Förhoppningar

Färdig?

Kan en båt blir det? Idag efter att ha gjort en sak jag fnulat på en långre tid fick jag nästan känslan att, jjoo, hon är nog ganka färdig nu. Meket som fick mig att känna så var när jag klädde in den råa kanten kring rufföppningen med ljusgrå kantlist. Allt föll på plats. En enkel sak men som gjorde så stor skillnad. Hon såg färdig ut när jag från sittbrunn betraktade båten förut. Så man kan säga att idag så matrialiserades slutsligen mina förhoppningar på alla plan om denna båt.

Pasted Graphic 2

Men verkligen. Klar. Joo. Men det finns grejer att fixa med såklart. Men dom är extra.

Hittade även orsaken till varför ströuttaget verkade variera enl. mätaren. En av shuntens anslutningar var dålig vilket gav väldigt konstiga värden på tankmätaren. Fixade detta och gjorde fabriksreset. Nu visas 100%. I och med detta så är ochså ombygganden av styrsystemet til motorn slutförd - skönt. Har också provat propellerladdfunktionen som verkade fungera bra. Med tankmätaren nu fungerandes kan jag kolla hur mycket som kommer in.

Pasted Graphic 3

Så nu när båten är deklarerad “färdig” kan jag påbörja ytterligare 5 års optimerigar och additiion av “extra” :)

Comments

Styling

Nu guppar skrov no 1 nånstans på havet på väg till sverige och man kommer att få ge sig till tåls ytterligare några veckor innan man kan få se skapelsen för första gången. Så här hoppas jag att min båt skall se ut. Linjer och ruta gjord i datorn.



Comments

Inspiration

Besökte flytande båtmässan i helgen för lite inspiration. Strilande regn hjälpte inte till direkt och det mesta kändes antingen för stort, för 80 tal eller för präktigt. Det fanns dock några skepp som satte snurr på funderingar. Som tex. M46 som är Ron Holland ritad och jag tror mig se släktskapet i framförallt akterskeppet men också lite allmänt i linjerna. Min förhoppning är dock att 10an inte skall ha en riktigt lika "präktig" framtoning utan lite mer av en ulv i fårakläder - en portion klassisk båt med ett skålpund "race". Kolla häcken på M46:



Sen hoppas jag att 10an får en mycket mer "clean" look. Det finns goda förhoppningar här när varken skrajsnören, stänkhuva eller regnskog etc. finns på utsidan. Inte på min båt i all fall. Här gäller det att kisa och slå på 2D ritningsseendet, skala ner och interpolera stenhårt (Hjälp) :



En annan båt som inspirerade var Sunfast 3200 - en racingmaskin som sneglat mot en viss komfort. Kollade in lite rut/ventil konstruktion och inredning. Klädsel på dynor nån sorts skinnimitation - det låter ju lite läskigt men var inte så tokigt kanske. Och så det som verkar hypertrendigt - ryggstöd i "rulle" from - se Brenta 30 tex. Man satt riktigt bra i kojerna trots allt. Här fanns självklart sjökoj lösning också. Lampornas placering i skottet är jag dock något tveksam till - ger ingen mysfaktor direkt - men det stod nog inte på kravlistan för denna båt.



Sen kan man ju inte undgå att bli imponerad av Brentorna. Inte så mycket gemensamt kanske med 10an förutom att det skall var enkelt att hissa på och segling i focus kanske. Renheten i design och lösningar är attraktiv. Men lite beslagsinspiration kan man få och en del av däcksbeslagen som tex. vantinfästningar skulle man ju vilja ha på tian - Roffe? Tillbehörslistan kostar en seglingsklar 10a :)



Lång har väntan varit, projekt påverkas av ändrade krav, människor i största allmänhet, stormar som kanske beror på miljöförändringar etc etc. Min närmaste förhoppning är att få se en bild på en färdigbyggd båt inom några veckor. Min förhoppningen är nog att 10an är lite av en blandning av ovan 3 båtar. Tjohhoo, det skall bli kul!

Ike
Comments