Funderingar

MOB

Det tog drygt 50 år men sen hände det - jag föll, utan vilja, överbord. Eftersom det bara är jag som har lösenordet till ftp tjänsten som denna site laddas till så kan man dra slutsatsen att det hela fick en lyckligt utgång. Men varför skulle det inte kunnat bli så. En anledning är den rådande vattentemperaturen i Husaröleden just norr om Finnhham. Jag har iofs ingen uppgift just från denna plats men på Kanholmsfjärden visade instrumenten den 4:e Maj 4 grader Celsius om jag kommer ihåg rätt.

Jag var framme på fördäck under en slör och mekade med att sätta båtens nya undanvindesgel för första gången då focken jippade och med en lätt men bestämd knuff flyttade mig utanför relingen på Amalia. Jag fick ena handen på undervanten men det fanns ingen möjlighet att hålla fast där och även den hand som sträcktes ut från båten blev mer ett snabbt handslag då båten gjorde kanske 4 knop. Under fallet han jag tänka två saker; undrar hur kallt det blir och hur fn kommer jag upp i båten. Två ytterligare människor befanns sig ombord Amalia. Allan Förberg och Lotta Sundqvist vilka jag idag ser på som mina livräddare. Även om jag föll i vattnet ganska exakt 100 meter från land så kan man inte vara säker på att man kan simmat denna sträcka under rådande förutsättningar.

Allan slog en lov och kom tillbaka men passerad mig samtidigt som flythjälp kastades i vattnet och en tamp slängdes ut. Jag fångade plattfendern men insåg att den skulle hindra min simförmåga då jag bedömde det som att jag kunde simma för att nå båten och tampen som kastats från båten. När jag väl fått tag i tampen genom att ha simmat ifatt båten började Amalia segla igen då hon var under fock och storsegel fortfarande.

Det fans en hel del intressanta omständigheter ombord vilka förvärrade situationen; vi saknade en travare till en av de genomgående lattorna vilket gjorde att om man inte passade nedtagningen väldigt väl så fastnade seglet i den ännu icke monterade lazyjacksystemet. Vi hade på morgonen monterat segel och diverse andra tampar så båten seglade för första gången för säsongen. Vi förstod att det kunde bli strul vid nedtagningen med seglade ändå. Inte bra om man behöver ta ner seglet snabbt. Ett helt ny rullfock var monterad och kärvade vi inrullning om man inte seglar med vinden. Jag hade slängt båtens Hansa-lina ett par dagar innan då den var “rutten” efter att ha tillbringat vintern i princip utomhus - bra där!

Pasted Graphic

Så jag hängde i tampen som Lotta krampaktigt lyckades förankra på akterdäck och vi seglade mot land. När man hänger som en broms i ena hörnet av en relativt lätt båt styr båten inte så bra och trots Allans försök att lova så löd båten inte roder. Allan frågade om det var OK att köra motorn vilket var smart då man gärna hamnar under båten med benen - det var OK och vi kunde göra 180 graders giren till höger i bilden. Vi kom en bit men behövde ytterliga stötta en gång med motorn.

Det var inte så kallt direkt efter jag kände att vattnet trängt genom kläderna. Jag bar vid tillfället ylle underställ tröja / brallor, seglar ställ brallor, ett antal fleecetröjor, seglarväst och dunjacka. På fötterna jumpadojor. Simma gick relativt bra och jag upplevde inte den förstenande kylan som jag på nått sätt beredde mig på. Jag kände heller ingen omedelbar panik utan började tänka på att komma upp i båten. Alla inblandade behöll lugnet på ett bra sätt vilket gjorde att jag satt i båten 3 minuter och femton sekunder efter att jag hade hamnat i drickat.

En lina förankrad i båten med en loop längst ner ämnad att sätta en fot i erbjöds uppe från den torra delen av världen och jag lyckades placera en fot i den och sträcka mig upp och få tag i relingen. Här känner jag att händerna börjar paja ur och att jag trots hjälpen från “steget” aldrig skulle kunna ta mig ombord ev egen kraft även fast Amalias besättning nu har nåt form av grepp i mina uppsträckta armar.

Denna känsla förmedlar jag till de som är i båten genom att säga “det går inte” eller nått i den stilen men då kommer svaret “det SKA gå” och med den adrelaininjektorn så känner jag att bröstkorgen möter relingen och efter ytterligare ett tag så befinner jag mig uthälld i sittbrunnen i en ganska konstig ställning med ansiktet nedåt. Här tar det några sekunder innan jag kunde sätta mig upp. Ner i hytten, av med kläderna och på med torra grejer. Sovsäck på. Hutter.

Jag vill tro att jag inte hade befunnit mig på fördäck om jag varit ensam ombord. I framtiden kommer jag se till att jag inte är där. Repstege är införskaffad, likaså en kastlina. Det finns en Lifesling ombord. Den ligger under kojerna i förpiken. Bara jag visste att den är där. Allans strategi om jag inte kunde ta mig upp i båten var att sätta Amalia på land med mig hängande i repet berättar han. En god idee - frågan är bara när man påbörjar detta? Vid något läge orkar inte kunden bli bogserad längre…

Efter att jag tyckte att jag repat mig (20 min?) så började jag ta del av båtens angöring och segelnedtagning dvs jag skuttade runt på fördäck, nu utan flyväst, och frenetiskt fixade med det ena och det andra. Sure - vi stod i princip still, vid land, ingen vind. Men det måste ju vara en efterreaktion att man vill börja meka med båten - sick.

Även många goda omständigheter var vid hand. En van seglare ombord som hade erfarenhet av båten. En stark sjuksyster är inte dumt i dessa lägen även om Lottas medicinska färdigheter inte kom till användning denna gång. Sjö och vind vär “snälla”. Bra klädsel och flytvästen var på. En medvetslös person i vattnet hade varit en annan femma. Panik och kallsupar. Hur hade det gått då.

3:15 är bra jobbat - tack Allan å Lotta!



Man bör:

- gå igenom proceduren
- öva
- vara extra försiktighet vid låga vattentemperaturer


Det ska vi göra.



Mer läsning…

http://sjoraddning.blogspot.se/2009/12/kallt-vatten.html

http://www.outdoor.se/sportfishnews/articles/kallafakta/

http://hem.passagen.se/malinopeter/nod.htm


Comments

Japp!

SRS 2011 Q&A


"...
12. Vad är SRSv? Ska man kunna köpa sig ett lägre respittal nu?
Japp! Korrekt indata är mycket viktigt för att systemet skall fungera så bra som möjligt och därför kommer de som lägger ner arbete på att ge oss detta att få en liten fördel på banan."

Säga vad man vill men är inte detta trots allt fel i grunden? Var lite sugen på att skaffa ett SRSv för att tvinga mig mäta båten då jag är nyfiken på exakta mått och vikt. Nu vet jag inte längre - verkar girigt att åka omkring med ett. Finns en motsättning i denna lite godtyckliga och hemliga process/formel och införande av en 3e decimal. Hur skare gå?

Comments

To Do funderingar

Såhär på början av 2011 känns det rätt att fundera framåt och då specifikt på vad jag skulle vilja ha gjort på Amalia inför nästa säsong. Nu tänker jag bara peta in saker som jag verkligen vill göra och köra stenhårt på att nå slutet på uppdraget.

Men vi börjar med och se på vad som finns kvar på 2010 listan - röd text är nuvarande position i frågan:

  • Seriös undervattensfix av kölen. Duger inte med slarvjobb. Skiter i bottenfärg - epoxi / gelcoat fåre bli. Detta måste in på -11 listan.

  • Akterstagstrimlösning. Fixa!

  • Supstuga såklart! Väntar med detta!

  • Genomföring av sladd från vindgivare genom rufftak. Gör!

  • Snobbrand i grått? Kanske det ja...

  • Borra upp dräneringshålen till ankarboxen så att det inte står kvar vatten. Äää, det funkar ju rimligt! - kanske.

  • Fixa/ dra i snabbrev. Hahah... jorå.

  • Ventilation föröver. Men båten har varit föredömlig kondensfri. Väntar, då kondens inte är ett problem överhuvudtaget.

  • Förvaringssystem under akterdäck. Vore trevligt - men ingen ko på isen!

  • Fylla ut skarvar mellan däck och skrov. Med inneblysningen på så funkar detta som "följ-mig" nödbelysning i däck på nätterna :)

  • Gennaker 8-o (kanske....). Maybe!

  • Måla klart båten invändigt. Några ställen under däck saknar topcoat. Mestadels fixat - långt akterut finns det lite att putsa på..

  • Fotlist däck!? (låg prio). Low prio - out for now!

  • Montera lodgivare inombords. Potentiellt stresspiller som inte har varit omedelbart saknad - givare ligger i låda och stirrar.


OK - vad är nya insikter i gadget och nödvändighetsvärlden då? Jo:

- En data logger så att allt som händer på Amalias BAN (Boat Area Network) under en säsong sparas. Detta för att kunna bygga polärer och en elektronisk loggbok etc.

- Fortsätta bygga ruffsidor på samma sätt som förra året. Sidorna framför röstjärnen och i förpiken skall täckas.

- Små hyllor att passa in mellan röstjärnsinfästningarna för över och -undrvant.

- Rodret verkar inte vara tillverkat på samma sätt som skrovet så det behöver epoxibehandlas. Då är det läge att passa på att spackla bort några av de "bumps" som finns framförallt på styrbord sida.

- Fixa nån form av "foder" till ventilerna på insidan av ruffen - ser lite väl "ruff" ut.

- Skotpallen har ilskna sprickor vid fästet för fiolblocket och bågnar betänkligt vid belastning - detta är ett absolut jobb då medpassagerare, men även kapten, har börjat ifrågasätta Amalias integritet.




Sådärja - nu kan jag skriva listan!

Comments

Användbart!

Ornö Runt promotar och görs sig användbar på samma gång - en skyffel nästa år? Andra gillade den också :)


Anmäld så klart!

Comments

Lat

Det evinnerliga vevandet med en överlappande försegel blir lite segt i längden. Ser mycket fram emot att kunna kryssa och enbart behöva lägga ror i lä och vända snabbt och smärtfritt närhelst det känns rätt att göra så. Utan att nödvändigtvis behöva påkalla besättningens uppmärksamhet.



Men hur är det med en självskotande fock - är det ett ansenligt nerköp seglingsprestandamässigt? Jag har kappseglat Carerra med selftacker och på den båten så var det bra bett på kryssarna med denna typ av försegel.



Nää, jag är latare än har bråttom :) Lat.... "effektiv"?







Comments

Kontakt :-D

Idag tog jag en tur för att se och känna på en Omega 10 metre lite för första gången. Så här hemma i soffan igen och efter att ha samlat tankarna så känner jag att 10an kommer passa mina behov perfekt. Ojoj, det kommer att bli en seg vinter.... men drömma kan man ju alltid:


Till rors! Koncentrerat racemode infann sig omedelbart :)


Otroligt snygga linjer här...


Baken skäms inte för sig heller :)

Comments

Yes!

Jag bestämde mig för att förvärva denna båt på i princip en grov skiss visande båten från sidan. Kan erkänna att det har varit lite nagelbitande angående hur däck, segelplan och detaljutförande verkligen var tänkt. Nu börjar ritningsdetaljer sippra fram och visar att Ron Holland och Rolf Gyhlenius har nått stort på gång - denna båt kommer att bli fantastiskt vacker och väl formgiven. Hade en ny tunnelbane upplevelse fast denna gång var det en pendeltågsfärd som decimerades till ett ögonblick. Segelplan och en mer detaljerad ruff ritning på A3 fick en viss tidsdilatation att infinna sig i höjd med Ulriksdals station. Ojojoj :-D det här blir lattjo!



Se däckplansritning på sidan 10metre


Comments

I tunnelbanan..

Åker till Kista varje morgon och läser typiskt nån av gratistidningarna. Denna morgon hade jag med mig en av bilderna på pluggen där man ser den från sidan utskriven på ett A4. Jag riggade båten, hissade på för första gången, tog starten på Lidingö Runt, hamnade på Ut-Fredel, startade Augustimånen, surfade i 13knop, ..... åsså var jag helt plötsligt i Kista. Inser att jag suttit i 19 minuter och tok stirrat på bilden och förlorat mig helt i segling och O10M. Det var den snabbaste turen nånsin.


Comments

Köpa båt som inte finns

kan man göra det? De e klart, det känns ju tryggare att ha sett och klämt på nått man tänker förvärva - särskilt när det gäller lite mer substantiella investeringar som en båt. Jag tycker trots allt att jag gjort en rimlig due diligense vs. emotion ansats i detta fall. Båten såg jag ju när den publicerade på skota.se våren 2007 och blev omedelbart mycket fäst vid linjerna. Just kombon mellan det klassiska och moderna känns för mig väldigt attraktivt. Omegayachts har svarat adekvat på alla mina frågor så det känns bra.
Comments