Lilla spöket..

unknown

Comments

Suggor

Coden behöver lite hjälp ibland att skotas korrekt så det fick bli en OneDesignCenter - Ulrik/Kim special - igen :)

Pasted Graphic
Kastblock så att man kan bestämma sig "senare"… Fäste i skarndäck kvarstår.

Comments

Vårstädning i garderoben

aka. downsizeing.

I år plockar jag ur Monstret ur SRS brevet och fokuserar på klockrena manövrar och ett alltid bemästrat segelplan. Kanske är det en anpassning till kompetensen. På slutet seglade vi gennakerna ganska bra men vill ändå prova att bara ha coden (på rulle) som undavindvapen. Det funkade bra på Ornörunt förra året. Det blir barn-door / ljungströmmare när det är platt - och det går att segla dead downwind om så kräves vilket ger lite mer startegiskt utrymme på knixiga mellanskärgårdsbanor. Åsså kan man gå branatare när det inte drar allt för mycket.

SRS föll ut som:

Pasted Graphic 1

Pasted Graphic

Ohoj 2015!

Comments

Testing testing...


Comments

AP

Nu har Amalia fått en autopilot. Valet föll på Raymarine EVO-100 med den nya sensorn EV-1 och controllenheten ACU-100 men med den beprövade motorarmen från XP5. Denna AP skall inte behöva någon somhelst justering på vattenet efter att man gjort de inställningar som påkallas vid bryggan. Nu hittade jag inte alla “brygg” inställningar i P70 displayen när den satts att visa svenska utan fick göra fabriksreset och initiera den med engelska - då funkade det. Kan ha missat nåt... Den verkar styra bra och fjärren S100 fungerade utmärkt. EVO-100 går på 12 volt och då jag inte ville/vågar lägga alla ägg i samma korg och köra denna 7 ampere konsument på samma omvandlare som resten av nav och lanternor investerade jag i Biltemas 24->12 volts omvandlare för 295 pix. Denna skall lämna 10A , max 15 kortvarit vilket skall räcka för de max 7 som ACU-100 skall dra. Så om AP brinner upp så kan jag fortsätta att navigera och synas på sjön.

Pasted Graphic
Styrde sprikrakt vid första testerna.

Comments

Wanted position...

Sirf III GPS pucken på akterdäck la av precis i början av första turen på semestern. Har funderat på om jag skall fortsätta med special lösning eller gå på vad Nexus systemet erbjuder. Till sist bet jag i det sura äpplet och investerade i den nästan 5 ggr dyrare lösningen med Nexus nGPS. Varför dårå? En orsak är att jag kan plocka bort min speciallösning för att göra 12 volt till 5 volt. Sen hänger nGPS på nexus nätet vilket gör att man kan köra snabbare uppdateringar. nGPS skickar position 2 ggr i sekunden och uppdarerar SOG 4 ggr per sekund. Nu lirar allt igen - nice. Sen står det i specen att den skickar både tid och datum - det vore mumma för loggern det :) Söker fortfarande efter en Nexus Multi Centre (plottern) - hör av er om ni vill sälja en!

split
På Amalia kommer det in 4 st nätverkståtar. Ska man seriakoppla alla så att man bara får in en så får man ju dra en väldans massa onödig kabel. Servern har bara en ingång så det får bli en kratta med den gamla sockerbiten.

nGPS
Denna pryder nu mera akterdäcket.

Comments

C1 in da boat

Gran levererade den nya Code 1 några dagar innan lovat leveransdatum. Testa/träna på lördag/söndag :)

_MG_9050

_MG_9046 copy

Pasted Graphic 3

Comments

Polärspackling

Pasted Graphic 2
52 kvadrat ska spackla bucklorna i Amalias polärdiagram.

Pasted Graphic 3
Det behövs spacklas vid som små svarta strecken. Klicka för större.

Comments

A Malia-koden

Nä nu måste man ju starta upp tankeverksamheten runt segling. Å vad kan vara mer stimulerande än att grubbla över garderoben? En C1 verkar man inte kunna leva utan så jag ritar lite på hur den skulle kunna se ut. Skall besöka proffsen på Gran i veckan men förbereder mig lite genom att fundera på vad jag skulle vilja ha. Sen måste ju det hemliga vapnet fixas också ;)

Pasted Graphic 8

Pasted Graphic 7

Pasted Graphic 2
När Gran själv får välja.

Jag ber båda Allan Förberg (överst) och Stefan Ljungstedt om ursäkt för att ha ritat i deras fina bilder. Får se om jag får rita nåt i Mats Johanssons CAD :) ?

Pasted Graphic 9

Comments

Mer retro...

Nä, nu måste jag nog ut å segla lite tror jag visst.

PG8CW

urF2W

jJrVx

3vkc7

Comments

New balls

Travaren till focken har kärvat värre. Köpte två omgångar kulor för byte men märkte att vagnen var knäckt. Nu var goda råd dyra - förra gången var det leveramstid på vagnar och nu var det bara drygt ett dygn kvar till första kappsegling. vet inte om det var ordet "kris" i mejlet som triggade supportavdelningen på Harken Sverige men sent måndag kväll hade Fredrik B. fixat så att jag hade en ersättare - jätte tack för den servicen!

Pasted Graphic 1
Flat earth society #2 - där vagnen är knäckt sitter kulorna benhårt fast.

Pasted Graphic
Vagnen antagligen knäckt pga att den slår i hårt på skenstöden.

Pasted Graphic 2
På plats utan schakel vilket ger mer plats för att skota fock - bra.

Comments

ToDo

Pasted Graphic
Dags att summera ToDoet. Fram och motgångar som vanligt:

#1 Symmetriutredning.
Intressant jobb som innebar många lärdomar och insikter. Dock seglar båten fortfarande osymmetriskt trots hårt arbete med roder. Påt igen!

#2 Ny lina för bomuthal.
Nope. Utväxling i bommen = problem.

#3 Fallbox fockskot.
Att vinscha sista biten under tryck är som att veva i smör - triumf!

#4 Lacka rorkult.
Tack Allan!

#5 Segelkapell.
Dom är för korta och lite trasiga - måste åtgärdas.

#6 Båtdatadisplay.
Ligger på köksbordet med nytt snabbfäste vid mast.

#7 Akterlanterna - glapp.
Ingen åtgärd - än.

#8 Väga båten.
Executed. Amalia väger 2920 kg vilket tillsammans med mindre segel gav ett SRS på 1,189.


#9 Permanent 12v kyl.
:)

#10 Vindgivarkontakt.
:(

Comments

Lattor

Nu har fin-lattorna anlänt. Dom väger nästan precis 1kg och då 0,8kg mindre än de i det gamla stället - gott. Sen är dom alla osymmetriska vilket även de lattor som sitter i nu är och det är säkert en fördel för formen. Tänk att en nation som bara har 21 insjöar gör så fina lattor!

_MG_4866
Leveransen kom i gott sällskap.

_MG_4867
M30, O10m och Fiberfoam.

_MG_4873

_MG_4877

Comments

Stilstudie

Pasted Graphic 1
Comments

Oj va bra!

Pasted Graphic

Vilken helg. Vilka segel. Verkligen nöjd med båda och seglen ser bara bättre och bättre ut vartefter man får skruva lite på inställningarna. Finns mer och ta på men redan nu kan jag säga att jag är helnöjd med både den aerodynamiska och visuella utformningen. På bilden ovan segler Amalia för en öppen bidevind med lite slack i skoten. Seglen ser ut som på de 3-D cad ritningar som Mats J på Gransegel har skickat - imponerande att dator och verklighet kan överensstämma så bra. Fina och plana akterlik på både stor och fock och då har har inte fin-lattorna till storen anlänt än.

Pasted Graphic 1

Pasted Graphic 2

Pasted Graphic 3
Check and double-check. Foto: Allan Förberg.

Pasted Graphic 4
Fockskotet sitter i mittenposition - ska nog prova ett hack upp för lite mer tryck i akterlik och form i nederdel.

Pasted Graphic 10

Pasted Graphic 5

Pasted Graphic 11

Pasted Graphic 9
Men kanske var det bästa trots allt att komma ut och segla i skärgårn igen ;)

Comments

Guld ur kolgruvan

Så var säsongspremiären gjord. Simon som seglat på Amalia de senaste två Gullviverallyna undrade om det kanske blir nån segling av - med fint väder och två ouppackade gula segelsäckar på durken fanns ingen tvekan. Det tog oss hela dagen fram till kl 16 innan vi tillslut kunde släppa sargen och stäva ur hamn. Sedan följde en och en halv timma fin segling. Nice!!

_MG_3419
Tight passning i skenan - behövdes winch hela vägen.

_MG_3471
Bra med webbingband överst när man revar.

_MG_3468
Krävdes lite avkortning av underdelen för att passa öppningen för travarna.

_MG_3497
Wanted position på focken - bra hook!

_MG_3502
Rynkor i storen men här är det mycket kvar att skruva på.

_MG_3539
Masten kom upp väldigt rak i nederdelen.

_MG_3557

_MG_3565

_MG_3593
Gillar formen på akterrundan.

_MG_3641
Ganska friska vindar ute på fjärden.

_MG_3650
Fanatiskt att vara på sjön igen!

Comments

För produktion...

Pasted Graphic
Gransegel visar stort tålamod med detaljorienterad kund och hjälper mig slutligen fram till ett nytt storsegel att matcha den nya focken. Det blir en spännande första segling i år. Funderingarna har gällt utseende på akterlik, djupet i underdelen av seglet samt val av lattor. Lattor har fått alldeles för lite uppmärksamhet från min sida även om jag försökte förbättra dom existerande efter påpekande från Herr Hellberg när vi testade jennaker på Amalia. Det visar sig gå att spara kilo(n) på lattor och det fick bli ett tick i kanten för lattor från Fiberfoam. Bredden på detta storsegel är minskad men segelytan är bara marginellt mindre. Sen har jag plockat bort 2 cm på P och E för att alltid kunna vara säker på att man kan sula hem fall/uthal utan att hamna förbi märkena. Ett (1) "take-me-home" rev blev pricken över i:et i detta GPL/TT segel. Tack också till O10m seglaren Leif som hjälpt mig att ragga fram batten-cars från Rutgersson som passar Sparcraft S180 där tom. hjulen når ner till profilen. Det sjuka är att masttillverkaren inte har någon själv.
Pasted Graphic 1

Pasted Graphic 2

Pasted Graphic 3
Alla 140 kvm uppe :-D

Pasted Graphic
Fotograf Mats Johansson på Gransegel skickar med en bild i offerten så att man blir riktigt segelsugen. Otillbörlig marknadsföring! Plus... Sverker..?

Comments

Will You carbonize?

Yes!

Pasted Graphic

Pasted Graphic 2

Comments

Main

Efter att ha synat den nya focken i sömmarna och funderat på vad jag tror den kan tillföra så är det ju naturligt att man börjar fundera på resten av segelplanet. Den nuvarande storen är optimerad på yta och därav den lite i mitt tycke oharmoniska knäck vid andra lattan (vänster bild). Detta kan tyckas var en petitess men god och harmonisk form är både inspirerande och ofta funktionell. Kantiga saker i ett flöde skapar turbulens och därför också motstånd. Har lajat lite i ritprogramet för att se hur en ev. ny stor skulle kunna se ut. En båt som har ett riktigt snyggt storsegelplan är i mitt tycke Farr 30 - dock är dess P/E förhållande större men jag kopierade och skalade ner i höjdled - detta är bilden i mitten nedan. Sen gjorde jag en variant med lite mer yta uppåt bara för att det är kul att rita (höger bild).

theMain12a400
Klicka för större - segelarea i m2 per variant angiven.

Jag tycker att det blir ganska stor skillnad på hur det ser ut trots ganska små avvikelser. Breddmåtten vid andra lattan (ung 1/4 bredd?) är respektive 3000, 2800, 2830 mm på bilden - trots detta så skiljer sig ju inte storleken så där värst mycket.

Hur det än blir med storsegel så kommer lattor att skänkas ordentlig engagemang till denna säsong.

Comments

Glajder

Pasted Graphic
18.05 m2

Pasted Graphic 1


Comments

Tortyr

Inte kul att få ett nytt segel mitt i "vintern" som bara längtar upp på förstaget.

AiR3B

m3iuL
Glider GPL-10/TT

waM4A

zKamm

iaBxz
Joo, lite roligt är det kanske allt :)

Comments

Fail...

Amalias skot till den självslående focken går upp i masten i stället för att gå framåt som brukligt. Detta är en mycket trevlig lösning då fördäck är föredömligt rent från tackel och tåg. Den nuvarande focken blev mer eller mindre slaktad i vår första kappsegling efter att fallboxen som leder skotet ner mot mastfoten fullständigt exploderat och skurit av skotet vilket i sin tur gjorde att det beslag som sitter i fockens skothorn demolerade seglet. Vid tidpunkten för det haveriet hade vi ca 10 m/s halvvind. Vid dagens mastavtagning ser jag att fallboxen, som byts ut mot en kraftigare variant, håller även den på att knäckas. Här behövs tydligen ännu kraftigare doningar. Får titta på storsegelfallboxar verkar det som. Bra tänkt, illa dimensionerat.

fallbox

ESMVA

Comments

Åter i vapensmedjan...

ZKYIw
Mats J. på Gran smider fock i kol ala' GPL TT.

Comments

Segling

Abstinensen blev tillslut för stor och även om Söndagen var lite grå så kändes beslutet att tar en tur självklart helt rätt. Sen när är en tur fel? Det fanns ju tom. en premiär som väntade i form av djupinformation på Nexus Multi Control instrumentet. Lodet verkar fungera perfekt.

_MG_2224

_MG_2230

_MG_2234

_MG_2239

_MG_2284

_MG_2295

Comments

Ingen segling...

h5
Men likväl lite lyckade mek. Efter att ha misslyckats med det första försöket att montera lodgivaren så har den fått ligga till sig lite. Problem behöver ibland mogna och tas avstånd ifrån för att i det rätta läget attackeras ånyo. Först kollade jag om givaran hade överlevt att vara inkopplad en dag utan vattenkontakt - hade fått för mig att dom inte pallar det och "brinner" upp. När jag sänkte ner den i en kopp vatten hörde jag till min glädje det tickande ljudet och begav mig till affären och inhandlade en tub silikon då jag hade bestämt mig för att slabba fast den halvpermanent. Dock fegade jag ur och trädde en plastpåse på givaren innan jag satte den i genomförningen. En ordentlig slatt vara och så ner med hela paketet i smeten. På med brytaren märkt "Navigation" på panelen och en titt ut i sittbrunn å si där - 3,5 lös med stora fina siffror. Detta tal övernstämde mycket väl med min handlodning vid bryggan. Detta kan bli ett bra hjälpmedel när man skall leta rätt hack mörka oktoberkvällar.

h4

h2
Nu kan vi segla Roslagen Sea Race utan stålmåttband ombord!

Webhallen sålde 3G - WiFi bryggor för 300+ pix. Verkar bra att ha ett trdådlöst LAN ombord. Funkar även med trådat. Man stoppar en 3G sticka i den och så delar den ut det mobila internätet över WiFi. Den drar lite mer än vad man kan önska sig med 0.25A men bra är att den matas med 12 volt. Undrar hur man kan skicka positionsdata från Nexus systemet så att det går att ta emot på min Nook som saknar GPS? Nåt att fundera över i vinter. Tack Karim för Nook tipset!

h1
Diversitet för bättre konversation.

h3
SSID: rAmalia PW = Whisky dvs. du får det mot en virre :)

Åsså den riktiga dräparen - Amalia har blivit begåvad med nya bestick. De som nu åkt ut härstammar från M22an och måste vara över 20 år gamla, därför sunkiga, och nu utbytta mot Ikea "Data" - vad annars :)

Pasted Graphic 1
Old Pasted GraphicNew

I och med detta så är man ju preppad för förhoppningsvis några riktigt fina och lugna hösthelger i ytterskärgården.

Comments

Skotfångare

Ett problem med gennaker seglingen har varit att vi sumpar lovart skot under båten eftersom vi gippar outside. Gransegel beskrev en lösning med en uppfångare utförd som ett "horn" i framkant vid halshornet och idag blev det ditsytt av Mats så nu är det förhoppningsvis slut på springet på fördäck för att jaga tamp - tack för den snbba hjälpen!




10 minuter senare...





Comments

2ggr till

Sakta men säker blir saker som dom bör på Amalia. Lite väl sakta tycker en del som seglar henne. Akterstagsträckning står högt upp på önskelistan från de mest frekventerande besättningsmedlemmarna. Nu blev det kicken som fick trilla på plats. Igen tar jag hjälp av ODC och trots ÅFOR tryck i butiken splitsar Ulrik lite tåtar till den nya lösningen. Mer utväxling stod på kravlistan och nu sitter det ytterligare en kaskad som ger summa 16ggr. Två nya block som är gjorda för att snurra under hög last sitter som kaskad block och de 2 Harken som skapade 4ggr behölls. Kick linan till sittbrunn byttes mot 6mm för mindre friktion. Eftersom Amalia har fast skotpunkt för storen så är det viktigt att kunna kicka stenhårt på blåsiga kryssar så att man kan behålla ett lite planare storsegel även när man tvingas lätta på skotet.







Comments

Carbix

Under jippot på Kanholmsfjärden kommenterades den icke optimala akterliksprofilen på storseglet såsom varandes för hookad. Ett mer rakt släpp är att föredra och roten till det onda är lattor som inte är styva i akterkant. En tur på nätet om kolfiberlattor gav nil men kolfiberprofil som sökord gav träffar på diverse hobby sidor om flygplan och helikoptrar. Efter lite rotande föll valet på:

Antal: 2
Artnr: kolrörFyrV-8
Benämning: kolfiberrör 8x8mm / 7,0x7,0 28 gram, 1000mm
Pris: 69,00 kr /st
Summa: 138,00 kr


från företaget Carbix som hade lämpliga dimensioner på rör. Jag tänker limma på dessa 1 meter rör på slutet på de två översta lattorna. Trots sin ringa vikt är dom riktigt stiffa tack vare enkelriktad kolfiber. Hoppas detta skall betala sig trots insatsen av att placera 56 gram i toppen av riggen :)


Håller dom?

Comments

Inför Vivan...

Tankarna faller mer och mer på nästa begivenhet i form av Gullviverallyt. Känslan från förra årets tillställning är god, både som upplevelse och hur vi seglade båten. Kan vi förbättra oss ytterligare på den punkten - evenemanget var ju perfekt så det blir det svårt överträffa. Planering av hur man får tävlingsredskapet samt dess besättning till Getfoten upptar tankarna men även hur man ser till att fallen inte kryper i avlastarna är intressant. Ska testa att byta ut BB avlastare till en Antal 661 och se om det funkar bättre. Som tur förefaller dom vara bultmönsterkompatibla. Vädret är ju alltid intressant så jag lägger in en länk så att man kan hålla koll på de närmaste dagarna.




Åsså var dom monterade.




Spinlock XAS hade försänkningar som skapade tätringar - icke italienarna.


Nu hoppas vi att fock och storfall sitter kvar där man hissade dom!

Comments

Nylon

Trots en mixad upplevelse under helgens jennaker äventyr var det med god känsla jag hämtade Amalias festblåsa på Gran loftet. Den känslan sordinerades enbart av att behöva lämna in Miss Conducts massakrerade dito. Man ska aldrig låna någon annans bil och tydligen inte heller segel (note to self). Krysstället från Next hamnade aldrig riktigt under linsen då det omedelbums sattes på Amalia. Detta töj gick ett annat öde tillmötes...




Balla trim.... markeringar, märken...?

















Comments

Hela linan ut....

Storfallet brukar krypa 3-4 cm och det måste det bli slut med. Vevade lite av nån anledning på akterstaget - hela riggen kom i svängning - wire är tungt. Så det fick bli ytterligare en beställning till One Design Centre. Nu är nästan alla tampar av vikt (sic!) bytta till riktiga grejer.


Storfall i DSK75 Race 8mm och DSK Ultra 5mm till akterstaget.


Hantverksdetaljer.


Kim - ODCs repslagarmästare.


Lyckades tappa upp fallet precis så att det inte gick att nå... :( grrrrrr


Akterstag.

Comments

"Happy gennaker"

Fin eftermiddag på havet och lagom vind för att testa undanvindsegel. Allt funkade bra och fall samt gennaker och storskots längder verkar adekvata. Den nya "autopiloten" fick göra tjänst och det kan behövas lite styrhjälp under shorthanded. Det blir kanon med 1,5 meter bredare halv mått. Riktigt nice med lite driv på undanvindarna!


Gippövningar i 720p HD (150 meg)


Autopiloten, nu syns den...


.. nu syns den inge mer.


Del av våtdräcktssocka (99 kr Jula) skyddar autoratchen och båten.






Skepparn kör undanvind.

Comments

Redy!

All klart för eftermiddagens gennaker premiär! 5 m/s och uppehåll får duga.


Stävbeslag.








Stefan - anhåller om att få gå ombord? Härnånstans hamnar väl skothornet...


... å då finns det såhär mycket tamp kvar i båten.


Linförare 20 cm nedanför fallboxen.

Comments

Jennaker feber...

Ombord Amalia råder fn. jennaker feber. Hur fort går det. Kommer pipan att trilla ner - några bettar på det. Ska skotet vara för kort, fallet blev på järsgårn men sparar på vikt till gastarna oändliga lycka. Beställningsläget är så att jag borde har varit lite tidigare ute men Gran "lovar" till helgen innan Gullvivan så att man har möjlighet att träna lite. På Amalia håller vi tummarna för att produktionen går som smort på loftet! På söndag och till Ornö Runt får jag låna en svart ballong från en Mamba vilket ju är hyvens av skeppare Jimmy Hellberg. Den är ca 8 kvm och på alla mått mindre än den jag mätt in. Funderade lite över 0,01 höjningen iom. att jag mätte in båten med gennaker.... trodde det var standard med 0,03 men kanske är avsaknaden av peke nåt som man bedömer begränsa fördelen av seglet. Nu rotar vi inte nåt mer i det där utan ser framåt mot söndagen - ska bli skit roligt - hoppas på passande premiär väder - men regn, kan det vara möjligt verkligen...




Eller välter vi kanske?


Otroligt snygg form på detta segel.


CAD filen kommer från Mats Johansson på Gransegel.

Comments

Snokar...

Hämtade skot å fall till gennakern idag från One Design Center. Snyggt jobb igen. Inte det billigaste alternativet men fasen va nice det är med jyssta grejer i både material och hantverk. Var tvungen att sätta EF-S 60 macro på 7Dn och utforska ormarna lite närmare...


Oändligt skot (blå) möts i ett softschakel med tafs (svart).


Tafsen gör att gennakern beter sig bättre vid förstaget under gipp.














Wichard Quick Release svirvlande skothake med trip snöre till fallet.

Comments

Innerväggar

Sådärja, nu är 4 st inneväggar limmade och ligger för bakning. Två ska sitta i förpiken och de andra två mindre mellan huvudskottet och röstjärnsförtärkningarna. Trivsel förhoppningsvis. En liten byggbeskrivning av kompositspecialen LIP-board/kabelkanallock kan hittas här!


Lö kompositt.


Två ytor ska nu täckas.


Torken.

Comments

Gennaker skot?

OK - vad välja - två stycken eller ett oändligt - komments mottages gärna. Ett oändligt blir 29 meter och ett enkelt blir 17 meter. Åsså behöver man 30 meter fall också...

Då var det bestämt:
1st skot 28 meter 8mm skalad 5 meter i varje ända terminerade för att knyta i gennaker.
1st fall 30 meter 8mm skalad 14meter med rörsplits till schakel i halshorn + stoppkula.



Comments

Vrooooom....

En 88 kvm asymmetrisk ballong kommer göra undanvindarna intressanta i år. Ingen jatzy längre i nedförsbackarna och gastarna så väl som rorsman jublar! Mats på Gransegel verkar gilla "max out" så det blev till att dämpa den värsta entusiasmen vid 3D CADen och så hamnade vi tillslut på ynka 87,837 kvm. Hua det blir spännande. Nån fathead som på bilden nedan blir det inte tal om - det är ju ingen jonk man åker omkring med ;) Men vit skall gennakern bli.




Stående skärm hos Gran såklart.


Optimerad på kul!

Comments

S50 Svirvel

En sak som jag glömde att ta upp i min ToDo lista var att undersöka vad som borde göras åt svirveln till min Selden S50 rulle. Denna produkt gjorde vad jag förstår mer eller mindre premiär i O10 och iom. detta kom några av de första produktionsexemplaren att hamna i våra båtar. Det visade sig sedan att ett par av dess har pajat genom att mer eller mindre dela på sig i horisontalplanet med resultatet att focken rasade ner på förstaget. Detta har dock inte skett på Amalia men det var oroande rapporter som gjorde att vi inte har vågat hissa med det sträck i förliket som är önskat vid hårdare vind. Nu har jag kommit över ett senare producerat exemplar som skall vara starkare - tack till Rolf G. för det!



Comments

Mässa

I år hade jag några speciella anledningar att besöka "the mess". Jag ville snacka gennakers med de segelmakare som fann på plats (inte så många), vilken färg skall man ha till att reparera skadorna på masten och för att kanske reda ut lite beslagsfrågor. Hamnade direkt in i Harkens display men dom hade inga nya roliga grejer direkt. Jag söker ev. att byta ut storskotarret för lättare och större (diameter) block för ännu mindre friktion. Etter att ha snabb kollat igenom segelbåtarna får jag lyckönska mama san et. al. till Kinas nya "folkbåt" i mer eller mindre kolfiber - hot!



Vidare till tillbehörshallen via "fotokorridoren". Där stötte jag direkt på Gransegel som jag snackade jennaker med och självklart fick några förslag på ett lämpligt segel. Som jag förstod det så är dukval en ganska avgörande parameter som också skiljer ganska mycket i pris (20%?). Måste lära mig lite om hur detta påverkar slutprodukten lite snabbt för att kunna beställa ganska omgående - nu går tåget hos makarna om man vill ha en ballong till tex. Gullvivan. Har även offertförfrågan ute hos ett par leverantörer till.



Nästa anhalt blev Nexus Marine (Silva) där jag hade laddat upp med en fråga om det går att få ut HPC kompassens pitch-jaw-tilt information som NMEA meningar. Detta för att jag skulle vilja ha dom sparade i "Loggern". Som svar uppdagades en lösning med ev. ytterligare fördelar. Om man försätter Nexus NX2 FDX server i "alltid FDX" så kommer en mer detaljerad information ut ur servern inkl. accelerometer data. Vad jag förstod så kan min Logger även logga detta data - nice. Data kan sen importeras av Nexus Race mjukvaran för analys och replay. Om detta skall hålla fullt ut så måste det gå att sedan exportera åtminstone positionsinformation för jag vill göra animerade loggböcker tex.

Hamnade sen hos komponent- leverantören Elfa som lyckades lura mig att köpa en ny 230V inverter under löftet att denna har en temp. styrd fläkt samt sinusvåg på utgången.

Fyrkantvågomvandlare adderar till den allmänt ökade "el-skräp" nivån och kan störa navigations och kommunikationssytem. Tyvärr är den lite tyngre men jag skall hitta en permanent plats åt den så att den slipper åka runt i ruffen som den nuvarande gör vilken även för ett hemskt liv när den är igång. 50% på priset hjälpte till.

I kusin Lars monter var "Smitvägsboken" lockande men jag nöjde mig för dagen med ett inköp av Hydrographicas översiktskort i skala 1:100000 över stockholms skärgård. Perfekt komplement till plotternavigering då det finns mer navigationsinfo än i de som Sjöfartsverket säljer.



Internationals representant såg lite bekymrad ut ang. att reparera skadan på min pulverlackerade masten. 2 kompa kommer ju omedelbart upp som en kandidat men den skulle kunna tänkas få den lack som redan finns på masten att släppa - inte bra. Tipset blev att testa med tex. Toplack och se om det funkar. Den kommer i värsta fall att åka av men inte förvärra skadan. Tips här mottages gärna.

En burk TC-nano till mässpris fick avsluta det hela.

Comments

Jennaker?

Trycket från besättningen på meningsfylld sysselsättning under medvind har blivit så stort att skepparn har börjat seriöst vänja sig vid tanken att införskaffa en segel ämnat för segling för akterliga vindar. Det är i så fall gennaker som gäller - Amalia skall var ren från en massa tingletangel - det är grund konceptet, och då kvalar inte extra block på akterdäck, upp å nedhal, spinnakerbom, bomfäste och suggor etc. in. Är det lagom lätt bris ska man kunna hissa även om man är ensam.

En gennaker skulle jag kunna flyga
med enbart en enda adderad mojäng ombord och det är en stävögla av något slag. Denna kan vara liten då endast en lina med ett block skall fästa i denna. Sen sätter jag löstagbara block i pop-up knaparna på akterdäck och skär i ett fall i det lediga blocket i toppen av masten. Färdigt. No fuss. Åsså får de goda gastarna nåt å greja med i utförsbackarna. Ideen om att plana Amalia får på köpet en större möjlighet att realiseras - det ska gå -15 knop here we go :)



60...90 kvm?

Tanken är nåt i stil med 100-160 deg < 7m/s

Comments

Loggern huserad

Logg bygget går vidare och nu har den hamnat i en blå plastlåda. Den blir tät så långt att den blir kanske stänk tålig men absolut inte dränkbar. En switch har tillkommit med vilken man väljer om den skall logga eller om man vill snacka med den. Loggern hänger i ett av benen i en Y-sladd så att man kan köra tex. Nexus NX2 Race Software samtidigt som man loggar. Nu kan ju den mjukvaran också logga men det kan vara bekvämt att ha allt på en och samma plats.


Den lilla svarta pluppen uth är en switchad dc-dc omvandlare 12->3,3 volt.


Nexus server i förgrunden, loggern och laptop vartefter.


Loggern tillsammans med klassisk referens.

Besökte Amalia i helgen för att kolla läget och se så att den server som sitter i båten (NX2) inte uppträder omedelbart annorlunda en den gamla jag har hemma och lajar med - det gjorde den inte och efter att ha läst ut data loggad i båten från kortet så verkar hon ligga där hon togs upp i höstas - phjuu. Som synes på bilden ovan så är inte locket på än då det inte finns någon genomförning för spänningsförsörgningsladden än.


Loggern möter Amalia - i harmoni verkar det som.

Den där trailern var så väldans kul att göra så det blir en till :)


Comments

Servern är loggad!




Comments

Ajaj kapten

Sådärja, nu lyder loggen kommando. Det var helt enkelt så att level shifter kortet behövde lägre drivspänning än själva loggern. 3,3 v resp 5v.



Skönt, nu kan man städa ut elektronikeldoradot och återfå köksbordet till normaltillstånd. Nävisstja, måste bygga 3,3v / 5V stabb kort också.


Närmast level shifter kopplad till en DB9 och loggern som lyser blått.

Comments

Hallo Log

Loggern live and kicking. Efter lite (sedvanlig) felkoppling så hoppade det hela igång. Just nu har jag kopplat min gamla Garmin GPS till loggen och den blinkar lite tryggt när den skriver data till ett microSD kort. Hittade ett 8GB för 120 pix. Openlog kortet är anpassad för TTL nivåer in och det är inte samma som för RS232 så det fick bli ett extra litet kort "RS232 Shifter".


Innehållet efter att ha skickat en fil med en NMEA mening från GPS (pos/tid) så såg filen ut som ovan. Den börjar med från mig lite försök att skicka kommandon till loggen från terminal promt vilket inte verkar fungera. Men "Send File" lirar och tydligen även slumpvis gibbiligoo från tangentbordet verkar fastna.


Openlog innehåller ingen RTC (datum/klocka) men som tur är finns ju mest troligt en GPS kopplad som levererar NMEA meningarna med just tid. Förutom funderingar på hur filer skall hanteras så måste ju denna elektronik huseras på lämpligt sätt. Även 5 volt måste genereras från 12 volt. Men våren är lång. Amalia verkar kunna segla med en "svarta lådan" ombord i år - de e inte sämst.

Comments

Logger

Varför kastar vi bort all intressant data i våra navigationsystem? Här samlas det in en mängd data men den erbjuds bara till betraktelse i realtid för det mesta. Jag vill ha en riktigt strömsnål (< 10mA) mojäng som alltid kan vara spänningssatt och redo för att lagra all den data som flyger runt på Amalias BAN. Och det ska få plats men en jädrans massa data också - helst en hel säsong värt. En riktig set-n-forget burk som endast besöks när man vill veta hur skutan har farit fram.

Det finns en hel del billiga och smarta byggstenar för en sån tocke pryl men det kräver å andra sidan lite mekande. Men jag tror att jag skall ge mig på och se om jag kan bygga en.

- Logga allt som kommer ut ur Nexus serverns RS232 port
- Dra mindre än 6 mA (dygnet runt i en månad=5AH)
- microSD kort FAT32 / 8 GB räcker till att logga dygnet runt i 8 månader.
- OK att montera ut kortet och stoppa i kortläsare och vidare till laptop.
- Vädertät burk

Ovan bild är från Sparkfun som kan vara en het kandidat. Va kan man göra med all denna data på landbacken då? En massa kul!

Comments

Too late...

Efter insikten att riktiga rep förbättrar funktionen avsevärt beställdes ett nytt storskot på samma tema som fockskotet. Tyvärr tog det lite tid då italienarna på Gottifredi tydligen bestämde sig för att göra precis bara de 28 meter av Superswift 11mm som jag beställde och inte en rulle. Nåja - då har man nåt trevlig att se fram emot förutom att båten har hamnat i sjön i vår. Välbyggt även denna gång från One Design Center!









Comments

Nya sladdar

När jag monterade ett block i focken för att sänka lasterna i masten och generellt vid skotning i lite mer vind så ökade också självklart friktionen. Så mycket att det inte gick enkelt att rulla in focken utan att någon assisterade på fördäck - inte bra.

Två åtgärder bestämde jag mig för att testa och en var att få en smidigare skotlina i blocken vid skena och segel. För att åstadkomma detta så beställdes 22 meter Gottifredi Superswift 8mm enkelkoning doublebraid med en rörsplits singlebraid i kaländen, eller nåt i den stilen ;) Vad är nu detta, jo en röd tamp där halva delen saknar skyddsmanteln för att få ett mer flexibelt skot. Skotet har en splitsad ögla vilket är bra för då sparas lite längd vilket i sin tur gör att jag kan skota focken hårdare utan att blocken slår ihop.

Sen har rullen alltid trilskats lite vid inrullning och vid något tillfälle strejkat helt. Som original till Selden 50S levereras nåt som liknar en bättre flagglina vilken jag misstänker inte pallar för trycket av linan mot de inre lagren av lina, utan skär in mellan lagren. Detta torde ge sämre "utväxling" och mer friktion så jag bytte ut den mot en Armare Dynecruise 6mm. Och si där... åtminstone vid bryggan och med den sedvanliga medvinden så rullar focken nu både in och ut betydligt lättare - nice! Onedesign Center knåpade ihop fockskotet och hantverket verkar förstklassigt.

Skönt med riktiga grejer!


Klicka!







Comments

Livet är lätt

Haha - de nya meken underlättar ju segling enormt. Att slippa ha bommen dimpandes ned i sittbrunn är ju ett jätte lyft och seglen håller sig rimligt på bommen med LJs. Kanske skall det aktre fästet få komma ytterligare 30cm akterut. Amalia seglade 5 dar rundtur med gästagastkompisen Maria ombord. Trevligt sällskap och en massa god mat lagad och äten.


Normalt kickad böjer sig boomkickern något.


Finnskär.




7 pers på middag funkade bra förutom att bordet inte räckte till alla. Sen började det regna så hela bandet hamnade i ruffen men det gick bra det med.


Sadelöga. Amalia ligger bredvid en Omega 30.


Bo har ett växthus på Utö.


Patentaren uppgick i högre höjder.


"En grillad me brö ru, å en festis teetra - kan ja få de tock". Frukost med bord inomhus premiär.


Dubbelgatt.

Comments

R kick + lazy J

Nu är Amalia en riktig semestersläde iom. att rod-kick och lazy jacks är monterade. Dock inte seglade så slutprov återstår. Svettigt mekarväder men man kan inte klaga.. Alla mekaniska verkstäder stängda så det fick bli som Peter föreslog i "comments" - sätt den i masten...


Borrade och gängade i den icke metriska världen - uuurk.


Mastfästet ovanför mastfot - liten vinkel men det verkar lira.


Boomkicker from "over there" inger ett lite högre kvalitetsintryck än den europeiska "bom-struten" från Barton. Dom är inte identiska.


Lat sjöman.


Förliga LJ hamnade i kickfäste höjd - får se om det blir bra...


Spridarna och mast förberedda för att dra LJ.


Ny kommunikationsattiralj ombord - riktigt kul!

Comments

Ölhållare

Ytterligare en ToDo nedkämpad samt en ordentligt på gång. Ölhållare med sugproppar är inte så tokigt - kan sättas där man behöver dom just nu. Nya insikter vad beträffar rodkick har insupits och det måste till en montering som görs på mastfoten men ovanför det nu befintliga tvärstaget.


Får nog investera i en till så alla ombord får hållare. Klarade 11m/s testet galant.


Väntar nu på aluminiumdetalj för att kunna montera denna.






Nya insikter, nya beslag...

Comments

Rodkick

Boomkicker anlände från the united states. Bra fit n' finish på de eloxerade aluminiumdetaljerna. Huru monterar man då denna på en 10a månne. Det får bli på mastfoten då den samma kommer att vara i vägen om man sätter den direkt på masten. Den akterliga positionen kommer att ge en viss "preventer" effekt som antagligen är positiv på lätta undanvindar. Måste dock snabbtillverka ett bleck som skall sätta på insidan av tvärstaget där kick, cunningham etc. skall dras ner till.




Här måste rensas upp på nåt sätt.


Fästet skall sitta i tvärbalken där kicken etc. är knutna i nu.

Ritning till fäste för kick etc att fästas på insidan på tvärstaget i mastfoten.

Comments

Ditt und datt...

Förberedelserna inför Gullviverally går ganska ok. Jula fick bistå med uppfyllelse av "Bord - Ja" delen av mätbrevet. I Racing-blå till det facila priset av 129 skr. Jag funderar på en mer stabil lösning men tills att den materialiserar sig så får detta duga. Bordet har en fördel, man kan sätta benen på två sätt för att erhålla olika höjd vilket gör att man även kan köra det nere i ruffen. Användbart troligen omgående eftersom de skall regna en hel del och Amalia saknar bomkapell.



Sen inser man om man tittar på tex. Windguru att slutet på veckan varken blir torr eller varm så det kommer att behövas en värmekälla om inte annat för att hjälpligt driva ut fukt och torka sjöställ. Heat-Pal går på samma soppa som köket vilket är bra då få sorter av antändningsbara vätskor ombord (whiskey undantaget) är wanted position.




135 deg. huva för akterlanterna vid segling. Motor = ingen huva.


Belåten med belysningen.


Vantskruvskydd pryder numera Amalia övervant - sköter hon sig kan det även bli för undervanten.

Comments

Dimma

Ledslingor och dimmer under test. Full fart drar 2,4A vid 13,5V och lyser på ordentligt men en lagom ljusstyrka att umgås och dricka virre i, bara 0,5A.



Comments

Häcktrim

Nope - detta gäller inte Rhododendron utan hur man får till trimbart sträck på akterstaget på Amalia. Efter ett tips på comments så måste lösningen bli ett elektriskt ställdon (actuator) eftersom det är så gott om AH på Amalia. Har räknat lite på förbrukningen och om följande förutsättningar föreligger:

  • 200 trim sekvenser (sträck eller släck) på 10cm (på staget)
  • som tar 4 sekunder (enl. spec så måste man sen vänta 12 sekunder på nästa använding pga. 25% duty cycle)
  • och drar 20 ampere

så har man förbrukat 1,25% (5AH) av batterikapaciteten ombord. Blåser det så kan man plocka hem det på 30 minuter segling via propellerladdning.

Det finns modeller som klarar 4500N och drar detta i 25mm/s över en sträcka på 30cm - borde vara tillräckligt!!? Sen ska den ju få plats också men det bör den få under akterdäck. Den blir maximalt 80cm lång och då ca 50 som kortast.



Comments

1an

Mugg/ölhållare ja, vars sätter man dom? På handtagen som finns i sittbrunnen såklart.

Nu gäller det bara att hitta eller tillverka en produkt som fäster på 40mm rör.
Comments

Mera ljus

Tände lamporna - blev nästa lite julstämning där :) Dom drog tillsammans 3 watt (12v/0,25A) Kollade idag in plattan som skall täcka sista biten av däcket mot stäven. Skulle nog bli ganska bra med Lopon där på däck istället för att fälla in den ni skrovet (vilket verkar stökigt..). En bit halktejp kommer att behövas eftersom lanternan blir den enda plats man kan sätta foten på när man äntrar skeppet. Nu är det bara frågan om den får plats framför rullen - men jag skulle tro det faktiskt. Så Göran, sorry - men det finns en vit 360deg?




Som en sportmössa!

Comments

Akterlanterna

En bit gjord på ToDo-13. Har länge sneglat på mitt försök att åstadkomma vitt 360 eller 180 grader 1 meter ovanför grön/rött på stäven. Det bygget har stått hemma och blickat surt tillbaka på konstruktören. Den var ämnad för M30an GAT men pga. att den konstruktionen inte var riktigt förankrad i verkligheten iom. sin tyngd kom den aldrig att monteras - trots sina ädla komponenter i form av tex. Lopolight ljus. Nä, det blev Classe som tillslut kom med lösningen då dom säljer en teleskopisk, avmonterbar lanterna med 360 grad. vitt LED ljus. Den är allt som jag försökte bygga för kanske nu 4 år sedan - grejt!


Insjön varianten närmast i bild.

Jag måste dock tillverka en huva för denna då man skall föra 360 grader vitt vid motorgång men bara 180 under segel. Att konstruktionen är teleskopisk är ev. ett litet problem då riktning på hela mojängen blir viktig vid segling. Eftersom jag trots allt seglar ganska sällan när det behövs lanternor så är det skönt att kunna få undan denna enkelt. Placeringen blir allra längst akterut. Flaggstången är så hög på Amalia att jag tror inte att jag kan föra flagg och ljus samtidigt så flaggen får nog stryka på foten nattetid - ingen ko på isen.





Synd på så rara ärtor att inte kunna använda denna danska kvalitetsprodukt men dom får en andra chans i fören då jag har en sb/bb variant liggande. Där funderar jag på att helt enkelt fälla in den i stäven högt upp nära däck. Möjligen är den för liten för att passa på ett bra sätt där.


Nåt sånt här då!

Comments

Kalla mig SD6633

Nu är man certifierad VHF operatör.

Amalia - Sierra Delta six six three three!

Ganska kul att gå på kurs. Måste nog bli någon form av förarbevis/kustskeppare också vad det lider. Ger ju lite rabatt på försäkringen och det är ju alltid trevligt. Det finns en elektronisk variant - nån som har kört den och har åsikter??

Over n' out

Comments

LA8PV

Ska gå på VHF kurs på Sjölotsen via Benns försorg. Tänkta att det är bäst att kunna köra min Nexus manick utan att begå någon form av brott mot radiolagen. Har i grab-bagen en
VHF NX1500 av säkerhetsskäl samt att kunna köra Augustimånen. Kursen består av ett 5 timmars pass, ett besök till Stockholm Radio samt prov för VHF cert.

Får man en egen anropssignal månne?


Comments

Må vintern rasa ut

Man kan pusta ut. Båten är täckt för vintern. Och det känns extra bra att ha "snuvat" nåt företag som säljer aluminiumrör till en båtställning på 6 lax. Efter lite funderande så föll valet på 10 meter grå avloppsrör med dimensionen 50mm. Rören tillsammans med 2 st stöttor, en monterad mha. mastfoten och den andra i sittbrunnen gav en bra takås att lägga pressen på. Lite rep stöd i sid och längsled gav en ganska stabil konstruktion. Det jag gillar ned den är att den är lätt. Priset för vintertäckning blev ca 1000 spänn för press och 500 för ställningen. Ett sista besök behövs nog för att fintrimma paketet men det känns bra. Hoppas det gör det i vår också :)







Comments

Ladd Ohoj!!

Sent omsider damp laddaren ner på posten. Nästa år skall det laddas batterier mha. av propellern och elmotorn. Skall bli väldigt intressant och se hur långt det kan räcka mot målet att bli självförsörjd på energi ombord. Då skall navigeringsgrejer, belysning, kyla och elmotordrift klaras av under normal omständigheter. Till detta skall solcell läggas som strömkälla. "On" blir den antar jag när man sätter gasreglaget i laddläge. Sen representerar det gula blinket laddningsströmmen som i sin tur kan regleras med ratten. Intressant färgval :)


Provade idag att försöka lossa insexskruvarna som håller pinnarna till propellerbladen - satt som berg. Inte så konstigt, dom har ju Locktite på sig. Undrar vad man skall ta till för att få loss dessa?? Vill köra motorn utan propp för att se hur det låter/vibrerar. Vibrations problemet måste lösas så att laddning kan bli en icke-irriterande sysselsättning. Den stora frågan är var man sätter denna burk så att man kan rimligt enkelt hålla koll på laddningen...

Comments

Toppen!

Titta - ett segel, toppen på ett försegel för att vara mer exakt! Det gör att jag tickar av segel i 10 listan - nice!!! Tyvärr går det lite trögare med motorinstallationen så jag tvingas, väldigt temporärt hoppas jag, "icke-ticka" den - snyft!!! Men en köl har landat till båt No1!! Nu händer det en massa spännande saker - ännu mera redan i morrn faktiskt. (läs fredag)


Toppen på Amalias fock - en skygg Next Sails makare skymtar i bakgrunden! Ser fin-fint ut det där. Skepparen är väldigt nöjd! :-)






Det huserar numera en köl i Stockholm :)



Comments

Konvergens...

Roliga nyheter strömmar in och det börjar, trot eller ej, lukta sjösättnings så smått. Detaljerna inte riktigt klara men Amalia kan splasha innan midsommar om vi kan få lite medflyt i projektet så här i slutskedet. I den ekvationen är Lidköpings Båtsnickeri och motorinstallationen en kritisk komponent. 2 kölar är klara - en är Amalias så den punkten checkar jag av i listan till höger. Dynorna blev till slut mörkgråa. Jag ämnar senare fanera huvudskottet aktre sida i ett ljust träslag för att inombordsmiljön inte skall bli för mörk. Segel snickras det för fullt på säger Sanna - hoppas kunna visa lite bilder från tillverkningen vad det lider. Ventiler är beställda efter tester på båten - dom blir till slut som på de skisser som finns här på bloggen.


Bulb i bly/antimon. Ser hal ut ;)


Kölblad i stål.

Comments

LAN

Local Amalia Network. Nu är båtelektroniken testkörd hemma i vardagsrumsoffan. Den funkade. GPS köpte jag en MR-350 som har det vassa SIRFIII chippet - 20 kanaler och 10 meter noggrannhet - utan EGNOS. Den går på 5 volt så det fick bli en 10-18 -> 5 volts DC-DC omvandlare för att få ner husspänningen. Efter ganska mycket huvudbry vad manualer kallar TX, RX, Input A, Input B etc så hoppade den igång till slut men det krävdes ett oscilloskop. Lodet var tyst och visade - - - tills jag sänkte ned givaren i en skål vatten - då startade ett ljudligt klickande och displayen visade 2 meter. Kopplade NXR servern till min Mac laptop (RS-232 -> USB dongle) och positionen ploppade upp i GPSNavX.
Lyckades dock inte med att få igång kommunikationen mellan NX2-Race (eller heter den NX2 Sail Performance?) körd under emulatorn CrossOver i hopp om att slippa installera en dual boot variant och Windblows. Dagligdags navigering blir via den gamla trotjänaren Multicentre. Det bir som på M30an ungefär fast med lod och vind - spännande. Återstår att se vilket av alla erbjudande om mobilt bredband man skall hoppa på - vind och väder måste ju tillföras för att allt ska bli komplett - Wide Amalia Network!



Comments

Vind

Erkänner mig omedelbart skyldig till ett lätt släng av kronisk tech geekness och nu när man får en plattform som kan bära div. mojänger så tänker jag fixa vindinstrument. Korrekta givare är självklart starten på en vettig funktion. Här finns visst vissa saker att ta hänsyn till och vokabulären har utökats med begrepp som tex. "upwash".


Men hur extremt måste man satsa för att det skall vara nåt värde i investeringen? Full out race eller lagom bra. Jag kollar in Nexus sortimentet och där finns 3 options; 1 meter högt rakt uppstående pinne och signal via kabel,
framåtlutande 60 cm pinne och signal via kabel samt trådlös variant av den sistnämnda.
Kabel och däcksgenomföring är ju alltid nice att slippa men kommer ändå behövas för lanternor. Den trådlösa givaren är av energihänsyn antar jag (laddas mha. solcell) något långsammare än de med trådöverförd information. Den rakt upp stående givaren påverkas minst av vind som speglas upp i propellern och är därmed mest exakt. Detta är framförallt ett problem på undanvind och spinnare - men det har jag ju ingen. Jag vill kunna
köra polärdiagram och visa optimal styr kurs - varför - för att det är kul och hänga med i vad som händer inom navigation och elektronik ombord segelbåtar. Sen kan det komma in handy på Augustimånen och nattliga långa undanvindsbogar då det är möjligt att låta visa optimal kurs på en steerpilot. Jag vet inte varför men den framåtlutande varianten känns mest attraktiv just nu. Har inte riktigt behov att super race optimera. Jag skulle ju börja semestersegla :) Någon som har upplevt skillnader mellan dessa givare i verkligheten?

Comments

Kalla bärs!



Ännu en barriär i seglarlivet bruten - det kommer att vankas kall öl och smör som inte rinner i sommar. Kyllåda i form av en 32
liters Isoterm box har införskaffats och har testats igenom hemma i köket så att inga överraskningar inträffar på havet. Det verkar som om uppgifterna i manualen stämmer - den drar ca 35 watt när den kyler på och flippar mellan 1 och 5 watt när den underhållskyler/går på tomgång. Detta i 230V drift. 12V drift funkar på samma sätt - vid 13,6 volt så drar den 2,6A resp. 0.01A. Det var ca 4-6 grader i lådan. Tydligen skall det gå att koma ner till -10 grader.. hmm, immig Skåne :) !


När den går på tomgång verkar den riktigt tyst. Kan tänka mig precis hur irriterande det måste vara att ligga och lyssna på ett kylskåp en stilla kväll. Får inte bli en prioritets fråga mellan rinnande smör och god sömn!

Comments

Nästa tack!

Nu är segel beställda och dom kommer att "sys" av Next Sails precis som tidigare segel till M22an och M30an. Det hela började med att en person frågade "ere din båt?" och slutade med att Henrik Janmark började segla M22. Däremellan hoppade Henkan med på ett race på Riddarfjärden och betedde sig i början som om han inte hade seglat så mycket så han fick lite info om det ena och andra. När det var ett par minuter kvar till start så började det komma lite "direktiv" om placering och fart. På frågan vad han hade seglat tidigare kom svaret: "några VM... jag är segelmakare också" - åhå...

Genom Henrik som jobbade med dåvarande Sobstad loftet, nuvarande Next, blev det ordning på seglen samt att han delar alltid med sig av sin kunskap om segeltrim och på den vägen är det. Genom Henriks försorg fick jag också några riktiga 6mR upplevelser på Cannes bukten men det är en annan historia.

Next Vector med fiber i svart PEN och vit dubbeltafta lydde beställningen och segelmakare Sanna på Next svarade: "Men du, vad snyggt det låter!! Tror att det kommer bli en hit:)". Tydligen har dom inte levererat just den kombon - än. Klassikt vitt men lite high(er) tech om man tittar närmare - kanske blir dom lite grå som jag önskar iom. den mörka fibern. Det som känns kul med Next är att dom designar och laminerar sina segel "hemma" och befinner sig i Stockholms omnejd.

Att ha nära till sin segelmakare är aldrig fel.



Comments

Segel

Nu börjar det förhoppningsvis närma sig det som det hela går ut på och för det krävs det ju segel. Har självklart funderat en hel del på vad jag skulle vilja ha till Amalia. När man nu satsar på en ny båt så måste ju "motor" valet göras med omsorg och eftertanke. "Bara" dacron känns lite off på nåt sätt -
bra hållbarhet men inte så formstabila. Nää, nåt lite roligare måste det bli - nån form av laminat tror jag visst. Vill dock inte ha några "disco" segel alt. super racing stuk. Så även om det bli segel som har diverse färgade trådar i sig så kommer jag att beställa med tafetta på båda sidor av tre skäl - hållbarhet, utseende och vilsamt för ögonen (inget blänk). Ljusgrå segel tycker jag ser "trevligt" ut i dubbla bemärkelser och uppfyller således de två sistnämnda kraven. Ojojoj vad det börjar kännas spännande nu :)


Comments

Navigering...


Kollade in Garmin burken på Allt för Sjön - dess monterings mekanism utesluter tyvärr nån tänkbar lösning i sittbrunn. En gipp och det kan var game-over! Frågade en Garmin representant om dom anser sig ha en lösning för mindre båtar utan piedestal för elektronisk navigering för *rorsman*. Han svarade efter lite tvekan att det hade dom nog inte. Suck - detta kan ju inte var en liten marknad. Får väl snickra på en önskelösning så länge innan leverantörerna vaknar... Sen verkade den lite seg i hanteringen så kanske var den ändå inte nån drömlösning - jakten fortsätter...



Comments

Elektrifierad utmaning

Motor från OZ Marine beställd och kommer att installeras av Lidköpings Båtbyggeri. 400 AH mha. 4 batterier ger 7 timmar 3,5 knop eller 30 minuter 5,5 knop. Jag utmanar nu mig själv att bara sätta i stickkontakten 1 gång för att sedan bli självförsörjande under hela säsongen. Detta skall göras genom regenerering (propellern driver motorn som generator som på så vis laddar batterierna) + solcell. El-kontrollmanicken som styr motorn har diverse roliga mätare så jag bör kunna presentera statistik om förbrukning, fart och distans vad det lider - kopplar man det med lite GPS tracks och vindförhållanden så kan det kanske bli intressant läsning. Elmanicken snackar visst NMEA 183.







Comments

Sittbrunnsnavigation...

Har klurat länge på hur man skall realisera elektronisk navigation som är praktiskt användbar för rorsman. Att ha touch screen i däcket, på varje sida, skulle kunna vara en lösning kanske. Nu finns det ju inget däck vid rorsmansplats på 10an så den kan man slå ur hågen. På siten NaviGadget dök denna upp Garmin GPSMAP 620 navigator upp:


Den har touchscreen och är ämnad för både sjö och land navigering, är väl vattenskyddad (IPX7) och verkar få ett pris omkring 1000 dollars over there. Ingen manual etc. finns tillgänglig än. Nu är bara frågan hur man får den rimligt läs och manövreringsbar i en verklig seglingssituation. Nån form av utdragbar hållare som kommer fram under akterdäck eller sitter den fäst på storskotfundamentet på nåt sätt...? Tål å tänkas på.

Den pratar ju också... "-Håll styrbord efter udden om 3 kabellängder " :)

Under däck är det laptop lösning som gäller vid längre kappseglingar. Det inenbär att man i vissa lägen bär med sig 2 GPSer och 2 set kartor - onödigt (dyrt). Skulle vilja ha en resident GPS mottagare och nav dator med möjlighet till remote/slav presentation via nåt som liknar Garmin burken ovan men utan "intelligens" vilket borde betyda minst halva priset - eller?

När kommer det?

Comments

El-driv

Jag är mer och mer inne på att köra med el-motor i båten. Nu gäller det bara att fundera på vilka krav man har på driften samt om det finns lämpliga leverantörer och kostnader. Här är några intressanta länkar i ämnet... IFbåt Elmotor Seniorita Helmsman.

Här är min kravlista:

Drift:
- Skall kunna gå med 5 knop i en timma.
- Skall kunna nå 20 distans på en laddning, fart > 3 knop.
- Skall kunna driva båten framåt i 2-3 knop i hård (15 m/s) motvind och hög sjö en 1/2 timma.

Basalt gäller det att kunna ta sig i och ur hamn, (segel-)motorera sig ur en knivig situation under lite tuffare väder samt nån passage av trånga farvatten typ Strömma Kanal.

Laddning:
- Skall kunna ladda (regenerera) mha. propellern under segling.
- Ska ha landströmsintag.
- Skall ladda från solcell.

Transmission:
Svår fråga är om rak axel eller "saildrive" är bäst. Rak axel har fördelen att inte behöva växel, saildrive behöver åtminstone en om man monterar motorn tittandes nedåt vilket är möjligt och även görs av en leverantör (Sonic).

Hydrodynamik:
Vilken av "rak axel" eller saildrive har teoretiskt minsta drag/motstånd?

Mekanisk verkningsgrad:
En rak axel kommer (nästan) alltid att knuffa båten lite uppåt pga. den vinkel som axeln har mot vattenlinjen - denna kraft kan sägas vara en förlust. Vissa system har en inbyggd växel i motsats till att motorns axel sitter monterad direkt på propelleraxeln - sen verkar det som att man alltid behöver någon form av icke helt stel koppling för att motverka vibrationer pga. osymmetri i "rak axel" fallet. Är osäker dock om detta bara gäller rak axel och tex. diselmotor. En del använder växelhuslösningar för att nå bra prestanda - kanske vinner varvtalsoptimering över växel/drivrem förluster!?

Potentiella leverantörer:
1) Sonic

2)
Kräeutler

3)
ASMO

4)
OzDrive

5) Finns fler?

Undrar hur mycket effekt man behöver för att nå ovan krav? Nånstans omkring 4-6 kW verkar vara en rimlig siffra, eller!?

Tar gärna emot kommentarer i ämnet!

Comments

Rundhultet lever

Sådärja - nu börjar påtagligt materiella saker påminna en om att det nånstans framöver kommer att landa en båt att segla i. Bilder på mast och bom till båten damp ner i brevlådan som en trevlig överraskning. Finishen ser ju oklanderlig ut på dessa Sparcraft produkter.


Bom


Mast. Spridarna har gemomförningar för lazyjacks.


Mastfot

Comments

Tillbehör

Fylleriövningar i from av "sätta kryss i små rutor" är roliga men ofta också kostsamma så jag höll ett snack med sig själv om vad som verkligen är nödvändiga attiraljer ombord.

Så här gick resonemanget:

Segel - verkar bra, det tar vi :)
Vit mast/bom - "pimp the ride" tog överhand då detta trots allt inte är misson critical - check! Alla de 10 första båtarna får vit mast och bom.
Bomtält - aka. supstuga. Double Check - verkligen bra grej och gör att man får 2 rum å kök istf. etta med kokvrå - typ. Oumbärliga på M båtarna.
Sprayhood - väntar några år till med att skaffa det :) Skymmer sikten.
Motorfäste på skenor - detta är en O10m finess och gör att man får undan en utombordare, inombords - X.
Spirbom - Vill man ha lite extra rulle utför så är detta nog en bra investering. Code 0.. maybe later....
2 lågigt spritkök - Mums!
Vattentank och avlopp - efter 20 år med plastdunkar, yepp - lyxkontot belastat med +1!
Pulpits och hike-snören - Nope! Där rök Watski2Star :-/
Värme - Satsar nog på en såndär uppochnervänd kastrull med fläkt istället. Minimerar antal brännbara vätskor ombord!
Diesel inombordsmotor - Nope - Jag börjar med en utombordare men har elektrisk lösning på radarn inkl. en sådan här "propeller".
Segelkapell - Jo!
Gråfärgat halkskydd - +1 till lyxkontot. Är det bara "snyggt" eller också bra att veta var man kan sätta fötterna säkert?

Sen finns det en hel del till på listan men dessa är för mig dom viktigaste grejerna. Ett 6-pack lägenhetsbråk och några burkar Ravioli och man är redo att lämna bryggan för några första dagar till sjöss. Båten kommer att levereras segelklar men jag planerar att vara med en hel del av det färdigställande som kommer att göras på ett varv i Stockholm.


Portabel värmare - 3 kg och stuvbar midskepps långt ner - verkar bra för båtfarten.

Comments