essärress

Pasted Graphic 1

Comments

Plan A

Förutsättningarna för att kunna maximera segling har aldrig varit bättre och Amalia kommer troligen att 2017 se fler distansminuter seglade än någonsin. Även kappsegling kommer att ges stort utrymme och här listas kandidaterna:

- Lidingö Runt (FC) 20/5
- Gullviverallyt (FC) 25/5
- Ornö Runt (FC) 3/6
- Kolfiberrodret (DH) 9/6
- Robline One Star (SH) 16/6
- Ingmarsö Runt (FC) 17/6
- ÅF Inshore (?) 1/7
- Robline Solo Challange (SH) 19/8
- Huyndai cup (?) 26/8
- Gran Prix (FC) 2/9
- Nordic Yacht Open (DH) 9/9
- Raid Delicieux (DH) 16/9

Pasted Graphic 4
Klipper in Anna Dolks fina bild på KimDi och Amalia.

Comments

Raid Delicieux

Pasted Graphic

Ett double-handed delikatessrace. Segla 3 dagar och landa på platser med god mat. Nytt koncept signerat seglingsnarkomanen Jimmy Hellberg. Vädret var fantastiskt, deltagarna otroligt trevliga och resultatet rimligt. Amalia hade Simon D. ombord som co-skipper och vi slutade på en 5e plats av 16(14). Vårt resultat påverkades antagligen en del av Code0 experimentet och första dagen vilken bjöd på NO på sträckan Stavsnäs - Utö (NO) så slutade vi sist i fältet. Det går helt enkelt inte att göra sig gällande med denna garderob i lätt undavind. Det hade säkert många kunnat tala om for mig men ibland är man tvungen att prova ändå. Det blev ett fail och till nästa säsong skall vi komplettera med en ca 70 kvm gennaker istället för monstrets ca 90. Dag två seglades den klassiska partytraden Utö-Sandhamn där vi tack vare rådigt ingripande från White-Knuckles avnjöt en 3-rätters på Sandh hotel. Sista dagen blev lätt-lätt, benet kortades och 2 båtar bröt. Men det blev en väldans fin segelhelg och man ser fram emot en utvecklad variant av Raid Delicieux. Catering på skäret en dag? Köra en dag som "24 timmars" fast 6 timmar från en välkänd och bokad god resturang?

Pasted Graphic 1
Prima 38 White-Knuckles

Pasted Graphic 2
Simon D.

Pasted Graphic 3
Peter Skoglund vann spektaklet efter bla. några delikatesser på sjön dag 3.

Comments

NYO

Dubblahändertävling utgåendes från Bullandö. Hade ynnesten att segla med Per Hansson som var taggad i det att han befinner sig i uppladdningsfasen för Silverrodret. En strålande dag på havet med 3-6 m/s och sol gjorde att det absolut inte fanns något att klaga på. Slutresultatet blev 12a av 106 båtar. Så vart hittar man 20 min över 6 timmars segling? En kombo av en mer effektiv undavindsegelsättning och mer träning skulle kanske kunna göra susen. Code0 äventyret måste få en ända och en "lilla spöket laban" på säg 70 kvm ska in i arsenalen. Coden kvarstår så klart. Nästa helg skola vi smörja kråset i full kareta :)

Pasted Graphic 2
Foto: Allan Förberg

Sen kom det en massa fina bilder från Allan:

Pasted Graphic

Pasted Graphic 1

Pasted Graphic 2

IMG_4879 copy-1 (dragged)

IMG_4889 copy-1 (dragged)

Pasted Graphic 3

Comments

Kolfiberrodret

Då har vi haft förmånen att få segla oavbrutet i Stockholms mellanskärgård i 20 timmar. Blandat väder…. start i nån form av åskby, sen väldans lätt för att fylla på med 5-12 m/s. Slutfasen upp över Kanholmsfjärden var frisk men Amalia visade att hon kan segla väl även i lite hårdare vind. 2-manna besättningen sov/vilade kanske 1 timma per huvud och var vid god vigör vid målgång men att det var inget problem att falla i sömn efter en god regattamiddag och några öl.

Vi hade en malör när vår rullade code liggandes på däck beslöt att försöka fånga fisk på utsidan av Sandhamn och där fick vi tvärstopp från 7->2 knop på en sekund. Detta tog några minuter att reda ut. Undanvindarna är jobbiga med bara code och det är nog dags att utvärdera detta experiment och finna en mer permanent lösning. Det slutade med en 12e plats och vi var trots allt rimligt nöjda med insatsen även om vi inte nådde vårt upsatta mål.

Kul segling och bra arr på Grinda med en massa seglingseftersnack på bryggan.

NTS: Wincharna måste servas. Raymarin fjärren skall ritualslaktas. Hur kan det komma vatten till förpiksgolvet? Varför slutade navigationssytemet att visa kurs (både HT och COG) efter halva racet?

Pasted Graphic 8
Amalia i kamp med en Lady Helmsman Spec. Foto: Kåre Ljung.

Pasted Graphic 1
Vi blir omseglade av KimDi innan Sandhamn.

Pasted Graphic 2
Vi lyfte och tvättade samma dag som start.

Pasted Graphic 3
Co-pilot Allan signalrerar att vi är ready-for-take-off.

Pasted Graphic 4
Ett lågtryck under bildande gjorde för fina fonder. Foto: Allan Förberg

Pasted Graphic 6
Cappuchino i lä. Foto: Allan F.

Pasted Graphic 7
Fläkten på mellanvarv och inte så varmt gjorde tillställningen lite sportig.

Comments

Gullviverallyt

I vad som måste betraktas som ett kanonväder seglades den fantastiska familjeseglingen Gyllviverallyt i ett formidabelt broschyrväder av sällan skådad art. Med ombord i år vad Simon med dotter Linn. Transportseglingen satte an tonen för långhelgen och den höll i sig ända in i mål.

Pasted Graphic 1

Vi glömde både vatten och vattendunkar i land men inte ens denna fadäs kunde rubba den goda stämning ombord utan vi gjorde ett depå stopp i Vaxholm och bunkrade lite norskt flaskvatten. På Getfoten avnjöts den programenliga woken, nersköljd med ett par tjeckiska kvalitetsmalt. Alla 4 racedagar bjöd på 3-6 m/s och sol vilket måste betraktas som idelaväder för Amalia. Vi seglade på SRS 1,178 med Code 0 som undanvindsegel. Dagens slutade med en ca 17e plats men efter att vi inte avrundat vårt SRS rätt för att läsa ut våt starttid så fick vi 5% straff (10min) och åkte ner lång i tabellen.

Pasted Graphic

Vi revanceerade oss dock snabbt och seglade bra dag 2 mot Sandhamn och efter att Linn styrde i starten och satte iväg oss 1,5 sek efter skottet kom vi in på en 3e plats. Stäningen på topp. Middag på Dykarn.

Pasted Graphic 3
Mot Dykarbaren efter sightseeing på Telegrafholmen.

Pasted Graphic 2

Dag 3 blev det långa kryssen söderöver och här gick Amalia och besättningen in i ett seglingsrus som slutade med en spik - fantastiskt kul - stämningen om möjligt ännu högre! Räkfrossa på berget i solnedgång. Segling och samkväm när den är som bäst.

Söndag morgon erbjöd inte mycket vind och starten flyttades framåt både i tid och rum. Vi seglade ut för bara coden och gjorde nästan 6 knop i 2,4 m/s.

Pasted Graphic 4

Docks skulle det visa sig att bansträckningen och vinden denna dag inte passade Amalias segelgarderob utan fick fick lida hårt för vår avsaknad av riktigt bett på slörarna. Hamnade i mitten av fältet och det visade sig att vi slutatde totalt på en 16e plats av 81 målgåande båtar.

Många fina bilder av skepparn på Luffa där även Amalia fastnade på några.

Galet kul och trevligt - tack till Dismosarna!

Comments

NYO

Sista kappseglingen för säsongen. Nordiic Yacht Open. Detta doublehanded race seglade jag med den relativt nyblivne Omega 10 ägaren Erik. Fina förhållanden utlovades och materialiserade sig i form av 3-6 m/s och lite mer i nån by samt solsken - toppen dag för segling med andra ord. Vi kom iväg några sekunder efter "skottet" och seglade Code hela vägen från bron till Röko på norra Kanholmsfjärden för att sedan vända ner mot Franska Stenarna. På denna kryss blev vil lite låsta under passagen mellan fjärdarna av en båt som vi till slut kunde komma loss från med ett lite tidigt slag innan den västra sidan på Ljunfrufjärden. Racet gick fort och vi kom i mål tidigt så det blev omräkning på jaktstarten. Amalia slutade 10 av 90 båtar och det ger vi oss godkänt på. Ganska mycket beräknad tid fram till täten som är svår att förstå var man skall hitta - men det är klart att det går… bottentvätt, code på målrakan och lite puts på rundingar är en bra start. Det blir nästa säsong det.

Pasted Graphic

Pasted Graphic 1

Pasted Graphic 2
Kanske hade det hjälpt med ett lyft och en tvätt?

Foton: Fredrik Broms

Comments

RSC

Målrakan på video. Vägen dit var slitig och randad av lite missöden och dålig taktik. Starten gick fint. Tappade sen den på fördäck liggandes rullade coden i lä och låg och bromsade en icke känd tid. Hissade och förberedde lite för tidigt mot Revenge och coden började vira upp sig i toppen och nu hade jag en vindbroms sitället för en vattenbroms. Coden ville inte rulla ut sig eftersom vattenbromsandet hade snurrat seglet hårt. Behövde hela benet efter Revenge att reda ut detta men lyckades sätta coden på den långa länsen. Där var jag så slut efter att ha manuellt rulat ut coden inne i ruffen att jag inte kunde hålla koll på strategin och seglade aldeles för platt på denna bog. Den bästa repan blev in mot Sandhamn och målet:



Comments

Upp som en sol...

Amalia seglade Gullviverallyt på två man i år då inspirationsgeneratorn Allan F valde att nursa div hus, båtar och sig själv. Tråkigt men kvarvarande besättning från vinnarkonstellationen 2013 var fast beslutna att göra om bravaden. Efter en regnig färd till Getfoten satt woken och den tjeckiska pilsnern bättre än någonsin. En blå himmel och småfrisk bris mötte synen genom förluckan första dagen men detta skulle snart bytas mot moln och döende vind. Vi blev lite sena till start men fick upp Code1:an och satte av nedåt fjärden. Seglingen genom Oxdjupet gick bra och vi stannade bara till någon gång. Vid rundningen till Saxarfjörden kunde vi ånyo sätta koden och här blev det bingo med detta segel då det gav oss en grym gång genom fältet och vi kunde gå i mål som första båt. Guldmedalj, skumpa och segerintervju gjorde kvällen.

DSCF5386

Fredag morgon så plingade det i riggarna men Yr sa 5-6 m/s så det kändes OK. I starten så var det vind men ingett som kändes ohanterligt men vi observerade precis innan start att det kommer regn. 2 minuter innan start var vi fokuserade framåt och missade den front som svepte in över startområdet. Byn kom som en hästspark och Amalia la sig på SB sidan och vi pekade mot berget. Med 90kvm uppe så blev det omöjligt att få still på ekipaget inom säg 50 meter där grått berg tornade upp sig. Bestämde mig för att peka mot vinden snarare än att falla av då jag inte bedömde mig kunna komma runt utan bara fått ännu mer fart in i graniten. Med en väldigt snäll och liten duns satte vi stäven i berget och här försökte vi stötta bakåt med motorn men den sög i sig gajen till Coden så den gick bara i några sekunder. Som ett mirakel så slog varken köl eller sidan i berget utan stäven började nu pekat uppåt/utåt farleden. Men Coden var nu “skotad” på propeller “winchen” så en kniv beordrads fram och som väl är så har vi en sittandes nära till hands i sittbrunnen så vi kapade skotet. Den där kniven har blängt på en i fem år men nu kom den till pass. Denna händelse innebar också det värsta nedlsag jag fått med båten men hon skötte sig fint under omständigheterna. Utan de extra 57 kvm så gick sen Amalia som på räls och höll undan länge för Smarrar med spinnare.

Vinden friskade sen i ytterligare och ett par mastbrott och grundstötningar blev dagen skörd i fältet, När vi nådde Kanholmsfjärden tog vi beslutet att gå till Bullandö för att få bort tampen i proppen. Senare beslutade vi även att utgå.

Ner som en pannkaka. Men vi kommer igen!


DSCF5378
Laddade inför första starten.

DSCF5395
Skepparmöte på Getfoten.

DSCF5414
Fin-kaffe på maten efter första dagen.

DSCF5417
Andra dagens morgon på Gränholmen.

Comments

Gran Prix

Mats Johansson tog en massa fina bilder där även Amalia fastnade.

Gransegel 133

Gransegel 134

Gransegel 238

Pasted Graphic

Gransegel 240

Pasted Graphic 1

Gransegel 247

Gransegel 278

Gransegel 279

Gransegel 280

Comments

Tävlar...

I helgen gick Gran Prix. Besättning var Tomas, Allan och Lotta. Lätta vinder spåddes och tillfartseglingen skedde i ca 2 knop och under stjärnklar himmel med strålande månsken. Seglingen startade något “off”, båten kändes inte riktigt rapp och kanske var skepparn inte riktigt på hugget?? På den långa undavinden från Fjärdholmarna upp till Möjas norra spets fick vi tillslut lite ordning på gennarkeråkat. Vi slutade på 6e plats i SRS under 1,20 och hade ca 4 minuter upp till pallplats. Godkänt och väldans trevligt.

Pasted Graphic 1
Allan, Tomas, Lotta och Johan. Foto: Philip Karlberg

Pasted Graphic 2
Målrakan. Foto: Lotta Sundqvist

Pasted Graphic 6
Foto:Allan Förberg

Pasted Graphic 7
Foto:Allan Förberg

Pasted Graphic 4
Hemsegling. Foto: Jimmy Hellberg

Pasted Graphic 3
Hemsegling 2.

Jag försökte även segla Robline Solo Challenge häromsitstens men bröt efter 200 meter då mörkgrå låga moln med muller drog över stridsfältet. Chicken - yes, men det kändes som ett bra beslut jag inte ångrar. Bättre tur med vädret nästa år.

Pasted Graphic 5

Och i och med detta är tävlingssäsongen slut. Blev ganska lågaktiv med endast 2 seglingar genomförda. Vi bröt ju Gullvivan pga haveri, Roslsgen Sea Race lovade 21 m/s så den skippade vi. Framgångar var 1:a på Ornö Runt SH. Men det kommer mer.

Comments

Tränar...

Nu måste jag fixa att sätta Coden ensam ombord om det skall bli nåt resultat på tex Robline Solo Challenge som går om ett par veckor. Satte självklart lite linor fel så när jag hissade blev det stopp. Att ha ett oändligt skot är lite trixit - måste nog ändra på det. Kör rullen med tamp till öglan på stäven. Det funkar men ett beslag vore bättre säkert.

Jag fick en bild av Kalle som kollade in när Amalia nådde dagens högsta på 7,25 knop i kanske 4 m/s.

Pasted Graphic
Foto: Kalle Ö.




Comments

Upp och Ner

Amalia har kappseglat lite sen sist. Vi körde Ornö Runt shorthanded på SRS 1,174 och trots att coden ville bada ett par gånger knyckte vi förstaplatsen efter en riktigt bra sista tredjedel av banan. Kolla Stefan Ljungstedts bilder nedan...

Pasted Graphic
Simon Dismo sköter code trimmet med den äran.

Pasted Graphic 3
Inte snabbt.

Pasted Graphic 10
Snabbt.

Pasted Graphic 5
Coden funkar väldigt bra. Nu gäller det att få den på rulle också.

Sen ville vi revanschera oss för förra årets halvdana resultat i Gullviverallyt men det satte focksvirveln P för då den falerade under en kryss i 12 m/s vid Kodjupet. Game over efter 1 timas racing av 4 dagar.. surt. Nu pågår reparationer som ännu inte är riktigt klara. Ställer också in tanken på att köra Roslagen Sea Race då besättning saknas och materialet är osäkert.

Pasted Graphic 6
Ett brott mot Amalias säkerhet. Men 50S är på järsgårn...

Pasted Graphic 8
Svirevel till 100S införskaffad. Dock är profilen för liten för att dra med svirveln...

Pasted Graphic 9
... så en insats göts av epoxy att passa 50S profilen.

Pasted Graphic 7
Gipp med rev i storen skördade 4 plasttravare - nu sitter en vagn i toppen.

Det kommer fler chanser!

Comments

Lidingö Runt

I en kombo av sen planering samt visst påhejande från känd tv-spelsbåt lyckades jag anmäla mig trots utgången anmälningstid. Besättningen bestod av mig själv och Ulf Myrin som tyckte att vi skulle köra på fullt SRS trots ett pinfärskt shorthanded brev med bara codan på 1,171. Det var helt rätt med tanke på en lång och ganska lätt undavind på norra Lidingö. Jag anlände Stockholm Match Race Center vid 9 snåret på fredagen där jag fått lov av Björn och Henrik att gnugga fender med 6 st J/92or av - tack för en förnämlig natthamn. Morgonen var riktigt dimmig och mistlurarna från färjorna ljöd i nejden. Insåg att jag lyckats glömma nummerlapparna som jag hämtat på Captains så det blev att tejpa upp “280” på bogen. I röran vid brofästet fick jag hjälp av Nisse Virving i sin NF att plocka upp Ulf som stod i land. Ulf snackade fram oss till en kanon start och vi kom ut som 2a/3a med Omegan 36an som närmaste båt. Efter en ganska kämpig kryss fick vi ge oss mot Omegan som gled bra i lullen och vi tvingades till några slag där de vassaste Farr 30orna som vi startade med gick rakt på. Vinden tilltog i Sthlms inlopp och tyvärr så hade vi några 5,6 knops perioder som inte borde ha varit där. Ulf klagade med rätta på riggspänningen - sagg i förstag ger inte bästa höjd. Vid rundningen in mot Askrike stundade sättning och här blev det ridå ner - vi hade inga skot till gennakern och det blev ett garv ombord. Det tog ett tag att få ordning på detta och seglingen var sen ganska odramatisk. Lämnade av Ulf och seglade till Vaxholm som (bullrig) natthamn. Amalia utgick ur tävlingen då vi inte passerat Bosö genom gaten. Nu satsar vi på Ornö Runt.

921041_4689467119569_542887914_o
Fin tillfartsegling.

919517_4689859969390_806705162_o
Passerar Vaxholm. Tjuvade på fel sida ;)

966430_4689952411701_791592454_o
Askrike i solnedgången.

964877_4690238098843_452733899_o
Natthamn på Lidingö / Skogshem.

slju_lr2013-388
Ordning på grejerna. Foto: Stefan Ljungstedt - seglingsbilder.se

slju_lr2013-390
Snygga skott från Stefan från årets Lidingö Runt: Foto: Stefan Ljungstedt

slju_lr2013-549
Hemåt. Foto: Stefan Ljungstedt

977607_4696234008737_1248694960_o
Konstaterar att Amalia inte har haft riktigt det flyt och balans som infann sig förra året. Men vi kommer igen. Om inte annat får man väl vinna semesterseglingen :)

Fix: Nya gaj®ar, serva winchar, dra vant, lanternan fram lyser inte.

Comments

Rallyt

Så var säsongen öppnad iom. första racet genomfört. Gullviverallyt som Amalia vann förra året blev inte som vi kanske hoppats på. Full av hopp med ett nytt segel startade vi racet med samma besättnings om förra året dvs. undertecknad, Allan Förberg och Simon Dismo. Det två första dagarna var mycket svårseglade med många ställen med punka. Vi seglade bra men hamnade i ett riktigt stopp första dagen samt seglade andra dagen på fel sida av Kanholmsfjärden vilket i princip grusade förhoppningarna om en placering inom 10 i topp vilket var vårmålsättning inför racet. Sen bar det sig inte bättre än att Allan fick ryggskott vid en lite, av skepparn initierad, onödig manöver med nya C1an och han tvingade kliva av halvvägs i Sandhamn. Detta lade sordin på tillställningen och sänkte ytterligare prestanda på Amalia men vi fullföljde rallyt och slutade på en 33e plats. Men vi kommer igen - tävlingen är så förbenat trevlig att inte ens en skada och en lite sämre placering än förhoppningen kan stilla behovet att köra igen. Tack till arrangörerna - ett stort ett!

DSC_0926_Tony_Redrum
Testhissade code 1an på väg till Getfoten.

Coden fick vi inte riktig användning av förrän sista dagen då vi körde 75% av slutet av racet med den uppe i ett sträck. Den har absolut potential men måste kunna hissas på rulle för att kunna tas ned och sättas brant. Gick bra att segla platt om man “Ljungsttrömmar” den. Blir säkert riktigt nice på semestern också.

384_Lucas
La Morena gasar om snart. Foto: Allan Förberg.

DSC_0929_Sophia_Film
Vi går till Värdshuset för middag.

DSC_0930_Anne_Burn_Pinstripe
Solnedgång sedd från Sandhamn.

DSC_0931_Hagrid
Dykarbaren ett måste.

DSC_0934_Anne
Insegling till Biskopsö.

DSC_0935_Jean_Nolariod
Räkfrossa på Biskopsö.

DSC_0936_Vignette_Dirt
Där vi även hälsade på hos Pac Man - en future seglare från the past.

DSC_0938_Antonio
Pac Man med Jimmy Hellberg & Co passerade på vägen hem.

DSC_0941_Amber_Leak_Grunge
Möter Vallicelli 42an She Devil på Ljungfrufjärden. Så cool.

Åsså lite video från första code repan.




Comments

Singel i dubbeln

Amalia seglade i helgen som gick Nordic Yachts Open, ett doublehanded race i no-crew serien. Alla etablerad gastar hade nån form av giltigt skäl (tyckte dom) att inte kunna medverka så jag bestämde mig tillslut att, Harken Solo Challenge salig i åminne, köra själv. Ganska tidigt började yr.no indikera att det skulle fläkta en hel del till helgen - surt. På fredagen stod det fortfarande 12 m/s hela dagen och jag satte redan på fredagskvällen det enda “take-me-home” rev som finns tillhanda på Amalia. Lördag morgon var väldig lugn men jag startade ändå ca kl 9.30 med decimerad segelarea. Bana kom att bestå av i princip 3 ben; en lång slör Bullandö-La: Nassa, sen en kryss upp till norra spetsen på Möja varpå en sträckbog avslutade stinten in till mål.

Pasted Graphic
Foto: Helena Wahlman. Kryss dueller ovanpå Möja.

Pasted Graphic 1
Foto: Helena Wahlman. Vass profil.

Slören efter start blev klart ganska smärtsam och en hel del båtar swischade förbi men vinden ökade vartefter och jag kände att jag kunde gå bra på den kommande kryssen. Mycket riktigt blåste det en del in mot Möja och jag seglade en lång BB för att sedan slå tre gånger och prickade den gröna kvasten perfekt som begränsade banan från det värsta gruset öster om Möja. Även resten upp mot Möja norrspets gick riktigt bra och jag seglade om en del båtar. Här började sen hög-SRSarna komma upp i fältet och det blev en hel del trafik ett tag. Ner på Kanholmsfjärden tornade sig en riktgt otäck åskcell upp sig och ställde till obehag men jag lyckades precis gå i mål innan det värsta brakade loss.

Pasted Graphic
Foto: Roger Hellström på Magda. Ett samlat ekipage innan mål. Större bild!

Amalia ser ju riktig bra ut under revad stor och hon seglade också väldigt trevligt och var lätthanterlig under en ganska blåsig kryss. En 24e plats av 67 båtar är helt ok och faktiskt så lyckades jag klänga fast vid 3e platsen i rankingen vilket jag är mäkta stolt över. Hann tom att fotografera en del på undanvinden. Jag vill tacka Perry Jönsson som seglade Roslagen Sea Race där vi samlade in en hel del goa poäng. Hur behåller man denna plats nästa år månne?

Pasted Graphic 4

Comments

No-Crew rank

Måste ju ta ett screenshot då underbart kan vara kort…

Pasted Graphic 6

Det avgörs nu på lördag!

Comments

Gran Prix 6a

Kappseglandet verkar aldrig ta slut och till helgen var det dags för Gransegels Gran Prix. Vädret såg trist ut och vi bestämde mot vår egentliga intention att åka till Säck på lördag. Det blev mao. en tidig start men vi prickade Sollenkroka “omkring” kl 10 där vi plockade upp Joakim Rodebäck som vi hade äran att ha ombord för första men förhoppningsvis inte sista gången.

Pasted Graphic
Sollenkroka pit-stop med vattenlinjeborstning. Foto: Tomas Holm.

Den mer Amalia vana delen av besättnings bestod av Simon Dismo och Tomas Holm. Ingen dålig lineup och stämningen var på topp när vi kryssade upp mot startlinjen. Här slutade det även att regna och vi intog en näringsrik lunch i form av pastasallad, öl, kaffe och bullar.

Pasted Graphic 7

Vi bad Jocke snacka fram oss i starten och vi kom iväg mycket bra och vi seglade om båtar hela vägen upp till Möja men vid fyren kom FG33an La Dolche Vita som en raket på kryssen och vi kunde inte hålla emot. Efter att vi tagit av vänster efter ön blev det jennakeråka hela vägen i mål. Här blev det en hård kamp mellan Arken Zoo, X-332 Boxer och Arcona 340 Imbruglia där det skiftades i ledningen i omgångar beroende på vilken sida av fjärden vi lyckades fånga stråken. Vi tycktes även vinna något på FG33an men kunde inte komma ifatt. Vi ledde före Boxer och Imbruglia 100 meter innan mål men tappade både på slutet då vi inte nådde mållinjen för jennakern utan fick ta ner och sätta fock precis innan mål - surt. Men vi måste ändå vara väldigt nöjda med den bogen trots allt.

Pasted Graphic 1
Lång brant jennakerbog upp mot Möja. Foto: Tomas H.

gp1_IMG_0457
Målrakan. Foto: Sam Victorin från Ägir.

Pasted Graphic 2
Målet i nejden. Foto: Tomas H.

gp2_IMG_0457
Foto: Sam Victorin

Pasted Graphic 3
Allt väldigt blött ombord - segeltork i köket.

Pasted Graphic 4
Såg även fram emot eftersnacket på Säck och en trevlig kväll men vätan i kombination med att ha lovat att återföra delar av besättningen till civilisationen på lördag och en prognos på söndag med en hel del vind gjorde att vi tog beslutet att stäva hem redan samma kväll. Blev en trevlig segling hem iofs men tråkigt att missa partyt på ön. Det tar vi igen nästa år. Gran hade strul med sin web men vi lever i tron att ha slutade 6a i vår SRS grupp samt eventuellt 10 totalt - skitbra!!

Tack till Gransegel!

Comments

En 18e på Datacom Cup

Åska och muller ackompanjerade avfärden mot Sandhamn fredag kväll men ovädret gick sin väg vilken sammanföll med vårt önskan. Dåligt med vind gjorde att vi behövde motorera en hel del men vi lyckade tillslut landa med 10 minuters marginal till kl 9. Kvällsvard intogs på Värdshuset och sen försökte vi sova till Sandhamns ljudfond vilket inte alltid är lätt - besättningen som Amalia hade äran att husera var Peter Linsen Lindström och Tomas Monstret Holm vilka båda rutinerat hade öronproppar med sig - smart.

IMG_20120826_125550

Morgonen var fin men lite lattja grå moln ut över havet vilket inte är så vanlig. Frukost intogs på båten och stämningen var på topp.

IMG_20120825_083900

Pasted Graphic
På bryggan trängdes man med en TP52a och andra hotta holkar.

IMG_20120826_080025
Startid.

Racet startade i väldigt lätt vind men efterhand så kom vi iväg bra och sträckte till Torskkobben där vi satte Le Monstre och bar den hela vägen till Fjärdholmarna via Trollharan. Ner mot Fjärdholmarna fick vi det där riktigt sköna trycket och det blev så brant så att epitetet “kryssakern” fick lov att användas. Här kom vi ifatt M30ornat och efter lite kamp i rundning så fick vi köra om Disa med Janmarkarna. I och med detta var vi först i fältet och påbörjade kryssen tillbaka till Trollharan. Den började inte så bra då det vete fåglarna hur jag styrde där ett tag men vi fick ordning på det hela mentrots detta så fick vi se oss omseglade av totalvinnaren vid rundningen. Sen var det sträck hela vägen i mål där vi höll vår position även om en X-332 var tämligen nära i slutet. Stämningen var såklart i topp och vi tyckte att vi hade seglat mycket bra med få misstag och mycket grym jennakeråka. Det skulle sedan visa sig att vi slutade på 18e plats efter omräkning. Seglingen hade gått så mycket fortare än beräknat så jaktstarten funkade helt enkelt inte. Klart vi var lite besvikna men konstaterade efter ett tag att vi var väldigt nöjda med segling trots allt.

IMG_20120825_144340
Vi fick välja plats i hamn - senare programenligt kaos.

Pasted Graphic 2
Amalias sittbrunn är ju enorm så det gäller att kunna servera alla gäster virre.

IMG_20120826_095907
Söndag lovades åska så vi drog tidigt med seglandes frukost.

Massa kappsegling kvar iom. Gran Prix nästa helg samt doublehanded köret Nordic Yachts Open helgen därpå.

Jippiiey!!

Comments

4a på Harken Solo Challenge

Det är något jag är riktigt nöjd och faktiskt lite stolt över. Jag hade bestämt mig att inte starta om yr.no lovade > 10 m/s och på fredagskvällen spådde dom 11. Det var då skönt att se att tävlingsledningen hade valt 6 m/s medelvind över dagen och så blev det “race on”. Hade klockan på 6.30 och min starttid var 8.59 så det blev en lugn morgon.

_MG_5689
Amalia kl 07.40 lördag morgon.

_MG_5686
Race preppad med band för koppling av sele.

Var på plats i startområdet ca 20 minuter innan min tur och det var strålande sol och ganska lätta vindar i området precis utanför Sanhamn hamn. Tre minuter innan start började jag fundera på revlinor så jag blev ca 20 sek sen. Men jag tänkte att på 8 timmars segling borde det inte göra sådär väldans mycket och vid gott mod naglade jag förstaget på Revengen och kom annars iväg mycket bra. Det blev halvvind och jag mekade lite med att sätta en down/back/out fucker för lite mer drag i toppen av focken. Detta hjälpte möjligen lite och jag gainade på NFen Magda och en Nova. Sen blev det en lite höjning ut möt Almagrundet och bestämde mig för lite överbåge och seglade här om NFen och Novan.

_G9F8597
Novan i fjärran på väg mot Revenge. Foto: Dan Sjunnesson

Från Alma blev det sen en ganska gropig kryss ned till Dämban i 7-8 m/s (så här såg det ut för Per Levin) som resultatmässigt blev bra då jag rundade i topp av fältet med vinnaren Refanut hack i häl. Jag hade hört en del ljud inifrån båten som jag inte kände igen nåt slags svoshande och det skulle senare visa sig vara en hel hink vatten som låg på golvet i förpiken. Hur det har kommit in är fortfarande lite av en gåta men det är ganska säker att de ganska många dykningar av förskeppet i de korta och branta sjöarna har med saken att göra. Jag följde Per Hansson i sin Scampi Jubille långt ut på havet för styrbord men slog tillslut in och fann att babordsbogen in mot land var en betydligt mer angenäm resa. Cirka 1 nm innan rundningen av Dämban så gick hängpinnens infästning vid rorkulten av - typiskt, jag hade köpt det beslaget 2 dagar innan som reservdel för byte men inte gjort ingreppet. Note to self: ha alltid utrustning i god kondition. Med hjälp av tejp från Classe i Insjön och lite dynema + 3 minuters dålig segling hade jag hängpinnen fungerades igen. Strul.

_MG_9123 copy 2
Foto: Stefan Ljungstedt seglingsbilder.se

På den långa slören tillbaka till Revenge sysselsatte jag mig med att lista ut mönstret av surfbara vågor och hittade ganska snabbt rytmen. Dom kom i par om 2 med kanske en minuts mellanrum och då gick det undan ganska bra och jag är väldigt nöjd med farten på denna bog och lyckades hålla undan för fältet förutom Refanut och Pac-Man.

Pasted Graphic 2
Foto: Stefan Ljungstedt. Klicka för större!

Sen var det sista biten in mot mål där där jag hade Arcona 340 Imbruglia jagandes i hälarna men seglingen gick bra och jag kände att jag hade möjlighet att hålla henne bakom mig i mål. Satsade lite på överhöjd då jag inte ville bli omseglad i lovart. Jag blandade dock ihop de 2 gröna prickarna varav en av dom utgjorde styrbord målflagga och fick se mig slagen med 3 sekunder. Klantigt men välförtjänt. Såg dock i resultatet att jag seglat snabbare på beräknad tid vilket var en lite tröst. En 4e plats är jag dock som sagt oerhört nöjd med och även om jag kan se några saker som kunde ha förbättras är jag väldigt tillfreds med det sätt jag genomförde seglingen.

n7LG9
Sista rundning vid Revenge - här saknade jag (också) AP. Foto: Stefan L.

Arrangemanget som helhet var kanonbra med tex. virtuellt skepparmöte och suveränt käk i form av riktig hamburgare med alla tillbehör samt god öl - toppklass. Jag kör nästa år och då kommer jag sätta AP på båten och kanske har jag då även med mig nått nytt innovativt försegel ety Le Monstre är en alltför stor order att verkställa solo alena.

Comments

Ensam utmaning

Förberedelser för Harken Solo Challenge är i full sving. Har man alla säkerhetsgrejer? Jo nu har jag det efter att ha investerat i en säkerhetssele och band för att dra på däck. Även en tamp i aktern för att kunna komma ombord om jag skulle dratta i drickat är apterad - den är hoprullad och tejpad med en lite drag tamp villken “borde” var nåbar från sjön - hoppas jag.

Skaffningen preppad:

_MG_6807_Snapseed
Snapseed premiär.

_MG_6809_Snapseed
Flub.

_MG_6814_Snapseed
Burk-mat måste ju vara rätt. (sick)

Konceptet troget kör jag utan AP och ingen spinnare. Det blir Amalia och jag i 40M. Efter en riktigt hat-match mot Garmin GPSMAP 620 så finns routes inlagda. De som konstruerat systemet för att uppdatera devicet från Homeport borde kölhalas så många gånger att strofen “jag skall tänka på slutanvändaren och försöka bortse från att jag är en data nörd” klingar klart och tydligt på dess himmel. Djupt förakt är vad jag känner. Men nu rotar vi inte nåt mer i det där utan ser fram emot lördagen… kul blir det!

Comments

Certifierad...

Pasted Graphic
Går bättre i IRL. Köpte segel i första racet men sen körde jag med grundutbudet. Riktiga flipperspelmålgångar i de 3 sista :)

Comments

Nattstilstudie

Hej Johan. Ere Stefan? Ja! Såg en RIB och någon som såg ut att fotografera i minst sagt utmanande förhållanden. Men det blev ett kanon skott på Amalia under Roslagen Sea Race. Tack Stefan på seglingsbilder.se där fler fina bilder finns.

Pasted Graphic
Klicka för större!

Comments

Roslagen SR

Då har vi avverkat den 3e i ordningen av de programlaggda kappseglingarna. RSR är lite av en utmaning när man kör på två och främst är det aspekten på vila som är speciell. Jag startade tilffartseglingen vid kl åtta och var inte framme vid Bosön förren vid kl fyra då det inte stod mycket vind i innerskärgården och det gällde att ha mycket batteri för att klara en lång segling. Kanske snålade jag lite väl mycket då sparsam motorgång gjorde att det stod 90% på mätaren.

Vi seglade båten bra tycker jag och enda fadäserna var möjligen entryt till Kanholmsfjärden och en strulig jipp upp mot Rankarökummel. Sen kryssade vi kanske inte kanon till Oxdjupet kändes det som men vi seglade jämt mot Cloud Nine så det var nog rätt bra trots allt. Vi slutade som 6e båt en halv timma efter vinnaren Leif Westerlund i en Linjett 30. Sen är man slut som artist när man kommer i mål men efter 2 timmars sömn, prisutdelning (kikare igen!) och regattamiddag så var känslan god när man hoppade i säcken. Gast Perry liftade med en Arcona 340 på söndag morgon - själv guppade jag ut i regnet till Fejan och här blev det fest på stekt torsk och rödvin. Kalas!

Pasted Graphic
Klassisk uppladdning vid 17 snåret - omelett!

Pasted Graphic 1
Lätt kryss i natten.

Pasted Graphic
Perry tog denna bild i Möja trakten.

Pasted Graphic 2
Mycket undanvind på 2012 års variant av RSR.

Pasted Graphic 3
Fantastiks naturupplevelse i sol och månuppgången.

Pasted Graphic 4
Perry tar en power nap.

Pasted Graphic 5
Fejan var stängd så det blev egna köket.

Pasted Graphic 6
Tillslut kom solen efter en regnig dag - semestern kan börja!

Comments

Träning

Nationaldagen hyllades genom att träna gippar, äta strömming på Sandhamn Värdshus samt prova att reva nya storseglet. Perry tillverkade efter detta 2 st custom made tampar till revet - tack! Uthalet till storen har glidit i råttan så den tampen måste bytas - konstruktionen tyvärr så gjord att man måste ta loss ena endstycket på bommen - trist. Nu är vi laddade inför Roslegen Sea Race.

_MG_6109
Nu lågfriktionsring istället för det exploderade blocket till gennakern.

_MG_6108
Perry styr tävlingsredskapet.

_MG_6113
I stiljte övar vi att reva storen. Bra erfarenhet trots avsaknad av vind.

Comments

Allans analys

Vi diskuterar Gullvive tracks via email. En bit saknas första dagen då en säkringen till navvet gick pga kortis i en kontakt. Här är Allans funderingar över "avgörande" moment:

Pasted Graphic
1. Dag två på väg mot rundning Fjärdholmarna väst/sydväst Möja. Snabbt slag som vi pratade om ombord för att inte ligga kvar och följa John. Komma i lite sjölä plus att det såg ut som båtarna som körde babord hela vägen ut i garderoben hade fallande kurser plus mot upp tillbaka sen mot Fjärdholmarna. Vi höjdar i en hyggligt snygg skala banan åtminstone 5/6 delar av den kryssen. Plus mindre sjö = mer fart.

2. Sen efter rundning Röko upp mot rundning fyr så seglade vi lågt för babord en sväng (men med bra bett i farten). Men tog oss in i byigt område med ganska platt vatten. Och fick grymma kryssvinklar upp mot rundning av fyren genom ett par ganska snabba slag. Den manövern tror jag tom Nisse Virving blir lite avundsjuk av....

3. Dag tre kryss efter start. Ser inte så super ut och vi kom lite sent för att få direkt fördel av mer vind och uppvrid ute på vänsterkanten. Men båtarna innan som hade gått mot land hade förlorat mycket (Nisse V erkände 150-200 meter). Här tror jag det jämnade ut sig. Kollade mot Paloma som gick hyggligt på högerkanten när vi gick hela vägen ut vänster. Dock rätt tänkt!

4. Dag tre. Upp mot Kalken. Här kan man nog säga att varje slag satt som en smäck. Schyssta kryssvinklar trots (tack vare?) att vi gasade hyggligt när vinden lättade ur. Letade oss upp på högerkanten vid Utterkobbarna och fick mer vind och minst en knops mer fart än båtar som gick vänster när det blev mer öppet vatten. Och det var PRECIS samma skift/kantfördel som förra året.... Skönt att man se på plotten att vi duckade för undervattensstenen nära Kalken. Obs att NF:en som vann den delseglingen gick syd om den undervattenstenen och det var det max en båt till som gjorde. Vi var "tredjen" längst ut på den kanten av alla båtar jag såg. Och det tjänade vi massor på.

5. In mot Biskopsö. Inga söta kryssvinklar men vi sökte oss mot babordskanten samtidigt som vi försökte bevaka Cirdan som jagade. Här tror jag vi kunde ha seglat högre för babord. Men var nog så glada att loggen gjorde 6.2-6.4 för den bogen (vilket aldrig hänt tidigare) att vi inte vill sabba det flytet. Alltså mer fart än pina höjd när vi blev jagade.

6. Dag fyra. Skärningen ut vid rundning första ut till fri vind var kalas medan ett tjugotal båtar fastnade i vindlä av ön och andra båtar. Och sen att hålla babord med bra tryck i gennakern mot Stora Husarn var bingo! Mer vind in mot ön gav tryck som få båtar fick. Dom flesta körde även här följa John istället för att aktivt leta vind. Tjänade vi rätt mycket på!!!

Comments

Rallyt the movie


Comments

Ornö Runt

WOW! Igen. Vilken helg med broschyr väder och mycket bra resultat. Amalia seglade med Ulf och Perry ombord och efter en lite mindre lyckad start så kom vi iväg bra och rundade i täten av SRS3. Eftersom det var nordliga vindar blev det en riktigt lång resa med jennakern som fungerade bra och vi lyckades hålla den upp riktigt länge ner mot Ornö sydspets där spinnarna fick ta ned vilket vi tjänade på. Kryssen mot mål var riktigt bra i den tilltagande vinden. Det står helt klart att båten seglar bättre med de nya seglen vilket känns toppen - dom ser verkligen super fina ut. Vi slutade 3a i SRS3 och 20e av totalt av 169 båtar - bra!

_MG_5883
Det hela började med en magisk men kylig tillfartsegling på fredag kväll.

_MG_5881

_MG_5890

_MG_5898
Vickning på gång.

_MG_5904
Det dojade ur så det blev lite el-segling på slutet. I hamn vid midnatt.

Fick bilder av Stefan Ljungstedt på Seglingsbilder - här kommer 5 st:

_MG_7678

Pasted Graphic

_MG_7683

_MG_7854

_MG_7680

Tack för fina bilder Stefan!

_MG_5921
Amalia höll en TP52a i 33 sekunder :)

_MG_6026
På hemvägen testade vi Perrys lilla C0:a som hör(de) till en X-79a.

Så ytterligare en energiinjicerande helg till ända. Stort tack till Ulf och Perry för mycket bra seglings och trevligt samvaro. Nästa anhalt är Roslagen Sea Race. Där kör Perry och jag doublehanded om vädergudarna vill.

Comments

Gull-vivan!

Vilken superhelg. Sol, vind, kappsegling och en massa kul människor. Stort tack till Allan Förberg och Simon Dismo som som radade upp 4 dagars felfritt besättningsarbete med insiktsfulla vägval och super trim på gennakern. Jenny aka. Kryssakern aka Monstret har för övrigt blivit en vän istället för ett hot och vi kan knappt bärga oss från att hissa seglet. Helt plötsligt seglar vi snabbt även för babord - kanske är det rodret lite dårå? Nya stället fick bekänna färg lite extra på fredagen då det brallade en del på Kanholmsfjärden men vi gick kanon efter lite trim och generellt verkar det lättseglat. Ibland är det enkelt att segla; vi har sett till att ha lite båtkontakt och därför fri vind, seglat raka spåret när det inte fanns vindfördelar annorstädes och inte strulat med gennakern - det ledde hela vägen i topp totalt - superkul!

Pasted Graphic

_MG_5048
Getfoten innan start.

_MG_2119

_MG_2201

_MG_2205

bild
Amalia på havet. Foto: Ulrika By

um2
Foto: Tove Myrin

_MG_5097
Taggade inför sista dagen.

rd1
På målrakan. Foto: Robert Dybeck

Comments

SRS vägd

Broschyr vikt: 2,3 ton (tom utan motor!). Amalia SRS vikt: 2,92 metriska ton. Amalia motor installation ink. batterier väger 175kg vilket skulle ge en SRS vikt utan motor på 2,75 ton. Segel och förtöjning är kanske 50 kg. Båten är alltså ca 15% (400kg) tyngre an uppgiven vikt. Hon känns ju väldigt livlig att segla men hade gärna lämnat 400 kg på land om det gick.

Pasted Graphic 1
Alex Ekberg, sekonderad av mätman Johan Tuvstedt, vägde båtar.

Passade på att väga allt som behövde tas ur båten för att uppfylla mätkraven; 90 kg köksutrustning, verktyg, skruvar&muttrar etc fanns i båten. Av dessa kunde jag avvara kanske 30 kg vilka numera är förpassade till förrådet. Så minst tre ton Amalia åker omkring och gör farvattnen osäkra.

Slutligen satte jag nya storen (utan lattor) på vågen vilken stannade på 17.1 kg vilket är på hektot detsamma som den gamla - då går jag på plus iom. nya fin-lattorna!

Comments

No Pork

Amalia och ägaren är anmälda till Harken Solo Challenge. Ett singlehanded race som går av stapeln den 18e augusti med Sandhamn som bas. Har seglat kvällskör ett par gånger själv ombord med sisodär resultat. Känns i alla fall som att Amalia bör var en ganska bra båt för shorthanded. Jag skippar nog gennakern - den är ju en utmaning på tre pers. Detta blir skitkul och det enda som jag ser det kan paja partyt är om det skulle blåsa mycket.

Pasted Graphic

I och med denna anmälan så ligger nog en rorkult AP farligt till att bli införskaffad. Frågan är bara vilken? Sen blir det till att meka lite för att nå uppfyllnad av regelverket för att deltaga. Men det mesta var redan fixat inför Datacom Cup -10. 40 nm och 10 timmar?

Comments

Solo + Åland

Pasted Graphic
Klart man vill testa och rejsa Amalia ensam ombord. Jag röstade på utskärsbanan även om Amalia skulle göra sig bättre innomskärs och på skorthanded SRS utan spinn. Hoppas man kanske kan få se någon mer 10a på banan! Hoppa över till initiativtagaren Jimmy Hellberg och berätta vad du anser om spektaklet genom att rösta på pollen.

Tänker även sätta upp Åland Race på årets program vilket gör det till mitt mest ambitiösa så långt i livet. Amalia levererar mer inspiration än vad jag trodde var möjligt - mera MERA :-D


Comments

Kryssymmetri

Här kommer lite nagelfaring av de sista nittio minuterna kryss på Roslagen Sea Race. Jag har filtrerat data så att bara punkter i TWS 9,25-9,75 m/s intervallet är med i plottarna. Ett ytterligare kriteria för att komma med i datat var att den sanna vindvinkeln var i spannet 35-45 grader (kanske borde ha varit 35-50). Detta gav 119 punkter för SB och 72 för BB. Den här länken leder till ett dokument med större varianter av de visade plottarna. För den analysbenägne erbjuds XL filen!

Nedan ses VMG plottat som en funktion av sann vindvinkel TWA.
BB_VMG_RSR11s
SB_VMG_RSR11s
BB_fini_vmg_sog
SB_fini_vmg_sog
BB: VMG Avg: 4,41kn (Std: 0,32) SOG avg: 5,63 (Std: 0,36)
SB: VMG Avg: 4,66kn (Std: 0,28) SOG avg: 6,14 (Std: 0,26)

BB: Avg TWA: 38,5 (Std: 2,76)
SB: Avg TWA: 40,5 (Std: 2,93)

Min analys av detta är att jag kryssar Amalia en halv knop fortare över grund för styrbord men den faktiska fartskillnaden mot vinden är 0,25 knop. Den större standardavvikelsen för hastighet kan tänkas indikera en mindre harmonisk framfart. Dessa siffror överensstämmer väl med vad jag känner till rors. Att jag skulle segla högre på BB är en överraskning - jag var övertygad om att jag seglade lägre men det kanske jag gör i lägre vindhastigheter - här blåste det ju rätt mycket - faktiskt en hel del över Amalias riktiga trivselvind.

Två plottar till från slutspurten i mål. Här ses alla riktningar på resp. BB och SB.
BB_dir_RSR11_fini
SB_dir_RSR11_fini
Bilden nedan är ett försök att kolla givare för riktning och man ser en stor avvikelse mellan GSP kurs och sann magnetisk kompass kurs. Plotten är tagen under 1 minut.
ama_cog_M_true 1min
Bilden nedan visar hur skillnaden mellan GPS och kompassen (COG minus mag_true) vs. sann vindriktning (w_a_t) minus 320 grader bara för att få in vindriktningsvariationen på samma plot, är (icke)relaterade till varann. Är inte givarna i form så blir såna här övningar tveksamma...
ama_cog_M_true 1minVSvindT


0,25 knop - de e 5 pinnar lys de!


Comments

Racing - då och nu

Pasted Graphic
Nu känns det rätt att summera 2011 och titta framåt på kommande säsong. I stort är jag nöjd med resultaten och känner stor tacksamhet till det eminenta besättningsarbete som har levererats av medtävlare ombord. Till höger ses resultaten och till höjdarna hör ju Roslagen Sea Race och Gran Prix där Amalia var i topp. Sen är en 6e plats på Gullviverallyt inte fy skäms så den plockar vi absolut in i avdelning framgångar. Nedan ses de race och placeringar som togs (av startande i klassen):

OR 21 maj - 11(23)
GVR 2 jun - 6(76)
RSR 17 jun - 1(5) Shorthanded
BLR 30 jul - 8(31)
DC 27 aug - 50(75)
GP 3 sept - 1(27)

Sen är man ju "tvångsansluten" till en SRS Cup i Stockholm i vilken Amalia placerade sig som 96(443).

Med hjälp av blåa lådan är det ju tänkt att få veta saker om båten och besättningens prestanda och den analysen pågår för fullt men en sak är nog ganska säker - vi behöver bättre speed när det blåser lite hårdare. Det och att hon kryssar lite olika på bogarna ska vi försöka råda viss bot på. Här är nya focken får vi hoppas ett kort i rockärmen.

Pasted Graphic 1

Men 2012 då? Det blir några favoriter i repris men kanske även något nytt race - Lidngö Runt kanske? Detta skulle kunna vara ett upplägg:

LR 12 maj
GVR 17-20 maj
OR 26 maj
RSR 15-16 jun
BR 28 jul ?
HSC 18 aug
DC 25 aug
GP 1 sept

ÅR 22 sept?


Finns ju en del att välja på: SSF kalender

Det skulle vara kul med några alternativ i Juli med lite soft semesterstämning utan stressen hem direkt för jobb nästa dag - men såklart, vem vill arra? Sen verkar ju årstiderna ha ruckats en månad framåt så hela September har ju varit mycket tävlingsbar - varför inte flytta ut en bit i skärgården?

Comments

Blå lådan har talat

Pasted Graphic
Roslagen Sea Race -11 (klicka för större) Tack till Simon D. för NMEA parsern!

Comments

GP SRS1 1a

Pasted Graphic 1
Den nedåtgående trenden bröts iom. Gransegels Gran Prix där Amalia gick i topp i klass SRS upp till 1,20. Besättningen bestod av Perry och Maria som verkligen tämjde gennakern och gjorde den till ett segervapen på den långa halvvinden uppför Möjas östsida. Vi kom iväg bra i den mycket lätta starten och sedan gjorde ett besättningsarbete i toppklass och få strategiska misstag att vi kom i mål mellan de riktigt snabba båtarna och resten av fältet vilket räckte till seger i klassen.

gp0
Koncentrerat innan start men det är OK att ha kul också!

Pasted Graphic 3
Glädje efter prisutdelningen.. Johan, Perry och Maria. Foto: Perry J.

Med nittosex båtar anmälda, ingen avgift, trevlig hamn med levande musik, bra väder och en väldans trevlig stämning är det svårt att inte köra detta race nästa år också. Och då vore det märkligt om man inte spräcker 100 båtar gränsen. Vi kommer tillbaka!

Nedan följer foton tagna av Mats Johansson på Gransegel. Här ses alla bilder.

Untitled 13

Untitled 12

Untitled 7

Untitled 6


Comments

Gran Prix

Nu drar Amalia till Säck och Gran Prix för lite kappsegling. Det skall bli lätt vilket passar ekipaget bra!

Pasted Graphic
Kan vi hålla monstret i schack? Foto: David Lokrantz.

Comments

DataCom Cup etc..

DataCum Cup genomlevdes under måste man säga fantastiska omständigheter... sol, 7-9 m/s, ingen sjö och en massa båtar på fjärden vad mer kan man begära. På Amalia hade det behövts en massa mer massa på kanten och bättre gennaker hantering så en 50:e plats av 75 är logisk. Att vi gav bort en minut i starten och gjorde ett urdåligt vägval på långa länsen hjälpte inte till. Men ett trevlig race är det och även om vi blev uppkallade som 1:a pristagare i double-handed klassen så var det Ante och Schojjen i SK40an Rival som var dom rättmätiga vinnarna av flytvästarna. Detta reddes dock ut efter prisutdelning till allas belåtenhet.

1ETvH
Holm slet stundtals hårt och skrämde upp Amalia i 10,30 knop!

Hemresen blev inte vad man beställer direkt efter ett bra regattaparty men vi satte revet (beställde bara ett) och njöt av kryssen i de stundtals dryga 11 m/s för bara stor. Ett litet moment blev när det knäppte till 3 ggr i riggen och där jag skymtar nåt som kommer ner uppifrån vid sista smällen - det är byglarna i travarna som inte pallar för trycket och lossnar när inte fallet håller in skäddan mot masten när storen är så lågt hissad. Vi tvingades stanna och reparera det hela ett par gånger faktiskt - inte bra. Hon seglade dock grymt skönt för denna segelsättning vilket Stefan Ljungstedt dokumenterade förtjänstfullt:

rev2

kjvtf

Annars var förberedelserna inget att klaga på:

- Vi rejkade masten 2 toggle vilket åtminstone gav lite style poäng och tackar Peter på en Pasad spec. för tipset!

Pasted Graphic

- Inget lod än då limningen av givaren inte höll - plasten i den är inte limvänlig - för bli lite sika där tror jag. Nu satt den i server utan kontakt med vatten ett dygn - brinner den upp då?

- Åss tvättades undervattenkroppen programenligt till en kostnad av en dubbel färgranson men ger man sig själv en rimlig timpenning så är man strax tillbaka på scratch. Kölen hade klarat sig riktigt bra och insatsen i våras minns med värme i hjärtat. Truckens våg visade drygt 3 ton... hmm måste väga skeppet med SSFs våg - här finns det kanske en pinne att hämta :)



Comments

Blidö Runt

Lite kappsegling i semesterlunken som ett uppiggande avbrott? Absolut och för första gången med en 4 hövdad besättning tillpåköpet. Allan Förberg och Ulf Myrin (båda nyblivna silver medaljörer i SK-22 och Ulf också SM guld i M-22) har ju seglat Amalia förut men halvtonnar seglaren Perry Jönsson fick segla på Omega 10 för första gången. Efter en arla tillfartsegling och skepparmöte började vi programenligt med att tråla gennakern i starten - detta var nog mitt fel då jag trädde skot och fall. Vi måste helt enkelt ha försökt hissat gennakern genom förtriangeln och det hela tog stopp vid förstagsinfästningen med resultatet att vi släpade seglet i vattnet vid första gippen. Detta finns på video men för stunden får den "ligga till sig" tror jag visst. Sen försökte vi en gång till och då trippade fall schaklet så det blev säcken för "le monstre". Vi seglade bra på kryssen på utsidan av Blidö men mot vinnaren Virving gick inget att göra. Hans besättning hade kompisar på nån av öarna NO om Blidö berättade han och dom hade satt på dammsugaren så där tog dom racet - vi gratulerar Nisse med besättning. Amalia & Co slutade 8 av 31 båtar.


Kanon kryss med 4 man på rejlen. Foto. A Förberg.

Efter prisutdelning tog Uffe "skitbellan" hem och resten av gänget intog middag på värdshuset. Efter lite dividerande om huruvida ett sanslöst party kunde tänkas utbryta eller inte valde vi att öva gennaker jippar hela vägen hem mellan kl 21-24 efter att Perry klättrat och hittat fallet inkilat under förstaget.










Dagen efter ägnade vi åt halvtonnar segling.


Perry vevar, Allan styr.

Comments

RSR track

Lite spårinfo från RSR. Ett Google track nås genom att klicka bilden nedan. När vi gick igenom seglingen så hittade vi lite lattjo grejer på kryssarna i början av racet men alla konstigheter utom möjligen ett par har sin förklaring. Den låga kursen på 5:e bogen efter start gav utdelning och vi körde om ett antal båtar på denna tillsynes konstiga riktning. På slutet av Saxarfjärden var det väldigt lätt och stråkigt. Skärgårdssegling är nåt annat än bana på havet!


Klicko!

Comments

Roslagen SR



Comments

Shorthanded 1a!

Amalia har vinnit sitt första kappsegling! Vi vann Roslagen Sea race shorthanded klassen med tillslut en ganska god marginal före en X99 och en Elan 350 - endast 5 startade men konstaterar att vi blivit 3a i klass B med samma bana och starttid. Att ha Ulf Myrin ombord ett race som går genom skärgård och har en komponent uthållighet i sig är en enorm tillgång eftersom han har en förmåga att mala ner motståndare med en noll-kompromiss attityd till vägval och båtfart. Jag tror att vi kanske seglade icke-koncentrerat i 4-5 minuter vid halv tre snåret då vi var tvungen att ta ner "kryssakern" och sätta focken då det blev för brant och då passade på att äta. Just under intaget av energi så vred det tillbaka och lättade ur - där borde vi satt Gennakern kanske 7-8 minuter tidigare - i de resterande 19 timmarna var det precisionssegling.


Strålande tillfartsegling torsdag kväll.


Gåshaga.


Natt / tidig morgon - dags att lägga sig - medveten dyngsrytmförändring.


Kulen morgon - 3 timmar till start.


Amalia = B4


Ulf rattar Kryssakern - den fick namnet under kommande natten då vi körde den ap brant och det funkade.


Nu har även skepparn dragit linorna och hissat och jippat monstret.


Vi börjar behärska manövrerna så smått - nedtagningar mest ångestfulla.


Efter Gällnö Port.


Ålands hav 04:10 - fantastisk segling. Ulf surade för att dom körde om :)


En trevlig tripp.


Ulf spanar genom förstapriset - en Silva kikare med inbyggd kompass - kanon!

Comments

RSR prep.

Det läggs tre banor A, B och C och Amalia seglar bana B och 100nm som verkar sträcka sig som:

1. Start Gåshaga Lidingö
2. Öster om Rindö - Oxdjupet
3. Kummel om styrbord 59.26.300  18.23.950
4. Norr om Gällnö Port om styrbord
5. Södermankärsören om babaord
6. Morsken om babord
7. Norr om Rankarökummel 59.43.500 019.11.000
8. Tjärvens fyr om babord
9. Nordpricken norr Arholma om babord 59.53.750 019.05.550
10. Kapellskärs fyr om styrbord
11. Furusund målgång

När man ser den på karta så blir man ju enormt taggad och det är bara och gå in i Augustimåne-mode som både jag och Ulf Myrin har kört ett antal gånger.

Säkerhetsreglerna påkallar följande saker:

- Invändig barlast och tunga föremål som batterier och kök skall vara säkrade
- Konade pluggar för genomföringar
- Förbandslåda
- Ankare med lina
- Mistlur.
- Brandsläckare
- Hink med lina
- Två ficklampor
- Länspump, som kan användas med stängda luckor
- VHF eller mobil
- Säkerhetsselar och flytvästar för alla ombord
- Livboj med kastlina
- Ett fallskärmsljus och två handbloss
- Två kompasser
- Papperssjökort
- Ekolod eller lodlina
- Fungerande lanternor
- Radio för väderrapporter


Rött = fixa fixa!!!

Läser Noel på Gransegel föredrag om shortandsegling vad beträffar skaffning. Hmm, vi hoppar nog torrkrubbet. Åsså vädret...

Comments

RSR

Roslagen Sea Race. En ny tillställning för Amalia och dess besättning. Yr.no lovar 8-9 m/s över hela racet. Lite i överkant för Amalia men man måste ju träna. Nattetid borde det lätta ur men inte enligt Yr. Ulf Myrin är enrollerad och vi får se om det blir doublehanded. Ser gärna någon till ombord trots allt - vindriktning blir sydväst och då blir det jenny hela vägen i princip. En "liten kuling" hem på söndag sitter ju inte som en sportmössa direkt - jaja, det hinner ändra sig.


Rätt stuk på riggen med hårt ansatt häckstag. Ingen toggle än. Foto: Jimmy Hellberg

Comments

Rally TV

Här kommer 13 minuter (285MB) video från Gullviverallyt 2011.



Comments

GVR under luppen

Amalia slutade totalt som sjätte båt vilket vi är väldigt nöjda med. Tittar man i resultaten så finns det en enorm kompetens då OS, VM och SM medaljörer trängs i toppen på listan. Gullviverallyt kallas en familjesegling och det är den verkligen i det stora hela men på banan så är det ingen lek - protest förhandlingar är sällsynta men sker. Det bjuds inte på några omkörningar i lovart. Amalia har i helgen tillryggalagt totalt med segling till och från evenemanget 123 nm varav kanske 2 för motor (1,5 för att byta hamn).



Nytt för i år var Gennaker, betydligt mer vind och ett 7 pinnars högre SRS. Gennakern bjöd på det som efterfrågats av besättningen - en sysselsättning och utmaning på undanvindarna och jag tror att det var precis det den gjorde. Vi strulade en hel del och detta tappade vi tid på men den gav också högtidsstunder då den helt klart bjöd på mycket bra prestanda. Nu gäller det bara att lära sig att hantera den både praktiskt och strategiskt. Simon myntade (s)"Trååålande nedtagning" och just denna manöver behöver vi fundera extra över. Alla ombord var nybörjare på denna typ av segel.


Det man vinner på hästarna förloras snart på gungorna...

Andra glädjeämnen var att vi stod upp ganska bra på kryss i lite starkare vindar. En (och-en-halv) man till på kanten gör verkligen skillnad och även om vinden på lördagen inte riktigt var i paritet med Ornö Runt (ca 4-5 knop mindre) så seglade vi mycket bättre och flaxade bara några gånger med storen.

Leg 3 Wind
Leg 3 S/COG (1HR = mål)

Jimmy Hellberg skickar en massa bra bilder på Amalia och här kommer det bästa ur Miss Conducts iPhonar:


Linjetter och X-102or fick bita i gräset.


Svårt att hålla tryck i toppen när man jämför med konkurrenterna.




Ser ut som på CAD bilderna från Gran - nice!


Ingen antydan till att riggen inte skulle palla 90 kvm topphissat.


Amalia uppför sig mycket bra trots den stora segelarean.


Åsså slutspurten in i hamn!

Comments

Vilket rally!

Gullvilverallyt 2011 blev en fantastiskt tillställning och kanske överträffade den i någon mening 2010 års variant. Vädret var minst lika bra och vindmässigt så blåste det betydligt starkare i år. Resultatet då.. det får vi bita på naglarna över och vad det lider hitta här! Besättningen som även i år bestod av Johan, Allan och Simon lämnade hemmahamnen med blåkupa och 3 m/s medåka. Kanon läge med andra ord att premiär hissa den nya jennakern. Detta gick bra men slutade tyvärr med att något vid förstaget skar ett litet hål i seglet som blev till ett A4 stort hål. Detta segel bjöd sen på både lyckostunder och gruvelser men kom hem i ett stycke i alla fall. Här finns saker att lära men även möjligheter. Seglingsanalys men även tekniknörderi utlovas vid senare tillfälle ;)




Mot getfoten. Foto: A Förberg.






Efter första dagens kappsegling tar besättningen en välförtjänt paus.




Glada miner på SK55an Miranda.


Tipspromenadkö till fråga 9.


Kväll över rallyt.


Nerthus på leg 2 mot Sandhamn. Foto: A Förberg.


Mirran. Foto: A Förberg.


Kapten Myrin angör Löken med "kajennen" Masala.


Förberg och Dismo lägger upp strategierna. Bra sådana tillpåköpet.


Undanvindesgling mot Sandhamn. Foto: A Förberg.


Värsta konkurrenterna på smaragden Rödnäbba.


Linsen med familj. Foto: A Förberg.


Nea.

Comments

Inför Vivan...

Tankarna faller mer och mer på nästa begivenhet i form av Gullviverallyt. Känslan från förra årets tillställning är god, både som upplevelse och hur vi seglade båten. Kan vi förbättra oss ytterligare på den punkten - evenemanget var ju perfekt så det blir det svårt överträffa. Planering av hur man får tävlingsredskapet samt dess besättning till Getfoten upptar tankarna men även hur man ser till att fallen inte kryper i avlastarna är intressant. Ska testa att byta ut BB avlastare till en Antal 661 och se om det funkar bättre. Som tur förefaller dom vara bultmönsterkompatibla. Vädret är ju alltid intressant så jag lägger in en länk så att man kan hålla koll på de närmaste dagarna.




Åsså var dom monterade.




Spinlock XAS hade försänkningar som skapade tätringar - icke italienarna.


Nu hoppas vi att fock och storfall sitter kvar där man hissade dom!

Comments

D'logger talar

Ytterligare lite info från "svarta lådan". Men helt klart vill man ju ha all den info som finns på loggen presenterad på ett helt annat sätt. Man vill ju peka på tracket och få tid, fart, vindinfo etc etc.

Amalias väg, courtesy of Ulf Myrin, runt Ornö under Ornö Runt 2011.

Comments

Ornö Runt

Nya händelser, nya insikter. En strålande tillfartsegling bjöd på ca 10m/s och sol. På vägen testades lite olika trim för att se om det gick att hitta nån ytterligare 1/10 del på kryssen. Riktigt hårt ansatt akterstag ändrade känslan i båten till det bättre men ingen fartökning kunde iakttagas. Ett rev i storen gjorde det lättare att segla båten men vi tappade nog 0,1-0,2 knop. Väl lördag visade det sig att samma vinförhållande skulle råda och toppar upp mot 11m/s utgjorde inte Amalia väder.


Revad stor - ser lite lattjo ut men är mest en 10mm effekt.

Efter en defensiv start vid BB flaggen kom vi iväg bra med hade redan innan bestämt att vi skulle gå ut vänster för att ha lite vingelutrymme för premiär sättning av gennaker. Detta gick smärtfritt och efter ett tag seglade vi både kontrollerat och ganska snabbt och tog in det tapp vi gjorde pga. den icke optimala starten.


Klicko! Foto: A Förberg

Amalia är med på nån bild men även på film (#1 11:09:13 å #4 14:59:06) här!

Kryssen på Ornös utansida gick under kontrollerade former och Ulf Myrin valde snygga spår genom trafiken. När det blev dags för upploppet och sättning igen så lyckades vi inte hålla nylonet ur havet utan trålade friskt med fall kapning och segel sågning som följd - ett 9 minuters stopp. Efter det körde vi i mål för storen och fotade lite. Vi slutade på plats 100.

Svarta lådan (blå) fick göra debut och loggade hela dagen ca 9 MB. Nu gäller det och hitta ett program som kan göra data rättvisa och det har visat sig svårare än förväntat. Finns en väldans massa "GPS" program men inte gör dom det jag vill. Lite info lyckades jag få ut:


Kurs å fart. 0HR = mål. Klicka för större.


Verklig vind riktning och styrka. Klicka!

Lärdomar:
- Välj att segla jennaker när det finns mer att vinna än förlora.
- Båten seglar olika fort på bogarna - ca 0,4 knop SB fördel.
- Tomgångskörning - taskig karma både ur miljö och trivsel Aspekt.
- Rädda liv och fartyg i alla lägen om ditt liv och fartyg kan göra det säkert.



Ulf sätter an riggen. Foto: A Förberg.

De nya linorna föll ut lite olika; akterstaget känns bra men låter en del - trodde det var ene motorbåt i närheten. Storfallet kryper ännu mer ur avlastaren så nu måste lösning sökas där - är den för 8mm tamp? Som tur är behövdes bara ca 10 cm komma av gennakerfallet.




Broachparty i sista kurvan som vanligt.


Inget för oss.


Livräddare - respekt!


Amalias nästa stor?

Comments

Jennaker feber...

Ombord Amalia råder fn. jennaker feber. Hur fort går det. Kommer pipan att trilla ner - några bettar på det. Ska skotet vara för kort, fallet blev på järsgårn men sparar på vikt till gastarna oändliga lycka. Beställningsläget är så att jag borde har varit lite tidigare ute men Gran "lovar" till helgen innan Gullvivan så att man har möjlighet att träna lite. På Amalia håller vi tummarna för att produktionen går som smort på loftet! På söndag och till Ornö Runt får jag låna en svart ballong från en Mamba vilket ju är hyvens av skeppare Jimmy Hellberg. Den är ca 8 kvm och på alla mått mindre än den jag mätt in. Funderade lite över 0,01 höjningen iom. att jag mätte in båten med gennaker.... trodde det var standard med 0,03 men kanske är avsaknaden av peke nåt som man bedömer begränsa fördelen av seglet. Nu rotar vi inte nåt mer i det där utan ser framåt mot söndagen - ska bli skit roligt - hoppas på passande premiär väder - men regn, kan det vara möjligt verkligen...




Eller välter vi kanske?


Otroligt snygg form på detta segel.


CAD filen kommer från Mats Johansson på Gransegel.

Comments

Höjd ett snäpp

Så kom domen. Rykten om hård bestraffning inför säsongen av långsmala båtar med modern undervattenskropp gjorde att jag befarade det värsta och drömde ilsket om 1,23 osv. Men + 0,01 med jennaker känns fair. Den stora höjning kom förra året med 0,05 till en och nitton. Ser nu fram emot test av jennaker i helgen och för att helgen därpå segla Ornö Runt - båtlivet leker :) och vi hoppas på liknande väder även i år och då vi alltså seglar under SRS 1,20! Har även ynnesten att se Ulf Myrin som besättning också detta år!


Tillfartsegling till förra årets Ornö Runt.


Riktig lätt. Här i hård kamp med Hellberg på Miss Conduct. Foto: Stefan / Seglingsbilder.


Foto: Stefan / Seglingsbilder.


Foto: Stefan / Seglingsbilder.


Amalia i Kolnäsviken efter racet.

Comments

Gullvivan 2011

Phjuu - då har man ett "OK" i anmälan och en härlig långhelg att se fram emot. Kompiskonkurrenterna, bla. Ubåtskaptenen, Nea och Airbender har också klarat cutten så det blir säkert båda bra kappsegling såväl som trevligt samkväm.


76 Johan Granath, Gamla Stans Yacht Sällskap, Amalia, Omega 10 metre, 14, OK 65

Comments

GP resultat

Så var resultaten uppe.. 9a av 22 i vår klass (SRS < 1,20) och 29a av 67 båtar (inkl flerskrov). Går att putsa på men det blev omstart på slutet och vi kunde snirkla förbi ganska många båtar i sista svängen där det var lite gambling.

Resultat + bilder!


Snyggt bild på Amalia tagen av Mats på Gransegel - klicka för större!

Comments

Gran Prix

Upp tidigt som attan i Lördags och seglade 10nm upp till Säck där Ulf Myrin mönstrade på. Seglingen kördes moturs runt Möja och började lite undanvindbetonad men vi hängde med ganska OK även om vi tillslut hamnade sist i vår "startklunga". Sen gick det uppför med Möja om BB där vinden också friskade i och det kom några puffer på kanske 7-8 m/s. Där hade vi initialt inte nån ordning på skutan utan gick lite på snedden och farten nådde inte 6 knop. I detta skede var vi tvungna att experimentera lite och vi släppte ordentligt på storen som luftade ut ganska radikalt med en stor lovartsbubbla i princip hela seglet. Detta såg ju inte så snyggt ut men båten rätade upp sig och börja flyga fram - tror vi såg 7 knop ett tag och detta med full höjd. Innan denna lärdom seglade vi "snyggt" i kanske 20 minuter så där tappade vi en hel del. Mot slutet blev det lite omstart och även lite dramatik i sista rundning mot mål där en båt parkerat på en grynna. Ett nice race som det finns all anledning att återbesöka. Kvällen tillbringades ombord på Mamban Miss Conduct i mycket trevlig sällskap - tack för inbjudan. Lätta vindar på Söndagen gjorde att jag fick planera om dagen då ingen längre motorgång medgavs med en batteribank nere på 39%. Vill inte misshandla batterierna i onödan.











Comments

Bästa Doublehanded!

Körde Datacom Cup i Sandhamn i helgen. Fokuserar på det positiva där Amalia tillsammans med gast Tomas Holm fick pris för bästa doublehanded båt bland fyra ekipage. Resultatet i tävlingen blev 43a av 76 - att jämföra med förra årets 34e plats av 107. Dock seglade vi detta år med 1,19 i SRS istf. 1,16. En kanon dag på fjärden i strålande solsken där det blåste kanske 6-7 i starten och bara 4-5 mot slutet. Vi gjorde en start i 2a led då de J/80 som vi gick tillsammans med var riktigt heta och låg på linjen och väntade på skottet. Vi lyckades dock nå första rundning före alla J/80 men sen blev det jobbigare på undanvinden. Mönstret höll i sig men vi seglade ganska bra förutom sista långa kryssen där vi kom i otakt med vriden uppe vid rundningen. Nedan lite video (HD!) från tillfartseglingen samt lite div bilder. Nästa helg - Gran Prix!




En förvånad och en glad. Foto: A Förberg


Polarna på Paloma spikade hela rasket - tack för avecen Torkel!




Frukost på Missionshuset som sig bör - brödet får underkänt i år!



Comments

Racing

Amalia anmäld till DataCom Cup som går av stapeln i Sandhamn nästa helg. Ryamattan som har lagt sig på botten åker av i veckan som kommer för med den är den ingen ide att kappsegla. Båten har en riktig skitrand men jag vet inte egentligen hur illa det är med botten men det får vi se vid lyftet. Kanske blir det att ändra anmälan till deltagande i Doublehanded klassen - borde inte var ett problem med 10an, snarare en fördel kanske.


Amalia i Sandhamn

Comments

Brutal höjning

Ojsan... råkade "titta in" på SSF SRS sida och där fanns en riktig överraskning. Amalias SRS tal angavs helt plötsligt till 1,19. Bra att man kollade då ingen information via t.ex. email hade skickats om ändringen. Måste man kolla detta varje fredag eller hur skall man förfara? Men vad kan det bero på då månne? Jag tror att vi är den enda O10m som seglat en sanktionerad kappsegling i år och då på SRS talet 1,14. Resultaten föll som:

Gullviverallyt: 4 av 73 i mål
Ornö Runt: 37 av 135 i mål

Ett genomsnitt ger : 20 av 104 dvs inte en placering av så hög "karat" ;-)

Varför ska vi straffas ner från denna placering? Anses besättningens kompetens på Amalia vara av den grad att vi inte bör nå dessa resultat och att anledning varför vi lyckades nå dessa resultat kan mestadels tillskrivas båttypen?

Eller har man hittat en bug i den superhemliga SRS formeln? Tycker att det hela verkar lite "flängigt" - vad händer egentligen.... ?

... men vi kommer igen!






Comments

Ornö Runt

Amalia körde Ornö Runt på lördagen - gästgast var Ulf M. Vi startade ganska uselt men letade oss igenom fältet för att ta "line honour" till första rundningen. Sen var det roliga slut då vi tog högersidan och resten av alla 200 båtarna utom en tog vänsterkanten som bjöd på bra driv i halvvind istället för seg läns. Men en 37e plats, precis efter lysraketen Tarac, av 190 båtar är inte fy skam och ett OK resultat.


Cool tillfartsegling mot Ornö och äntligen fick lanternorna testas.


Natthamn


Tarac swishade om som en raket för spinnare... :)


Ulf.


Amalia i Kolnäsviken.

Comments

Singlehand onsdag

Körde onsdagssegling ensam. Allt funkade bra förutom att vika storseglet på bommen - blev OK men inte super. Sex båtar deltog och jag blev femma. Blev ett antal minuter sen till start då jag intekunde läsa föreskrifterna och trodde att det var jaktstart men den var visst gemensam kl 18.30. Båten går bra att segla själv men man måste släppa rorkulten kort för att trimma tex. focken. Funkar i alla fall under lätta förhållanden.

I helgen som kommer ska Amalia segla Ornö Runt.












Alla skall visst till Ornö - blir rat race ner dit på fredag :)

Comments

Framgång!!

Kappseglingspremiär för Amalia 2010 och det med bravur; första dagens seglingar bjöd på lätt till mellan kryss i ca 20 nm vilket troligen är 10ans favorit förutsättningar och det slutade med att Amalia vann den första etappen av Gullviverallyt. Nya storseglet satt som en smäck och vi rullade metodiskt Amalia i slagen där vi ofta kom ut med 5,5 knop ur svängen. Så otroligt "lätt" att segla båten under dessa förhållanden - perfekt strategi, navigation och trim av Allan Förberg och Simon Dismo gjorde att det kändes enkelt att segla denna dag.

Förhållandena fortsatte på 2a dagen och så gjorde också resultatet och vi slutade 4a efter att ha seglat i minimjölkliknande omständigheter då mestadels av racet kördes i tämligen tät dimma. De 2 resterande dagarna bjöd på fantastisk segling i strålande sol men det blev nedförsbacke och eftersom Amalia inte bär något annan segelkonstellation än stor + fock så blev det, programenligt, placeringar runt mitten av fältet - allt detta slutade dock i en 4e plats totalt. En kanon långhelg och resultatmässigt stor framgång.

Mera mera :)


Mycket välordnade och trevliga arrangemang - här prisutdelning.


Allan hänger på Amalia.


Simon klurar.


Pofff!


Jagande vargar...


Amalia hänger med M-båtar och en SK55a.

Comments

EssRrEss

Amalia blev efter korrigeringar av segelbreddmått (ny stor / felaktiga mått fock) och vikt (angiven med besättning etc.) sänkt 2 pinnar till 1,14.



Comments

SRS FP

Ett litet fel smög sig in i ansökan förra året så Amalia seglade med 1 pinne för högt mättal. Nu förstår man ju problemet med travaren :)



Comments

Amalia kappseglar

Klart man ska köra några race!!! Entyp har vi inte skrapat ihop till än men jag hör i info-luren att båt no. 9 kan vara på G, så snart så :) Det får bli lite sköna LYS-kör och vad bjuds då - jo:

Gullviverallyt - aldrig kört men verkar kul - anmäld!
Ornö Runt - anmäld!
Augustimånen - mums
Hyundai Cup - var är bilen?
Gran Prix - missade förra året pga. haveri

är väl dom som kommer omedelbart i åtanke.


Klicka för större!

Comments

Huyndai Cup

Amalia seglade Huyndai Cup i helgen. 28 dinge runt Kanholmsfjärden i ca 10 m/s var en god genomkörare och gav erfarenhet om hur en Omega 10 metre skall seglas. Besättning bestod av Allan Förberg och Tomas Holm. Vi var efter racet ganska överens om att vi antagligen skulle kunnat segla fortare med ett rev i storen. Tyvärr så har jag inte mekat detta så det gick inte att reducera segelytan denna gång. En 34e plats är trots allt inte så tokigt och jag är tämligen nöjd med det resultatet. Det känns definitiv så att man skulle kunna trimmat den tiden med minst 5 minuter (av nästan 5 timmar segling) vilket hade betytt ett ordentligt hopp i resultatet. Hon är grymt stabil på undanvindarna och 4-5 m/s till borde inte vara nåt som helst problem. Högsta hastighet under dagen var 10,1 knop. Wrooom.

Tyvärr gick skotet till focken av pga av slitage mot genomföringen i masten. Detta i sin tur gjorde att focken måste in på reparation då den skadade sig oskotad i 10-12 m/s byarna. Hoppas att både mast och fock kan komma i stridbart skick i veckan. Summa sumarum - mersmak och jag kappseglar gärna mera!! Här kommer bilder tagna av Allan Förberg under racet...


Mycket trygga undavindsegenskaper.


Tomas H. tankar.


Friska kryssar och kanske lite mycket segel eller så har man inte riktig koll än hur man skall sätta upp grejerna för att gå riktigt fort när det blåser lite mer. Tror på det senare faktiskt...



Inte så tokigt utan ballong.


After sail- pre party.


Prisutdelning.


Trendbrott!


Petter på RegattaTV tog dessa 3 bilder - tack för att jag fick använda dom här!



Åsså lite YouTube - också av RegattaTV. Ehhum - här ser man att rorsman har lite att ta igen efter längre avbrott i kappseglingen. Den dåliga manövern av undertecknad räddas av det stora rodret. Osnyggt och osnabbt! Skärpning!!!




Comments

Frykbergs

Amalia seglade in en 7e plats av 23 på Frybergsracet idag lördag. En grå och regnig morgon byttes till smultronbris och solsken ute vid Möja. Seglingen är drygt 20 distans och resultatet får anses vara bra då ca. 70% av distansen var spinnakervänlig. Vi tappade 2 spinnakerbåtar precis på upploppet. På Amalia övade vi under dagen gippar såklart efter jakten på den ultimata skärningen och det blev nog nästan 20 st. Kollega Björn Lind gastade med den äran och passade även på att lämna tillbaka grinden. Vinnaren badades programenligt. Hemfärden söndag i strålande sol och 5-8 m/s. Amalia blev inte omseglad en enda gång :)

Citat från seglingens hemsida :) "Den nya Omega 10 metre Amalia med Johan Granath vid rodret gjorde en fin-fin segling utan spinnaker, gick som en "skållad råtta" i den lätta undanvinden, där man skar ganska aggresivt, man slutade 7'a. Skönheten kan beskådas på http://www.10meter.se/index.php där det även finns en del fina bilder från racet."








Frykberg himself!!







Comments

Upplyst

Eller snarare höjt SRS. Förra året fick Amalia 1.16 med -Genua. I år är det nya bud och specen löd "- - V" med 1.16 som mätetal. Med andra ord höjd 0,1 eftersom man i gamla systemet kunde dra av 0,1 om man kör med fock - utan att ha seglat en meter och med samma indata - seglarvärlden börja frukta O10m :)

Nu är det så att jag kanske måste söka ett förnyat SRS brev då det finns indikationer på att J måttet blir något större än vad jag angav i ansökan. Detta borde nog utkristallisera sig under den närmaste veckan.

Comments