Botten?

Nu står ytterligare val för dörren och det jag funtar på är vilken bottenfärg man skall välja. Båten levereras som den kom ur formen vad beträffar undervattenskroppen dvs med en blank yta av vinylester. Även om det vore fördelar så kan jag inte smeta på västkustkvalitet med vetskap om hur illa ställt det är med gamla Östersjön så det måste bli ostkustkvalle på färgen.



Krav:
- Hård och slipbar
- Ostkust
- Kulören vit är bestämd!


Här är en kandidat - någon som vill lägga till eller kommentera?
- Lefant TF

Med tanke på att båten har ett skal med vinylester så borde det inte behövas gängse 2 lager med epoxi utan lite slip, primer och bottenfärg borde väl räcka? Eller!?

Comments

Elektrifierad utmaning

Motor från OZ Marine beställd och kommer att installeras av Lidköpings Båtbyggeri. 400 AH mha. 4 batterier ger 7 timmar 3,5 knop eller 30 minuter 5,5 knop. Jag utmanar nu mig själv att bara sätta i stickkontakten 1 gång för att sedan bli självförsörjande under hela säsongen. Detta skall göras genom regenerering (propellern driver motorn som generator som på så vis laddar batterierna) + solcell. El-kontrollmanicken som styr motorn har diverse roliga mätare så jag bör kunna presentera statistik om förbrukning, fart och distans vad det lider - kopplar man det med lite GPS tracks och vindförhållanden så kan det kanske bli intressant läsning. Elmanicken snackar visst NMEA 183.







Comments

Motorgeometri

Har spenderat lite tid med att fundera på hur man bäst installerar en motor med rak axel i båten. Det finns några saker att tänka på har jag lärt mig av de som har erfarenhet i ämnet...

- Avstånd mellan skrov och propellerspets: kommer proppen för nära skrovet blir resultatet smällar och oljud - otrevligt. Några rekommenderar halva propeller diametern mellan spets och skrov. Andra säger att en 5-6 cm är OK. Spec = 9 cm.

- Avstånd propeller och roder: turbulens från propellern, vid motorgång men även vid segling kan ge vibrationer i rorkulten - synnerligen otrevligt. Ingen rekommendation hittad. Spec = 65 cm.

- Avstånd mellan motor och skrov: skall finnas lite justeringsmån samt att motorn inte skall hamna i vatten. Spec = 5 cm.

Randvillkor: Håll axeln kort för att minimera vibrationer men håll vinkeln mot vattenlinjen liten för att inte bränna effekt - det är ingen helikopter vi bygger - framåt och inte uppåt är devisen. I ritningen nedan blev vinkeln drygt 7 grader vilket verkar OK.


Skalenlig ritning. Svarta strecket är vattenlinjen.

Genomförning blir ett ca 20 cm långt och 4 cm brett hål genom skrovet. Dimensioner från OZMarine är använda i ritningarna.

Att det blir el är nu "sol"-klart - 4 batterier för motorseglare (120kg) - 2 batterier för mig ?

Nåt mer att tänka på?

Comments

Hur svårt kan det vara?

Kolla på nedan bild. Färgen till vänster som är märkt "77 105 153" är RAL 5014 Pigeon Blue. Färgen ovan som är mätt med en Digial Color meter är ochså RGB 77 105 153. Dom ser ju helt olika ut men är defacto identiska sett från den objektiva digitala världen. Datorn skickar alltså ut samma färg till skärmen i båda fallen men endå ser dom ju så helt olika ut.



Ok, vart vill jag komma med detta då. Färg funderingarna fortsätter. Fick lära mig att Corbyn "Inga from Sweden!" är målad i RAL 5014 Pigeon Blue och såg henne på Lidingö Runt och jepp - nu har jag bestämt mig. Nu gäller det bara att varvet vill göra båtar som inte bara är vita.


Inga from Sweden

Comments

Amalia ska hon heta

OK, nu får man alltså välja namn själv - lattjo!

Familjens båtar har gått i Muminfamiljens tecken vad beträffar båtnamn. Lilla My - en GKSS eka i bästa skicka, vårrustad av far i huset och via traktorfärd körd till viken av gubbarna i trakten - pilsner och sandwichar lockade såklart.

Filifjonkan var en optimist och Snorkfröken en Mothjolle. Scow mothen som jag hade ett tag tror jag inte att jag såg på riktigt som en båt så "den" hade aldrig något namn och kanske var detta anledningen till att jag tappade masten en gång.

M22an Eowyn visade sig ha döpts ursprungligen till GAT av en förälskad man från Västerås där objektet för kärleken lystrade till namnet Gunhild Alvar Tilling. Jag tog tillbaka GAT då det icke äro tillrådigt att döpa om en båt!

Att åter kalla M22-52 för GAT visade sig vara ett bra drag då mången lycka och glada upptåg bringades av den båten. Sen var det dags för nästa namn problem när jag köpte M30 "Avec" - snygg båt, snabb båt men mindre bra namn. Men inget namnbyte för mig - icke!! Mynt under mastfoten? - riktigt så långt har det inte gått :)

Men nu har man ju chansen - skall man gräva djupt i Muminfamiljens stamträd efter ett tjejnamn eller skall man kanske återta namnet på den skuta som jag lär ha tillbringat mina första år på - Amalia af Djursvik?

Amalia - det blir nog så...

Comments

Skrovfärg, revisited....

Nu måste man bestämma sig här.... Blått skrov ska det bli och den gelcoat leverantör som föredras kör med RAL färgskalan och den som liknar mest den coola färgen som Blondie 4 på bilden har (Alwgrip Stars & Stripes) är RAL 5009. Nedan kans ses en jämförelse. Det färgprov upp till vänster med den röda ringen är en träbit lackad med RAL 5009 - Azur Blue. Till höger om den en plåtbit med Stars & Stripes. Inte identiska men samma härad och det bästa som kan åstadkommas med gelcoat.

Beställd :)



Comments

Ventiler

Hur skall dom se ut egentligen - elliptiska och till antalet två kan kanske funka?


Kunde inte hålla mig från att "fotoshoppa" lite...
så här skulle det väl kunna se ut...

Comments

Skrovfärg

Hmm, skulle egentligen vilja ha en mörkblå båt men är det så att dom är jobbigare att hålla snygga. Det säger dom på Precision Boat Works siten som kommer att bygga min båt. Vit är standard och man får betala extra för blå.



Min strategi blir att få saker gjorda på varvet som är "oåterkalleliga" men att vara lite cool med saker som faktiskt kan ändras hemma utan större problem. Jag ser en blå båt framför mig men det kan bli så att jag väljer att få den levererad vit. Vifårvelansi! Bilderna ovan beskriver inte den slutgiltiga ruff layouten.

Comments

Val, val

Nu skall M30 säljas. Har satt ut annons på m30.mbat.nu. Hoppas att det går fort. Jag gillar henne skarpt men när man väl bestämt sig så har man ...

M30-114 under Ulf M rorsmanskap

Comments