12 -> 24

I och med bytet från en mekaniskt fartreglage som kopplade in 12 eller 24 volt för normal och högfart till ett elektroniskt med 5 fartlägen så måste systemet byggas om till 24 volt. Två banker med 12 volt serikopplas permanent till en 24 voltskälla som föder kontrollern. Det gör att ett antal konsumenter som gick på 12 volt måste hanteras. En 12 -> 24 volts 20A omvandlare har införskaffats. Såhär ffördelas gracerna:

- Innerbelysning dimmer (LED): -> 12v omvandlaren

- Navigationssystem (Nexus NX2): -> 12v omvandlaren

- Kyllåda: Funkade visst på 24 volt - nice!

- 12->230 volt omvandlaren: Måste bytas mot en 24v dito.

- Cigg uttag: -> 12v omvandlaren

- WiFi Routern: -> 12v omvandlaren

- Lanternor: -> 12v omvandlaren

- Loggern: -> 12v omvandlaren

- Solcellsregulatorn: Bytes ut mot en Western Marin 10 som lyfter spänning från min solcells 16 volt till lämplig för 24volt laddning.

- Ytterligare en liten panel för 24 volt sidan med säkringar och jordplint som 24-12V omvandlaren och kylen får hänga på.

24->12 volt omvandlaren pallar 20 ampere - ska vara OK.

Ut: Mekaniskt reglage, propellerladdningsburk, 50A laddare, 12->230 omvandlare, en 12volt solpanelregulator (Naps MaxPower - säljes 500 pix) samt en hel del 70kvmm kabel.
In: 2st reglage, 2st 12V 25A laddare, elektronsik kontroller, 24->230volts omvandlare, 24-12v omvandlare, ny solcell regulator, ny säkringspanel, nytt kablage till/från laddarna.

Hela transformationen som drevs av att det mekaniska reglaget pajade efter 3 säsongers användning kostade 18 tusen kronor. Lite tråkigt att åka på en sådan utgift efter så kort tid. Men jag ser ingen annan bra lösning. OZ rekkomenderade att plocka ur reglaget och slipa ner det för att få fram ren koppar. En osäkerhet ombord och rtt jätte jobb vart 3e (?) år - nix.

Pasted Graphic
Ny kontrollern hamnar nära motorn - bra!

Pasted Graphic 1
Nytt reglage. Nu hamnar även propellerladdningskontrollen i sittbrunnen.

Pasted Graphic 2
Effekten regleras med elektronik och ger därför 5 farter fram och back istället för 2.

Pasted Graphic 3
Stöddiga grejer som switchar 100 amper å mer.

Pasted Graphic 4
Reglagen. Kom utan embbalage och såg använda ut men bedyrades vara nya.

Pasted Graphic 5
Hade tänkt installera alt detta innan kylan kom 2013 men pga lite seg aktion samt felleveranser från GreenMarine så grusades denna förhoppning. Lyckades förhala det hela ca 10 dagar själv genom att koppla matning och motor till fel anslutningar :( Locket till kontrolern var repigt. Trist uppackningsupplevelse. Men den tittar man ju inte på varje dag så det får bero. Konstaterar att det är fortfarande lite källarföretags feeling på det hela.

Men nu snurrar i alla fall proppen med 5 farter framåt och fem farter bakåt.