LSU #2

Mätningarna fortsätter och nu till frågan om kölens position i båten. Det visar sig vara svårare än jag trott att göra dessa mätningar och bristen på referenspunkter visar sitt fula tryne. Frågorna som skall besvarar är "svänger" kölen båten åt nåt håll på samma sätt som ett roder samt lutar kölen och något håll. Omedelbart verkar det det första felet vara mest allvarligt men att alltid ha en extra burkslav på en bogen och inte den andra torde även det såklart påverka framfaten på kryssen. För mätningen införskaffades 0,30 mm fiskelina samt märktejp. Jag satte sen ett häftstift i vad jag bedömde vara mitten köl vid punkt 0 (noll) och drog sedan en enda lång lina från c-b-0 och sedan upp på motsatta sida.

sy1
c: mastfot, b: övervantinfästning, a: linan lämnar skrovet

Pasted Graphic 3
Märkte sedan tejpbitar och tejpade på varje sida vid referenspunktena enl skiss ovan. När c-b-0 var gjord la jag loss linan från 0 och märkte båda sidor mot punkten z upp på kölen. Väl hemma satte jag linan runt en spik vid 0 och fäste sedan 2 lika tyngder i ändarna vid c och hängde linorna över karmen på en stol så att de sträcktes lika. Måtten föll ut som i tabellen th.

juxJk

Vad sticker ut? Först och mest - det skiljer bara 2 mm mellan mastfoten och centrum köl mellan sidorna så det råder symmetri på ett större plan på något sätt. Vägen till denna förefaller dock något krokig - avståndet mellan mastfoten och röstjärn skiljer ca 1 cm mellan sidorna - om detta råder inget tvivel. Sedan blir det mer oklart vad som händer - är det skrovassymmetri eller kölvinkel som genererar 11 mm skillnad? Det tål att fundera på och jag slutar analysen här - fick ändå några riktiga aha upplevelser när jag försökte tolka mina mätningar.

Så till ev. roderverkan från köl:
w3KRA
Laser pekare no1 av 2. En på varje sida rodret...

Pasted Graphic 4
... som projicerade 2 punkter på stållinjal.

Iden här är att mäta offset skillnad mot tänkta raka linjer från centrum köl för både fram och baksida. Denna gång levererade inte Classe utan deras laserpekare pajade ur efter ca 5 minuter vilket var för kort tid för att sätta upp anordningen och flytta linjalen. Skrev av detta under "dåliga mek" och sneglade ånyå på fisklinan och spände upp ett helt varv kring köl och roder och mätte sedan differensen i bakkant, väl medveten om att om inte kölen är symmetrisk i horisontalplanet funkar inte denna approach. Hmm - rodret måste ju sitta mitt i båten också - phuu... Nåväl - resultat blev:

DSC_0215
att båten styr åt BB 4mm. Men här känner jag osäkerhet.

Pasted Graphic 5

Pasted Graphic 6

Om dessa avvikelser är korrekta, hur mycket påverkar det seglingsegenskaperna? Kanske är det skepparn som behöver en liten sinnesundersökning som håller på med detta? Men - att mäta är att veta.

Baggen ligger delvis öppen!

blog comments powered by Disqus