3a i SRS3 och 20e av totalt av 169 båtar - bra!

_MG_5883
Det hela började med en magisk men kylig tillfartsegling på fredag kväll.

_MG_5881

_MG_5890

_MG_5898
Vickning på gång.

_MG_5904
Det dojade ur så det blev lite el-segling på slutet. I hamn vid midnatt.

Fick bilder av Stefan Ljungstedt på Seglingsbilder - här kommer 5 st:

_MG_7678

Pasted Graphic

_MG_7683

_MG_7854

_MG_7680

Tack för fina bilder Stefan!

_MG_5921
Amalia höll en TP52a i 33 sekunder :)

_MG_6026
På hemvägen testade vi Perrys lilla C0:a som hör(de) till en X-79a.

Så ytterligare en energiinjicerande helg till ända. Stort tack till Ulf och Perry för mycket bra seglings och trevligt samvaro. Nästa anhalt är Roslagen Sea Race. Där kör Perry och jag doublehanded om vädergudarna vill.

Comments

Gull-vivan!

Vilken superhelg. Sol, vind, kappsegling och en massa kul människor. Stort tack till Allan Förberg och Simon Dismo som som radade upp 4 dagars felfritt besättningsarbete med insiktsfulla vägval och super trim på gennakern. Jenny aka. Kryssakern aka Monstret har för övrigt blivit en vän istället för ett hot och vi kan knappt bärga oss från att hissa seglet. Helt plötsligt seglar vi snabbt även för babord - kanske är det rodret lite dårå? Nya stället fick bekänna färg lite extra på fredagen då det brallade en del på Kanholmsfjärden men vi gick kanon efter lite trim och generellt verkar det lättseglat. Ibland är det enkelt att segla; vi har sett till att ha lite båtkontakt och därför fri vind, seglat raka spåret när det inte fanns vindfördelar annorstädes och inte strulat med gennakern - det ledde hela vägen i topp totalt - superkul!

Pasted Graphic

_MG_5048
Getfoten innan start.

_MG_2119

_MG_2201

_MG_2205

bild
Amalia på havet. Foto: Ulrika By

um2
Foto: Tove Myrin

_MG_5097
Taggade inför sista dagen.

rd1
På målrakan. Foto: Robert Dybeck

Comments

Stilstudie

Pasted Graphic 1
Comments

Oj va bra!

Pasted Graphic

Vilken helg. Vilka segel. Verkligen nöjd med båda och seglen ser bara bättre och bättre ut vartefter man får skruva lite på inställningarna. Finns mer och ta på men redan nu kan jag säga att jag är helnöjd med både den aerodynamiska och visuella utformningen. På bilden ovan segler Amalia för en öppen bidevind med lite slack i skoten. Seglen ser ut som på de 3-D cad ritningar som Mats J på Gransegel har skickat - imponerande att dator och verklighet kan överensstämma så bra. Fina och plana akterlik på både stor och fock och då har har inte fin-lattorna till storen anlänt än.

Pasted Graphic 1

Pasted Graphic 2

Pasted Graphic 3
Check and double-check. Foto: Allan Förberg.

Pasted Graphic 4
Fockskotet sitter i mittenposition - ska nog prova ett hack upp för lite mer tryck i akterlik och form i nederdel.

Pasted Graphic 10

Pasted Graphic 5

Pasted Graphic 11

Pasted Graphic 9
Men kanske var det bästa trots allt att komma ut och segla i skärgårn igen ;)

Comments

Guld ur kolgruvan

Så var säsongspremiären gjord. Simon som seglat på Amalia de senaste två Gullviverallyna undrade om det kanske blir nån segling av - med fint väder och två ouppackade gula segelsäckar på durken fanns ingen tvekan. Det tog oss hela dagen fram till kl 16 innan vi tillslut kunde släppa sargen och stäva ur hamn. Sedan följde en och en halv timma fin segling. Nice!!

_MG_3419
Tight passning i skenan - behövdes winch hela vägen.

_MG_3471
Bra med webbingband överst när man revar.

_MG_3468
Krävdes lite avkortning av underdelen för att passa öppningen för travarna.

_MG_3497
Wanted position på focken - bra hook!

_MG_3502
Rynkor i storen men här är det mycket kvar att skruva på.

_MG_3539
Masten kom upp väldigt rak i nederdelen.

_MG_3557

_MG_3565

_MG_3593
Gillar formen på akterrundan.

_MG_3641
Ganska friska vindar ute på fjärden.

_MG_3650
Fanatiskt att vara på sjön igen!

Comments

SRS vägd

Broschyr vikt: 2,3 ton (tom utan motor!). Amalia SRS vikt: 2,92 metriska ton. Amalia motor installation ink. batterier väger 175kg vilket skulle ge en SRS vikt utan motor på 2,75 ton. Segel och förtöjning är kanske 50 kg. Båten är alltså ca 15% (400kg) tyngre an uppgiven vikt. Hon känns ju väldigt livlig att segla men hade gärna lämnat 400 kg på land om det gick.

Pasted Graphic 1
Alex Ekberg, sekonderad av mätman Johan Tuvstedt, vägde båtar.

Passade på att väga allt som behövde tas ur båten för att uppfylla mätkraven; 90 kg köksutrustning, verktyg, skruvar&muttrar etc fanns i båten. Av dessa kunde jag avvara kanske 30 kg vilka numera är förpassade till förrådet. Så minst tre ton Amalia åker omkring och gör farvattnen osäkra.

Slutligen satte jag nya storen (utan lattor) på vågen vilken stannade på 17.1 kg vilket är på hektot detsamma som den gamla - då går jag på plus iom. nya fin-lattorna!

Comments

Plurrad

Sådårå så va man i sjön. Nu blir det några hektiska dagar då båten måste vara redo att SRS vägas i helgen. Blir väldigt spännande och se vart nålen stannar nånstans. Plurrfilm såklart:



Comments

Kryssymmetri

Här kommer lite nagelfaring av de sista nittio minuterna kryss på Roslagen Sea Race. Jag har filtrerat data så att bara punkter i TWS 9,25-9,75 m/s intervallet är med i plottarna. Ett ytterligare kriteria för att komma med i datat var att den sanna vindvinkeln var i spannet 35-45 grader (kanske borde ha varit 35-50). Detta gav 119 punkter för SB och 72 för BB. Den här länken leder till ett dokument med större varianter av de visade plottarna. För den analysbenägne erbjuds XL filen!

Nedan ses VMG plottat som en funktion av sann vindvinkel TWA.
BB_VMG_RSR11s
SB_VMG_RSR11s
BB_fini_vmg_sog
SB_fini_vmg_sog
BB: VMG Avg: 4,41kn (Std: 0,32) SOG avg: 5,63 (Std: 0,36)
SB: VMG Avg: 4,66kn (Std: 0,28) SOG avg: 6,14 (Std: 0,26)

BB: Avg TWA: 38,5 (Std: 2,76)
SB: Avg TWA: 40,5 (Std: 2,93)

Min analys av detta är att jag kryssar Amalia en halv knop fortare över grund för styrbord men den faktiska fartskillnaden mot vinden är 0,25 knop. Den större standardavvikelsen för hastighet kan tänkas indikera en mindre harmonisk framfart. Dessa siffror överensstämmer väl med vad jag känner till rors. Att jag skulle segla högre på BB är en överraskning - jag var övertygad om att jag seglade lägre men det kanske jag gör i lägre vindhastigheter - här blåste det ju rätt mycket - faktiskt en hel del över Amalias riktiga trivselvind.

Två plottar till från slutspurten i mål. Här ses alla riktningar på resp. BB och SB.
BB_dir_RSR11_fini
SB_dir_RSR11_fini
Bilden nedan är ett försök att kolla givare för riktning och man ser en stor avvikelse mellan GSP kurs och sann magnetisk kompass kurs. Plotten är tagen under 1 minut.
ama_cog_M_true 1min
Bilden nedan visar hur skillnaden mellan GPS och kompassen (COG minus mag_true) vs. sann vindriktning (w_a_t) minus 320 grader bara för att få in vindriktningsvariationen på samma plot, är (icke)relaterade till varann. Är inte givarna i form så blir såna här övningar tveksamma...
ama_cog_M_true 1minVSvindT


0,25 knop - de e 5 pinnar lys de!


Comments

Tortyr

Inte kul att få ett nytt segel mitt i "vintern" som bara längtar upp på förstaget.

AiR3B

m3iuL
Glider GPL-10/TT

waM4A

zKamm

iaBxz
Joo, lite roligt är det kanske allt :)

Comments

Uppe!

Jamen då var den över dårå. Säsongen 2011. En skön mix av nöjessegling och tävling. Kappseglingsresultaten har varit blandade med några riktiga höjdare och några "sisodär". En stark korrelation mellan medelvindhastighet och resultat kan skönjas och jag ämnar komma tillbaka till detta ämne när blåa lådans innehåll ska dissekeras - det börjar ljusna så smått på analysmjukvaruområdet. Tömde just minneskortet och där fanns 400 MB av förhoppningsvis intressant information. Amalia fick seaside vy i år och man skulle antagligen kunna sjösätta henne med en rejäl knuff i rumpan. Dock är läget lite mer utsatt än förra året då båten åtnjöt vad som skulle kunna beskrivas som livet för en myskoxeunge. I år tillverkade jag en stötta till ställning som hjälper upp anrättningen i aktre delen av sittbrunnen - hoppas jag slipper ispåsar. Batterierna står på 13.05 volt och loggen på 1992 nm.

Godnatt Amalia!

r35kc
Packas inte upp förrän om 5 månader.

gY6MI
Distansen rinner på.

BzfGi
Bra payback på köljobbet i våras - nice!!!

uRVdd
Tvättade runt om och har förhoppningsvis igen det i vår.

Comments

Norrut

Detta är ett rent dokumenterande inlägg för att i vinter när snöstormarna viner i knutarna kunna se tillbaka på en ganska kulen men väldigt trevlig tillställning som bar till Hallonstenarna. Sol både på lördag och söndagen. Två helger kvar nu....

_MG_4482

_MG_4480

Comments

Hallskär...



Lunch, sen bär det hemåt!

Comments

Segling

Abstinensen blev tillslut för stor och även om Söndagen var lite grå så kändes beslutet att tar en tur självklart helt rätt. Sen när är en tur fel? Det fanns ju tom. en premiär som väntade i form av djupinformation på Nexus Multi Control instrumentet. Lodet verkar fungera perfekt.

_MG_2224

_MG_2230

_MG_2234

_MG_2239

_MG_2284

_MG_2295

Comments

Semester

Hade nöjet att få ha med Anna G för några dagar och målet var klart - långt ut i skärgården så fort som möjligt var beställningen. Vi startade i centrala Stockholm vid 14.45 och efter bilfärd och bunkring befann vi oss på St. Nassa vid ca 20 snåret. Bra jobbat Amalia. Vi entrade arkipelagen från söder i en ganska frisk medvind och mötte snart några båtar som smög söderut i jakt på en bra sydväst hamn. I en IF satt en person med en samst.se logga och mycket riktigt befann sig Miss Conduct i farvattnen vilket bara konfirmerades av att det såg ut som om nån försökte få en bräda att plana en bit bort i nejden. Skärgårn är liten. Vi parkerade in oss i ett trevligt gäng på St. Bonden.

_MG_2515
Första natthamnen.

_MG_2528
Överraskad av en 3 rätters födelsedagsmiddag - tackar!!!

_MG_2535
Tack för sången :-D Kungligt!

_MG_2543
Röra på pumpernikel, grillade lammkotetter, rödvin och...

_MG_2557
bär i grädde med chokladflarn efterrätt - mums. Bästa uppvaktninen :D

_MG_2565

_MG_2570
Äggfrukost.

_MG_2593
Mycke å fota.

_MG_2599

_MG_2614

_MG_2629
Anna såg den först.

_MG_2633
Sen fortsatte en lång rad massa god mat som inmundigas på Amalia.

_MG_2645

_MG_2647
Såja - semeter.

_MG_2652
Bästa sällskap.

_MG_2707
Även denna såg A först.

_MG_2744

_MG_2789

_MG_2798
Proof!

_MG_2817

_MG_2839

_MG_2854
Sista kvällen på nordspetsen av Nassa.

_MG_2871

_MG_2914
Välkommen tebaks!

Comments

Blidö Runt

Lite kappsegling i semesterlunken som ett uppiggande avbrott? Absolut och för första gången med en 4 hövdad besättning tillpåköpet. Allan Förberg och Ulf Myrin (båda nyblivna silver medaljörer i SK-22 och Ulf också SM guld i M-22) har ju seglat Amalia förut men halvtonnar seglaren Perry Jönsson fick segla på Omega 10 för första gången. Efter en arla tillfartsegling och skepparmöte började vi programenligt med att tråla gennakern i starten - detta var nog mitt fel då jag trädde skot och fall. Vi måste helt enkelt ha försökt hissat gennakern genom förtriangeln och det hela tog stopp vid förstagsinfästningen med resultatet att vi släpade seglet i vattnet vid första gippen. Detta finns på video men för stunden får den "ligga till sig" tror jag visst. Sen försökte vi en gång till och då trippade fall schaklet så det blev säcken för "le monstre". Vi seglade bra på kryssen på utsidan av Blidö men mot vinnaren Virving gick inget att göra. Hans besättning hade kompisar på nån av öarna NO om Blidö berättade han och dom hade satt på dammsugaren så där tog dom racet - vi gratulerar Nisse med besättning. Amalia & Co slutade 8 av 31 båtar.


Kanon kryss med 4 man på rejlen. Foto. A Förberg.

Efter prisutdelning tog Uffe "skitbellan" hem och resten av gänget intog middag på värdshuset. Efter lite dividerande om huruvida ett sanslöst party kunde tänkas utbryta eller inte valde vi att öva gennaker jippar hela vägen hem mellan kl 21-24 efter att Perry klättrat och hittat fallet inkilat under förstaget.










Dagen efter ägnade vi åt halvtonnar segling.


Perry vevar, Allan styr.

Comments

Åjtopajlot

Amalia kan kryssa utan rorsman och mycket bra till på köpet. Hon följer vindskift och vågor och tappar bara stilen vid riktigt stora ändringar i vind och sjö. Användbart!



Comments

Fotobåt

Fredag em... nää om man skulle dra ut på havet och möta de målgående båtarna som seglar runt Gotland? Jepp, det är en bra idee och ensam ombord la jag ut från hamn i strålande solsken och knappt ett moln på himlen.... njaa var det kanske lite österut kanske. Under färden försökte jag hålla lite koll på fältet via KSSS web och insåg att det verkade gå trögt nere vid Gotland. Detta kunde AIRBENDERs skeppare Jimmu konfirmera via några SMS. ETA för större delen av fältet inte förren i morgon kväll löd tidplanen. Bestämde mig för att Löken var en bra position for vidare attack mot havet. Lyckligtvis började det blåsa och runt 9 tiden på morgonen trillade dom in en efter en - hade en kontroll punkt kl 03.30 men somnade om. Amalia funkar fint som fotoplatform och jag hoppas att ingen kände att jag störde deras segling.


Mot Sandhamn blev det ganska mjölkigt. Riktigt hög luftfuktighet.


Fullt hus på Löken - knöade in mig mellan en Elan 38 och ett danskt par.


Thailändskt klimat kräver nudlar och en Mackmyra.


Disigt men det kan vara bra fotoljus.

Här några skott - resten hittas på persept.


"Vår utsände vid Hoburgen" - nu på målrakan.


Jobbkollegor kappseglar på Mia-T


Morgonen var riktigt disig - nice!

Comments

Formgivning...

Sådärja, med en bra kick och fungerande akterstagstrim kan man nu fin-tuna formen på storsleglet - nice.







Comments

Mekat

Diverse grejer fixade under helgen. Överdoserade nästan segling under Gullvivan så det var ganska skönt å ligga vid bryggan och fixa det där som inte blivit gjort.

Kofiberförstärkte yttersta 1,4 metrarna på latta 2 - den långa geneomgåande. Tejpade fast rören den på den existerande lattan. Tyvärr var dom bara 1 meter så jag fick lägga 10cm omlott. Verkar kunna bli bra - lattan tillbaka i seglet, dock icke testad.




En ända mjukare än den andra.


Lister som döljer stringers och samtidigt dubblar som välbehövda hyllor limmade.


Den blå presseningslinan har bytts mot en bit slang som ev. kan få lite vit tejp på sig.


Viktkompensation för ruffsidor och hyllor. Närå, det är ventilation för dynorna ;)

Comments

Rally TV

Här kommer 13 minuter (285MB) video från Gullviverallyt 2011.



Comments

Inför Vivan...

Tankarna faller mer och mer på nästa begivenhet i form av Gullviverallyt. Känslan från förra årets tillställning är god, både som upplevelse och hur vi seglade båten. Kan vi förbättra oss ytterligare på den punkten - evenemanget var ju perfekt så det blir det svårt överträffa. Planering av hur man får tävlingsredskapet samt dess besättning till Getfoten upptar tankarna men även hur man ser till att fallen inte kryper i avlastarna är intressant. Ska testa att byta ut BB avlastare till en Antal 661 och se om det funkar bättre. Som tur förefaller dom vara bultmönsterkompatibla. Vädret är ju alltid intressant så jag lägger in en länk så att man kan hålla koll på de närmaste dagarna.




Åsså var dom monterade.




Spinlock XAS hade försänkningar som skapade tätringar - icke italienarna.


Nu hoppas vi att fock och storfall sitter kvar där man hissade dom!

Comments

"Happy gennaker"

Fin eftermiddag på havet och lagom vind för att testa undanvindsegel. Allt funkade bra och fall samt gennaker och storskots längder verkar adekvata. Den nya "autopiloten" fick göra tjänst och det kan behövas lite styrhjälp under shorthanded. Det blir kanon med 1,5 meter bredare halv mått. Riktigt nice med lite driv på undanvindarna!


Gippövningar i 720p HD (150 meg)


Autopiloten, nu syns den...


.. nu syns den inge mer.


Del av våtdräcktssocka (99 kr Jula) skyddar autoratchen och båten.






Skepparn kör undanvind.

Comments

Jennaker feber...

Ombord Amalia råder fn. jennaker feber. Hur fort går det. Kommer pipan att trilla ner - några bettar på det. Ska skotet vara för kort, fallet blev på järsgårn men sparar på vikt till gastarna oändliga lycka. Beställningsläget är så att jag borde har varit lite tidigare ute men Gran "lovar" till helgen innan Gullvivan så att man har möjlighet att träna lite. På Amalia håller vi tummarna för att produktionen går som smort på loftet! På söndag och till Ornö Runt får jag låna en svart ballong från en Mamba vilket ju är hyvens av skeppare Jimmy Hellberg. Den är ca 8 kvm och på alla mått mindre än den jag mätt in. Funderade lite över 0,01 höjningen iom. att jag mätte in båten med gennaker.... trodde det var standard med 0,03 men kanske är avsaknaden av peke nåt som man bedömer begränsa fördelen av seglet. Nu rotar vi inte nåt mer i det där utan ser framåt mot söndagen - ska bli skit roligt - hoppas på passande premiär väder - men regn, kan det vara möjligt verkligen...




Eller välter vi kanske?


Otroligt snygg form på detta segel.


CAD filen kommer från Mats Johansson på Gransegel.

Comments

Höjd ett snäpp

Så kom domen. Rykten om hård bestraffning inför säsongen av långsmala båtar med modern undervattenskropp gjorde att jag befarade det värsta och drömde ilsket om 1,23 osv. Men + 0,01 med jennaker känns fair. Den stora höjning kom förra året med 0,05 till en och nitton. Ser nu fram emot test av jennaker i helgen och för att helgen därpå segla Ornö Runt - båtlivet leker :) och vi hoppas på liknande väder även i år och då vi alltså seglar under SRS 1,20! Har även ynnesten att se Ulf Myrin som besättning också detta år!


Tillfartsegling till förra årets Ornö Runt.


Riktig lätt. Här i hård kamp med Hellberg på Miss Conduct. Foto: Stefan / Seglingsbilder.


Foto: Stefan / Seglingsbilder.


Foto: Stefan / Seglingsbilder.


Amalia i Kolnäsviken efter racet.

Comments

Premiere!

Riggade fredag och sen direkt ut på sjön. Hade så bråttom ut att focken fick vänta på sig till hemfärden. Fantastiskt att ha vatten under kölen igen och vädret visade sig från sin allra bästa sida och erbjöd sol och lätta vindar.


Vilket flow - kolla HD klippet - klicka bilden!


Nya storskotet kändes kanon och kolen prydde sittbrunnen.



Comments

I sjön

Sådårå så va båten äntligen i sjön. Nu en massa adm kring att preppa masten för gennaker, hämta segel och förbereda för segling kanske så tidigt som på fredag. Det kändes riktigt kyligt vid hamnen idag så ska man ut på skön blir det till att klä sig ordentligt. En hel del folk frågar om den bottenfärglösa botten. Jag säger att med vax och ett (helst 2) lyft på sommaren så verkar det funka fint. Snäckor då - ja dom som är kvar efter högtryckstvätten på hösten åker av i vaxningen på våren och kanske behöver 10 st hjälp med en nagel - thats it - har funkat för Amalia. Sen när man ser hur grannar sliter med färg så känns detta som rätt val. Laddmätaren säger 12,95 volt efter att ha haft i kontakten i några timmar - spänningen var nere i 12,11 volt efter vintern dvs ungefär 1,3 volt självurladdning - OK?


Snobbranden får klistras på vid en låg brygga.





Comments

Redo!

Efter en slutspurtsdag är nu skeppet redo att sjösättas. Å det blir i morrn. Yiipiiie!




Snobbranden ska på!


Stark instas av Ulla - tack!

Comments

Amalia på Gullvivan...


Klicko!

Nä nu måste jag bryta logg snacket och fokusera lite på segling. Vad kan vara bättre än lite bilder på segling - är sen Amalia på bilderna som man inte sett förr så är det ju väldigt kul. Robert Dybeck på M25an Nea hittade tillslut sladden till kameran och skickade följande snygga kort från Gullviverallyt -10. Tack!












Comments

ToDo -11

Då är ambitionen satt för våren 2011 och listan ser rimlig ut. Kommer jag att ha gjort allt, knappast men detta är ett bra mål. Prioriterad är den dock så det är bara att exekvera top-down med en fast blick på sista punkten. Tog bort några "kanske" för att nå det magiska antalet, 10 ;)



#1 Skotpallen har ilskna sprickor vid fästet för fiolblocket och bågnar betänkligt vid belastning - detta är ett absolut jobb då medpassagerare, men även kapten, har börjat ifrågasätta Amalias integritet.

#2 Rodret verkar inte vara tillverkat på samma sätt som skrovet så det behöver epoxibehandlas. Då är det läge att passa på att spackla bort några av de "bumps" som finns framförallt på styrbord sida. Den ärade hygrodynamikern på samts.se tycker att rodret kan förbättras ytterligare map, och jag citerar - skapa en ändskiveeffekt vilket fördubblar rodrets ”Aspect Ratio” - we'll see...

#3 Seriös undervattensfix av kölen. Duger inte med slarvjobb. Skiter i bottenfärg - epoxi / gelcoat fåre bli.

#4 Akterstagstrimlösning.

#5 En data logger så att allt som händer på Amalias BAN (Boat Area Network) under en säsong sparas. Detta för att kunna bygga polärer och en elektronisk loggbok etc.

#6 Genomföring av sladd från vindgivare genom rufftak.

#7 Reparera / måla den skada på masten som uppstod när en travare pajade.

#8 Fortsätta bygga ruffsidor på samma sätt som förra året. Sidorna framför röstjärnen och i förpiken skall täckas.

#9 Små hyllor att passa in mellan röstjärnsinfästningarna för över och undrvant.

#10 Snobbrand i grått - tejpen ligger ju där.


Då är det bara att köra :-D

Comments

Tillryggalagt?

Mitt Nexus system visar på slutet av året 1115 nm vilket är ganska långt och skulle motsvara (karta) och jag undrar om jag verkligen seglat den distansen under 2010? Det är inte strömt i min hamn vad jag vet!

Systemet var strömlöst i vintern -09 ca 1 timma - nollas loggen då?

Detta är f.ö en repa jag skulle vilja göra nåt år.

Comments

Suffle

Idag skottade jag Amalia. Mycken och tung snö hade samlats - inte bra. Ska det bli sånahär vintrar i fortsättningen så måste det bli mer vinkel akteröver - ja kanske över hela längden.



Comments

Pudelns kärna


Det har ju varit en del laminat snack på nätet i höst. Hittade denna borrkärna i skrivbordslådan - den är från motorinstallationen. En lite större bubbla ser man ju helt klart men den sitter i det lim som sammanfogar skrov och inliner. Höjden är 22 mm. Men jag ser ingen tendens till släpp mellan några lager.

Till höger kan man numera finna ett bildspel med bilder från 2010.

Comments

Blåsigt värre...



Läbbigt, 26 meter i byarna, och jag har inte en tung press. Riktningen inger hopp - riktiga killern vore västlig storm. Måste bli en inspektionsrunda igen - var där föra helgen och det behövs skottas lite akteröver där tyvärr taket inte har så bra vinkel och därför skapas snöpåsar. Nu läser jag att skovlarna är slut i landet igen. Tänkte länge för en månad sen att jag skulle inhandla en att ha i bilen men tyvärr blev det aldrig handling av den tanken.

Comments

Rejk?

På comments framfördes en åsikt om att masten står väldigt rakt upp och att detta ger att båten ser ut att ramla framlänges vad jag förstår. Nu ser jag ju inte Amalia så ofta från håll så jag har ingen riktig känsla för detta men kan möjligen förstå kommentaren efter att ha betraktat fotografier av 10an. Om man klicka på bilden så öppnas en .gif bild som växlar vare sekund mellan normal mast position och en som är flyttat masttoppen ca 30 cm akter ut. Vad sägs?


Klicko!

Comments

I ide

Så - nu är det stängt för året! Batteriladdning på 100% och pressen och stöttor sitter som dom ska. I år får stegen ett enkelt lås för att markera att den inte bara kan "laddas ner" ;)

Sov gott!



Comments

Riggen nere

Jepp, då är det över tyvärr. Vad ska man nu göra de närmaste 5 månaderna då? Ja lite inredning blir det nog allt - bäst att skriva en ToDo lista men det får vänta ett tag. Avriggningen gick "bra" men tog igen för lång tid. Av de 45 minuter (ja vet, inte bra, men som tur var väntade ingen på kranen) som tillbringades vid kran så var tio taskig förberedelse då jag glömde att skruva bort en den del som täcker rullen. Vad tar mer tid? Att får ur bultarna i mastfoten är nog den största tidstjuven skulle jag tro. Täckning i veckan. Seglen till Next för den obligatoriska kollen. Sen kan man glömma det hela för 3 månader. Kanske lite skönt trots allt. Bilder från en S-E X10mp.







Comments

Trotsande av elementen

fast så farligt var det inte. Trots allt så sover man ju på ett "varmbad" om 8 grader så att det var frost natten mot Söndag gjorde inte så mycket och en bra sovsäck fixar biffen. Nu är det bara en helg kvar av säsongen som ändå måste sägas ha varit väldigt bra. Aldrig har jag seglat så mycket som detta år och jag får tacka Amalia för inspirationen. Läser man "om" så har alla förhoppningar införlivats och kanske ännu mer. Kom 2011.


Ficklampa och 30 sek exponering - vilken himmel!!


Har sett havsörn 5 ggr i år tror jag - 10 sista åren innan inte en enda - bra!





Comments

Strålande höstsegling

Lite småkyligt men det blev en kanon helg på havet. Hoppas nu hårt på att kommande helgers väder kan tillåta mer segling!





Klicka!




Foto: A Förberg.

Comments

Curre seglar 10a

Curt Gelin testar båtar och är självklart även själv båtägare. Hans folkbåt ligger på Bullandö Marina där han även är engagerad i att skriva artiklar om utvalda båtar och dess ägare som ligger på marinan för Bullandö News. Curre hörde av sig och ville åka en tur med Amalia och så klart fick han det. När artikeln kommer har jag inte riktig koll på men här dyker den upp vad det lider antar jag.


Curre trivs till rors.

Sen hoppade Curt av på en brygga och tog följande bilder:







Tack för dom!

Comments

Snyft!

Tråkig händelse med pajad travare under DataCom Cup gjorde att masten fått ordentlig med stryk. Då det tydligen inte existerar en travarvagn som passar Sparcraft profilen så har vi gjort en lösning med ett shakel och en vanlig travare. Den gick sönder vi något tillfälle och har repat masten ganska ordentligt Hur kan man bygga en mast anno 2010 som inte har en passande travare för genomgående lattor? Skit!




The offender.


Benns, som inte levererade masten, jobbar på en lösning och jag fick denna att prova men tyvärr passade den inte. Dock har jag förhoppning att detta skall lösa sig i vinter. Sen får man fixa lite vit 2-kompa och snygga till pipan - borde kunna bli nästan som ny!

Comments

Bästa Doublehanded!

Körde Datacom Cup i Sandhamn i helgen. Fokuserar på det positiva där Amalia tillsammans med gast Tomas Holm fick pris för bästa doublehanded båt bland fyra ekipage. Resultatet i tävlingen blev 43a av 76 - att jämföra med förra årets 34e plats av 107. Dock seglade vi detta år med 1,19 i SRS istf. 1,16. En kanon dag på fjärden i strålande solsken där det blåste kanske 6-7 i starten och bara 4-5 mot slutet. Vi gjorde en start i 2a led då de J/80 som vi gick tillsammans med var riktigt heta och låg på linjen och väntade på skottet. Vi lyckades dock nå första rundning före alla J/80 men sen blev det jobbigare på undanvinden. Mönstret höll i sig men vi seglade ganska bra förutom sista långa kryssen där vi kom i otakt med vriden uppe vid rundningen. Nedan lite video (HD!) från tillfartseglingen samt lite div bilder. Nästa helg - Gran Prix!




En förvånad och en glad. Foto: A Förberg


Polarna på Paloma spikade hela rasket - tack för avecen Torkel!




Frukost på Missionshuset som sig bör - brödet får underkänt i år!



Comments

Brutal höjning

Ojsan... råkade "titta in" på SSF SRS sida och där fanns en riktig överraskning. Amalias SRS tal angavs helt plötsligt till 1,19. Bra att man kollade då ingen information via t.ex. email hade skickats om ändringen. Måste man kolla detta varje fredag eller hur skall man förfara? Men vad kan det bero på då månne? Jag tror att vi är den enda O10m som seglat en sanktionerad kappsegling i år och då på SRS talet 1,14. Resultaten föll som:

Gullviverallyt: 4 av 73 i mål
Ornö Runt: 37 av 135 i mål

Ett genomsnitt ger : 20 av 104 dvs inte en placering av så hög "karat" ;-)

Varför ska vi straffas ner från denna placering? Anses besättningens kompetens på Amalia vara av den grad att vi inte bör nå dessa resultat och att anledning varför vi lyckades nå dessa resultat kan mestadels tillskrivas båttypen?

Eller har man hittat en bug i den superhemliga SRS formeln? Tycker att det hela verkar lite "flängigt" - vad händer egentligen.... ?

... men vi kommer igen!






Comments

Livet är lätt

Haha - de nya meken underlättar ju segling enormt. Att slippa ha bommen dimpandes ned i sittbrunn är ju ett jätte lyft och seglen håller sig rimligt på bommen med LJs. Kanske skall det aktre fästet få komma ytterligare 30cm akterut. Amalia seglade 5 dar rundtur med gästagastkompisen Maria ombord. Trevligt sällskap och en massa god mat lagad och äten.


Normalt kickad böjer sig boomkickern något.


Finnskär.




7 pers på middag funkade bra förutom att bordet inte räckte till alla. Sen började det regna så hela bandet hamnade i ruffen men det gick bra det med.


Sadelöga. Amalia ligger bredvid en Omega 30.


Bo har ett växthus på Utö.


Patentaren uppgick i högre höjder.


"En grillad me brö ru, å en festis teetra - kan ja få de tock". Frukost med bord inomhus premiär.


Dubbelgatt.

Comments

Coola bilder

I sommarhettan bjuder jag på några sv/v bilder knäppta av Allan Förberg.















Comments

Utskärgårn

Amalia har besökt Svenska Högarna. En 2 dagars tur som kändes som en hel semester. Strålande väder men trots detta så blev syden lite jobbig på Högarna så natthamn blev Ut-Fredel. Tillbakaresan genom In-Fredel, Ängskär och Kallskär skärgårdar i 2 m/s var fantastisk.


Högarna - lite av Amalias gelcoat lämnad på berget.




Foto: A Förberg


Baron De Lay, Fruktåmandel, espresso och Laphroaig - sick!


Amalia i kvällsljus på Ut-Fredel. Klicka för större!

Comments

En tur på sjön...

Blåsig men medvind till Hallonstenarna. Körde laddfunktionen via motor och det är ingen tvekan om att den är igång. Om man glömmer att "fälla in" proppen efter att man hissat segel kan man missa att den flöjlar - det hörs eller känns nästan ingenting. När man dock belastar propellern via motorn så låter det lite som den där gamla DC3an som brukar köra över Stockholm. Ett lite dovt muller på nåt sätt men även vibrationer känns. Blev sakta men säker ikappseglad av en Dufour 40 (14kn/160TWA) och när hon var ca. 100 meter akterut så stängde jag av laddningen. Då drog tom. Amalia ifrån lite trots att vi seglade bara för storen men 40an hade även fock uppe. Skillnaden kändes även påtaglig i acceleration och fart. Såg igen 4-5 Ampere laddas på mätaren. Så då vet ni, seglar ni om Amalia så är laddaren igång :)

Å vädret är ju grymt :)


Ny stor Robship fack där det finns plats för mobil, kamera etc.


Asaklitt termosmuggen funkade kanon om man brände sig nästan fortfarande efter 4 timmar.


Självporträtt av skepparen.


Förberg skämdes för skitranden och skrubbade Amalia - tack!




Solcellen har överraskat positivt och får vara ute mest jämt.


Kopremiär på holmarna - stor uppståndelse!


Början på semester "dörr" i form av kapellväv. Natt, regn och solskydd i ett.


Möjaexpressen "Hajen" in action.


Teleskugga.


Skärgårdskultur.


Amalia - nu utan vattenlinje i form av smuts.

Comments

Segling...

Segling å midsommar är klassiskt. Man måste ut i skärgårn. I år visade sig vädret från sin bästa sida med bara en störtskur.



















Comments

Lyckor!

Fantastisk tur i helgen. Tror jag har seglat nästan 200 NM och detta innan 1a Juni - all time record för mig och kan bara tacka Amalia för inspirationen.




Amalia och Ariane en Tempo 28a - numera svensk och i T Holms ägo.







Comments

I hamn

Så var helgens kappsegling till ända - med åskmuller i bakgrunden skyndade sig Amalia lite extra och det blev snabb segling hem. Hade varit perfekt läge att ladda batterierna (3 timmar 7 knop) men tyvärr så funkar inte OZ laddburkmojängen verkar det som. Den gula AMP lampan glimmar bara till när man lägger i laddläge så den måste tillbaka till leverantören. Suck. Nu är det ett tag till mer kappsegling så nu blir det till att slösegla i förhoppningsvis riktiga sommarvindar. På hemvägen blev det ett snabbt utility stopp.

Amalia är bra! ;)




Klicka för större!





Comments

House Light

Med darr på handen, trött av all kabel dragning :) slog jag till Ligth på el-panelen för att sedan vrida på dimmern å se, det kom ljus. Spännande ljus, mycket ljus, stämningsfullt ljus, lattjo ljus, inget ljus. I vilket fall som helst så funkar det och på fullt ös så blir ruffen förvånansvärt upplyst. Men man kan också smyga med nästan omärkligt ljus som man mycket väl skulle kunna somna till men ändå ha en viss användning av om man skulle tvingas upp mitt i mörka natten. Sen så kastar ljus uppifrån skuggor och det blev väldigt tydligt att några av "plankorna" på SB sidan inte var helt limmade utan "stack ut" lite. Lagom ljus användbart för läsning och matlagning drog 0,3 A - snålt! Fick av nån anledning association till privatjet - även om jag aldrig flugit ett.


.. cruising on an altitude of 34000 feet...


Fullt ös.


Blå timmen.

Comments

ToDo: SEGLA

Dagen vigdes trots gott väder till iordningställande av båten. Men det var riktigt nice väder och feeling på Amalia så ingen nöd begången här inte. Storstädning efter allt sågande och målande. Laddregulator for solpanel monterad och inkopplad. Panelen gav 1 ampere som mest under lite experimentella omständigheter - verkar bra. Sen fick jag även upp förlanternan och den både lyser och känns stadig att sätta foten på för att komma ombord så det meket får anses vara till enda. Så nu får det vara bra med mek ToDo. Uppdaterar listan och är ganska nöjd med vad som hunnits med faktiskt. Amalia har tagit ett ordentligt kliv mot att bli en färdig båt. Måste dock kommentera allt detta jobb.. nää, jag köpta ingen byggsats men däremot så var seglingsbehovet så stort förra året att jag mer eller mindre ryckte båten ur tillverkarns händer så fort den kom till Sverige. Men inget ont som inte har nått gott med sig - man kan varje millimeter på båten!

ToDo: Segla!


Nattlampa å fotsteg.


De va 1A - lovar :)


Trivselpoäng.









Comments

En demonstration

i något strulig riggning genomfördes på förmiddagen. Det tog några för många minuter under kranen men det blir nog bättre nästa gång - ursäkta till kön! Sen är det ju femtielva saker som måste fixas innan man kan segla och tiden rinner iväg. Men efter lite stekt fläsk och raggmunk så föll de sista bitarna på plats och en tur på fjärden kunde genomföras innan ljuset försvann helt. Grejerna kom upp lite hejkonbacon men att segla igen var kanon. Monstergasten Holm samtyckte vad jag kunde förstå :) Kunde konstatera att:

- motorn uppför sig väl
- den nya vagnen verkar mycket lovande
- inget gnissel i rorklulten men något trög fortfarande om än bättre
- Windex är bra :)

det får bli återbesök i morrn.





Comments

Drog tejpen..

Nu är byggarbetsplatsen i Amalia röjd för i år. Tejp, skyddspapper etc. har åkt å återvinningen och återstår gör en ordentlig fejning ink. dammsugning. Det meck som återstår är led-list montering men det är ett rent och odörfritt arbetet hoppas jag. Ruffisdorna och list i taket ser ut att kunna bli riktigt bra. I morgon riggning :)





Comments

Satt i sjön

Östersjön höjdes kl 1520 med ungefär 0,00000000045 mm då Amalia gick i drickat utan missöden. Motor test gjordes självklart omedelbart med en tur ut förbi restaurangen. Får man bara bort luck-daller och spis-skaller så är normal fart en ren njutning, Vibrationer skapas av propellerns påverkan mot skrovet och går aldrig att få bort helt och sätter fart på lösa saker i båten. Dock mycket nöjd med motorgången - skönt å få det ur världen. Får man segla till helgen månne?




Klicka för video!

Comments

Redo!

Är allt perfekt - nä, är allt okey - jepp. Kölen kunde vara slickare och båtens ovansida kunde vara putsad men jag är nöjd. Det går ju att göra saker i sjön också. Propellerladdning funkar sannolikt nu då den gröna lampan på laddkontrollburken blinkade enl El-Byrådirektören när jag för hand satte snurr på proppen - spännande då detta är ett viktigt del i ett självförsörjande energi system. I morrn plurrar Amalia kl 15.20 och jag måste dit och testa hur motorn funkar.


Ready to splash!


Att samla ihop täckställningen tog 12 minuter. Perfekt - tråkiga jobb ska gå fort. Rörsystemet får fullt godkänt och inget rör har gått sönder trots hög belastning och låga temperaturer. En bättre aktre stötta i sittbrunn och man kan slappna av under vintersäsongen. Lyckat utfall således och en stor slant sparad.

Comments

Limmade

Nu är insidorna på ruffen klädda med liggande ribbor i form av en superlätt komposit bestående av 12mm LIP Board och lock till Julas 59mm kabelkanal. Bara man sandpapprar lite på blank PVC så limmar PL-400 utmärkt verkar det som och nu håller 3*300ml ihop det hela. Ett ganska långt projekt och köket ser ut som ett slagfält. Nu sitter sidorna under press mha. expanderade duschdraperistänger. Man kan på bilderna också skymta den list som sitter i "taket" dvs under däcket som skall gömma led stripes. Det fick bli 30mm avloppsrör som fästes med igen PL-400 - bra gegga det där :) Jag tror att det blir bra faktiskt. Sjösättning på Måndag ger vid handen att lö + sö måste vikas till utsidan på båten.






Comments

Som en katt..

.. spinner nu motorn på normal fart. Planen med nytt axelstöd, förstärkning akterut samt förlängning av motoraxeln föll väl ut och nu går det knappt att höra skillnad på läge 1 och 2. Fullfartsläget låter och vibrerar mer men känns nämnvärt bättre än innan ingreppen så jag är väldigt nöjd med resultatet.



Nu lyser även förlanternan via Nav Ligth knappen. Rodret slutligt monterat iom. att övre roderlager är numera skruvat i däck. Det gnisslar inte och rorkulten pekar rakt fram - nice!






Å Baggen ligger öppen...

Comments

Stygga ljud

Stygga ljud och trög styrning skall transformeras till inga ljud och skön styrning. Pallade upp rodret och lossade "klumpen" som håller upp det hela. Efter lite filande på övre roderlagret så går all som smort. Strålande resultat och progress.








Comments

Platta hjul

Saker å ting blir slutligen förklarade. Vagnen till selftackern arbetade inte under principen kullager utan glidlager. Vad det beror på är kanske svårt att säga men lite skit, teflonspray och för hög last bidrog nog alla till att köra denna i botten. Teflonspray - jo man skall tydligen inte använda det då kulorna kan börja glida pga. den låga friktionen och då kan det vara kört - McLube OneDropT Ball Bearing Conditioner skaretydligenva :). Jag använde teflon men faktiskt bara som en sista åtgärd när allt hopp verkade ute. Lasten vet jag ej. Jag kommer inte ihåg om jag rengjorde skenan innan jag seglade första gången. I vilket fall som helst så verkar den nya vagnen mycket förtroendeingivande. Den är nu på plats och hela aktiviteten arkiveras under "Lyckat mek typ C".


Flat Earth Society



Comments

Inredning

Tankarna kring beklädnad av skrovsidor går vidare och en del inköp är gjorda. Valet på lister föll tillslut på lite bredare varianter dvs. 59mm istf. 38mm. Detta för att göra jobbet enklare och för att få en lite robustare känsla. Listen i taket för att hålla belysning verkar nu vara den största utmaningen rent byggmässigt. Eftersom det är skum i LIP boarden funkar inte polyester utan man får använda epoxi - bra iofs då man slipper lukten.


Golvpapp som mallar och test med en av de bredare listerna - verkar OK!


Mer lister hemma på köksgolvet - i veckan startar bygget av 4 paneler förhoppningsvis.

Comments

Hjälp!

Det enda ToDo't som jag inte har någon klar plan på hur jag skall lösa är häckstagstrimmet. Jag ämnar köra det hyfsat aktivt i hårdvind och det vore bra om det gick att sköta från en position som gast eller rorsman. Allt utväxling vill jag ha ner under däck. Lösningar som innehåller hydralik och särskilt el premieras extra högt :) - men det får inte bli för tungt!

Förutsättningar:


Akterstaget landar i blocket som ses i mitten av bilden.


På kryssen hamnar rorsman uppe på kanten.



Comments

Knapp styrfart

Uselt progress. Fick akterlanternan att brinna via "Nav. Ligth" knappen - bra. Dock lyckades jag bara få dit en av 3 muttrar till fästet. En kräver kirurgiska verktyg för att nås, en fastnade halvvägs och ville sedan verken in eller ut. Men den lyser, det är alltid något.



Sen kommer vi in på avd. fusk. Jag tycker att insidor på skrov klädda med liggande ribb är snyggt och känns "på sjön" på ett trevlig sätt. Vad som inte är kul är att hänga 30 kg regnskog efter kanterna på båten. Så vad göra - jo söker lösning i moderna lätta material och vad kan vara bättre än lister för att dölja kablar. Classe har 38mm i 2m längder för 69 riksdaler. Köpte en för att se om man kunde göra något av detta. Väldigt lätta.


Dom hamnade inte riktigt parallellt med skrovet men man får en bild i alla fall. Om man nu skulle gå vidare med detta så måste man bygga detta på någon form av skiva som man limmar upp listerna på för att sedan limma hela konkarongen på skrovsidan. Målad med vit färg för att få väck den maskinsterila ytfinishen samt lite svart sika så... Vad tycks?



Comments

Sakta framåt

Inte går det fort inte. Men nu sitter i all fall fästet för akterlanterna där det ska och kabel dragen till "el-skåpet". Även kabel till förlanternan dragen. Dock sitter ställning så att man måste riva den i princip för att kunna meka fullt ut vid stäven.

Propellerladdregulatorn på plats - kvartsår inkoppling till reglaget men där finns flera tusen ampere så det kallar jag in lite support på.

Tidstjyvar: besök på macken, snacka vårrustning med båtgrannar, kafferaster, fundera på annat i största allmänhet och hämta verktyg som aldrig ligger där dom ska..


Hittade en till synes bra skarvkontakt på SeaSea som jag tänker köra på solcellen och förlanternan.


Bra varv som hjälper våren på traven och rensar innersta viken på is!!

Comments

X ToDo-18

Riktigt trevlig dag på varvet med lagom mix av progress, insupande av varvsfeeling och kaffe/macka intagande. Fyllde på spritköket och kokade lite vatten. Lite meck blev det också. List limmad i luckan i sittbrunnstoften - nu knakar den inte mer - ToDo-18 ett minne blott.






En juniorpuck får bygga fundament till laddregleringsburken. Dom är numera limmade och skall bara förborras innan installation kan göras.


Oplanerat inköp av kabelspiraler. Bra med ordning och reda samt skyddar ormarna från skavsår.

Comments

Snobbism

Av ToDo-19 återstår "bara" att tejpa 20 mm breda, lagom långa, och på rätt höjd harmoniskt turande snobblinjer - svårt!




Vattenlinje - nej.

Comments

Bildspel


finns numera i högerkolumnen. Sen måste ToDo listan prioriteras och det är den nu :)

Comments

ToDo...

Dags att börja fundera och planera de jobb som behöver göras på Amalia. Man kan väl säga att färdigställandet av Amalia drevs fram av behovet att segla henne snarare att nå perfektion. Nedan punkter skulle jag vilja ha fixat innan det är dags att sjösätta:

(numera prioriterad map. akuthet, genomförbarhet och insats. Blå = plan finns, Grön=executed)

  1. Besättningen vill ha ölhållare - okejrå!
  2. Seriös undervattensfix av kölen. Duger inte med slarvjobb. Skiter i bottenfärg - epoxi / gelcoat fåre bli. Hehe - det blev 1/2-slarvigt..
  3. Akterstagstrimlösning. Detta är det enda fix så måste göras!
  4. Kraftigare vagn alt. dubbla vagnar alt. ny skena / vagn så att focken går över i slagen utan hjälp. Ny vagn - ganska ok men inte perfekt!
  5. Block i focken för ytterligare sänkt last i fockskotet.
  6. Nytt block i masten för fockskotet som tål högre belastning. Block tydligen OK - men det finns större och bättre!
  7. Korta av övervant ett endstycke + toggle. Drog vantskruvar i botten.
  8. Selftackervagnkontrollsnöre. För begränsning hur mycket i lä vagnen hamnar.
  9. Varför låter / vibrerar motorn mer än önskat? Är motor skottet laminerat i inlineren?
  10. Rorkult pekar rakt fram när man seglar rakt fram :)
  11. Rorklult kärvar något / trög.
  12. Laddregulatorn för regenerering propeller -> batteri.
  13. Lanternor. Får jag användning för mina Loopoligth äntligen?
  14. Bord att äta på vore nåt!
  15. Supstuga såklart! Jorå...
  16. Boomkicker rodkick. - på gång nu tydligen från Benns :-) men ändå inte.. :-/ Kanske kommer den en dag, ja men från USA.
  17. Genomföring av sladd från vindgivare genom rufftak. Nää, men ,måste fixas...
  18. Det knakar när man går på luckan som sitter i sittbrunstoften. Väldans irriterande. Bättre med list!
  19. Snobbrand i grått? Not yet!
  20. Borra upp dräneringshålen till ankarboxen så att det inte står kvar vatten. Nein!
  21. Fixa/ dra i snabbrev. Ska ske!
  22. Solcellsinkoppling från akterdäck.
  23. Ventilation föröver. Men båten har varit föredömlig kondensfri. -
  24. Förvaringssystem under akterdäck. Hmmm!
  25. Innerbelysning. Dolda LED slingor bakom trä list ovanför kojer.
  26. Passa i biten som skall fylla ut däcket allra längst förut vid rullen.
  27. Spirbom.
  28. Fylla ut skarvar mellan däck och skrov. Negative!
  29. Lazy jacks - kan det fungera bra?
  30. Gennaker 8-o (kanske....) . Njet!
  31. Måla klart båten invändigt. Några ställen under däck saknar topcoat. Roger that (inte topcoat dock)
  32. Åsså säger dom på comments att man behöver halkipar föröver :) Nää, och inga förtöjningsrelaterad skador finns på båten.
  33. Fotlist däck!? (låg prio). Icke!
  34. Montera lodgivare inombords. Null!

Wow va lång listan blev. Trodde båten var mer eller mindre klar :) hehe - vad man bedrog sig - men iofs. så blir den väl aldrig riktigt klar, eller?




Comments

Amalia the Movie

Känns rätt att samla tankar och intryck i en film. Hon seglar med ett enorm trevlig flyt och pinnar på riktigt bra vilket ses på en sekvens i filmen där hon seglar för en öppen kryss och "kör om" bla. om en Omega 42 och en Smaragd. Det jag var lite orolig för var det kantiga skrovet och den platta
undervattenskroppen
skulle smälla i sjöarna men det visade sig var obefogat då båten formligen skär vågor som om det vore varmt smör. Hmm, borde inte ett sånt här skrov vara mer obekvämt än tex. en M30a? Funderar man lite mer och tänker sig båten i tvärsnitt under lutning så skapas ju ett V format skrov där ett faktiskt V formade skrov, vid samma lutning, snarare projicerar en platt yta mot sjön. Da flix:



Har allt varit i perfekt trim och fungerat som det ska - nej, och det kommer "to-do" listan som jag snickrar på att beskriva närmare. När den är åtgärdad så bör båten gå att segla optimalt och då blir det spännande och se vad skepparn, en god besättning och Amalia kan åstadkomma på kappseglingsbanan.

Tidigare 2009 år inlägg hittas via länk högermarginalen!

Comments

Icke pall..

Hade stort hopp om att vintertäckningen skulle kunna motstå vädrets makter, men så icke. Vid första anblicken såg allt OK ut men det visade sig att ställningen inte hade hållit ihop. En rörskarv hade givit med sig vilket innebar att taknocken hade delat sig i två halvor. Tyvärr hade 2 "påsar" bildats där man minst vill ha dom dvs. vid sittbrunnen och i dessa fanns kanske totalt 100 kilo snö/slask. Grundorsaken torde vara två; stöttor måste säkras bättre i längsled så att sektionerna inte kan gå isär samt att det behövs en 3:e stötta i aktre delen av sittbrunnen. Båda är nu fixade i viss mån men ett återbesök är nog behövligt. Tur att man åkte ut och kollade då det skall bli regn och sedan omedelbart -13 grader - allt inom ett par dygn. Brrrr.



Comments

Täckningstest...

Ser ut att bli busväder i veckan som kommer - då får vi se om rörmockarlösning står pall? :)



Comments

Land ohoj!

Jag var ganska nyfiken på hur båten skulle se ut efter första säsongen. Kölen var hjälpligt målad med 2 lager bottenfärg. Kölblad och blybulb levererades grundmålad med nåt form av rostbrun epoxibaserad grundfärg.. Skrovet var enbart vaxat med nano-vax - om det nu är nåt extra bra? Rodret sattes i sjön exakt som det kom från tillverkaren i USA och visade sig ha påverkats minst av Östersjön av de delar som har befunnit sig under vattenlinjen.


Jag kunde bara se 2-3 spår av snäcka, en på rodret och ett par på skrovet. Skrovet generellt verkar ha blivit nästan rent efter högtryckstvätt med varmvatten - endast en mindre hinna kvar som gick att ta bort med en svamp med lite rengöringsmedel i. Dock så finns en gul skiftning kvar som jag undrar om det inte krävs en lätt rubbing för att få bort. Kölbladet har en hel del mindre fält som tappat bottenfärg men även mindre rostutfällning finns att skåda uppe vid kölbultarna - här behövs det göras en mer seriös insats inför nästa säsong. Köljobbet vara riktigt slarvigt och snabbt gjort -. det medges. Fram, längst ner på kölen finns nog nåt spår av försök till hamnplats i skärgårn men det är färg och inte bly förlust.


Propellern såg inte lika fin ut som när den gick i sjön och på axelstödet finns nån antydan till rost. På axelstödets ena sida fanns också nån form av beläggning som var rödaktig men bara på en sida - märkligt. Vissa delar av propellern har nåt som ser ut som kopparärg på sig. Jag passade på att göra en en snabbtvätt av undervattenskroppen i hopp om lite payback i vår. Nu återstår täckning och att ta av foldingproppen och köra motorn för att kolla vart vibrationerna kan tänkas komma ifrån. Sen lägger jag båten på is ett tag.









Comments

Avriggad!

Så kom första säsongen med Amalia till ända då hon mastades av idag. Körde standard avriggning med kran, sling vid spridare och lyft. Allt gick utan missöden och flöt på bra utförd av 2 pers - nice. Lyft metoden valds framför "fäll" metoden. O10an har ju möjlighet att fälla masten mha. sin speciella mastfot som på tex. 11mOD men eftersom det inte var kö vid kranen och "lyft" metoden kändes mer inarbetad så valdes traditionell avmastning. När man lyfter riggen vid spridarna så får man lite tryck på mastfoten då spridarna sitter något lågt men inget problem alls egentligen.

Vindgivare vill man ju gärna säkra det första man gör och då blev det lite fotoläge med nya perspektiv. Nästa år blir det definitivt Windex - vindgivaren fungerar inte som vindvisare och jag saknade en enormt stundtals.

















Comments

Daysailor

Dagseglare... man skall kunna dra ut några timmar utan allt för mycket sjå. Och som det funkar 10an också. Vi ses vid båten kl 13.30! Och vi var i väg 15 minuter senare. En fin höstdag med vindar 1-4 m/s kanske. 3 generationer Holm besökte Amalia som stod för kaffe och Holmarna bjöd på bullar. Perfekt. Nu hänger säsongen på en sista skör tråd. Med lite tur kan det bli en sista sväng nästa helg för sen bär det upp på land.

Det som tar mest tid just nu när det gäller att lämna bryggan är kapell hantering och möjligen att hantera storseglet. Kom på på hemvägen att om man sätter en lina i blixtlåset för fockkapellet så kan man tokhissa det med bara blixtlåset satt först biten och sedan dra ner dragkedjan med halllinan. Där spar man ett strulmoment med att hissa en bit, dra ner dragkedjan, hissa en bit... osv. Att få till hur man foldar storen över bommen verkar svårt. Det blir alltid nåt strul eller så tappar man ner hela rasket efter att ha vikt ca. halva. Undrar om lazyjacks är svaret på detta? Får prova detta nästa år. Har svårt att se att seglet skulle komma ner så snyggt att man kan tänka sig att sätta kapell på det utan justering. Kapellet ja, hur får man på det med lazyjacks?







Comments

Helgtur

Fasen va nice. Att få segla Amalia igen. Jag är verkligen nöjd med hur det är att hantera och segla båten. Turen gick norrut. Det är en hel del slem på undervattenskroppen men det var förväntat då båten inte är bottenmålad. Kölen som är vitmålad med LeFant TF ser också ut att vara beväxt - får vänta till upptagningen för att se vad som klarats sig bäst - nano vax eller bottenfärg. Kan man hoppas på tur med 3 drägliga helger innan Oktober utgång? Klart man kan!





















Comments

Ditt å datt....

Kom tyvärr inte till start i Gran Prix. Mest berodde detta på brist på besättning som grundade sig i att jag inte riktigt vågade enrollera någon då båten inte var i fullt stridbart skick samt att windguru lovade 16 m/s på fredagkvällen, vilket iofs hade bjudit en trevlig resa till Säck, men vilket var i det friskaste laget. Lördagen ägnades åt lite bryggsegling och meck. Bla så bör nu inrullningen av focken gå betydligt bättre med ett nymonterat block som routar linan utan friktion och med rätt vinkel mot rullen. Focken är snabblagad av Next - stort jätte tack och Sanna lyckades tom. snickra ihop ett riktigt bomkapell så nu råder god ordning i hamn.



Födelsesagan om Omega 10 metre måste ändå anses ha avslutat kapitel 1 iom. att båten är utställd på mässa och den går i och med detta nu att köpa. Så här ser det ut på mässan på Djurgården:



Comments

Wind OK!

Efter en trevlig kvällssegling på Baggen så lyckades vi med gott stöd av en f.d Nexus representant fixa så att kompasskurs samt riktning och hastighet för vinden funkar som den skall. Problemet var en missat steg i installation av HPC kompassen. Genom att trycka 2 ggr "set" så kalibrerar den sitt läge i båten. Utan detta blir bevisligen både vind rikting och hastighet fel. Gott. Två devieringsvarv utan felmeddelande innebär att kompassen visar mindre än 1 1/2 grad fel. Återstår ett litet frågetecken för Steer Pilot - den verkar några grader off om man sätter den att indikera en kurs. Nåt med magnetic. vs. true kanske?

Vi skuggstartade lite bland onsdagseglande Expresser och hejade bla. på Bronsmedaljören Jocke R SWE 452 som svarade med "Sweet" :)



Comments

Nurå...

Ja nu så gäller det att fixa motorljudet, få vindmätaren att visa nåt annat än 42 m/s när det blåser 6 samt deviera kompassen. Nästa aktivitet blir att köra Frykbergsracet med arbteskollega Björn som hjälpte en förra året när seglingsabstinensen var som störst. Sen blir det Hyundai Cup Sandhamn för att kolla hur Amalia och undertecknad kan tänkas placeras sig i en LYS tävling - skoj! Sen ska det bli en uppsjö helgsegling in i tidiga vintern. Här lite fler bilder från första seglatsen!


Amalia på La Nassa


La Nassa - klicka för större


Vid Hallonstenarna


Akterluckutfällningsbegränsare - redy for landing.


Vass profil.



Comments

Bredsida

Så här ser Amalia ut från sidan. Åsså får man säga grattis till Peter som sjösatt båt nummer 3 - "ENTIA" !

Klicka för större


ENTIA

Comments

I hamn

Efter att ha spenderat nästan 4 veckor med Amalia, 3 på land och en i sjön, så känns det faktiskt konstigt nog lite skönt att lämna båten för några dagar och göra nåt helt annat. Sitter och försöker samla intrycken. Dom är väldigt positiva och jag är oerhört nöjd med båten. Det finns dock några grejer att fixa. Motorn är inte i mekanisk harmoni. Seglen seglar och ser fantastiska ut - ändå ser jag fram emot "makar-seglinen" för att få lite tips och höra om Next är nöjda själva med hur dom uppför sig. Innerbelysning behövs. Ett backsystem under akterdäck är nödvändig så att det inte blir torktumlare av allt man vill stuva där. En boomkicker skall installeras.


Klicka för störrre!

Hon seglar som ett spjut. På hemvägen fick bla. en Omega 42, Smaragd och en Safir se den vackra akterspegeln av Amalia. Man kan se på bilden ovan att det är ett "snällt" avtryck hon gör i vattnet. Detta trots att det hela bara är "ihopslängt" - nu stundar självklart lite mer strukturerad prestandaoptimering samt kalibrering av navigationssystemet. Mera, mera!

Comments

Vidare

Motorn låter lite lattjo. Kan inte riktigt bestämma mig för om det är normalt eller nåt tjall. Lutar åt det senare. Batteribanken på 64% - då har det körts en del motor men inget speciellt - bara lite stöd vid angöringar samt några hundra meter i Biskopsöarkipelagen. Vi har seglat långt in i hamnarna där andra har kört motor så den har blivit sparsamt använd men gett svar på tal när så behövts. Kan redan säga nu att denna motorlösning är perfekt för dom som just bara vill ha lite support ibland. Däremot har instrument, kyla och datorer gått på batterierna en hel del. Båten går att manövrera väldigt rappt under segel så det känns säkert att cirkulera omkring i trånga vatten.

















Comments

Dagliga lunken..

.. börjar så smått infinna sig. Nu är kylen igång och passar perfekt under trappen. Där sitter ju 12v uttaget också så det blir inte bättre. Gårdagen innebar nästan tappad bom - antagligen en konsekvens av en något kaosartatd riggning. Focken ramlade ner helt plötsligt. Det visade sig vara karbinhaken i fallet som hade gett upp. Den visade sig vara helt skev när den kom ner efter lite båtmansstolövningar. Numera hålls focken upp mha. pålstek och så får det nog förbli. Idag mot Svenska Högarna. Det går att sitta 10 pers i båten :)





















Comments

Horisont

Nu har Amalia sett horisont också. Hon seglar verkligen trevligt. Motorn verkar också vara en fullträff även om det finns ett litet missljud som behöver utredas. Båten blir vartefter mer utrustad. I morse när frukostbehovet blev för stort installerades hjälpligt spritköket. När smöret börjar rinna får man väl dra igång kylboxen. Mera mera :-D



















Comments

I skärgården

Nu har Amalia korsat haven på riktigt. Första seglatsen genomförd och 2 års väntan kulminerade i total nöjdhet. Fantastiskt att styra båten genom skärgården. skota redaktörn Allan F. gastade. Dagens högsta 8,3 knop.












Comments

Korsat haven..

eller 1/4 Baggen :) Båten gör 4 knop på normal läge dvs 0,5 mer än lovat - gott. Hon gör över 6 knop på fullgas. Gonatt inifrån Amalia ;)


Redo för plurr - flaggan i topp!


Autosol


Nu tillfällig hamn.


Gonatt 10or

Comments

Plurrat

Amalia är i sjön!! Tyvärr glömde jag kortläsaren så det blir ingen bild just nu : (15:46)

Comments

Nää..

men i morgon Torsdag förmiddag så smäller det!

Comments

Nurå?

Går vi i sjön i eftermiddag - jag tror det :-D

Comments

Allting är vitt, vitt, vitt...

Kölen spacklad och målad. Fick bli lite hastverk kring där köl och skrov möts då inte tid gavs för mera avancerad spacklingsövnig - nåt skall man ha att göra i vår också. Börjar likna nåt :) Det står numera också "Amalia" på akterspegeln. Återstår div. elektriska installationer, mastmeck etc.










Klicka för större.



Comments