Motorn

Återmonterade den reparerade motorstyrningsburken efter att den varit hos GreenMarine (f.d. OZ Marine) i Göteborg för utbyte av kretskort som dött fuktdöden. Efter en massa skruvande och rotande i batteriavdelningen så visade panelen 25,7 volt och motorstyrningen sade "klick" och proppen snurrade på order - bra. Hoppas det håller stilen i ett antal år. Skönt att vara igång med vårmeken. Kölbulben nästa.

Pasted Graphic 2
Nu med vattenfast skyddslack. Nu håller vi tummarna.

Pasted Graphic
24 volts banken back online.

Pasted Graphic 3
Säsongens första kopp kaffe satt bra.

Comments

Plan A

Förutsättningarna för att kunna maximera segling har aldrig varit bättre och Amalia kommer troligen att 2017 se fler distansminuter seglade än någonsin. Även kappsegling kommer att ges stort utrymme och här listas kandidaterna:

- Lidingö Runt (FC) 20/5
- Gullviverallyt (FC) 25/5
- Ornö Runt (FC) 3/6
- Kolfiberrodret (DH) 9/6
- Robline One Star (SH) 16/6
- Ingmarsö Runt (FC) 17/6
- ÅF Inshore (?) 1/7
- Robline Solo Challange (SH) 19/8
- Huyndai cup (?) 26/8
- Gran Prix (FC) 2/9
- Nordic Yacht Open (DH) 9/9
- Raid Delicieux (DH) 16/9

Pasted Graphic 4
Klipper in Anna Dolks fina bild på KimDi och Amalia.

Comments

Kolfiberrodret

Av Allan Förberg.


Comments

Lilla spöket..

unknown

Comments

Summarum

Båten på land. En bra säsong skulle jag säga. Bra väder. Trevliga kappseglingar - resultaten lät vänta på sig - code äventyret avslutat - kom jennaker. Saker att göra för nästa säsong:

# Spackling/målning av blydelen på kölen behöver göras om.
# Akterstagslyftare.
# Byte elektronikdel i motorstyrningen.
# Mindre gennaker, ca 70kvm.
# Ny/reparered storskotspall.
# Tappade gliderlattaendstycket i vattnet.
# Bricka till lilla bulten i mastfoten i drickat.
# Fockfurler lina för kort.

Eldriften fortsätter att inte vara helt oproblematiskt. Konceptet är grymt, inga problem, det är genomförandet av Green Marine som i vissa delar som spökar lite. Man har tydligen använt icke vattentålig lack på kretskorten i deras elektroniska motorstyrning vilket gör att en dag kommer troligen motorn inte lyda order från vridreglaget - illa. Ännu sämre är att man inte har gått ut och meddelats sina kunder om denna risk. Å företaget har bytt organisationsnummer efter (pågående?) konkurs så ingen garanti eller konsumentskydd. Jag drev på grund pga av detta fel i sommras. Inga reservdelar fanns under högsommaren och leverantören av kretskorten hade sommarstängt - Bad Form GM!

Pasted Graphic 1
Batterierna fullproppade.

Batterierna är väl inte som första dagen men dom verkar ändå hänga i där. Fann banken på 20V vilket inte var så bra. Tror det var motorstyrning som tömde dom då jag glömde slå av systemet och båten låg 2 veckor. Jag väntar på nästa prisdropp - tycker att 15 tusen är lite mycket för en ny 100AH-24V bank men nu exploderar bilindustrin så de borde komma ner ett hack till det är dags att byta. Har inte kollat men får bergis byta laddare ännu en gång. Ska i alla fall bli skönt att få bort ca 100kg ur båten. Kanske gör jag det till nästa säsong när jag ändå är och röjer i elen för just nu när jag skrev "bort ca 100kg ur båten" så blev jag riktigt sugen på det.

Amalia har seglat 800nm i år men jag tror bara jag har stoppat i kontakten på bryggan kanske 3-4 ggr till en total laddning av kanske 500AH -> 12,5 kWh -> 8,75kr.

Pasted Graphic 2

Tillslut kom första landkänningen underifrån. I Bullandö/Vindö faret smet vi nära land i 1,5 knop. Skrap-plonk-stop. Motorn tog oss av. Inga människor eller båt kom till skada.

Pasted Graphic 3
Hade lite färg släpp innan såg jag under en tvätt - dags för nytt.

Kom 17!

Comments

Sista chansen...

Vi hade planerat en seglingsvecka söderut men vädret satte p och efter en sista minuten planering bytte vi skärgården mot Lofoten. Nu var det dags att återställa ordningen och få lite seglat trots allt - det blev en waypoint på Björkskär. Efter lätta vindar och ett lite oplanerat stopp som involverade motorn för att upphöra, landade vi i sundet med bastun vid 3 snåret på eftermiddagen lördag. Ett dopp i det 13 gradiga vattnet följt efter vedeldat bastubad var en perfekt uppladdning inför en efterlängtad middag bestående av renskavsgryta med pressad potatis och rårörda lingon - allt tillagat av gast Anna.

Pasted Graphic

Efter att en Amarone hjälpt renen ner så avslutades middagen med en päronhalva i lättslungad vispgrädde, krossad mörk choklad och en skvätt årgångsrom. Djävla gott helt enkelt. En stjärnhimmel där vintergatan nästan var bländande avslutade en perfekt dag på havet. Vi tog hoppet till Lilla Nassa för lunch på söndagen och stärkta av en grym pastasallad signerad Anna så styrde vi mot hemmahamnen i en 6-7 m/s sträckbog ända till inloppet vid Harö. Nu ere slut för i år men ett bra slut. Upp om en vecka :-/

Bilder av Anna Gullers.

Pasted Graphic 4
Björkskär med trimaranparad.

Pasted Graphic 5

Pasted Graphic 6

Pasted Graphic 7

Pasted Graphic 8
Lilla Nassa.

IMG_4087-1 (dragged)
Skepparn smälter pastasallad.

FullSizeRender-1-1 (dragged)
btw: Universum svänger i en big crunch / big bang vart 1x10e500 år.

Comments

Raid Delicieux

Pasted Graphic

Ett double-handed delikatessrace. Segla 3 dagar och landa på platser med god mat. Nytt koncept signerat seglingsnarkomanen Jimmy Hellberg. Vädret var fantastiskt, deltagarna otroligt trevliga och resultatet rimligt. Amalia hade Simon D. ombord som co-skipper och vi slutade på en 5e plats av 16(14). Vårt resultat påverkades antagligen en del av Code0 experimentet och första dagen vilken bjöd på NO på sträckan Stavsnäs - Utö (NO) så slutade vi sist i fältet. Det går helt enkelt inte att göra sig gällande med denna garderob i lätt undavind. Det hade säkert många kunnat tala om for mig men ibland är man tvungen att prova ändå. Det blev ett fail och till nästa säsong skall vi komplettera med en ca 70 kvm gennaker istället för monstrets ca 90. Dag två seglades den klassiska partytraden Utö-Sandhamn där vi tack vare rådigt ingripande från White-Knuckles avnjöt en 3-rätters på Sandh hotel. Sista dagen blev lätt-lätt, benet kortades och 2 båtar bröt. Men det blev en väldans fin segelhelg och man ser fram emot en utvecklad variant av Raid Delicieux. Catering på skäret en dag? Köra en dag som "24 timmars" fast 6 timmar från en välkänd och bokad god resturang?

Pasted Graphic 1
Prima 38 White-Knuckles

Pasted Graphic 2
Simon D.

Pasted Graphic 3
Peter Skoglund vann spektaklet efter bla. några delikatesser på sjön dag 3.

Comments

NYO

Dubblahändertävling utgåendes från Bullandö. Hade ynnesten att segla med Per Hansson som var taggad i det att han befinner sig i uppladdningsfasen för Silverrodret. En strålande dag på havet med 3-6 m/s och sol gjorde att det absolut inte fanns något att klaga på. Slutresultatet blev 12a av 106 båtar. Så vart hittar man 20 min över 6 timmars segling? En kombo av en mer effektiv undavindsegelsättning och mer träning skulle kanske kunna göra susen. Code0 äventyret måste få en ända och en "lilla spöket laban" på säg 70 kvm ska in i arsenalen. Coden kvarstår så klart. Nästa helg skola vi smörja kråset i full kareta :)

Pasted Graphic 2
Foto: Allan Förberg

Sen kom det en massa fina bilder från Allan:

Pasted Graphic

Pasted Graphic 1

Pasted Graphic 2

IMG_4879 copy-1 (dragged)

IMG_4889 copy-1 (dragged)

Pasted Graphic 3

Comments

Kolfiberrodret

Då har vi haft förmånen att få segla oavbrutet i Stockholms mellanskärgård i 20 timmar. Blandat väder…. start i nån form av åskby, sen väldans lätt för att fylla på med 5-12 m/s. Slutfasen upp över Kanholmsfjärden var frisk men Amalia visade att hon kan segla väl även i lite hårdare vind. 2-manna besättningen sov/vilade kanske 1 timma per huvud och var vid god vigör vid målgång men att det var inget problem att falla i sömn efter en god regattamiddag och några öl.

Vi hade en malör när vår rullade code liggandes på däck beslöt att försöka fånga fisk på utsidan av Sandhamn och där fick vi tvärstopp från 7->2 knop på en sekund. Detta tog några minuter att reda ut. Undanvindarna är jobbiga med bara code och det är nog dags att utvärdera detta experiment och finna en mer permanent lösning. Det slutade med en 12e plats och vi var trots allt rimligt nöjda med insatsen även om vi inte nådde vårt upsatta mål.

Kul segling och bra arr på Grinda med en massa seglingseftersnack på bryggan.

NTS: Wincharna måste servas. Raymarin fjärren skall ritualslaktas. Hur kan det komma vatten till förpiksgolvet? Varför slutade navigationssytemet att visa kurs (både HT och COG) efter halva racet?

Pasted Graphic 8
Amalia i kamp med en Lady Helmsman Spec. Foto: Kåre Ljung.

Pasted Graphic 1
Vi blir omseglade av KimDi innan Sandhamn.

Pasted Graphic 2
Vi lyfte och tvättade samma dag som start.

Pasted Graphic 3
Co-pilot Allan signalrerar att vi är ready-for-take-off.

Pasted Graphic 4
Ett lågtryck under bildande gjorde för fina fonder. Foto: Allan Förberg

Pasted Graphic 6
Cappuchino i lä. Foto: Allan F.

Pasted Graphic 7
Fläkten på mellanvarv och inte så varmt gjorde tillställningen lite sportig.

Comments

Träningsvideo

Lite rörliga bilder från turen i helgen. Kör fullskärm vettja!



Comments